Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
07 October 2025, 13:33:31
  

Auteur Topic: Intepretatie multimeter  (gelezen 7346 keer)

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Intepretatie multimeter
« Gepost op: 10 June 2007, 15:15:29 »
Voor een lichtpoortjesproject zit ik al een tijdje met een raadsel. De schakeling die ik in gedachte had, werkt niet. Ik ben met een multimeter alles gaan doormeten en toen kwam ik het volgende tegen. Als op de fotoresistor geen licht valt, geeft hij aan dat de weerstand te hoog is om te meten. Prima. Maar als er licht op valt, geeft hij het volgende weer. Een weerstand van 413 kiloOhm, tenminste zo lijkt het. Want er staat een min voor. Wat betekent dit nou werkelijk?


Groeten,

Henk
K.Bay.Sts.B

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Intepretatie multimeter
« Reactie #1 Gepost op: 10 June 2007, 15:22:06 »
meet je met de spanning erop?

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Intepretatie multimeter
« Reactie #2 Gepost op: 10 June 2007, 15:28:28 »
Nee
K.Bay.Sts.B

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Intepretatie multimeter
« Reactie #3 Gepost op: 10 June 2007, 15:33:48 »
Dat de fotoresistor werkt, en dat er bij deze hoeveelheid licht er een weerstand is met de gemeten waarde. Of die weerstand juist is om de rest van de schakeling te laten werken, dat weet ik niet ik.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Trainmotion

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
  • I'm watching you
Re: Intepretatie multimeter
« Reactie #4 Gepost op: 10 June 2007, 18:06:29 »
Wanneer er geen licht op valt wat geeft het display dan aan? Is deze waarde ook negatief.

** Normaal gesproken is de R waarde heel klein, dicht bij 0 als er veel licht op de LDR valt, maar nooit negatief. (hoort niet voor te komen)

Kan het ook aan je multimeter liggen? Door buiten meetbereik van de multimeter. Of de manier van meten. wissel de polariteit + en -. Zou niets moeten uitmaken.

Negatieve waarde kan ook liggen aan het volgende:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Negatieve_weerstand

Hopelijk heb je hier wat aan. Sowieso de schakeling hier plaatsen zou veel helpen. Nu is het tasten in het donker.



Groet,

Roelof
« Laatst bewerkt op: 10 June 2007, 18:41:07 door Trainmotion »
Digitaal DCC 2 rail DB-NS tijdperk III/IV/V

jecepede

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Intepretatie multimeter
« Reactie #5 Gepost op: 10 June 2007, 19:50:03 »
Ho ho ho...


Ik denk dat het slimmer is om je schema te posten dan je blind te staren op één onderdeel.


Groetjesssss



Jessy

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Intepretatie multimeter
« Reactie #6 Gepost op: 11 June 2007, 01:34:17 »
Jessy en anderen, dat er een fout in het schema is, zou kunnen. Waar het bij deze vraag puur om gaat, is wat de betekenis is van de min. En niets anders eigenlijk. Want het is vreemd dat dat ding zomaar verschijnt. Ik weet ook wel dat als er licht op de diode valt, het ding een lagere weerstand krijgt. Alleen weet ik niet hoe laag, omdat ik het idee heb dat ik de multimeter niet kan vertrouwen. Trouwens, bij normale weerstanden krijg ik de min nooit en als er geen licht op valt, geeft de multimeter braaf een 1 links in beeld aan, wat volgens mij betekent dat de weerstand te groot is om te meten.

Het schema heb ik niet 1,2,3 bij de hand. Maakt weinig uit, want de gedachte erachter is simpel. Men neme een opamp/comperator, gooit aan de ene kant een voltage erin, bereikt door twee weerstandjes tussen de voedingsplus en de ground en aan de andere kant wordt het voltage veroorzaakt door een weerstand en de fotodiode in serie. Valt er licht op de diode, dan veranderd de spanning en zal de comperator het ledje aanschakelen.

Henk
« Laatst bewerkt op: 11 June 2007, 01:43:25 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Intepretatie multimeter
« Reactie #7 Gepost op: 11 June 2007, 10:10:06 »
Henk,

gebruik je een fotodiode, fototransistor of fotoresistor ?

dat kan nogal wat verschil betekenen.

De '-' die je ziet is wel erg vreemd. De multimeter die jij daar hebt (foto) stuurt in de 'Ohm' stand een stroompje door de meetpennen. Waarbij de rode de plus is en de zwarte de min. Dit stroompje loopt door de te testen weerstand en veroorzaakt daar dus een spanningsval. Deze spanningsval wordt door de meter waargenomen en 'berekent' dan de weerstand. Normaal gesproken ( zonder z.g. 'Fremdspannung' ) kan er dus geen negatieve waarde uitkomen... Aangezien de MultiMeter zelf een positieve spanning afgeeft.

Een ander verhaal zou het zijn als het te meten element zelf spanning genereert. Nou kan ik mij vagelijk iets herinneren van fotocellen (weet niet meer welk type) die dat dus idd doen ! In mijn oude Praktika b.v. zat zo een lichtmeter.

