Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 04:56:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sven
Vandaag om 01:14:06
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Ronald69
Vandaag om 00:04:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
29 September 2025, 17:05:28
  

Auteur Topic: Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH  (gelezen 3107 keer)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Gepost op: 29 November 2012, 01:33:52 »
Ik wil eventueel een bouwset aanschaffen van de NS 6300 van DJH. Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie hiervan?
Volgens de beschrijving op de site: http://www.djhmodelloco.co.uk/prodpage.asp?productid=3140 zou deze door een boogstraal van 420mm moeten passen.
Ik neem aan dat dit alleen lukt zonder binnenliggende cilinders.
Hoe vergaat de moeilijkheid met de bouw en hoe zijn de rijeigenschappen hiervan.

Het gaat dus om de huidige versie die verkocht wordt. Het is heel wat anders dan mijn cnc gefreesde modellen en ben benieuwd naar ervaring over deze bouwset.

Groet, J. moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re:Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2012, 03:06:28 »
Hoi Johan
Het is een prachtige lok en leuk om te bouwen , maar voor de door jouw genoemde boogstraal moet je wel wat aanpasingen doen met de bogies
zelf geen ervaring met 420mm , we houden voor omhb een boogstraal min een meter aan ;D
Gr Jan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re:Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Reactie #2 Gepost op: 29 November 2012, 20:15:20 »
Johan, de nieuw versie van de 6300 heeft geen werkend binnenliggend drijfwerk en de cilinders staan verder naar buiten t.o.v. de vorige versie, om de bogie meer ruimte te geven. Dat van die boogstraal zal dan ook wel kloppen.

Gr.

Tom.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Reactie #3 Gepost op: 29 November 2012, 20:45:26 »
Johan, ik ben jaren geleden aan de eerste versie begonnen en heb destijds de buiten cilinders naar buiten gebracht om door een 600mm straal te kunnen rijden en met behoud van het binnenliggend drijfwerk. Het project is om privéredenen blijven 'hangen'. Dit is een mooie gelegenheid om het weer nieuw leven in te blazen. Uit dezelfde tijd heb ik een NS 3900 gebouwd met ca 40 wijzigingen waaronder een NWSL double idler gearbox met 1331 FH motor.

Rob

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re:Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Reactie #4 Gepost op: 29 November 2012, 21:05:47 »
Nou, het klinkt over het algemeen wel postief. Het wordt zowiezo de eerste keer dat ik aan zo'n messing model zou willen beginnen.
Daarom wil ik vooraf wel zeker zijn dat het model ook door krappere boogstralen te rijden valt.

Wat of welk speciaal soort gereedschap heb ik nodig voor het bewegend gedeelte van de lok? Ik kan me namelijk best voorstellen dat er speciaal gereedschap nodig is voor het uitrichten van het frame en het afstellen van de wielen.
Ik heb al eens gelezen over een apparaat waarin het frame juiste uit te richten is voor montage en soldeerwerk. Geen idee wat zoiets mag kosten.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re:Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Reactie #5 Gepost op: 29 November 2012, 21:34:48 »
Johan dat is voor de 6300 niet nodig
frame zit met schroefjes en de wielen hebben al een kwartering
Gr Jan

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Reactie #6 Gepost op: 29 November 2012, 22:00:17 »
Ik heb de 6300 in de oude uitvoering en die wilde met geen mogelijkheid zonder sluiting door de bocht gaan. Ik had hem jaren geleden gebouwd en stond eigenlijk alleen maar stof te vergaren. Enige tijd geleden begonnen om hem helemaal opnieuw op te bouwen en het sluitingprobleem op te lossen.
Ik heb de binnenliggende aandrijving weggelaten en de cylinders naar buiten gebracht zoals de nieuwe uitvoering ook heeft.
Zie ook mijn draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44495.msg714874.html#new

Ook nog wat aanpassingen aangebracht in de voorste bogie. Hoewel het gedrag in bochten sterk is verbeterd treedt er af en toe toch nog wat sluiting op. De volgende stap die ik wil nemen is om alle wielen te vervangen door geisoleerde exemplaren zodat het chassis spanningsvrij wordt.
Ik heb goede hoop dat ik daarmee het gewenste resultaat bereik.
Helaas schijnen de Romfort wielen niet meer leverbaar te zijn en heb een vervangingstype bij Piet Peetoom in bestelling en dat kan nog wel even duren.
Als ik ze binnen heb zal ik verslag doen in het bovengenoemde draadje.

