Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 16:00:19
Roco wagon openen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:37:45
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:37:04
Acme nieuwe ICNG
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:22:07
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 14:52:36
Minibaan Visserskaai H0
door
Theo Mol
Vandaag
om 14:52:13
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:50:15
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 14:25:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 13:34:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:33
Piko 2025
door
Pauldg
Vandaag
om 12:30:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
peterha
Vandaag
om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Teoalessandro
Vandaag
om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 11:11:32
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:18:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 10:02:43
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
NS-1000 in spoor-1
door
Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500
door
Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Status van ICM0 4001
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
1
...
4
5
[
6
]
Omlaag
Auteur
Topic: Status van ICM0 4001 (gelezen 23270 keer)
martijn v m
Offline
Berichten: 4499
Heerwijk in H0
Re: Status van ICM0 4001
«
Reactie #75 Gepost op:
17 November 2013, 15:13:33 »
Het is misschien nu niet het belangrijkste type om te bewaren.
Maar over 50 jaar wel.
zijn toch redelijk aparte treinstellen vanwege de hoge cabine en doorloopkop.
Groet Martijn
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
ZwolsBas
Offline
Berichten: 3139
NL/NS vanaf 1945
Re: Status van ICM0 4001
«
Reactie #76 Gepost op:
18 November 2013, 00:14:35 »
50 jaar
Maak er maar 20 jaar van.... dan zien we geen enkele koploper meer op het spoor.
De meeste zijn al minstens 20 jaar oud momenteel een deel is al bijna 30 jaar oud!
Gelogd
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?
Ascona
Offline
Berichten: 484
Re: Status van ICM0 4001
«
Reactie #77 Gepost op:
18 November 2013, 21:46:07 »
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de koplopers nog een jaar of 10 tot uiterst 15 zullen rijden,dat betekent vanaf 1977 ongeveer zo'n 50 jaar een beeldbepalend treinstel op het spoor.
Zonder hier discussies over de mitsen en maren te ontketenen mag je er toch wel vanuit gaan dat er een 3tje bewaard gaat worden.
Uiteraard is hét kenmerk van de koploper natuurlijk de doorloopkop,die bij de seriestellen dus verdwenen is,tevens is natuurlijk het oranje interieur van de resterende proto's hetgeen nog is hoe de meeste mensen ze hebben leren kennen.Tsja,en dan kom je er toch op uit dat er in elk geval een compleet protostel ontdaan zal moeten worden van een enorm aantal essentiele onderdelen om een (bijvoorbeeld ICM1 ) stel mettertijd weer in aflevertoestand te brengen ,zoals dat ook de gewoonte is van het spoorwegmuseum (waarom is de 1302 dan eigenlijk nog geel???
)
Nu heb je de spullen nog,over 10/15 jaar moet het weer bij elkaar gesprokkeld worden.Mooiste is natuurlijk om de 3 beste (meest complete) bakken nu apart te zetten als toekomstig onderdelenleverancier,maar waar laat je het weer??
Gelogd
Groetjes Patrick
sneek
Offline
Berichten: 3866
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Status van ICM0 4001
«
Reactie #78 Gepost op:
18 November 2013, 22:17:46 »
Bewaar op z'n minst zo'n Wegmann-draaistel van een IC3. Het enige NS-materieel wat op dergelijke (nee, inderdaad geen degelijke
) Duitse draaistellen liep. En zo'n doorloopkop? Ja, eigenlijk ook wel kenmerkend...
De 4007 en de vervolgserie hadden en hebben de luchtgeveerde SIG-draaistellen.
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Thom
Offline
Berichten: 4068
Re: Status van ICM0 4001
«
Reactie #79 Gepost op:
19 November 2013, 04:03:10 »
Aflevertoestand is helemaal niet per definitie het uitgangspunt van het NSM, dus men is niet verplicht van alles te bewaren nu...
Buiten dat, oranje interieur is bewaard in de Bs 28-101, en als je de doorloopkop zou willen 'bewaren' dan kun je net zo goed twee koppen (Of mockup's) tegenovermekaar zetten, dan kun je het nog werkend demonstreren ook
En de 1302, die staat in de mottenballenvloot en komt pas in beeld na de huidig rijdende loccen, daar zit al werk plenty in...
Gelogd
timtrein
Offline
Berichten: 2089
Re: Status van ICM0 4001
«
Reactie #80 Gepost op:
19 November 2013, 14:59:44 »
Voor de 1312 geldt natuurlijk hetzelfde ;-)
Maar weet je toevallig of er ook originele delen bewaard zijn voor ICM?
Gelogd
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 908
Re: Status van ICM0 4001
«
Reactie #81 Gepost op:
19 November 2013, 17:22:44 »
De 4001 is helemaal niet zo interessant.
Dat stel is al helemaal niet origineel maar een samenraapsel van onderdelen die er nog waren na de 4007 omdat het stel nog voor zijn aflevering in de werkplaats Leidschendam in brand vloog.
We hebben in ieder geval iets geleerd van dat stel! En natuurlijk de volgende stellen gelijk gewijzigd!
Het unieke van de serie ICM-0 was de CTL techniek electronica. Opgebouwd uit universele printen kon je elke voorwaarde scheppen die je wilde. Bij ICM-1 werden deze voorwaarden vastgelegd in de opbouw van de print.
Maar omdat er nogal wat nieuwe dingen werden toegepast in deze treinen qua tractie wilde men de vrijheid hebben om simpel te kunnen wijzigen. Dat dit systeem ook nadelen had bewees wel het feit dat de 4005 eens anderhalf uur vaststond in een wisselstraat in Gouda. Maar ook daar hebben we van geleerd.
Kortom, 4001 is niks, 4007 ook niet, hooguit de 4003.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
gtw6016
Offline
Berichten: 716
zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Status van ICM0 4001
«
Reactie #82 Gepost op:
21 November 2013, 11:41:42 »
Volgens mij is het stel in Utrecht al weg!
teminste gisteren toen ik er langs reed zag ik daar niks meer staan zelfs de bollewagen was weg.
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Status van ICM0 4001
«
Reactie #83 Gepost op:
21 November 2013, 15:50:02 »
Waarschijnlijk klaar om in stukjes geknipt te worden?
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
timtrein
Offline
Berichten: 2089
Re: Status van ICM0 4001
«
Reactie #84 Gepost op:
21 November 2013, 16:35:05 »
In Utrecht stond in elk geval nog maar 1 bak, de andere was al eerder gesloopt.
Gelogd
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
Re: Status van ICM0 4001
«
Reactie #85 Gepost op:
22 November 2013, 07:39:39 »
De ene bak is nu ook weg, er staat niets meer te Utrecht...
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Thom
Offline
Berichten: 4068
Re: Status van ICM0 4001
«
Reactie #86 Gepost op:
22 November 2013, 14:34:08 »
Alsin, niets meer van ICM, of alsin ze hebben al het spoor gerelateerde spul opgeruimd ?
Gelogd
gtw6016
Offline
Berichten: 716
zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Status van ICM0 4001
«
Reactie #87 Gepost op:
22 November 2013, 15:47:03 »
al het spoor spul is weggehaalt zelfs het spoor
Gelogd
Rob46
Offline
Berichten: 152
Re: Status van ICM0 4001
«
Reactie #88 Gepost op:
26 November 2013, 13:48:30 »
Afgelopen weer is mBk 4005 van Falck (v/h Stator) gesloopt, ook de ketelwagens zijn opgeruimd en het spoor is verwijderd.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
1
...
4
5
[
6
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Status van ICM0 4001