Dus: graag typenummer van je foto-dingetje. Dan valt er meer te zeggen.

Grtzz,

Karst

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Intepretatie multimeter
« Reactie #8 Gepost op: 11 June 2007, 20:09:53 »
Hmm, daar zit wel wat in. Het zou zelfs kunnen verklaren waarom de testopstelling wel werkte, maar de praktijk niet. Volgens mij had ik toen een foto-transistor en nu een fotodiode. Was kleiner en waarschijnlijk goedkoper. Het Conrad-bestelnummer is 152952-08. Maar wellicht werkt deze pdf ook wel direct. Je weet het nooit bij de Conrad-site.
Verder dan maar nog even een plaatje van de schakeling (ook al weer 3 jaar oud).



Alvast bedankt

Henk
K.Bay.Sts.B

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Intepretatie multimeter
« Reactie #9 Gepost op: 11 June 2007, 20:17:29 »
Ik ben de net gaan meten en het ding levert inderdaad een voltage als er licht op valt. Hoe cool is dat. :)
0,33V als er infraroodlicht op valt.
0,0175V als er een wagen onder geparkeerd staat, terwijl het licht aanstaat.
0,011V als er geen wagen onder staat en het licht is uit.
0,0068V als er wel een wagen onder staat en het licht is uit.

Nog even de weerstand gemeten als het licht aan staat:
Met wagen eronder: meer dan 2000 kOHm
Zonder wagen: -1800 kOhm

Volgens mij gaat detectie op basis van weerstandsverschil niet echt werken...
Overigens, de hele print wordt gevoed met 5V.
K.Bay.Sts.B

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Intepretatie multimeter
« Reactie #10 Gepost op: 11 June 2007, 20:40:01 »
En zit er ook een onderdelen lijstje bij dat schema?? Of een beschrijving van de werking?


Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Intepretatie multimeter
« Reactie #11 Gepost op: 11 June 2007, 21:41:13 »
Hallo Henk,

Waarom gebruik je niet een fototransitor i.p.v. een fotodiode.
Vervang een van de weerstanden van de spanningsdeler door een potmeter voor een betere instelling.

Met vriendelijke groet,
Hub

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Intepretatie multimeter
« Reactie #12 Gepost op: 11 June 2007, 22:05:45 »
Henk,

zoals de diode in het schema getekend staat wordt deze gebruikt in photocurrent mode en niet in voltaic (spannings) mode. Kort samengevat betekent dit dat er een stroom vloeit door de diode die ongeveer lineair is met de lichtinval. Om de schakeling werkend te krijgen moet je volgende stappen nemen:

1° Plaats de diode in de schakeling zoals aangegeven op het schema.
2° Schakel de voeding in.
3° Meet de spanning over de diode zonder lichtinval (detectie actief)
4° Meet de spanning over de diode met lichtinval (geen detectie)
5° Bepaal de spanning die mooi in het midden ligt tussen beide gemeten spanningen. Dit is de referentie spanning die je moet aanbieden op klem 2 en 6 van de dual OpAmp.
6° Herbereken beide weerstanden van 1K5 voor de spanningsdeler zodat je tussen de 0V en klem 2/6 de in punt 5 berekende spanning kijgt.

Met vriendelijke groet,

Patrick Smout

Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Intepretatie multimeter
« Reactie #13 Gepost op: 11 June 2007, 23:23:14 »
@ Hub. Waarom? Die gebruikte ik ook eerst, maar deze fotodiodes passen heel erg mooi over een biels heen en bij de fotoresistor zou ik flink moeten zagen in het railsbed. Nu volstaan twee kleine gaatjes. (De lichtpoort is vertikaal gemonteerd.)
Waarom heb ik sowieso voor een opamp gekozen? Puur en alleen omdat ik voor een mechatronicaproject hiermee heb leren werken. Vandaar ook mijn keuze voor de photocurrentmode.

@ Patrick.
Zo dus?


270/(10000+270)*5,3V=0,14V
Ik weet alleen niet de leds nu wel of niet gaan branden als er een trein staan. Mocht het verkeerd om zijn, dan de blauwe en gele draden omwisselen.
Ik ga het binnenkort eens uitproberen.

Bedankt iedereen! (klinkt wel heel overtuigd ;D)

Henk
K.Bay.Sts.B

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Intepretatie multimeter
« Reactie #14 Gepost op: 12 June 2007, 21:00:31 »
Henk,

Schema is niet helemaal juist. Van de Kathode van beide fotodiodes ontbreekt er nog een pull-up weerstand naar de +5V. Neem voor deze maar iets van 100K - 470K. Vervolgens verder gaan met punt 3° zoals aangegeven.
De spanning die jij meet is volgens mij in photovoltaic mode. Komt hier niet ter sprake omdat de foto diode 'reverse' is aangesloten (dus foto current mode).
« Laatst bewerkt op: 12 June 2007, 23:54:08 door Patrick Smout »
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout