Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Dick55
Vandaag om 11:28:51
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
Vandaag om 11:22:31
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 11:16:35
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Reinout van Rees
Vandaag om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning) door Reinout van Rees
Vandaag om 11:00:34
bouwtekening amsterdamse tram door R1954
Vandaag om 11:00:18
Eindstation Daarhuizen door VulcanRaven
Vandaag om 10:55:42
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Montanbahn
Vandaag om 10:45:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:24:52
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 10:17:30
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:09:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 09:51:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 09:49:43
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:39:10
Layne, Somewhere South. door mass am see
Vandaag om 08:54:29
Alternatieven voor servo's door schipcas
Vandaag om 08:51:16
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
10 November 2025, 21:55:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 November 2025, 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 November 2025, 19:56:04

Auteur Topic: Loksound geluiden zelf maken...  (gelezen 8138 keer)

Gorillus

• Gast
Loksound geluiden zelf maken...
« Gepost op: 19 November 2012, 14:21:37 »
Hallo allemaal,

Nadat ik in Augustus van dit jaar een BR23 van Roco met Zimo loksound had gekocht was ik erg onder de indruk van het geluid wat deze loc maakt.
Prachtig rijgeluid en de stoomfluiten die er in geprogrammeerd zijn hebben wat echo, zodat het ruimtelijk en mooi vol klinkt.
Wat dus in 1 keer opvalt is dat je bestaande locomotieven met geluid een beetje zielig gesis en gepiep maken ten opzichte van deze Zimo decoder.
Dus tijd om maar eens aan de gang te gaan met de Esu loksound decoders.
Een programmer e.d. hebben we, dus dat is het probleem niet en na wat gedownload op de site van Esu en wat geprobeer kwamen we er dus al gauw achter dat de Esu geluiden op de site eigenlijk niet meer van deze tijd zijn.
Ook de geluiden voor de versie 4 decoders zijn magertjes en klinken dus lang niet zo vol als de Zimo geluiden van de BR23.
Dus waar lag dat nou aan, aan de decoders, de speakers of de geluiden zelf?
Technisch kunnen de versie 3.5 en 4 de geluiden makkelijk herbergen dus dat was het probleem niet.
Dan maar naar de speakers kijken, het zijn de standaard 23 mm modellen die meegeleverd worden in de verpakking.
De Zimo speaker klinkt wat voller, maar de Esu kan het na onze programeer en probeer akties dus ook aan.
Het ligt dus aan de sound van Esu.

Dan maar op het internet zoeken naar betere soundfiles voor de decoder.... nou die vind je dus niet of nauwlijks.
Wat dan? Nou de handleiding doorlezen en de soundfiles zelf maar gaan maken.
Na het hele bestand van een bestaande programmering uit geplozen te hebben waren we  (Andre en ik) erachter hoe de boel in elkaar zit.
Dan betere geluiden.... hoe kom je daar dan weer aan?
Bij toeval zitten we op dit forum wat te lezen over geluiden van kerkklokken en staan er wat links tussen naar stoom en diesel opname.
Die dus maar gedownload (mp3) en maar eens gekeken waarmee we die files dan bewerken.
Nou was ik vroeger wel eens met soundforge bezig geweest en dat bleek dus ook nu de oplossing.
Het bestand omgezet van een stereo mp3 file naar een 8bit mono wav bestand en de boel gaan bewerken.
We hadden ondertussen al heel wat bruikbare geluidsopname gevonden en elke keer er een benodigd deel uitgehaald.
Het enige wat we moesten doen was nog een 3 en 2/4 cylinder versie maken.
Nadat de basis files van die 2 versies waren gemaakt kon het aanvullen en programeren beginnen.
Met het rijgeluid van een BR41 en diversen stoomfluit, rem en andere geluiden hebben we nu de basis gelegd voor heel wat verschillende loctype.
En niet omdat we het nu zelf in elkaar geprutst hebben, maar de geluiden van de loc's met Esu decoder zijn nu qua geluid nu nog wat donkerder en voller dan de Zimo decoder.
Het enige waar nog wat aan geschaafd moet worden zijn de Landerbahn stoomfluiten.
Daar zijn de originele opname wat aan de zachte kant van, en in de files kun je in de instellingen de geluiden op zich harder zetten.
Het nadeel daarvan is dat de speaker dan wat overstuurt raakt..... dus nu nog even op zoek naar een goede harde opnamen van een Landerbahn stoomfluit.

