Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50

Auteur Topic: Houten alweer duurder  (gelezen 34266 keer)

Daniel24

• Offline Offline
Re:Houten alweer duurder
« Reactie #30 Gepost op: 27 December 2012, 08:45:28 »
Beste Marc,

Natuurlijk kan iedereen zijn eigen eten meenemen, afdingen etc. Maar daar gaat het mij (en een boel anderen hier) niet om. Houten is bedoeld als een Ruilbeurs voor modelbouw hobbyisten. Het is dus niet dat we die extra euro niet kunnen missen(anders heb je deze hobby namelijk niet) maar om het principe. Als je elke keer de prijs om hoog doet als, de btw wordt verhoogd, de inflatie stijgt of als de zaalhuur wat duurder uitvalt, dan wordt het onbetaalbaar! Want er zijn al zoveel verhogingen doorgevoerd en elke keer was het inderdaad die euro kunnen we wel missen... Maar tel het allemaal bij elkaar op en het is toch een aardige duit!
Want zie mijn rekensommetje even een paar berichten geleden (24+5+7) en dat een paar keer per jaar! Op een gegeven moment houd loont het gewoon niet meer om naar houten te gaan!

Gr Daan

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #31 Gepost op: 27 December 2012, 08:47:52 »
Als je naar Houten gaat kun je ook zelf je bammetjes en een flesje drinken meenemen. Uitgaven aan de catering zijn niet verplicht en dan is die euro al weer bespaard.
Inderdaad. daar bespaar ik al jaren op bij dit soort evenementen.

off-topic:
Door mijn rijstijl slechts ietsjepietsje te veranderen ging mijn brandstofverbruik zomaar van 1:11 naar 1:14,8.
Dat is pas besparen!
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #32 Gepost op: 27 December 2012, 08:49:41 »
Die ene euro zal het 'm wel niet doen. Als ik er heen rijdt kost dat al een godsvermogen.
Nu wordt een deel van dat brandstofgeld wel weer goed besteedt aan het op de been houden van zieken, bejaarden, werklozen, politici en bankiers.
Zo doe je toch nog iets goeds voor de maatschappij
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 27 December 2012, 08:57:15 »
Of het nou 5, 6 of 7 euro kost, maakt niet uit. Ik blijf het vreemd vinden om entreegeld te moeten betalen om een winkel in te mogen.

Jan

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #34 Gepost op: 27 December 2012, 09:05:30 »
Het is heel verklaarbaar: afgelopen jaren was de Expo voor 70% van de tijd volgeboekt met evenementen, in 2012 was dat 40 tot 50%... reken maar uit. Dus ja, relatief gezien is het een flinke stijging van de toegangsprijs: maar één blikje cola niet bestellen bij de koffiebar scheelt je al de 2 euro die het duurder is geworden sinds 2010. Of met elkaar meerijden, of minder gasgeven.. zodat je die tientallen tot wel honderden euro's weer onbeschaamd kan uitgeven aan dingen die je in de rest van Nederland nergens op 1 plek tegelijk kunt vinden in zulke hoeveelheden. En dan valt die toegangsprijs weer mee.
En een beurs vergelijken met een winkel slaat natuurlijk nergens op, élke beurs heeft te maken met kosten voor zaalhuur, organisatie zoals parkeerassistentie, advertentiekosten, toezichthouders etc.
RETROBAHN A.G.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 27 December 2012, 09:06:17 »
Houten is bedoeld als een Ruilbeurs voor modelbouw hobbyisten.
Is dat zo? Ik zie het op de site nooit als zodanig aangekondigd.
En om Theo Maassen te citeren: "Als mensen hier alleen maar de boodschappen zouden doen die van tevoren de bedoeling waren, dan was deze hele winkel er niet geweest, ja!"

En wat ik al eerder zei, alles wordt nou eenmaal duurder.. zo zit ons financiële systeem in elkaar. Dat kun je vervelend vinden maar daar helpt klagen niet aan (lucht misschien wel op  ;D). Ik neem aan dat je salarisverhogingen altijd principieel weigert omdat die bijdragen aan de inflatie en prijsverhoging voor je klanten?  ;)

No dress rehearsel, this is our life.

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 27 December 2012, 09:11:00 »
Ik blijf het vreemd vinden om entreegeld te moeten betalen om een winkel in te mogen.

Alleen is Houten een beurs en geen winkel....

Er zijn weinig beurzen waar je niet hoeft te betalen. Prijzen liggen ( iets tot soms veel ) lager dan in een winkel.
Bijv. een nieuw bouwpakket van Busch voor schaal nul, die in de winkel 55 euro kost, lag in Houten voor 45.

Een beurs in Houten heeft als groot voordeel dat veel leveranciers bij elkaar zitten en je prijzen kan vergelijken.
Daarnaast is het voor mij een dagje uit incl. de vele sociale contacten. Dat is mij veel meer waard.

Andere beurzen die in Houten worden georganiseerd zoals de Namac ( 5 euro entree ) of de Reptielenbeurs daar ( 10 euro entree ), dan is de prijs van "onze" beurs gemiddeld.

En in januari betaal ik nog de oude prijs, die euro verhoging krijg ik terug van Kees-Jan  ;D

Groeten,

Ferry

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 27 December 2012, 09:24:15 »
En een beurs vergelijken met een winkel slaat natuurlijk nergens op, élke beurs heeft te maken met kosten voor zaalhuur, organisatie zoals parkeerassistentie, advertentiekosten, toezichthouders etc.
En een gewone winkel heeft die niet?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #38 Gepost op: 27 December 2012, 09:32:41 »
En een gewone winkel heeft die niet?
Bij een gewone winkel zitten die kosten in de prijzen verwerkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #39 Gepost op: 27 December 2012, 09:34:15 »
Dat wou ik net zeggen, Klaas.. en ik ken geen winkel ter wereld met zoveel dingen in mijn favoriete prijsklasse (zo goedkoop mogelijke opknappers) ;D
RETROBAHN A.G.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 27 December 2012, 09:36:16 »
En de winkelier hoeft zijn pand niet te betalen, niet te adverteren, niets te organiseren? Is relatief veel meer en toch hoef ik niet langs de kassa voor ik naar binnen mag. En wat ik in Houten voor mijn spullen betaal is gemiddeld genomen gelijk aan wat ik in de winkel betaal. Die vergelijking is niks mis mee hoor.

Als je het vergelijkt met een evenement, zal een toegangsprijs best acceptabel zijn. Maar als je het gewoon als een grote winkel ziet, blijft toegang vragen een vreemd fenomeen.
En die toegangsprijs was en is dan ook nog eens heel fors. Met de nieuwe prijsverhoging ga ik meer betalen per minuut dan in de als zeer duur bekend staande parkeergarages in Utrecht.    ;D

Voor mij is er in ieder geval weinig verschil tussen een beurs en een winkel en de verschillen die er zijn, zijn over het algemeen in het nadeel van de beurs.  De enige reden dat ik incidenteel naar Houten ga, is dat het bij mij om de hoek ligt. Spaart een ritje naar de oosterburen uit.

@ Marc tramt, de eerste "Houtens" (toen nog in Driebergen) werden inderdaad als ruilbeurs aangekondigd. In Amersfoort dacht ik ook nog, maar heeft in de loop der tijd een ander naampje gekregen.

Huub

henk

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 27 December 2012, 09:40:36 »
Je kan het beschouwen als een winkel, maar het is geen winkel. De beursorganisatie verkoopt daar zelf geen modelspoor en moet de inkomsten dus ergens anders vandaan halen: entree en verhuur. Over de verhouding kun je vast van mening verschillen, maar zonder inzicht in het financiële reilen en zeilen wordt dat al gauw een goedkope mening. Het enige waar ik inzicht in heb is de vraag of ik het verschil tussen zes en zeven euro niu zo belangrijk vindt. Niet dus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roco

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 27 December 2012, 09:45:24 »
Goh , alweer een verhoging voor de toegang . Gaan de zaken zo slecht ? Ik zal er nog eens over denken om te gaan .

gr Jos
« Laatst bewerkt op: 27 December 2012, 13:24:31 door roco »

Ed van Mierlo

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 27 December 2012, 09:45:35 »
Die ene euro maakt het verschil niet, daar zeiken we niet over.
Dat doen we immers alleen maar als een nieuw model een klinknagel te weinig heeft :-X

rjr

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 27 December 2012, 09:53:52 »

Bekijk het eens in perspectief:
- Hoeveel kost de benzine die je verstookt om in Houten te komen en hoeveel is dat in de afgelopen jaren omhoog gegaan?
niet zo veel, rij meestal met een ander mee.

- Hoeveel geef je zo per jaar aan je treintjes uit?
Elk jaar hetzelfde beschikbaar, en wat over is kan mee naar het volgende jaar. En als alles duurder wordt worden er dus gewoon minder dingen gekocht.

- Wat heb je dit jaar uitgegeven aan kerstdiners?
0,0

- Wat geef je straks uit aan vuurwerk?
0,0 zoals altijd.

- Wat geef je meer uit aan modelspoor als gevolg van de recente BTW-verhoging?
niets, zie punt 2, als het duurder wordt is het beschikbare budget gewoon eerder op, dus worden er minder artikelen gekocht, die dan ongeveer evenveel kosten.

Nu zal die ene euro niet zo veel invloed hebben op het wel of niet gaan naar de beurs, moet alleen wel even zorgen dat ik dan dus het juiste geld bij me heb om de snelkassa nog altijd te kunnen nemen.

Roelco