Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 00:41:33
Roco wagon openen door ArjanB
02 October 2025, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
02 October 2025, 22:33:27
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
02 October 2025, 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 October 2025, 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
02 October 2025, 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
02 October 2025, 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
02 October 2025, 08:46:12
  

Auteur Topic: Intercity breekt in tweeën  (gelezen 10201 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #45 Gepost op: 23 November 2012, 20:38:36 »
@Erik_ombc:

Citaat
A cable tie, also known as a zip tie or tie-wrap, is a type of fastener, especially for binding several electronic cables or wires together and to organize cables and wires.

Bron: ook wiki, maar dan de Engelstalige....
Reinier

Gert1

  • Gast
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #46 Gepost op: 23 November 2012, 20:56:56 »
Sterker nog: ty-rap heeft geen eigen pagina, noch op de NL-versie van Wiki, noch op de Engelse versie.
En wat staat er op de Engelse wiki?

Citaat
A cable tie, also known as a zip tie or tie-wrap, is a type of fastener, especially for binding several electronic cables or wires together and to organize cables and wires.

Lijkt me duidelijk, de soortnaam is tie-wrap.

Anyway, ben benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek naar deze treinbreuk.

mvg,
Gert

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #47 Gepost op: 23 November 2012, 21:53:40 »
Citaat
Sterker nog: ty-rap heeft geen eigen pagina

Roept U maar:link

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #48 Gepost op: 23 November 2012, 22:24:54 »
Niet om het één of ander,
In Onnen zijn we op dit moment druk bezig om van alle VIRM 3-4 de vouwbalgen te controleren
En prefentief de rubbers vervangen en spaninrichting controleren. Waarom?
Ergens midden dit jaar is er een vouwbalg tijdens een rit open gegaan.
Dan is de NS resoluut. bij ALLE treinstellen van dit type, vouwbalg controleren, en Nedtrain zoekt maar uit hoe ze het gaan doen, maar gebeuren zal het. En zo snel mogelijk.
ik denk dat het nu ook zo zal gaan met een in tweeën gebroken trein. Zullen alle koppelingen van dit type streng worden gecontroleerd en eventueel vervangen of gerepareerd.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

guest7823

  • Gast
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #49 Gepost op: 23 November 2012, 23:51:35 »
Ik heb dit in al die tijd nog nooit, maar dan ook nog nooit meegemaakt. En dat is nu bijna 32 jaar. Brrrrrrrrr de gedachte alleen al.

Even het topic terug lezen en bij de site van mr Pieter kijken  ;)

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #50 Gepost op: 24 November 2012, 09:56:02 »
@john jaahAaa .... de schade gezien wel weer humor dit weer...... maargoed nu weer ok wat ddz betekend dubbeldekker zonder......  amaar dan mag ik straks ook es aan prutsen binnnenkort , helaas ook ik mag niets bekend maken wat de oorzaak is
 

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #51 Gepost op: 24 November 2012, 11:20:25 »
Is weer eens wat anders dan,  nu breek me de klomp, in dit geval dus de trein.  ;D ;D ;D

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #52 Gepost op: 24 November 2012, 12:51:22 »
ik denk dat het nu ook zo zal gaan met een in tweeën gebroken trein. Zullen alle koppelingen van dit type streng worden gecontroleerd en eventueel vervangen of gerepareerd.

Dat is tegenwoordig nu eenmaal gebruikelijk in het bedrijfsleven.
Een goede praktijk, want je weet tenslotte maar nooit of er nog ergens iets "sluimert". Dat weet je pas als je de echte oorzaak weet (vaak wel "root cause").

Het had beslist wel erger gekund. Bv. bij hogere snelheid of als er net iemand overstapte.
De claims mbt. aansprakelijkheid zijn ook niet mals, negatieve publiciteit, etc.

Dus een bedrijf wat zijn verantwoordelijkheid neemt, neemt direkt aktie.
(Als hoofdingenieur bij de Nederlandse tak van een multinational kan ik het weten.)

De "root cause" blijkt in dit soort gevallen vaak juist iets heel simpels te zijn,
wat dus ook eenvoudig voorkomen had kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2012, 12:56:45 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

guest7823

  • Gast
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #53 Gepost op: 24 November 2012, 15:21:30 »
Wat er in dit specifieke probleem speelt weet ik (nog) niet, maar als je bij eerdere gevallen kijkt zie je dat e.a. eigenlijk niet gebruikt werd waar het voor gemaakt is. E.a. heet "stoot- en trekwerk". Die is een prima functionaliteit in het oorspronkelijke standaard gebruik waarbij een loc een trein trekt. Hierbij worden de koppelingen enkel onder trekbelasting gebruikt en dienen de buffers voornamelijk voor het opvangen van stootkrachten.

Bij duwbedrijf gaan een aantal krachten anders werken. Bij normaal bedrijf hangen de koppelingen strak (en bij voorkeur zo dat de buffers elkaar in rechtstand net indrukken). Bij duwbedrijf ga je (zelfs koppelingen die voor trekbedrijf goed zijn aangedraaid (dus niet TE strak)) de koppelingen slap laten hangen. In normaal (trek)bedrijf is het zo goed als onmogelijk dat de koppeling uit de haak komt. Bij duwbedrijf kan de koppeling dusdanig slap komen te hangen dat er ruimte genoeg is om de schalm over de haak te laten komen.


tekening uit IVW rapport over treinbreuk Meteren 2006.

