Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:24:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 17:24:04
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 17:01:01
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 16:50:09
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:36:02
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 15:58:39
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48

Auteur Topic: Digitale camera  (gelezen 7765 keer)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Digitale camera
« Reactie #45 Gepost op: 18 December 2012, 19:19:21 »
Zeker weten, maar als je altijd op 'auto' fotografeert gebruik je het dure gereedschap niet goed.

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #46 Gepost op: 18 December 2012, 19:23:29 »
Mooie foto's worden gemaakt door de man achter de camera.

Wát voor camera je ook hebt, als de compositie niet mooi is, de camera niet stil houdt, te weinig licht hebt, enz., kan je niet de schuld aan dat apparaat geven.

Amen!

Bovenstaand een foto (westelijk van Oberhausen West) met het zonnetje in de rug en een neutrale achtergrond.

Bovenstaand dezelfde lok in dezelfde minuut gefotografeerd, inmiddels op het viaduct van de A3. Zie het effect van de andere lichtinvalshoek en het storende viaduct. Om over de sluitseinen nog maar te zwijgen.

Als je de verschillen ziet is het niet moeilijk te constateren dat een beetje voorbereiding op hoe je iets wilt platen nooit verkeerd is. Houd in ieder geval je camera recht, en als je op een station een trein wilt platen doe dat dan niet als deze onder de overkapping staat.

mvg, Arjan
(die zich afvraagt waarom hij de 2e plaat uberhaupt heeft bewaard)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marco1044

• Offline Offline
  • ÖBB tp V (1985-2000)
« Reactie #47 Gepost op: 18 December 2012, 19:28:39 »
Prullenbak vol?  ;D

Gr Marco.

(Professionele amateur fotograaf)
« Laatst bewerkt op: 18 December 2012, 19:30:21 door Marco1044 »
Gr Marco.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #48 Gepost op: 18 December 2012, 19:32:49 »

Lol. ;D

Precies wat ik bedoel.

Groet Jaap
« Laatst bewerkt op: 18 December 2012, 21:20:13 door Bert van Gelder »
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #49 Gepost op: 18 December 2012, 19:36:19 »
Een camera met mogelijkheden is heel leuk als je die mogelijkheden ook weet te benutten. Staat hij altijd op het "opoeknopje" (lees automaat) dan kun je net zo goed een compact of een eenvoudige slr nemen.
Mpixels zeggen ook niet alles. Veel modellen hebben wel 12Mpix of meer maar het kleine lensje helpt dat al heel snel om zeep.
De keuze is erg persoonlijk en vooral afhankelijk van wat je ermee wil en hoever je je erin wil verdiepen.

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #50 Gepost op: 18 December 2012, 19:40:15 »
Jammer dat de jeugd nog steeds zegt kijk mijn 8MP camera in mijn telefoon :-\.
Mijn Canon Powershot A400 (3,2MP) uit 2005 maakt nog steeds mooiere fotos dan de alle duurste telefooncamera :-\.
Lens is het eerste, De persoon erachter is een tweede (y).
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

René

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #51 Gepost op: 18 December 2012, 19:41:59 »
Het is als een ketting, die is ook niet sterker dan de zwakste schakel.
www.rwfoto.nl

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 18 December 2012, 20:14:12 »
Interessante discussie... :)

Ik zou vooral willen zeggen dat wanneer je kiest voor een spiegelreflex je zeker niet moet beknibbelen op de lens..
Veel camera's worden met een standaard lens geleverd die een diafragma hebben van 3,5 en hoger.. zeker wanneer je modeltreinen fotografeert weet je dat licht vreselijk belangrijk is om snelle sluitertijden te halen om geen "veeg" treinen in beeld te krijgen of onnatuurlijk licht door een flitser..
De camera body kan nog zo goed zijn... zet er en middelmatige lens op dan zal het gemiddelde resultaat idem zijn..

Investeer in een goede lens.. daar geniet je echt zoveel meer van.. en kijk ook eventueel naar een 50/60mm lens met een vast brandpunt.. die hebben een behoorlijk laag diafragma waarde en daarmee is het echt fijn foto's maken... het enige nadeel is is dat je niet kan inzoomen dus een mooie camera positie innemen is wat lastiger... zeker op een drukke beurs..

Wat ook wel eens een nadeel is met een spiegelreflex is dat echte macro opnames niet te maken zijn zonder een echte macro lens..
Met mijn Canon G9 kan ik perfecte macro's maken maar met de EOS550 totaal niet.. de minimale afstand is ~45cm..

