Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
Vandaag om 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
Vandaag om 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:42:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:40:57
Liliput schaal N door RodeDuivel
Vandaag om 21:38:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 21:24:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
  

Auteur Topic: Vermogen Multimaus trafo versies vs Nspoor  (gelezen 1768 keer)

Gans

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Vermogen Multimaus trafo versies vs Nspoor
« Gepost op: 31 December 2012, 08:27:27 »
Hallo,

Als beginner heb ik een 2e hands startpakket met een lok en lokboss aangeschaft. Een prima goedkope instap om nu al digitaal op mijn (nog te bouwen) baan te rijden, maar de bedoeling is wel om tzt als het project verder is gevorderd op een multimaus over te stappen.

Daar ben ik me nu al op aan het orienteren en heb de volgende vraag:

Ik rij N-spoor en ga op zoek naar een losse roco multimaus met reciever en trafo uit een ho startset. Die vind ik echter met verschillende trafo's en recievers, namelijk 36v, 50v en 52v. Als leek zou ik denken dat 'meer altijd beter is'. Gaat dit op in combinatie met Nspoor, of kom ik dan in de problemen met een te krachtige trafo?!?
« Laatst bewerkt op: 31 December 2012, 15:15:52 door Bert van Gelder »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Vermogen mulimaus trafo versies vs Nspoor
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2012, 08:49:12 »
Hallo Gans,

een losse roco multimaus met reciever en trafo

Graag wel de juiste benamingen gebruken, anders weet niemand waar je het over hebt: Het is een multimaus met versterker (of op zijn engels: Booster) en een losse trafo.

Daarnaast is het meer vermogen is beter. Hierdoor kan je meer treinen tegelijk laten rijden zonder dat je een tweede versterker / booster hoeft aan te sluiten.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gans

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Vermogen mulimaus trafo versies vs Nspoor
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2012, 09:22:20 »
Ronald, je hebt gelijk, excuus!
Dus meer = beter en wordt niet te veel :-). Daar kan ik wat mee :-)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Vermogen mulimaus trafo versies vs Nspoor
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2012, 11:43:51 »
Gans,

Juiste benamingen aanhouden is inderdaad belangrijk.

Je schrijft over 36v, 50v en 52v trafo's.  Die aanduidingen lijken mij ook onjuist, het zal wel 36VA, 50VA en 52VA zijn. Voor de Roco MultiMaus heb je altijd 16V trafo's nodig.

Tot een bepaalde grens kun je inderdaad aanhouden dat 'meer is altijd beter'. De Roco versterker is gebouwd voor maximaal 50VA. Iedere trafo die dat kan leveren (bij 16V~) volstaat. Een krachtigere trafo heeft (a) geen enkel nut en (b) zou eventueels schade kunnen veroorzaken omdat de trafo gewoon te krachtig is.

De Roco 36VA trafo kom je hoofdzakelijk tegen bij de kleinere startsets en die trafo kun je  vervangen met de 50VA trafo.

Sander

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re:Vermogen mulimaus trafo versies vs Nspoor
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2012, 11:56:49 »
Met andere woorden, de booster heeft een max van 50VA. Wil je deze kunnen gebruiken moet je trafo dit dus ook minimaal leveren. Veel meer is overbodig, dit kun je niet aanspreken omdat de booster de beperkende factor is. Een trafo met minder dan 50VA zal de beperkende factor zijn in het geheel. Om dus efficiënt zou ik dus wel voor een 50VA of 52VA trafo gaan. Het gaat namelijk over het maximaal op te nemen vermogen, dus bij 1 loc op de baan verandert er niets maar heb je de mogelijkheid om op 1 booster meer loc's te laten rijden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox