Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 12:51:30
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:39:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 12:02:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Montanbahn
Vandaag om 11:57:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rudolf Stammis
Vandaag om 11:41:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door RobbertJan
Vandaag om 11:17:46
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door bask185
Vandaag om 10:25:29
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 10:12:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:12:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:43:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:48:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
  

Auteur Topic: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen  (gelezen 2413 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Gepost op: 09 June 2007, 17:54:45 »
Hey,

Ik heb twee hippels wisselstroom uitvoering, en wil deze 2 rail digitaal maken.
De slepers zijn eraf gehaald, het draadje van de sleper naar de print moet nog verwijdert worden.
Zijn er mensen mij voor gegaan, of is het gewoon een decoder inpluggen en klaar?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2007, 19:13:00 »
De wielen moeten t.o.v. elkaar geisoleerd worden.
En de stand van de wielen is bij b.v. Märklin anders als bij DC modellen.

hoop dat je hier wat aan hebt.
Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2007, 19:30:04 »
Hey,

Bij mijn weten is het model van de wisselstroom hippel gelijk aan die van de gelijkstroom hippel.
Alleen op de print zit het volgens mij anders.
Maar ik moet het helemaal uitzoeken, vandaar de vraag of iemand het al eens gedaan heeft.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 09 June 2007, 19:50:51 »
De stroomafname van de linker- en rechterwielen zit nu als t goed is aan elkaar verbonden, die moet je losmaken en de sleperdraad aan een kant zetten en de massadraad aan de andere kant. Dan kun je er een decoder in prakken en gaan met die handel... even afgezien van eventuele antislipbanden, dan is de stroomafname nogal karig aan 1 kant.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 09 June 2007, 22:29:58 »
Hey,

Dat dacht ik ook floris, maar mijn multimeter denkt er toch anders over.
De wielen zitten niet aan elkaar.
Morgen zal ik het even gaan uitpluizen hoe het systeem aan elkaar zit.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2007, 12:31:45 »
Hoe zit het met de hoogte van de wielflenzen?

@ Marcel, Heb je geen belangstelling om een originele 2 rail Hippel te ruilen tegen een 3 rail versie?
Ik heb nog een eerste versie (nieuw in ovp) groen die in detaillering en uitvoering echt niet onderdoet voor de laatst uitgebrachte groene Hippel. (die heb ik er eens naast gezet  om te vergelijken) Alleen de motor is anders. De verlichting is volgens mij zelfs beter.
Die heb ooit eens nieuw gekocht om naar 3 rail ac om te bouwen.

De groeten van Rob

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2007, 13:15:42 »
De echt allereerste versies wijken toch wel af van de huidige hoor. Bij de oudste versies zijn de trappetjes en handgrepen veel grover, de krukken op de wielen zijn groter en er zit een schroef zichtbaar in het dak....
Reinier

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Hippel wisselstroom terug naar gelijkstroom bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 17 July 2007, 17:35:07 »
Hoi,

De trappetjes en grepen zijn nog nooit gemonteerd geweest op mijn oude (nieuwe Hippel), die zitten nog mooi in een plastic zakje  ::) .
Deze Hippel kun je tenminste gewoon openschroeven ipv te moeten jongen met een tangetje om een kwetsbare radiator te verwijderen.

Ik kan mijn mening niet bijstellen, die oude Hippel vind ik zeker zo mooi als de nieuwe, alleen moet ie 3 rail digitaal worden.
De groeten van Rob