Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Rijvaardig maken Big Boy 4014  (gelezen 30163 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: De BIG BOY. Deze krijgt een nieuw leven.
« Reactie #105 Gepost op: 30 January 2014, 21:34:11 »
De tekst komt van Wikipedia en gaat uit van de oorspronkelijke uitvoering. Uiteraard oliestook, da's veel gemakkelijker ;)

guest7823

• Gast
« Reactie #106 Gepost op: 30 January 2014, 23:16:50 »
Mwahhh, ook iets minder gedoe met vonken (= brandjes langs het spoor). Minstens net zo belangrijk

Beached

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 31 January 2014, 09:36:23 »
En probeer maar eens stokers met ervaring met een mechanische stoker te vinden. Van wat ik hier en daar heb gelezen is dat toch weer wat anders dan met de oude vertrouwde schep.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 31 January 2014, 10:00:07 »
en maar draaien  ;)

uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Union_Pacific_Big_Boy

By the way, op deze site vond ik een foto met beschrijving bij wat de wieltjes doen.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2014, 11:55:48 door J J H S »
Jeroen

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 31 January 2014, 14:35:44 »
En probeer maar eens stokers met ervaring met een mechanische stoker te vinden. Van wat ik hier en daar heb gelezen is dat toch weer wat anders dan met de oude vertrouwde schep.
In principe is een mechanische stoker makkelijker (en vooral arbeidsvriendelijker) dan "met de hand stoken" Het grote verschil is vooral dat de kolen per wormwiel worden aangevoerd en met stoomstralen worden verdeeld over het rooster. Zowel het wormwiel als de stoomstralen zijn regelbaar. Maar de reden voor oliestook zoek ik vooral achter het feit dat de UP 3985 Challenger al over oliestook beschikt en zodoende er personeel is wat daar mee werken kan. Op de Bog Boy wordt de installatie alleen net even wat groter door de grotere ketel.
Groetjes,
Emiel

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 31 January 2014, 18:53:21 »
Al die regelaars. De machinist moet een ware artiest zijn.

Jaap

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 31 January 2014, 20:02:45 »
In principe is een mechanische stoker makkelijker (en vooral arbeidsvriendelijker) dan "met de hand stoken" Het grote verschil is vooral dat de kolen per wormwiel worden aangevoerd en met stoomstralen worden verdeeld over het rooster. Zowel het wormwiel als de stoomstralen zijn regelbaar. Maar de reden voor oliestook zoek ik vooral achter het feit dat de UP 3985 Challenger al over oliestook beschikt en zodoende er personeel is wat daar mee werken kan. Op de Bog Boy wordt de installatie alleen net even wat groter door de grotere ketel.
Groetjes,
Emiel
Een Challenger/Big Boy is niet met de hand te stoken, te groot rooster en kolenbehoefte. Aan de vakbekwaamheid van de oliestokers heb ik mijn twijfels gezien de immense pluimen van afgewerkte olie zooi die op de filmpjes te zien zijn.
Ritten met doorzichtige rook zijn nauwelijks te vinden.
Mvrgr
Koopmans

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 31 January 2014, 20:43:54 »
De Big Boy heeft een automatsche stoker. Maar toch bouwen ze die om naar oliestook. Veel zwarte rook hoeft niet per definitie slecht vakmanschap te betekenen. Het kan evengoed aan de installatie liggen dat deze niet voldoende gefinetuned is. Ook een rijvaardige S3/6 in Duitsland had veel last van zwarte rook en dat bleek uiteindelijk in de blaasmond van de exhaust te zitten die er voor zorde dat er via de schoorsteen valse lucht kon worden aangezogen en zodoende de trek op het vuur verminderde.

Al die regelaars. De machinist moet een ware artiest zijn.

