Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 00:42:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
23 August 2025, 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
  

Auteur Topic: opening Hanzelijn  (gelezen 8071 keer)

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
opening Hanzelijn
« Gepost op: 06 December 2012, 10:48:20 »
Nu op RTV Flevoland de opening van de Hanzelijn.

groet Bram.
« Laatst bewerkt op: 06 December 2012, 11:14:45 door Jan Beelen »

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2012, 12:15:29 »
Het viel mij op dat het koninklijke rijtuig geflankeerd werd door 2 eveneens blauwe rijtuigen.
Voorheen waren het toch altijd gewone 1e klas rijtuigen?
Zijn deze rijtuigen speciaal voor deze gelegenheid blauw gemaakt. of rijden deze al langer zo?

Groet, Maarten
Met vriendelijke groet, Maarten

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2012, 12:24:49 »
Reinier

Foto Joop

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
  • schwyzfreak
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2012, 13:29:13 »
Vanmorgen heb ik het allemaal met eigen ogen mogen aanschouwen en ik doe daar nu graag een getuigenverslag van.

Ik stond in het landelijk gebied, nabij de 160 km/h boog bij Kampen. Er stond mij iets bij dat het beoogde tijdstip van de passage zo rond 10:50 uur moest zijn. Dus ik was mooi op tijd.

en ik heb lang gewacht ...... en erg genoten van het besneeuwde landschap in de zon....

Tot er rond 11:15 een helicopter passeerde en een ere rondje om mij draaide, natuurlijk om mijn woest aantrekkelijke en adonische bouw te bewonderen. Of zou het zijn omdat ik een potentieel terreurverdachte was, omdat ik met een camera in de aanslag stond...



En even later merkte ik dat ook Oom Agent mij in de gaten hield. Een hele geruststelling, want je zult maar bezwijken van de kou, in zo'n verlaten landschap.



Nog langer wachten dan maar en nadat een tweede keer de helicopter voorbij kwam, was er ook beweging op het spoor!
Ik werd overvallen door emoties en pinkte een traantje weg van ontroering.
De baan werd namelijk vrijgemaakt door een lok. En niet zomaar een! Een 6400 in een nieuw jasje. Jawel.
En het bijzondere daaraan is dat met trots de huidige eigenaar er op prijkt: Deutsche Bahn. Spontaan begon ik ons volkslied uit volle borst te zingen ".... ben ik van Duitschen Bloed...." En dat allemaal voor Bea.....



(Trouwens, wel opmerkelijk dat nu weer de DB moet inspringen voor de NS. Een paar maand geleden zoefde een ICE-3 van de DB ook al over het traject. Dit waren de testritten. Terwijl op Watergraafsmeer een vloot V250-Fyra-pluto's stond weg te roesten.... Oh ja, die waren natuurlijk niet van NS, maar van HiSpeed. Dat is ook zo. Ondertussen vraag ik mij af waarom Arriva (als DB-dochter) dan niet de Hanzelijn exploiteert...)

Na nog wat nerveuze passages van de hermandad en het helicoptertje moest ik weer wat geduld opbrengen.
En uiteindelijk was het rond 11:30 uur dan zover: de koninklijke trein! De enige echte Trix-Express. In vol ornaat.



Om vervolgens halt te maken bij de halte, oh, excuses, het station Kampen-Zuid.



Ik wil niet overdrijven, maar ze hebben toch zeker twee minuten genoten van de architectuur van het station, als het geen drie minuten was. Ik heb in zo'n tijdsbestek nauwelijks gelegenheid om over te stappen, laat staan een kopje hete chocolademelk te drinken.

Wat me trouwens opviel is dat de twee nieuwe Bea-bakken geen kroontje hebben, alleen de enige echte heeft er een. Een en ander werd getrokken door de 1732 en geduwd door de 1751.











In ieder geval is Nederland er nu (vanaf zondag) een essentieel stuk spoor rijker.
En wat mij zelf betreft: Station Kampen-Gare-du-Nord is voor mij in de meeste gevallen nog steeds een betere optie, twee kilometer van mijn huis, 200 meter vanaf de binnenstad. De nieuwe sprinter-halte "station Kampen-Zuid" ligt voor mij zover weg daar midden tussen de weilanden, dat station Zwolle een interessante optie blijft.

Groeten,

Joop








« Laatst bewerkt op: 06 December 2012, 19:26:38 door Foto Joop »
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2012, 15:08:25 »
leuk verslag (y)

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2012, 15:21:22 »
Bij deze dan ook maar even een klein verslagje van mijn kant.