Bij duwbedrijf kan de normaal volledig horizontaal hangende koppeling in een V-vorm komen te hangen. In deze V kan genoeg lengte komen te zitten om over de extra lengte die de achteroverstand van de trekhaak verzorgt te overkomen. Bij een goed ingehangen "andere kant koppeling" (wat in dit plaatje dus NIET het geval is) is er dan nog weinig aan de hand. Gewicht van de ingehangen koppeling zorgt er dan voor dat er geen normaal optredende krachten kunnen spelen die de schalm uit de haak kunnen krijgen.

Bij het goed inhangen van de koppelingen wordt de "tweede / andere kant" koppeling ( en voordat je de feitelijke koppeling uitvoerd) achterover onder z'n eigen trekhaak opgehangen. Hierbij gaat de schalm in de ophanghaak die onder de eigen trekhaak hangt. Op die manier is deze koppeling "uit de weg"



Dus zoals rechtsonder op dit plaatje (de rest van het plaatje mag je vergeten, gaat over de niet meer bestaande reservekoppelijng en hoe die ingehangen moest worden)

Indien de "andere kant" koppeling NIET correct is opgeborgen (zoals dus op het bovenste plaatje) EN de schroefdraad van de "andere kant" koppeling VOLLEDIG is uitgedraaid (zoals het hoort bij een losse koppeling) dan hangt de schalm van de "andere kant" koppeling buiten profiel. Dat wil zeggen dat er objecten kunnen (en zullen) zijn in het spoor die de schalm kan (en zal) raken. Indien dan bij duwbedrijf de "trekkende" koppeling slap / in V-vorm hangt EN de "andere" niet ingehangen koppeling een object in het spoor raakt kan de schalm van de "andere kant" koppeling opzwaaien en dan met aanzienlijke kracht de slaphangen "trek" koppeling van onderenaf raken en daarmee een dusdange beweging veroorzaken dat de "trek" koppeling uit de haak wordt geslagen. Heirmee is de treinbreuk een feit en is het enkel wachten op een remmingen oid om de trein volledig van elkaar te scheiden. Dit probleem kan je voorkomen door Tie-wraps (weinig zinvol, in mijn ogen, met de krachten die ze mogelijkwijs moeten doorstaan)en het afnemen van de tweede koppeling (niet handig in mijn ogen), maar domweg het goed inhangen van de koppelingen heeft over ruim honderd jaar bewezen genoeg te zijn. Het enige wat je bij duwbedrijf zou kunnen doen is de koppelingen d.m.v "bijdrukken" iets strakker aandraaien dan in normaal trekbedrijf. Hierbij is dus een grotere drukkracht nodig om de koppeling in een V-vorm te doen gaan hangen bij duwbedrijf. Wel zal je dan ook bij het splitsen weer even moeten bijdrukken om de koppeling voldoende te ontlasten om de koppeling te kunnen uitdraaien.

Ook de ontsporingen bij Amsterdam met reizigersmaterieel waren, deels, te wijten aan andere optredende krachten dan waar het stoot- en trekwerk in oorsprong op ontworpen is.




johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #54 Gepost op: 24 November 2012, 16:28:16 »
neem maar van mij aan dat het voorgaande verhaal niet heeft gespeeld....

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #55 Gepost op: 24 November 2012, 16:29:19 »
Want?
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #56 Gepost op: 24 November 2012, 16:37:36 »
neem maar van mij aan dat het voorgaande verhaal niet heeft gespeeld....

Wat er in dit specifieke probleem speelt weet ik (nog) niet,......

Consider it done.

Voordat een "mr. Pieter rapport" uit is neem ik nooit wat aan. Zeker niet van vreemde mannen, mag niet van m'n mammie.  ;)

markje

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #57 Gepost op: 24 November 2012, 16:41:54 »
Klopt....

guest7823

  • Gast
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #58 Gepost op: 24 November 2012, 16:43:16 »
Hmmmmm, op OVL inmiddels nu net een aardige verklaring gezien "from the horse his mouth". 'K heb alleen niet de indruk dat die al voor publieke verspreiding bedoeld is, al geeft ik toe dat OVL redelijk publiek is

Hmmmmm  :-\

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:Intercity breekt in tweeën
« Reactie #59 Gepost op: 24 November 2012, 18:43:03 »
  Ik heb het verhaal van Jos K. ook  gelezen op OVL .
 Het is (Uiteraard) een technisch verhaal .
Ik begrijp dat een splitpen beschadigd is geraakt door een ander niet geheel aan de eisen voldoend onderdeel,  waardoor de spitpen een andere pen niet meer op zijn plaats hield en de koppeling uit elkaar ging.
 Zet zoiets maar niet in de Pers ,want dan wordt het  verhaal toch verhaspeld. ;D
 Gelukkig is de fout nu echt van de baan. ;)
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen