Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Joz
Vandaag
om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Joz
Vandaag
om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:59:48
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
KNed
Vandaag
om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag
door
Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2
door
Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lima 1600 met ICR verbeteren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lima 1600 met ICR verbeteren (gelezen 10047 keer)
GerardvV
Enge buur bij de buren
Re:Lima 1600 met ICR verbeteren
«
Reactie #15 Gepost op:
03 January 2013, 22:35:29 »
Het tweede deel van de lok, het onderstel, was nu aan de beurt.
Begonnen werd met het motorhuis. Destijds heb ik de originele Limamotor laten zitten en deze is pas een paar maanden geleden vervangen door een Modeltorque.
Zoals gezegd stond de lok zoals elke Limaloc te hoog op de poten om de hoogte aan te passen de draaistelgeleidingboogjes van het motordraaistel lager gevijld en van het niet aangedreven draaistel de hoge ring op het draaistel bijna weggevijld en de ring aan de onderzijde van de bak weggesneden. Hierdoor kwam de zaak op de juiste hoogte. Dit betekende wel dat de kap niet meer op de bak kon omdat het motorhuis nu te hoog uitstak, dus de bovenzijde van het motorhuis afgesneden. Door de magneetring blijft alles op zijn plaats zitten. Later bij de Modeltorque was dit niet meer belangrijk.
Toen alles goed reed de draaistelzijkanten op gaan knappen. Diverse leidingen geplaatst aan de zijkanten van de draaistellen, zandvalpijpen geplaatst gemaakt van diverse diameters dun draad en baanschuivers van doorzichtig verpakkingsmateriaal geknipt.
Niet iedere draaistelzijkant is gelijk dus fotos van het grote voorbeeld helpen.
Van de enorme Lima pizzasnijderflenzen een behoorlijk stuk afgedraaid zodat de lok ook door modelwissels kan rijden.
Om de lok kort te koppelen vond ik in de rommelbak oude Roco kortkoppelbomen voor goederenwagens uit de tijd dat deze wagens nog zonder kortkoppelingsmechanisme werden geleverd. Je kon dan aparte kortkoppelbomen kopen en in deze wagons zetten (als deze wagons tenminste hiervoor waren voorbereid.) Deze bomen werden onder de draaistellen gelijmd en bleken precies op de juiste hoogte uit te komen.
Het gedeelte tussen de draaistellen leek in niets op de onderzijde van een 1600. Uit de rommelbak werden allerlei spullen gehaald die enigszins leken op de kasten onder de 1600 en aan de hand van fotos werden deze aangepast. De twee dwars op de lengterichting liggende ketels werden gedraaid en in de koppen werd draad gesoldeerd die de leidingen moesten voorstellen. Ook hier zijn beide zijden niet gelijk.
Uiteindelijk is het best een leuke lok geworden maar met niet geweldige rijeigenschappen maar dat mag je van een oude Lima ook niet verwachten.
Toen een paar weken geleden de Roco 1611 in de dump ging deze ook maar gekocht omdat ook de LS ICR rijtuigen er aan zaten te komen.
Laat ik nou net deze Limalok twintig jaar geleden het nummer 1611 hebben gegeven .
Om nummerdoublure te voorkomen de Lima lok maar omgenummerd naar 1620, ik had het decalsetje nog steeds liggen en bij deze lok gingen de nummers er het makkelijkst af.
Aan de buitenkant kan de omgebouwde Limalok best de vergelijking aan met de Roco (vind ik)
Voor de Lima en achter de Roco.
En voor de Lima ICRs doet-ie het prima.
«
Laatst bewerkt op: 03 January 2013, 22:39:26 door GerardvV
»
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
147* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
paazhaas
«
Reactie #16 Gepost op:
04 January 2013, 00:11:38 »
Hallo Gerard,
Heb je toevallig nog een foto van: "oude Roco kortkoppelbomen voor goederenwagens uit de tijd dat deze wagens nog zonder kortkoppelingsmechanisme werden geleverd".
Vriendelijke groet, Wim
Eduard
«
Reactie #17 Gepost op:
04 January 2013, 00:13:32 »
Ik staa er van te kijken zeg
Dat de 1620 en Lima is, valt niet op, had ook wel en Piko kunnen zijn ook als Piko hem (nog
) niet heft
Helemaal heb ik het niet begrepen hoe je het NS 2de seinlicht op de neus gemaakt hebt, ik bedoel vanwege het boren^^
Dat met de ruiten voor de ICR........daar ben je zekker lang mee bezig geweest toch?
En de ruiten voor de lok.........ook het zelfde als bij de rijtuigen?
