Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:20:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 19:20:49
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:20:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:06:37
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 18:52:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 18:51:09
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
Vandaag om 17:32:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23

Auteur Topic: hoeveel ruimte hebben we en hoe delen we het in.  (gelezen 6664 keer)

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
hoeveel ruimte hebben we en hoe delen we het in.
« Gepost op: 28 November 2012, 09:12:01 »
Beste mede hobbyisten,

Vraag me wel eens af bij het bouwen aan de modelbaan,als ik nu eens meer ruimte had,lees vaak hier op het forum dat men de baan op moet breken voor gezinsuitbreiding of de zolder moet delen met moeder de vrouw.

Heb ooit een hele grote baan gehad bij mijn ouders thuis, heb daar geen foto's van maar in gedachten speel ik daar wel eens mee als ik nu die  ruimte eens (weer)had.

Omdat ik meer hobby's (fotografie,treinen en Bussen) heb wil ik ook wel eens dia's kunnen kijken en vraag ik mij wel eens af is het gras nu echt groener bij de buren of lijkt dat nu, ben overigens best tevreden ook met de afmeting van de baan.
Bas en ik hebben 13,5M2 ruimt tot onze beschikking de baan is 5,40Mx 1,20 (aan de kopeinden en in het midden 1,0M.

Heb de kasten waar onze treinen en dia's in zitten onder de gording gemaakt en de treinbaan half onder de gording,had graag meer wanden gehad om wat meer vitrines op te hangen waar Bas en ik onze treinen in kunnen plaatsen.
Maar daar heb ik een oplossing voor gevonden,heb een bureau op zolder gezet en daar een vitrinekast op geplaatst.(zie de foto’s)

aan de rechter kant heb ik wat ruimte om met treinen te knutselen en hier is ook onze tweede vitrine zichtbaar.

dit is het zicht als we de trap op komen lopen.
Ook ontkom ik er niet aan dat de zolder ok als bergplaats dient ,meer voor onze spullen, daar voor heeft mijn vrouw het idee gehad om er gordijnen voor te hangen.
Heb de spits afgebeten hoe is het bij jullie en is het echt groener. ;D

mvgr Evert.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2012, 09:20:31 door mass am see. Reden: schrijffoutje verwijderd »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:hoeveel ruimte hebben we en hoe delen we het in.
« Reactie #1 Gepost op: 28 November 2012, 11:04:44 »
Zolang ik me kan herinneren, hadden we vroeger treinen op zolder. In elke woning werd er door mijn vader een modelbaan gebouwd. De laatste die hij gebouwd had, besloeg de ongeveer halve zolder, hetgeen neer kwam op een baan van 3.5m breed en tussen de 5 en 7 meter diep. Een baan van het type rondrijden langs de muur, met 1 station, Bilthoven. Deze is nooit afgekomen.

(de treinen die hier op de baan staan zijn mijn treinen, bijna alles nog steeds in mijn bezit  :D)
Toen ik te veel begon mee te bouwen, kreeg ik een plaat hout met wat wissels, 80x100 cm. Mijn lokje kon erop rijden en ik kon zelf bouwen. Later wilde ik meer en een grotere baan. Ik stapte over op spoor N en heb daar enige jaren een aardige baan gehad. Maar ook deze is nooit echt af gekomen, ik was al blij dat het geheel kon rijden.
Met het studeren is de modelspoor op de achtergrond gekomen. Al had ik in de laatste jaren daarvan twee modules liggen voor een klein stationnetje in aanbouw. Maar ook daar is niks meer van over. Daarna volgde nog een stationsmodule maar veel verder dan het station is het ook niet geworden:

Zo'n 10-15jaar is er toen weinig gebeurd op modelspoorgebied.
Zo'n 7 jaar geleden ben ik begonnen met het bouwen van een kleine module baan op schaal h0. Twee modules in de lengte tegen elkaar, met de bedoeling een in elkaar gedraaide 8 neer te leggen. Voor het eerst sinds tijden kocht ik weer eens een trein, de DEII van DKM/Holland rail. Maar ook die baan is niet ver gekomen, ik ontmoette mijn vrouw, we trouwden en gingen wonen in een klein appartement, waar een vaste spoorbaan een utopie zou zijn.
Toch ben ik met een modulebaan, Wagensheim. 3 modules die in een kast opgeborgen kunnen worden en zo af en toe worden opgesteld in de woonkamer.

Ik dacht zo gepland te hebben dat deze baan mee zou kunnen verhuizen. Maar je voelt um al, ook dat gaat het niet worden. Wagensheim blijft wel, maar 1 moduledeel gaat niet mee (het voorste, met de boog). Het positieve is wel dat de baan een vaste opstelling kan krijgen.En dat lijkt me toch wel lekkerder werken.
Dus al met al, van een grote zolderbaan met veel speelmogelijkheden naar een minibaantje. Maar ik ben wel verder dan bij veel van mijn vorige modelbanen.

Groet,
Michel

« Laatst bewerkt op: 28 November 2012, 11:53:43 door tothebeach. Reden: foto\'s geplaatst »

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #2 Gepost op: 28 November 2012, 11:50:24 »
.... hoe is het bij jullie en is het echt groener.

In mijn geval is het gras bij de buren zeker niet groener.
Allereerst niet in letterlijke zin. Tuinieren is ook een hobby van mij, en dat heeft zijn weerslag op ons gazon... (y)

Wat hobbies in het algemeen betreft zeker ook niet.
Ikzelf heb eigenlijk teveel hobbies (een luxe-probleem), terwijl de meeste mensen om mij heen 's avonds voor de tv hangen, en meer niet. Over ledigheid gesproken...

En wat modelspoor betreft ook niet.
Toen wij in '96 zelf ons huis bouwden hebben we niet op ruimte bespaard (870 m3). Hierin heb ik voor hobbies de hele zolder ter beschikking met een vloeroppervlak van 7x11 meter (minus het trapgat). Dit komt neer op een beloopbaar oppervlak van ca. 4x11 meter.
In principe kan ik dit helemaal volbouwen met een modelbaan.

Maar dat doe ik niet.
Dan wordt het oppervlak modelbaan zo groot, dat je het nooit afgebouwd krijgt (ik ben meer een bouwer dan een rijder...). En ooit zul je weer kleiner gaan wonen, wat moet je er dan mee?

Mijn huidige baan ("Rotterdam in Brabant", HO, in opbouw) is ca 720x60 cm, met een breed stuk van 120 cm aan de linkerzijde. Hieraan kan nog een keerlus en/of schaduwstation komen.
Een lange modelbaan geeft in feite een belangrijk karakter van een spoorlijn goed weer: lang en smal.

De baan bestaat uit vier delen. Bij een eventuele verhuizing is hij eenvoudig te demonteren en transporteren. Die delen zal ik hier geen modules noemen, want ze voldoen aan geen enkele standaard op dat gebied.
Op een nieuwe locatie (ooit...) zal dan misschien een deel moeten vervallen, of bv. vervangen door een 90-graden deel. Maar zo'n verhuizing is de komende 20-25 jaar niet in zicht, wat ons betreft.

De baan is opgebouwd uit vurehouten latten en 9 mm multiplex.
De poten zijn vurehouten balkjes 44x44 mm. Deze zijn netjes zwart geschilderd, met lichtgrijze zwenkwielen eronder.
Ik bezin mij nog op een achtergrond, van ca. 50 cm hoog. Die zou ik dan zelf beschilderen.
Door de laminaatvloer op zolder is de gehele baan zeer licht van zijn plaats te rollen, om bv. aan de achterkant te kunnen werken.

Omdat de zolder vnl. schuin dak heeft, is er geen mogelijkheid voor een vitrine.
Ik heb een wisselcollectie treintjes in een vitrine in de woonkamer.

Modellen bouwen doe ik zoveel mogelijk "onder de mensen", dwz. aan de keukentafel.
Vrijwel alles gaat als mini-modules naar de zolder en wordt dan ingebouwd.
Het meeste "vuile" werk doe ik in de garage (verspanen, airbrushen, etc.).

Hieronder een impressie (normaliter ziet het er veel opgeruimder uit op en rond de baan)
In een opgeruimde omgeving werk ik prettiger en gaat alle aandacht (ook van bezoekers) naar de modelbaan.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2012, 14:59:14 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 November 2012, 14:34:08 »
Jaa, het eeuwige ruimtevraagstuk... meer ruimte willen maar als die er eenmaal is ontbreekt de tijd en het geld om er wat mee te doen :D
Toen we (mijn vriendin en ik) ons huidige huis kochten was daar eindelijk die zolder: YES! Maar voordat de bouw kon beginnen waren er eerst nog trouwplannen en van het een kwam het ander. (HELP, ze is zwanger  ;D). Uiteindelijk bleek de zolder toch te hoekig en te laag voor echt mooie plannen en leuk modulair bouwen een beter idee. De huidige situatie:

Ruimte in de dakkapel waar mijn werkplek is. Mijn Trambaantje staat er naast en een mooi voorbeeld van hoe weinig ruimte een baan in beslag hoeft te nemen als er niet aan gewerkt wordt: 46 bij 70 centimeter, hoogte 131 cm.

