De Amerikanen een beetje inschattende zouden die met die 95.000 liter water toch alleen maar hun auto wassen of hun zwembad vullen....
Hoewel het mij erg bijzonder lijkt een loc van dit kaliber te zien rijden, doet het me toch ook behoorlijk decadent aan. Het gevaarte heeft 95.000 liter water bij zich en wordt omgebouwd tot oliestook. Twee zaken die globaal gezien veel beter gebruikt kunnen worden dan om een aantal hobbyisten een plezier te doen.... Maar goed, dat is slechts mijn mening.Eelco
Pas mooi bij het bericht van gisteren!
Als je nu melding maakt dat de top van dit topic is veranderd cq aangevuld, dan komt mijn opmerking ook "leesbaar"over. BVD
95 m3 is de tenderinhoud Een 52'er heeft pakweg 8 m3 water in de ketel, dus een loc als dit zal ergens rond de 20 in de ketel hebben zitten. Schat ik. Wat zo'n ding aan water verbruikt is moeilijk in te schatten, hangt ook sterk af van de belasting, maar het moet toch gek lopen wil je daar niet een dag mee kunnen rijden.
Drawing from William Kratville's book Big Boy, Nick Chillianis posted information about tests conducted 3 April 1943 on the Wasatch grade. Pushed at a rate of 9,980 US gallons (37,434 litres) of water and 9.66 tons (8.8 tonnes) of coal consumed per hour, engine #4016 produced 7,157 hp (5,339 kW) at the cylinders while moving 3,883 tons (3,530 tonnes) of train at 41.1 mph/66 km/h (drawbar hp was 6,290.) Other engines in the test produced 5,800 dbhp