In de loop van de tijd gaa ik ook mijn 11 ICR"s+ICR Beneluxstuurstand, de 1600 en de NMBS 2200 (word dan de 25.5) gaan aanpakken, van de ICR"s de helft (6) NS en de andere 5 rijtuigen in de NMBS kleuren spuiten, de Beneluxstuurstand is nog wel in en nette staat.(6)
Ook heb ik nog de Lima Reeks 11 en de Reeks 27 (krijgen nieuwe lack),het NS Roco plan D restauratie rijtuig liggen (word het NMBS stuurstandrijtuig uit de 70er jaaren), daarnaast nog 4 NS plan W"s (word ook Benelux) en het Mastica Plan E postrijtuig, dus genoeg te doen
Even denken.........ohh ja! Ik ben nu ook bezig om van 4 NMBS M2 Rijtuigen 2 NMBS Klassieke Motorstellen te maken inkl. Motor, de koppen worden extra gemaakt.
Ja ik weet, de raam indeling is vout van de M2 maar dat stoort mij persoonlijk niet, het is nauwelijks te zien al je het niet weet
Ik kom eer nog op terug in een nieuw topic als ik met de M2tjes door gaa en de rest van de treinen.
Mag ik deze topic gebruiken als ik met de ICR+ICR Benelux door gaa?
«
Laatst bewerkt op: 04 January 2013, 17:58:23 door Eduard
»
GerardvV
Enge buur bij de buren
«
Reactie #18 Gepost op:
04 January 2013, 12:17:16 »
U vraagt, wij draaien.
De gehele kortkoppelboom direct op de onderkant van het draaistel gelijmd.
Modelspoor;
.
177*hier
147* bij buren
GerardvV
Enge buur bij de buren
«
Reactie #19 Gepost op:
04 January 2013, 12:41:03 »
@Eduard;
Middenfrontlicht plaats bepaald, gat geboord en uitgevijld tot het juiste vierkant. Styreen vierkantstaf op juiste maat gemaakt en op draaibankje uitgeboord tot diameter zichtbare lampring. Hierna messing buisje gemaakt met buitendiameter van het gat in vierkant styreen en binnendiameter de doorsnede van het lampglas. Dit messing buisje in het vierkant styreen gestoken en aan de voorkant iets uit laten steken zodat je meteen de lampring hebt.
Voor de ramen;
Meet met een schuifmaat de hoogte van de ramen in de icr. en neem deze maat over op dun doorzichtig verpakkingsmateriaal. Hier snij je lange stroken van. Dan de breedte van de ramen opmeten en uitzetten op de strook verpakkingsmateriaal, één tegelijk en haaks afsnijden. Met een zoet sleutelvijltje de afrondingen aan de hoeken vijlen terwijl je het raamglas in je vingers houdt. In de sponningen vastzetten met Kristal Klear. En dat raam voor raam. Na een rijtuig een week pauze, dan de volgende
Lokramen op dezelfde wijze gemaakt.
Een NMBS 2200 van Lima heb ik ook verbouwd naar een 25.5 op dezelfde wijze. Deze moet nog van een Modeltorque en decoder worden voorzien en de verlichting worden verbeterd. Oude Plan W van Roco omgebouwd voor beneluxdienst, zijn eigenlijk Silverlingen (tenminste 25 jaar geleden) en WDRk zelf gebouwd voordat er allerlei setjes op de markt kwamen.
Foto's
hier
en
hier
Al wat van jouw ombouwen aan de NMBS stellen op BNLs staan?
Modelspoor;
.
177*hier
147* bij buren
Dennis83
«
Reactie #20 Gepost op:
04 January 2013, 16:06:53 »
Zo, wat een knappe loc geworden zeg. Die misstaat echt niet naast de Roco variant.
Eduard
«
Reactie #21 Gepost op:
04 January 2013, 17:49:06 »
@GerardvV
Hartelijk bedankt voor je hulp, tips en links
Vanwege de NMBS motorstellen, nee ik heb nog geen topic erover maar als je dat en de rest van Beneluxspoor graag zou willen zien kan ik dat doen, maar veel is eer nog niet te zien,de koppen moeten nog gemaakt worden en dat kan even duuren.
Kas zal voor mij de koppen laten printen in 3D, voorige week was ik bij hem in Nederland op bezoek en hebben we aan de computer de 3D tekeningen gemaakt, hoewel het nog niet 100% goed is, Kas moet eer nog aan wereken
Wat jullie dan zien voor het eerste in de topic is een M2 rijtuig waar aan een kant een Fleischmann frame zit voor de motor.
Een motorstell zal bruin worden, het andere witt met de juiste koppen, dus het witte heft dan aan een kant maar een rampje en ook de verschillende kopplampen worden beschouwd
Dus als jullie dat willen zien, heel graag
«
Laatst bewerkt op: 04 January 2013, 17:57:20 door Eduard
»
GerardvV
Enge buur bij de buren
«
Reactie #22 Gepost op:
04 January 2013, 18:35:28 »
@ Eduard.
Als je, ook al heb je nog maar weinig klaar, stap voor stap iets plaatst in het topic dat je opent over de verbouwing, blijft het voor jezelf overzichtelijker om te plaatsen en zijn de stappen meestal gedetailleerder dan als je in één keer de verbouwing beschrijft.
Dus laten zien die hap.
Modelspoor;
.
177*hier
147* bij buren
Print