Ik stond bij het laatste viaduct voor Dronten:

Ook eerst de helicopter:


Schouwtrein:


En toen de hoofdrolspeler van vandaag:




En een wat inder kwaliteit foto. Maar wel een die bewijst dat Beatrix zelfs nog zwaaid wanneer ze in de trein zit:


Daarna ben ik nog als de sodemieter naar Kamepn gereden. Helaas kwam ik daar net te laat aan. Te Kampen kwam de trein inderdaad op het linker spoor binnen. Dit ongetwijfeld om op spoor 1 (aan het stationsplein) binnen te komen. Bij vertrek werd er weer netjes overgelopen naar het rechter spoor.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2012, 15:23:55 »
zag ik het nu goed op de Tv,
hebben ze weer geen locs gewassen voor deze koninklijke trein?

Hadden ze beter ander schoon materieel [van de concurent] kunnen gebruiken,
of was de lens van de camera soms vuil,
wie weet er meer van,
Andreus

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10769
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2012, 15:26:18 »
Bij deze weersomstandigheden vervuilt het materieel natuurlijk wel waar je bij staat.
No dress rehearsel, this is our life.

Foto Joop

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
  • schwyzfreak
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #8 Gepost op: 06 December 2012, 15:30:09 »
Andreus heeft het goed gezien:

DB-Schenker had vandaag wel een schone onderbroek aan getrokken, maar die viespeuken van de NS niet.... :o

Groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #9 Gepost op: 06 December 2012, 15:38:30 »
Joop: (y) (y) (y)

Bie et neie stesjon was et toch ok wel mooi, dus.
Ik stun op de sloapert, et viaduct westeluk van Kampen.
Zag de hellekopters dus iets vrogger.
En de koddebeiers
en die rooie wegsleepregeling van Sjenker.
En het kunneklukkige blauw
In et oranje zunnegien.
Foto's staon al in en ander dreugien, moar veuruut, hier éuren zeder ok bi'j.
nog en pör andere plöties:


Eenzaam duikt het Rode Gevaar op uit de tunnel, zich onbewust van een dozijn enthousiastelingen met camera's en een drietal veldwachters op het viaduct.

Hier rijdt ie nog rechts, maar dadelijk loopt ie over naar "verkeerd" spoor.

Dan is het zover: de blauwe koets komt aan wal:


Onder siberische omstandigheden baant de trein zich een weg over de eindeloze vlakte.
Ondanks alles moet ik aan drs P. denken (troika hier, troika daar...) en zie: ook hare Majesteit heeft vandaag een troika geselecteerd. Hopelijk vergaat het haar beter dan voornoemde drs.

Ook deze trein wisselt van spoor,


Duikt onder de slaper en aan de andere kant weer op:


om vervolgens door de boog richting gare Kampen-midi te jenzen:


Is dat middelste rijtuig nou een Lima?
der hangt van alles onder, in elk geval.

Affijn, de fotografen pakken hun biezen, ik trek mijn hoed over mijn hoofd en aanvaard de thuisreis.
Dat was nog een heel gedoe trouwens, met al die wolven ;D

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2012, 16:14:58 »
Een en ander werd getrokken door de 1732 en geduwd door de 1751.
Dat duwen zal niet erg gelukt zijn, want die loc had beide geweien naar beneden.
Maar toch een mooi fotoverslag.
Heeft Bea nog naar je gezwaaid?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2012, 16:21:23 »
Ik zie de krantekoppen al, FotoJoop:

                                                   Koninklijke Trein Vertraagd
                                                       fotograaf in weiland


 ;D
Jeroen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2012, 16:28:05 »
Ergens in begin  mei 1981 heb ik de Kon. trein gezien met Trix erin  bij de opening van de Schiphollijn. :)
 Die reed van Leiden naar Schiphol/Amsterdam.
 Waarschijnlijk heeft er toen ook een helikopter van de politie meegevlogen.
 Maar het opvallends was dat de trein het linker spoor bereed. ???
 Blijkbaar om boze lieden en bommenleggers te vlug af te zijn. 8)
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #13 Gepost op: 06 December 2012, 17:50:47 »
In de plaatselijke krant , de Flevopost , staat dat er op 8 december een speciale Hanzelijnkrant komt . Nu staat het blad al vol met artikelen over de Hanzelijn .

gr Jos

Gert1

  • Gast
Re:opening Hanzelijn
« Reactie #14 Gepost op: 06 December 2012, 18:06:29 »
Mooi verslag 'Foto Joop'. En wel leuk dat je op de ironie wijst dat een loc in Duitse dienst de baan vrij moest maken voor de Nederlandse Koningin. Maar ja, die machinist moet maar denken 'dankbaar moet je zijn, nederig en klein'!

[korreltje zout mode]
Je waxinelichthouder heb je deze keer maar op zak gehouden?   8)
[/korreltje zout mode]

Ben benieuwd wie dit treintje het eerste in schaal H0 laat zien!  (y)

mvg,
Gert