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 18 December 2012, 21:18:40 »
(die zich afvraagt waarom hij de 2e plaat uberhaupt heeft bewaard)
Ligt er een beetje aan welk doel je voor ogen hebt bij het maken van een foto.
In de basis vind ik de tweede foto een stuk interessanter dan de eerste. Er zit veel meer leven in. De brug is inderdaad wat storend net als de afgesneden bovenleidingsmasten. Maar de (tegen)lichtinval vind ik persoonlijk niet storend. En sluitseinen, een trein heeft nu eenmaal een voor en een achterkant. En anders hebben we nog photoshop.

Die eerste foto vind ik dan toch wat minder. Lijkt bedoeld als lokportret, maar heeft daarvoor eigenlijk te veel storende elementen: zijkant in de schaduw, de rechterneus die slecht afsteekt tegen de achtergrond, de plant voor het rechter draaistel, de onderdelen van de bovenleiding bovenin en de afgesneden bomen op de achtergrond.
Oke, ik leg nu op alle slakken zout, maar als ik een keuze moet maken voor een van de twee foto's heeft de tweede toch mijn voorkeur.

Huub

René

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #54 Gepost op: 18 December 2012, 21:44:28 »
Met een klein beetje photoshop of een eenvoudig bewerkingsprogramma kan een foto ook een stuk aantrekkelijker gemaakt worden. Niet om de boel te neppen. Dus ook geen frontseinen plaatsen waar sluitseinen te zien zijn.
In dit geval een andere uitsnede en een klein beetje het perspectief aangepast om de masten vertikaal te zetten.  De plaatsing in het beeld maakt dat je denkt dat de loc op de kijker af komt.

Een beetje ruimer fotograferen geeft je de mogelijkheid om het plaatje toch iets aantrekkelijker te maken.
www.rwfoto.nl

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #55 Gepost op: 18 December 2012, 22:06:26 »
Zo'n spiegelreflex is niet voor niets GROOT. Zo past er meer licht in, en meer sensor.
En krijg je mooiere plaatjes. misschien zelfs foto's.
Het belangrijkst blijft de lens - en daarbij geldt inderdaad dat beter meer volume kost (hoewel de Zeiss lenzen in Panasonic en ? compact's voor hun frutselomvang errug goed zijn). Andersom natuurlijk niet, dat groter "dus" ook beter zou zijn.
Zo'n systeemcamera kan daarin dan dus in principe concurreren - maar ik moet er niet aan denken  :-X

Wim Corduwener

• Enschede (import)
  • Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 18 December 2012, 22:11:47 »
Interessante discussie... :)
...zeker wanneer je modeltreinen fotografeert weet je dat licht vreselijk belangrijk is om snelle sluitertijden te halen om geen "veeg" treinen in beeld te krijgen of onnatuurlijk licht door een flitser..
Is het dan niet veel makkelijker om de te fotograferen trein stil te zetten? Dan hoef je je niet te focussen op het moment dat die trein langskomt, maar al je aandacht te geven aan je instellingen, je licht en je focus.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

René

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #57 Gepost op: 18 December 2012, 22:22:02 »
Bij het fotograferen van modeltreinen speelt ook dat met een spiegelreflex de scherptediepte vrij gering is t.o.v. de meeste compacts (die zijn met hun kleinere sensor op dat punt in het voordeel). Om nog een goede scherptediepte te bereiken moet het diafragma dan dichtgedraaid worden. De sluitertijd wordt dan aanzienlijk langer. Een statief is dan onontbeerlijk. Stacked focus is ook nog een mogelijkheid. In dat geval maak je twee of meer foto's waarbij de scherpte op een ander punt ligt. Die worden dan a.h.w. op elkaar gelegd en het resultaat is een foto die van voor tot achter scherp is.
Dat laatste is alleen mogelijk als het scherptepunt handmatig ingesteld kan worden, dus moet de autofocus uit.   
www.rwfoto.nl

RhB-Mikey

• Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
« Reactie #58 Gepost op: 18 December 2012, 22:51:36 »
Probeer ook wat van andere standpunten. niet van die saaie zogenaamde treinenfotografie regel dat de trein er helemaal en met de voorsein opstaat :P

DSCN0233 by RhB-Mikey, on Flickr

Maargoed meneer vroeg naar ervaringen met de Cano(t)n 1100. persoonlijk ben ik een Nikon fan maar ik heb de 1100 een keer in mijn handen gehad en ben er helemaal geen fan van. alle knoppen zitten verkeerd, een niet al te beste LCD scherm de instap model Nikon D3100 heeft een veel betere, en de body vind ik persoonlijk te licht als je een zwaardere lens heb is de boel uit balans.

De allerbeste tip is: ga naar een winkel waar je de camera's kunt uitproberen iedereen heeft een persoonlijke smaak daarin
« Laatst bewerkt op: 18 December 2012, 22:58:30 door RhB-Mikey »
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 19 December 2012, 07:40:55 »
Is het dan niet veel makkelijker om de te fotograferen trein stil te zetten?
Die optie is niet altijd aanwezig.. zeker niet als je op een beurs rondloopt...