Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:51:08
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39

Auteur Topic: Zelfbouw rijtjeshuizen H0  (gelezen 31943 keer)

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
Re:Zelfbouw rijtjeshuizen H0
« Reactie #135 Gepost op: 15 March 2013, 23:04:03 »
Dank je, Peter!

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #136 Gepost op: 23 March 2013, 17:19:22 »
Het is al weer een ruim een week sinds de vorige update, maar ik heb ondertussen niet stil gezeten.

Ik wil de baksteenplaten in versteksnijden zodat je mooi aangesloten hoeken krijgt met goed doorlopende bakstenen.

Ik had in een topic van Romar deze methode gezien:

Zo doe ik dat.

Groet Jaap

Maar dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Ik heb materiaal gekocht, maar dat wil nog niet zo makkelijk.

Mss dat mijn hoekprofiel te klein is of mn mes te groot of flexibel, maar ik krijg het niet voor elkaar een schuine snede te maken in het styreen en netjes en nauwkeurig te werken. Ook begint de snede een paar mm van het hoekprofiel af ipv precies erlands.

Iemand tips? Ander materiaal? Wat is de techniek?

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #137 Gepost op: 23 March 2013, 17:39:57 »
Kijk eens hier http://www.sleutelspoor.nl/projecten/seinrelaishuis%20delft.html. Werkt voortreffelijk.

Groeten
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #138 Gepost op: 26 March 2013, 01:04:45 »
Na het schilderen wilde ik verder gaan met het bekleden van de basisvorm met de baksteenplaat, maar ik ben tegen wat probleempjes aangelopen.

Begonnen met de zijkant. Vorm uitgesneden, aan de zijkanten net wat ruimer.

Vastlijmen, omdraaien en overtollig materiaal wegsnijden.

Maar wacht eens, als ik de baksteenplaat aan de zijkanten gelijk snijd krijg ik een lelijke hoek waar de baksteen niet mooi in elkaar overloopt.

Het gaat om deze hoek:

Nu nog niet volledig bekleed, maar daar gaan de bakstenen de hoek om, dus die moeten mooi doorlopen en aansluiten en als ik de baksteenplaten gewoon netjes gelijk snijdt met de witte basisplaten komen ze op de hoek niet mooi samen. Dus dan maar in verstek snijden zodat de hoeken mooi aansluiten. Deze muurplaat is daar nu te klein voor, want dan moet hij wat breder zijn dan de witte basisplaat, dus deze muurplaat maar voor de kleinere stukjes gebruiken.

Hier een van die stukjes. Zelfde methode gebruikt, iets ruimer uitsnijden, opplakken en wegsnijden.

Eerst geprobeerd met een metalen hoek profiel en goedkoop mesje, maar dat werkte toch niet zo mooi als ik had gedacht.

Toen geprobeerd met een beter en kleiner mesje en wat breder hoekprofiel

Dat ging wat beter, maar nog steeds echt mooi.

Tip van Ted geprobeerd, dat gaat aardig, maar vind zelf dit de beste methode, langs het hoekprofiel over een schuurpapiertje.

Maar dan kom ik op een ander probleem, de dwarsmuren. Het gaat bij deze gevel om de lange verticale stroken.

Deze steken in het echt een stukje uit ten opzichte van de muur. Ik wilde dit oplossen door op de voor en achtergevel op die plek twee extra strookjes te plakken, en die aan voor en beide zijkanten te bekleden met smalle stroken baksteenplaat. Maar dat is wel lastig om netjes door te laten lopen, zeker bij de twee buitenste, de zijmuren, waar dit dus rechtstreeks doorloopt in de baksteenplaat die op de zijmuur zit.

Dus misschien kan ik beter helemaal geen verstekhoeken gebruiken en een andere oplossing kiezen. Ik kan die verticale stroken wegsnijden en vervangen door de daadwerkelijke tussenmuren. Die moeten dan wel extra verdikt worden, want de platen zijn 1 mm dik en de zijmuren aan de buitenkant zijn 2mm. De binnenmuren voldoen dan dus door een extra witte plaat, de buitenmuren door de baksteenplaat erop. Die is niet helemaal net zo dik als de witte plaat, maar het is denk ik wel dik genoeg. Dan kan ik die tussen/buitenmuren uit de voor en achtergevel laten steken. Dan wordt het gebouw wel ietsje smaller, omdat de voor en achtergevel dan iets meer naar binnen vallen, maar dat is in het echt ook zo en het verstevigd de constructie. De voor en achtergevel bestaan dan niet meer uit 1 deel, maar uit 4 delen, 1 per huis, die tussen de tussen/zijmuren gelijmd worden. Op de tussenmuren moet dan op de kopse kant en zijkanten op het aan de buitenkant uitstekende deel alsnog smalle stroken baksteenplaten worden geplakt, maar voor de buitenmuren hoeft dat dan aan de buitenkant niet, dat is dan gewoon de buitenmuur. Ik hoop dat jullie het nog snappen ;) 

Ik kan ook nog voor een tussenoplossing kiezen. Dus buitenmuren wel op boven beschreven manier, maar tussenmuren op de oude manier.

Hier schematisch, van boven gezien.:

Boven is oude plan, onder nieuwe. Zwart is alleen de witte basisplaat, de baksteen bekleding staat er niet op.

« Laatst bewerkt op: 26 March 2013, 02:47:19 door Sparrow »

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 26 March 2013, 06:19:35 »
Hallo sparrow.

Nou voor je eerste project ziet her toch al zeer strak uit. Ik zal het blijven volgen.
Veel succes.

Gr. Bert

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #140 Gepost op: 26 March 2013, 22:35:06 »
Bedankt Bert!

Spiky

• Offline Offline
    • Spoorh0
« Reactie #141 Gepost op: 29 March 2013, 12:33:23 »
Ik volg je draadje all een tijdje, en spiek even wat tips mee.
Zelf ook eens begonnen met het bouwen van mijn huis, maar liep ook tegen de "nette" hoeken aan.

Zal dit eens proberen! :)

Gr, Erik

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #142 Gepost op: 30 March 2013, 01:38:47 »
Ik ben er ook nog niet uit hoe ik dit nou het beste kan aanpakken. De kopse kanten van de tussenmuren steken een stukje uit op de voor en achtergevel. Maar als ik dat in model ook wil en met baksteen wil bekleden moet er een strookje van 2 mm breed baksteenplaat op de kopse kant, en net zulke smalle strookjes op de zijkanten. Dan heb je dus een heleboel hoeken van 90 graden met overgangen bij elkaar die je dan allemaal netjes in elkaar over moet laten lopen, maar hoe.

Schematisch van boven:
____     ____
      |__|

Iemand tips hoe je de hoeken van 90 graden in de baksteenplaat netjes om de hoek door kan laten lopen?

Wim Janse

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 30 March 2013, 19:01:24 »
Theo,
zijn deze stenen op de tussenmuren wel in verstek gemetseld?  Of is het gewoon een streksteen
(dus één hele steen) steeds op elkaar gemetseld? Uiteindelijk is dit een stukje sier, en behoeven
deze stenen m.i. geen sterkte te hebben, dus niet in verband.

Als mijn gedachtengang juist is, kun je volstaan met een (dikker) stukje "baksteenplaat" (dus allemaal
hele stenen onder elkaar), waarbij je de zijkanten gewoon even insnijdt of -zaagt, zodat je daar ook
het idee van een voeg krijgt.
Succes!
M vr gr,
Wim