Jaap
Een machinist staat er natuurlijk niet alleen voor. Er is uiteraard ook een stoker aanwezig. En wat betreft al die regelaars: dat is een kwestie van wennen. Stoker wordt je niet in een paar weken.
Groetjes,
Emiel

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 31 January 2014, 22:08:19 »
De Up 3985 is begin negentiger jaren naar oliestook omgebouwd, als die dan op de filmpjes van zeg na 2005 nog rookt
hebben ze genoeg kunnen finetunen en het vakmanschap wordt met die smerige rook bepaald niet getoond.
mvrgr
Koopmans

guest7823

• Gast
« Reactie #114 Gepost op: 31 January 2014, 22:30:30 »
Het is in de museumwereld een bekend fenomeen dat "de liefhebber" / fotograaf vindt dat voor mooie plaatsjes een stoomloc wolken zwarte meuk dient uit te braken "want dat was vroeger ook zo"

De werkelijkheid is gewoon dat zwarte rook een bewijs van absolute onkunde is van de stoker (met een uitzondering *). De oude regel was "smoke does not make steam". Voor optimale verbranding wil je een licht grijze rook uit de schoorsteen. Dan is de verhouding brandstof - zuurstof precies goed. Te licht en er gaat te veel zuurstof door je vuur, Te donker en je hebt teveel brandstof. In beide gevallen daalt het rendement dramatisch.

Kortom in het geval van een handgestookte loc ben je als stoker gewoon dom bezig, je verspilt gewoon je eigen energie en tegen de tijd dat je een paar ton kolen per dag over de schep hebt gaan leer je dat gauw af. Bij de FR / WHR was het in de oliestooktijd ABSOLUUT not done om te roken en die mentaliteit houden ze bij kolenstook vast.

Ook bij de NS was roken "not done", zeker niet onder de kap. Roken bij het optrekken (snel wijzigende zuurstof doorvoer in je vuur) is het lastig om rookloos te blijven, maar zeker wel doenbaar. Alleen moet je dan niet ineens onverwacht stil komen te staan want dan ga je de bietenbrug op  :-[

* Het enige moment dat roken (al is het feitelijk geen rook, maar roet) gelegitimeerd was, was bij oliestook indien je met zand het roet uit de pijpen haalde. Bij kolenstook is de as scherp genoeg om een roetaanslag grotendeels van de pijpen af te halen. Bij oliestook ontbreekt de schurende werking van de as en krijg je (isolerende) roetaanslag op de pijpen. Die werd (bij voorkeur in open land en niet in de stad) verwijderd door een flinke hoeveelheid zand de vuurkist in te werken die dan het roet mee nam.

Volgens mij heb ik ooit het staatje over de optimale verbranding uit "the black book"  hier neer gezet, maar kan het even niet zo gauw vinden.

Groeten,

Kapitein Kniesoor

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 31 January 2014, 22:51:28 »
>>De werkelijkheid is gewoon dat zwarte rook een bewijs van absolute onkunde<<

Ook als de kwaliteit van de kolen inferieur is?
Jeroen

guest7823

• Gast
« Reactie #116 Gepost op: 01 February 2014, 00:01:55 »
Wat ook de reden is, feit blijft dat er te veel brandstof de kist in gaat bij zwarte rook.

Goed stoken vergt meer vakmanschap als "een loc vooruit krijgen"  Bij zwarte rook is het rendement van de verbranding dramatisch lager als bij licht grijze rook. Het enige wat je dus doet is 20 - 30% meer brandstof de kist in kieperen dan nodig is. Dus ook bij slechte kolen.

Met 2/3 keteldruk en zwarte rook krijg je een trein ook wel op zijn bestemming, maar feit blijft dat de rendement aanzienlijk lager is als bij "de witte vlag in top" en licht grijze rook. Zolang je het met wieltjes doet maakt het allemaal niet uit. zodra je het met ellebogenstoom moet doen wordt het wat anders.

In China / Jing-Pengpas waren de loc's handgestookt (met bagger) en je zag nauwelijks zwarte rook. De loc werkte volle bak, de machinist zat min of meer in z'n hoekje te slapen en af en toe gaf de stoker weer een tik tegen de regulateur als die te ver was dicht getrild. Boven op het passtation stonden ze een uur stil en werd er een 0,5 meter vuur/slak uit de kist gespit. Echter tijdens de rit:
- het vuur was witheet
- het veiligheid neuzelde
- de rook was nauwelijks zichtbaar / aanwezig
- de locs trokken op het randje van slippen
Kortom ook met bagger  kan / moet je goed stoken. Die mannen spitte twee keer per dag een QJ tender leeg. Dan ga je vanzelf heel efficiënt met je eigen energie om. Toevalligerwijs bereik je dat enkel indien je je verbranding optimaal is i.e. GEEN zwarte rook.

Ik ken genoeg verhalen van stokers die het verzoek krijgen om voor de foto op een bepaalde plek te roken. De prutsers doen het de hele rit, dat roken, de vriendelijken roken ter hoogte van de fotograaf, de vakmannen roken voor het fotostandpunt van de fotograaf, komen rookloos voorbij en laten niet buiten gewenst camarabereik weer even zware rook uit de pijp komen. Die laatste zijn de vakmannen  8)

Ik zal niet zeggen dat ik nooit rook, maar bijna altijd is het omdat ik dat wil. Ik heb jaren lang "in de boog van Abbekerk een feestje gebouwd" , maar tegenwoordig doe ik het nauwelijks meer

"Scheppen kan iedereen, stoken is een vak"  en zwarte rook is het bewijs dat je het vak niet snapt of niet beheerst.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 01 February 2014, 00:11:11 »
Slechte kolen hoeven niet meteen veel rook te produceren. Vorig jaar hadden we hier kolen die brandden als een tierelier, maar het begon al flink te roken als je een halve schep op een lekker vuurtje gooide.

Het jaar daarvoor hadden we kolen wat echt rotzooi was. Als poetser was ik toen op de bok men een zeer ervaren machinist die stoker was toen men nog volop met stoom reed. Hij vertelde ons dat "vroeger hadden we alleen maar zachte kolen, maar met het spul wat we toen hadden kon je, als je wou, dikke zwarte rookwolken maken zoals een oliestook loc. Met de kolen die we vandaag hebben lukt dat niet eens"

Om te bewijzen dat oliestook ook zonder zwarte rook kan, hier trekt JA 1275, een rasechte oliestook op van een korte stop op een station.

mvg,
Rick

guest7823

• Gast
« Reactie #118 Gepost op: 01 February 2014, 00:19:41 »

guest7823

• Gast
« Reactie #119 Gepost op: 01 February 2014, 00:42:09 »
In mijn FR ervaring is het met oliestook veel makkelijker om rookloos te stoken, echter .......... het is OOK veel makkelijker om zonsverduisteringen te maken. En het verschil tussen beide uiterste is ook veel kleiner qua settings. Oliestook reageert veel directer
  • kleine wijzigingen in atomiserdruk / brandstoftoevoer / zuurstoftoevoer maken grote verschillen.
  • als de mcn maar denkt om aan regulateur of ganghandel te gaan zitten, moet je al instellingen wijzigen
  • trek weg -> warmteopbrengst weg
  • stilstand -> nauwelijks drukstijging

Kolenstoken is veel trager:
  • redelijk ongevoelig voor veranderingen
  • duurt even voordat kolen warmte gaan afgeven na stoken, als het eenmaal brand kan je het niet zomaar meer minderen
  • als de trek weg is komt er nog steeds warmte van je vuur
  • wanneer je net stilstaat geeft het vuur nog steeds flink energie af. Gebruik je vaak om de ketel dan voller te maken

Bij kolenstoken moet je veel meer vooruit denken. Indien je kolenstoken gewend bent en je gaat oliestoken moet je er rekening mee houden dat je bij oliestook niet nog even gauw je ketel kan voltrekken wanneer de trek minder wordt.

De ombouw naar oliestook van de 4014 snap ik wel.
  • geen vonken -> geen bermbranden
  • makkelijker te laden
  • minder complex dan al dat gedoe met stookwormen (incl aandrijving daarvan) e.d.
  • een stuk makkelijker bij "einde dienst"

Wel moet je bij oliestook wat voorzichtiger met je ketel zijn. Bij oliestook kan je een ketel veel zwaarder belasten. Dit omdat je vlam heter is en de calorische waarde van olie hoger is. Kortom, de thermische stress waaraan je een oliegestookte ketel kan blootstellen is groter als bij een kolengestookte loc. Het is dus veel makkelijker om een oliegestookte ketel naar de gallemiezen te stoken. Kortom indien je oliestook gebruikt om "d'r een paar wagens extra achter te hangen"  staat het locje eerder stuk in z'n hokje  :-X