Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:20:55
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Rico [momfer]
Vandaag om 17:08:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
Vandaag om 16:56:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door tijgernootje
Vandaag om 16:41:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
  

Auteur Topic: elektrische wisselaandrijvingen aansluiten bij fleischmann lok boss  (gelezen 2974 keer)

Gans

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
elektrische wisselaandrijvingen aansluiten bij fleischmann lok boss
« Gepost op: 01 December 2012, 14:40:15 »
Hallo,

Ik heb een digitale startset van Fleischmann met de lok boss aangeschaft (niet het beste, maar voor een beginner prima lijkt mij) en daarnaast ook elektrisch aangedreven wissels en de oude fleischmann wisselschakelaars aangeschaft.
Op internet (en dit forum) is te zien hoe je die op een trafo voor analoog rijden aansluit. De lok boss komt qua aansluitingen en kleuren (wit en paars) echter niet overeen.

Ik durf het als nieuweling niet zomaar aan te sluiten, bang dat ik iets meteen kapot maak.
Kan iemand aangeven of en hoe ik deze kan aansluiten aan de lok boss, of moet ik (in een later stadium sowieso de bedoeling) een aparte trafo aanschaffen?

grt. Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re:elektrische wisselaandrijvingen aansluiten bij fleischmann lok boss
« Reactie #1 Gepost op: 01 December 2012, 14:47:59 »
Beter maar gelijk een aparte trafo aanschaffen. Hoeft geen heel dure te zijn.
De Lokboss voorziet niet in een aparte aansluiting. In beginsel kan je de digitale spanning gebruiken voor de wissels, maar dat is een beetje zonde gezien het beperkte vermogen van de Lokboss. Je hebt ook een goede kans dat de loks even inhouden bij het omgaan van een wissel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:elektrische wisselaandrijvingen aansluiten bij fleischmann lok boss
« Reactie #2 Gepost op: 01 December 2012, 15:43:32 »
Ik was tot voor kort ook een gebruiker van de Lok Boss. Nu rij ik met een Multi Maus, maar er zijn dingen die ik bij de LB beter vond zoals de eindeloze draaiknop en het feit dat je de verlichting bij stilstand van richting kon veranderen zonder de lok in beweging komt.
Nog voor de lokboss reed ik analoog. Deze analoge transformator met zwart/witte aansluiting had dus geen nut meer na aanschaf van de LB. Deze deed toen dienst als centrale voor de wissels en de overige dingen als lampjes. Hierdoor kon de (niet zo krachtige) LokBoss zich volledig richten op het aandrijven van de lokomotieven.

LET OP: Nooit zowel een analoge als een digitale regelaar op je rails aansluiten!

EDIT: Als ik zo je baanplan zie zou ik wel voor een andere krachtigere centrale waar je meer mee kunt gaan.

Groet,
Paul
« Laatst bewerkt op: 01 December 2012, 15:48:26 door NS6400 »

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:elektrische wisselaandrijvingen aansluiten bij fleischmann lok boss
« Reactie #3 Gepost op: 01 December 2012, 16:01:35 »

EDIT: Als ik zo je baanplan zie zou ik wel voor een andere krachtigere centrale waar je meer mee kunt gaan.
Hoezo? Voor een N-spoorbaan moet dat toch nog wel lukken, zoveel vermogen trekken die locs niet? Hoeveel locs kan de Lok-boss aan?

Grt, Wim
Grt, Wim

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:elektrische wisselaandrijvingen aansluiten bij fleischmann lok boss
« Reactie #4 Gepost op: 01 December 2012, 16:04:25 »
Ik weet niet hoeveel de lokboss aan kan. (niet zoveel denk ik, bij mijn gebruik met H0 loks werd hij bij 1 modern exemplaar na een tijdje al vrij warm)  Ik weet wel dat hij er maar 4 kan onthouden  ;) Aan Hans zijn plan te zien zal hij waarschijnlijk de mogelijkheid willen om met meer dan 4 loks te kunnen rijden. Vandaar.

Groet,
Paul
« Laatst bewerkt op: 01 December 2012, 16:07:08 door NS6400 »

Gans

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:elektrische wisselaandrijvingen aansluiten bij fleischmann lok boss
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2012, 14:25:58 »
Dank voor jullie reacties, begrijp dat ik ze kan aansluiten. Er zal inderdaad een extra trafo komen. De lok boss was een goedkope oplossing om kennis te maken met de hobby. Als het aanslaat wordt deze vervangen voor een betere centrale.