De plek links naast de werkbank, de ooit beoogde baanplek en nu ietwat rommelig. Waarschijnlijk binnenkort grote opruiming en verhuizing en dan... een ruime zolder en nee, die grote vaste baan gaat er dan echt niet komen.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #4 Gepost op: 30 November 2012, 07:45:33 »
Hoi,

Zijn er niet meer mensen met dit probleem en hoe creatief zijn we en welke oplossingen hebben we bedacht.
zie ook steeds vaker banen als modules opgebouwd, kortom we hebben allemaal geen sporthal tot onze beschikking  ;D.

mvgr Evert

Henk ho

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 30 November 2012, 08:01:36 »
We hebben de hele zolder tot onze beschikking, hierop zijn we (modulair) een modelbaan aan het bouwen.(modulebaan Dachboden II)
Ik gebruik 75 % van de oppervlakte voor de module's, de andere 25 % wordt gebruikt voor de opslag van mijn karper-uitrusting ;D

gr. Henk

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #6 Gepost op: 30 November 2012, 08:07:36 »
Hoi Henk,

Ook Bas en Ik hebben de hele zolder tot onze beschikking, maar wil het niet helemaal vol plakken ik heb ook 10.000 dia's op zolder staan ook deze wil ik af en toe een terug zien, en al mijn tijdschriften over de hobby.
En krijg ook regelmatig bezoek van mede hobbyisten, een andere schaal is uit den boze en we blijven H0 rijden.

mvgr Evert.

Railhopper

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 November 2012, 08:09:22 »
een andere schaal is inderdaad uit den boze   ;D

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 30 November 2012, 08:21:58 »
Ik heb een ruimte van 4,00 x 1,50 tot m'n beschikking, onder de schuine kap. Laagste punt is ca 1,30 m, hoogste 2,20 m. In die ruimte ligt horiszontaal een houten rek met twee modules Rhenen erop. De andere module staat rechtop verderop (in dezlfde ruimte). Materieel en gereedschap ligt eronder.
Soms werk ik in dat hok, maar vaker aan de keukentafel.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #9 Gepost op: 30 November 2012, 08:28:56 »
Ik heb een ruimte van 6,5 * 2,5 meter, maar moet deze delen met mijn andere grote hobby, muziek luisteren. En die speakers hebben ook ruimte nodig, anders klinkt het nergens naar. Als laatste moest er ook nog rotzooi opgeruimd kunnen worden onder de tafels.

Wat ik gedaan heb is een deel grote tafel in een L vorm en dan langs de muur achter de stereo set een schaduwstation (op de foto achter de gordijnen :). Zo heb ik wel een aardige rijlengte.

En de foto's om het te verduidelijken:

Stereo en daarachter het schaduwstation

De treinbaan

Dus dat is mijn zolder :).

Groet,
Chris

EJO

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 30 November 2012, 09:25:07 »

Dit is nu mijn beschikbare ruimte.........
Al is er nu wel meer stallingsruimte voor nog een permanent (mini)baantje, ruimte aan deze hobby zoals getoond op de foto's in de andere reacties wil ik niet in beslag nemen in het huis. Ik geef die ruimte liever aan mijn dochters om bezig te zijn. Dat betekent dat ik na Wisselweg met een nieuw thema ga beginnen wat wederom een minibaantje wordt.
Ideeën zijn er wel al wil ik in de kerstvakantie eerst nog prutsen aan Wisselweg.

Het is dus niet alleen de vraag hoeveel ruimte we hebben, maar ook hoeveel ruimte we in beslag willen nemen.
Er moet nog een werktafeltje komen en dat is het dan......
Groet, EJO
(Gaat weer opnieuw beginnen)

Hans Kl

• Offline Offline
  • Periode III - heden
« Reactie #11 Gepost op: 30 November 2012, 10:03:02 »
Hoi,

Ik heb een ruimte (2 slaapkamers samen) van zo ongeveer 5m15 x 4m20 tot de beschikking. Op wat hoekjes en deuren na dan.
Toen we gingen zoeken voor een huis was een goede, bruikbare ruimte voor de modelbaan een grote eis.

Gr,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #12 Gepost op: 30 November 2012, 12:37:39 »
... Het is dus niet alleen de vraag hoeveel ruimte we hebben, maar ook hoeveel ruimte we in beslag willen nemen....
Daar ben ik het helemaal mee eens, de hobby zou maar een klein onderdeel van het leven moeten zijn. Mijn 4 zoons nemen ook de nodige ruimte in en ik ga geen slaapkamer opeisen. Het valt me wel op dat de creativiteit omgekeerd evenredig is met de beschikbare ruimte  ;D .
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #13 Gepost op: 30 November 2012, 13:07:28 »
Een ruimte van 3.3 bij 4.8 meter en een wat groter hok nog waar een voor de baan beschikbare ruimte van plm 2.4 bij 5 meter plus wat ruimte voor losse koppelbare modules...

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #14 Gepost op: 30 November 2012, 13:08:54 »
... dat de creativiteit omgekeerd evenredig is met de beschikbare ruimte...
Of dat de beschikbare tijd omgekeerd evenredig is met de beschikbare ruimte?
Da's immers ook lastig...

@Martin:
Mooie vitrage...  ;)
« Laatst bewerkt op: 30 November 2012, 13:12:10 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html