Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door AlbertG
Vandaag om 17:38:46
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Sven
Vandaag om 16:59:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09

Auteur Topic: Vervuilen van modeltreinen  (gelezen 5429 keer)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Vervuilen van modeltreinen
« Gepost op: 08 June 2007, 13:15:15 »
Beste modelspoorders,

Ik heb een paar vragen over het vervuilen van modeltreinen. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Ik vind verf nogal rigoreus, dus zalt ik te denken aan het vervuilen met poeder. Tevens wil ik mijn materieel licht vervuilen, d.w.z. draaistellen, het onderste deel van de bak en het dak.

1) welke technieken heb je bij het aanbrenegn va poeders?

2) veeg je poeders snel van je modellen af? Om de lak van de bakken niet te beschadigen, pak ik mijn treinen altijd bij hun draaistellen. In het geval van het aanbrenegn av npoeder op je draaistellen, veeg je dat dan niet meteen weg als je je trein op de baan zet of er vanaf haalt?

3) welke poeders gebruiken jullie zoal?

4) is het bepoederen van materieel moeilijk?

Uit mijn vragen zien jullie wel dat ik op dit gebied een grote leek ben, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groetjes,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

stig

• Offline Offline
Re: Vervuilen van modeltreinen
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2007, 13:28:28 »
Voor het beste resultaat seal je de poeders, of welke verwering dan ook met een semigloss lak, dus met verf moet je toch aan de gang, waarom dan niet met verf verweren?

Ja, als je poeder gebruikt, veeg je het er zo weer vanaf, niet in de kieren en gaten natuurlijk, maar van de oppervlakken. Bovendien kans op zichtbare vingerafdrukken als je het een keer "vergeet"...

Geweathered en gesealed.

Werkwijze: gehele model met zeer verdunde zwarte olieverf "gewassen". Daarna nog extra op het dak. Toen de airbrush met zwart gevuld en het dak egaler zwart gemaakt, waarbij de originele kleur nog steeds doorschijnt. Daarna de airbrush met earth gevuld en de onderzijde gespoten, en lichtjes de zijkanten. Daarna met buff gevuld en de draaistelzijkanten en wielen gespoten, alsook de zijkant van de wagen, alleen aan de onderzijde.

Vervolgens met zwarte pastelkrijtpoeder de bovenzijde van de wagenbak nog wat extra plaatselijk vervuild, met witte poeder de witte belettering naar onder uit laten lopen. Toen vond ik het wel welletjes. Gesealed met Pledge Plus parketlak. Maak vooral gebruik van foto's van echte wagens en locs om te zien wat waar zit. Succes ermee.

Onbehandelde wagen... (van Accurail usa) Brrrrr wat schoon...

« Laatst bewerkt op: 08 June 2007, 13:33:20 door stig. Reden: foto\'s toegevoegd »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2007, 23:53:53 »
Goh, kan niet zeggen dat het onderwerp leeft...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 June 2007, 00:10:51 »
Ik heb nog nooit met poeders gewerkt, maar het vervuilen met zeer strek verdunde verf doe ik heel vaak. Ik heb daarvoor zo veel kleuren gemengt dat ik niet eens meer weet wat ik allemaal heb.

Voor het vervuilen van daken van locs en rijtuigen gebruik ik een verf bestaande uit mat zwart, klein beetje lichte verf(weet nie meer welke kleur, is ook nie echt boeiend) en een beetje goudkleurige verf. Die goudkleur geeft mooi de vonkeling weer die ontstaat door slijpsel van de bovenleiding. Deze kleur gebruik ik vooral voor het drybrushen.

Voor het wassen heb ik deze kleur in een iets donkerdere uitvoering ook nog heel strek verdunt.

Op dit moment gebruik ik voor roest verdunde roest bruine muurverf( jaja heb speciaal een liter laten mengen, ook voor m'n ballastbed).

Ik gebruik alleen maar verf op waterbasis, gewoon de blikken acrylverf van de bekende merken en bouwmarkten. Dit voor het verouderen evt gemengt met plakaatverf, mijn goudverf en is bijvoorbeeld plakaatverf.

Om het af te lakken heb ik zijde glans lak staan, maar ik gebruik ook regelmatig verdunde houtlijm om het mee af te lakken.

Misschien staat er hier " https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2011.0 " ook nog wat nuttig, bij de latere pagina's kwam het vervuilen ook ter sprake volgens mij.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Railpassie

• Offline Offline
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
« Reactie #4 Gepost op: 10 June 2007, 12:55:31 »
@Stig

Jou wagens zien er supermooi uit zeg Toppie!! ;D
Heb je ook een foto van een mooi geweatherde lok?

Ik zelf heb op mom geen airbrush meer,helaas,maar tzt koop ik er wel een,
en ga het zelf ook proberen op een paar reefers.

Foto`s van nog meer van je werk zijn meer dan welkom   :)

Tino

stig

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 June 2007, 14:57:50 »
Ben er pas mee begonnen, dus nog meer werk is er niet... Ben met een loc bezig, als het wat is, laat ik het zien.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #6 Gepost op: 26 July 2007, 13:40:15 »
Voor het beste resultaat seal je de poeders, of welke verwering dan ook met een semigloss lak, dus met verf moet je toch aan de gang, waarom dan niet met verf verweren?

Ja, als je poeder gebruikt, veeg je het er zo weer vanaf, niet in de kieren en gaten natuurlijk, maar van de oppervlakken..............

Is dat niet juist het voordeel? Eerst lekker proberen zonder dat het effect definitief is. Als het resultaat dan tevredenstellend is is sealen natuurlijk nodig waneer je er steeds aan zit.

Het resultaat van je werk mag er overigens zijn, zeer fraai.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 July 2007, 15:15:22 »
ik ben ook fan van poeder, maar gebruik ook verfjes. een techniek is om verdunde olieverf te gebruiken, en een wash te maken (let wel, donkerbruine olieverf werkt mooier als zwart, het wordt nl niet zo dood!), en dan een waasje met wat stoffige kleurtjes over de onderkant van de bak.

lak erover en klaar!

Timo

stig

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 August 2007, 04:21:04 »
Foto`s van nog meer van je werk zijn meer dan welkom   :)

Inmiddels:

wellicht heb je dit draadje niet gemist?

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5323.0 ;D

pagina 3,5 en 6