Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:20:59
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:20:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Roco traxx 'Eurocity' door Martijn193
Vandaag om 20:36:43
Piko 2025 door barry1972
Vandaag om 19:59:17
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 18:44:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
  

Auteur Topic: Kleine baan NS tijdperk 3 ~ 1955  (gelezen 1772 keer)

2200

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Kleine baan NS tijdperk 3 ~ 1955
« Gepost op: 25 November 2012, 17:28:57 »
Nadat ik hier diverse tips en meningen heb gekregen over mijn baanontwerp, ben ik aan de slag gegaan en een begin gemaakt met de bouw. Alleen.... van het oorspronkelijk ontwerp is niet zoveel overgebleven  :D.

Ik heb nog weer eens kritisch gekeken naar mijn ontwerp en heb besloten weer terug te gaan naar een ontwerp waar ik al die jaren toch steeds weer op terug kwam. Eenvoudig, klein, maar met voldoende ruimte voor details en slanke wissels.

Het is nog steeds een klein eindstationnetje met los-/laadweg en aansluiting naar een fabriekje. Het geheel zal zich afspelen in de zomer van '55. Dit heeft vooral te maken met een nog blauwe 2400, 2 laag genummerde 2200's en rijtuigen 3e klasse. Deze combinatie beperkt het tijdvak van grofweg juni '55 tot en met mei '56. Omdat ik de scenery zomers wil aankleden en omdat ik niet gebonden wil zijn aan "warme stoven" voor de getrokken treinen, houd ik de zomer van '55 over.

Het idee is dat, buiten het zicht van deze baan, er een aftakking is. De hoofdlijn loopt naar "een" groter station in NL, de aftakking gaat naar een station net over de grens in Duitsland. Dat geeft me wat meer keuze in het materieel, wat meer variatie mogelijkheden.

De foto's zijn van matige kwaliteit, maar geven wel een idee:


Op de achtergrond het station, met 1 of 2 perrons, op de voorgrond komt een los-/laagweg in de sfeer van losweg Beatrix (ofwel: voornamelijk een kale vlakte, lekker simpel)

Wisselstraat(-je) bij de ingang van het station en de teruglopende aansluiting naar een fabriek.

De boog naar het schaduwstation. Alles wat hierna komt, wordt optisch afgeschermd.

Het schaduwstation.

Alles is uitgevoerd in Roco Line, wissels in het station zijn 10 graden, aftakking naar de fabriek 15 graden. Het schaduwstation is uitgevoerd in Piko A rails.

De startkosten zijn natuurlijk relatief hoog, om die reden wilde ik pas later digitaal gaan. Maar voor €25,= een Piko Digi setje kon ik niet laten liggen en om te starten valt het niks tegen. Uiteindelijk zal ik wel eens overstappen op MultiMaus of Mobile Station. De wissels in het station worden digitaal aangestuurd.

Personentrein is nu nog wat rommelig samengesteld, maar dit zal een Duitse trein worden (fantasie, de gekozen rijtuigen zijn waarschijnlijk in de werkelijkheid nooit in NL geweest). De NS trein zal in de toekomst gaan bestaan uit Artitec C6400 en Plan E CKD, naar de treinen Alkmaar - Hoorn uit die tijd (al zal ik hem waarschijnlijk iets langer maken.
Met vriendelijk groet, Hugo