Gerrit

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Reactie #7 Gepost op: 29 November 2012, 22:40:56 »
Romford wielen worden tegenwoordig gemaakt door Markits. Er is nu ook meer keus dan vroeger maar ze zijn wel duurder.

http://www.markits.com/

Leen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Reactie #8 Gepost op: 29 November 2012, 22:43:59 »
Beste Johan,

Kleine boogstralen gaat misschien wel, maar blijft lastig met een DJH en het ziet er niet uit. Maykel Kastelijn is al een tijdje bezig met een knikframe voor een DJH 6300. Dan gaat het zeker wel. Of dat er wel uit ziet is de vraag, maar ik vermoed dat dat toch iets beter oogt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re:Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Reactie #9 Gepost op: 29 November 2012, 22:52:34 »
Klinkt steeds beter. Ik heb zo lang gewacht met die messing bouwsets omdat ik steeds weer zag dat men uiteindelijk wielen en aandrijving verving door betere versies. Verder las ik vaak dat er speciaal gereedschap nodig was om het frame recht en haaks uitgericht te krijgen.
Uitendelijk had men bijna het dubbele bedrag uitgegeven vooraleer men klaar was met het model.

Het zal niet meteen zijn dat ik de 6300 zal kopen, maar ik wil uiteindelijk wel een model hebben met goede rijeigenschappen. Ik heb diverse kleingereedschap (tangen,vijlen,schroevendraaiers), ook een kolomfreesmachine en draaibank.
Verder heb ik beschikking over verschillende soldeerbouten (deels regelbaar) en een paar verschillende brandertjes.

Wat zou ik verder nog nodig hebben?
(buiten transfers en lak).

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re:Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Reactie #10 Gepost op: 29 November 2012, 22:57:19 »
Wat zou ik verder nog nodig hebben?
(buiten transfers en lak).

Een doosje lelijke woorden...   ;)

CKLX

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Reactie #11 Gepost op: 29 November 2012, 23:00:26 »
Volgens mij nog alleen de kit ;)

Gerrit


edit: Vanavond de 5500 bij DJH besteld en verwacht minder problemen dan bij de 6300
« Laatst bewerkt op: 29 November 2012, 23:02:53 door eenop87 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Reactie #12 Gepost op: 29 November 2012, 23:05:48 »
Johan,

Ik denk dat je met de kolomfreesmachine en draaibank al over meer gereedschap beschikt dan de meesten die dergelijke kist bouwen.

Ik heb recent wel een hulpmiddel voor chassisbouw aangeschaft, welke ik iedereen kan aanraden die er het geld (220 GBP) voor over heeft. Het is een chassis2pro jig van Avonside Works, waarmee je een zuiver chassis kunt bouwen op basis van de koppelstangen. Klinkt ingewikkelder dan het is.

Tomasso heeft die mogen gebruiken en ik ook bij een ander BNLS lid en ik kan het van harte aanbevelen. Ik heb deze ook laten zien op de 2e BNLS dag in Zwolle, maar daar kon je toen niet bij zijn.

Dit is hun site. Er is er ook een van Hobby Holidays, maar die vond ik iets minder exact werken.

Verder heb je met de bouw gewoon gezond verstand nodig en ruimtelijk inzicht. Gezien wat je hier laat zien van in styreen gefreesde modellen zijn jouw modelbouwkwaliteiten van een dergelijk hoog niveau dat ik me daar helemaal geen zorgen over zou maken en gaat een dergelijke DJH kit gewoon zonder problemen lukken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Reactie #13 Gepost op: 29 November 2012, 23:06:30 »
Volgens mij nog alleen de kit ;)
edit: Vanavond de 5500 bij DJH besteld en verwacht minder problemen dan bij de 6300
5500 is een eitje. Zit zo in elkaar.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re:Wie heeft er ervaring met de nieuwste versie 6300 van DJH
« Reactie #14 Gepost op: 29 November 2012, 23:23:01 »
ik vond de 6300 niet moeilijker dan de 5500
allebei eitjes (zacht gekookt)
Ivo, jij hebt er nog wat extra frutsels opgeknutseld die de 6300 wat lastiger te bouwen maakt ;D
En Johan , jij heb idd zat gereedschap en kennis in huis om een knikchassis uit styreen te maken.
Ben je meteen ook van de kortsluiting verlost.
En er is vast een markt voor ;D
« Laatst bewerkt op: 29 November 2012, 23:25:45 door roadster36 »