Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:18:26
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:12:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 11:09:08
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:21
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 10:58:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:51:40
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 10:49:41
Seuthe gaat stoppen door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:23:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Bert V
Vandaag om 10:08:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:35:12
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen  (gelezen 2324 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Gepost op: 09 June 2007, 17:54:45 »
Hey,

Ik heb twee hippels wisselstroom uitvoering, en wil deze 2 rail digitaal maken.
De slepers zijn eraf gehaald, het draadje van de sleper naar de print moet nog verwijdert worden.
Zijn er mensen mij voor gegaan, of is het gewoon een decoder inpluggen en klaar?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2007, 19:13:00 »
De wielen moeten t.o.v. elkaar geisoleerd worden.
En de stand van de wielen is bij b.v. Märklin anders als bij DC modellen.

hoop dat je hier wat aan hebt.
Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2007, 19:30:04 »
Hey,

Bij mijn weten is het model van de wisselstroom hippel gelijk aan die van de gelijkstroom hippel.
Alleen op de print zit het volgens mij anders.
Maar ik moet het helemaal uitzoeken, vandaar de vraag of iemand het al eens gedaan heeft.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 09 June 2007, 19:50:51 »
De stroomafname van de linker- en rechterwielen zit nu als t goed is aan elkaar verbonden, die moet je losmaken en de sleperdraad aan een kant zetten en de massadraad aan de andere kant. Dan kun je er een decoder in prakken en gaan met die handel... even afgezien van eventuele antislipbanden, dan is de stroomafname nogal karig aan 1 kant.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 09 June 2007, 22:29:58 »
Hey,

Dat dacht ik ook floris, maar mijn multimeter denkt er toch anders over.
De wielen zitten niet aan elkaar.
Morgen zal ik het even gaan uitpluizen hoe het systeem aan elkaar zit.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2007, 12:31:45 »
Hoe zit het met de hoogte van de wielflenzen?

@ Marcel, Heb je geen belangstelling om een originele 2 rail Hippel te ruilen tegen een 3 rail versie?
Ik heb nog een eerste versie (nieuw in ovp) groen die in detaillering en uitvoering echt niet onderdoet voor de laatst uitgebrachte groene Hippel. (die heb ik er eens naast gezet  om te vergelijken) Alleen de motor is anders. De verlichting is volgens mij zelfs beter.
Die heb ooit eens nieuw gekocht om naar 3 rail ac om te bouwen.

De groeten van Rob

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2007, 13:15:42 »
De echt allereerste versies wijken toch wel af van de huidige hoor. Bij de oudste versies zijn de trappetjes en handgrepen veel grover, de krukken op de wielen zijn groter en er zit een schroef zichtbaar in het dak....
Reinier

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 17 July 2007, 17:35:07 »
Hoi,

De trappetjes en grepen zijn nog nooit gemonteerd geweest op mijn oude (nieuwe Hippel), die zitten nog mooi in een plastic zakje  ::) .
Deze Hippel kun je tenminste gewoon openschroeven ipv te moeten jongen met een tangetje om een kwetsbare radiator te verwijderen.

Ik kan mijn mening niet bijstellen, die oude Hippel vind ik zeker zo mooi als de nieuwe, alleen moet ie 3 rail digitaal worden.
De groeten van Rob