Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 20:14:08
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:05:11
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Jelmer
Vandaag om 20:00:58
Common ground en Yamorc door JoopSpoort
Vandaag om 19:59:37
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door rail4marcel
Vandaag om 19:49:19
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 19:29:39
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 19:26:30
Ineens geen sound meer door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:23:27
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:01:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:50:41
koppeling vervangen Minitrix wagon door VictorPM
Vandaag om 18:49:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:39:31
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:56:31
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 16:51:29
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:39:26
Rondom Charlois door tothebeach
Vandaag om 16:30:27
Doornvliet door Eric B
Vandaag om 16:26:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:25:41
Yamorc 7001 dood door Niels64
Vandaag om 15:48:18
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:17:56
  

Auteur Topic: ICR's van LSModels  (gelezen 32044 keer)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: LS Models heeft franstalige update gehad, hier de vertaling
« Reactie #60 Gepost op: 10 November 2007, 23:24:22 »
Buurland ICR reed vroeger bijvoorbeeld in de Ardennen-Express (Amsterdam - Luxemburg), binnenlands ICR mocht alleen in het binnenland rijden. Volgens mij had buurland ICR een ander profiel dan het binnenlands ICR en waren er wat opschriften in meerdere talen. En wellicht kon buurland ICR met meer spanningsniveau's werken.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3884
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: LS Models heeft franstalige update gehad, hier de vertaling
« Reactie #61 Gepost op: 10 November 2007, 23:26:02 »
de buurlandenrijtuigen hadden zilverkleurige treeplanken in verband met de soms lagere perrons in het buitenland, de rijtuigen voor de binnenlandse dienst niet. Was ook iets met UIC-kabel of zo...?!

Over buitenlandse inzet gesproken, ze kwamen naar Köln Hbf en in de seizoentrein 1138/1139 naar Luxemburg. Waren dat de enige inzet (de Benelux-rijtuigen buiten beschouwing latend) voor de geel/blauwe ICR buiten Nederland?
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: LS Models heeft franstalige update gehad, hier de vertaling
« Reactie #62 Gepost op: 10 November 2007, 23:34:29 »
Is mij nooit opgevallen haha.

Maar tussen Zwolle / Roosendaal reden tot 2005 ICRs.

Je zag vaak 7 delige stammen met zowel benelux als geel blauw.
Volgens mij zijn die geel blauwe die er toen in zaten gewoon puur binnenlands?

Mogen buurland en binnenlands ICRs gecombineert rijden?.

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: LS Models heeft franstalige update gehad, hier de vertaling
« Reactie #63 Gepost op: 10 November 2007, 23:36:32 »
Ja. Er zijn meer buurland- dan binnenlandrijtuigen, maar bij de ombouw van ICR naar ICRm is het verschil tussen buurland en binnenland toch komen te vervallen?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8644
  • Spoor N
Re: LS Models heeft franstalige update gehad, hier de vertaling
« Reactie #64 Gepost op: 11 November 2007, 13:29:20 »
Volgens mij is het verschil er nog steeds.

@Bas: Ik denk het niet, waarschijnlijk reden er ook gewoon ICR mee die voor de buurland dienst geschikt zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1819
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Verschillen binnenland/buurland ICRm
« Reactie #65 Gepost op: 11 November 2007, 13:52:04 »
« Laatst bewerkt op: 11 November 2007, 13:58:20 door martijnhaman »

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: LS Models heeft franstalige update gehad, hier de vertaling
« Reactie #66 Gepost op: 11 November 2007, 13:53:19 »
Trouwens even tussendoor: de eerste 2 varianten van het Buffetrijtuig 44030/44031 zijn nu eindelijk leverbaar. Bron: Brekelmans. 8)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: LS Models heeft franstalige update gehad, hier de vertaling
« Reactie #67 Gepost op: 11 November 2007, 20:10:31 »
Oke!.
Dus ik kan gerust een stam maken met zowel binnenlandse ICRs en buurlandse ICRs door elkaar.

Het is dus niet zo van zo hebben ze nooit gereden dat klopt van geen kanten!!!.


Tussen Zwolle en Roosendaal reden toch ICRs vaak 7 delig met zowel benelux AB / B en normale blauw gele ICRs er tussen ik ga ervanuit dat die normale blauwe gele zowel binnenlands was als buurlands.

Op wikipedia vindt ik weinig en op sites met fotos is lastig.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: LS Models heeft franstalige update gehad, hier de vertaling
« Reactie #68 Gepost op: 11 November 2007, 20:22:30 »
Ja, het reed gewoon door elkaar heen en zou inderdaad gek zijn als je een trein maakt met alleen maar binnenlandse rijtuigen. :P

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: LS Models heeft franstalige update gehad, hier de vertaling
« Reactie #69 Gepost op: 11 November 2007, 20:31:43 »
Dan bestel ik nog wel 2 buitenlandse setjes erbij ;D.


Enig idee wat een koprijtuig mag kosten ?

Ik gok zon 70 euri?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

arjen

  • Gast
Re: LS Models heeft franstalige update gehad, hier de vertaling
« Reactie #70 Gepost op: 11 November 2007, 20:35:29 »

Over buitenlandse inzet gesproken, ze kwamen naar Köln Hbf en in de seizoentrein 1138/1139 naar Luxemburg. Waren dat de enige inzet (de Benelux-rijtuigen buiten beschouwing latend) voor de geel/blauwe ICR buiten Nederland?
Wim

Ik herinner me vaag dat ik in 1980 of zo voor het eerst ICR zag staan op Amsterdam CS: twee gloednieuwe A's  in een D-trein naar Italië. Dat zal wel een proefbedrijf zijn geweest; de B's waren nog niet afgeleverd dus wat moest je er anders mee....
Er heeft ook nog een aantal maanden een aangepaste A gelopen in de EC Berner Oberland,  in het kader van een internationale proef met veldbus-elektronica. Het rijtuig zat in het deel van de trein dat niet naar Nederland doorliep maar er in Emmerich afging, vandaar dat je er hier niet zo snel een foto van zult zien.
Voor de rest kan ik me geen buitenlandse inzet herinneren.

Arjen.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1819
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Buitenlandse inzet ICR
« Reactie #71 Gepost op: 11 November 2007, 21:02:17 »
ICR-rijtuig 50 84 20-70 821-8 werd in 1984 voorzien van een prototype van de statische omvormers voor het nieuw te bouwen Benelux-materieel. Het rijtuig werd voorzien van stuurstroomkabels en reed ongeveer anderhalf jaar mee in trekduweenheden tussen Amsterdam en Brussel. Ook bracht het rijtuig bezoeken aan het buitenland waarbij het onder andere in Luxemburg (L), Keulen en Krefeld (D) en Essen (B) kwam.

Martijn

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: ICR's van LSModels
« Reactie #72 Gepost op: 11 November 2007, 21:04:02 »
Titel aangepast.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8644
  • Spoor N
Re: LS Models heeft franstalige update gehad, hier de vertaling
« Reactie #73 Gepost op: 11 November 2007, 21:09:39 »
@Arjen; Het lijkt me niet dat die A's naar Italie zijn gegaan, ze waren alleen toegelaten in Nederland, Belgie, Duitsland en Luxemburg. En om nou rijtuigen die net nieuw zijn als proef maar lekker ver weg te sturen.
De aangepaste A in de Berner Oberland staat op de foto in 'De NS in 1995', als tweede rijtuig achter de loc.

@Martijn: Dat was dus in de oude trek/duwstammen? Heb je er toevallig een foto van? ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1819
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: ICR's van LSModels
« Reactie #74 Gepost op: 11 November 2007, 21:19:23 »

ICR-rijtuig 50 84 20-70 821-8 in de Beneluxdienst. Rotterdam CS, 22 juli 1984.
Foto: J. Solleveld

Martijn