Misschien dat het loksound verhaal al een keer eerder op dit forum heeft gestaan, maar zelf kon ik er weinig over vinden.
Dus mijn vraag is of er nog meer mensen met het zelf maken van loksoundfiles bezig zijn geweest en het misschien wat is om deze met elkaar te delen?
Hoe meer geluiden, hoe beter ;D (y)

Groeten Richard
« Laatst bewerkt op: 19 November 2012, 21:39:40 door Gorillus »

Michiel2

• Offline Offline
Re:Loksound geluiden zelf maken...
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2012, 19:02:01 »
 Het programma voor de ESU lokprogrammer heb ik ook wel eens gedownload en uitgezocht hoe alles in elkaar zit, maar uiteindelijk toen toch niet direct een lokprogrammer aangeschaft. Het ziet er wel zeer uitgebreid uit en volgens mij kon je er ook allerlei functie-uitgangen aan koppelen en zelf programmeren, dus dat is zeker wel leuk om te doen. Misschien komt dat nog een keer  :) . Maar ik had ook al het idee dat zo'n lokdecoder wordt geadverteerd met veel meer geheugen dan dat die samples op de site haalden....

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2012, 19:12:36 »
ik ben er niet mee bezig, maar weet wel dat het programma Audacity een optie heeft om volume van geluidsbestanden op te krikken en deze op te slaan na bewerking(knippen plakken en aanpassen van sound tracks gaat hier ook wel goed in)
misschien dat je er wat aan hebt ;D
groeten,
Auke

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2012, 19:22:04 »
Richard, dat klinkt ;) allemaal veelbelovend, maar het lijkt me veel kennis van zaken vereisen. In ieder geval geeft het voor Esu te denken dat jij/jullie in staat zijn geweest een veel mooier geluid te produceren dan Esu levert. Je zou verwachten dat bij die firma de professionals zitten op soundgebied, maar als ik je stuk zo lees, zijn het eerder amateurs. Volgens mij kunnen jullie zo een succesvolle handel in sounds beginnen ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 19 November 2012, 19:27:22 »
Nou Ruud, ik lees dat Richard nu een veel vollere sound heeft maar mijn bescheiden mening is dat juist de nieuwere V4 een veel beter assortiment aan geluid heeft dan de V3 en 3,5. Mijn V4 Shay klint veel harder en beter dan de 3,5. Dus misschien is het niet alleen een kwestie van een andere soundfile maar ook de instellingen zijn van wezenlijk verschil.

Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2012, 19:34:40 »
Ronald, misschien heb ik het niet goed begrepen, maar ik krijg de indruk dat Richard ook de 'magertjes' klinkende versie 4 nog aanzienlijk heeft verbeterd door het geluid veel voller te maken. Althans, dat schrijft hij.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2012, 20:28:05 »
Ja, klopt. Wat ik bedoelde (ook naar Richard toe) is dat de 4 juist voller klinkt dan alle versies daarvoor.... in mijn optiek is een nieuwe sound maken daarom misschien wel mooier maar niet noodzakelijk om de V4 harder en voller te laten klinken.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Gorillus

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 19 November 2012, 21:24:20 »
@ronald & ruud:
De geluiden van de V4.0 zijn wel al beter dan de oudere versie's en ook harder.
Waarschijnlijk komt dat ook door de 4 ohm speakertjes.
Wat ik in die geluiden van esu mis is een beetje een donker geluid bij het optrekken van een stoomloc en het warme geluid van die stoomfluiten. Het viel gewoon op dat de zimo decoder dat wel kon.
Je gaat dan vergelijken en hoort dat er in het geluid van de esu wat echo en bass mist.
Nou had ik wel al gelezen dat andere soms speakers van zimo gebruiken (8ohm) om de bass beter te laten uitkomen.
Het geluid van esu is standaard hard zat, meestal schroef ik dat al wat terug, ook geluid moet een beetje op schaal zijn ;D
Ik denk dat de esu decoders ook technisch top is, maar de grote van de speakers zoals altijd het probleem is.

Ik ben ook met die files gaan klooien om te kijken wat er nou mee kon.
Het was de bedoeling om de V3.5 decoders van een nieuw geluid te voorzien.
Toen dat boven verwachting ging krijg je er lol in en wil je meer.
Nou ben ik wel al een eind op weg, de rijgeluiden zijn mooi donker en hebben een lichte echo.
Dat kwam eigenlijk door de originele opname van een baureihe 41 en dan wil je dat geluid ook in je loc. Natuurlijk haal je dat nooit, maar een beetje in de buurt is mooi.
Het meeste werk is eigenlijk de originele opname in stukken te knippen en de 3 of 4 slagen goed in elkaar te laten overlopen.
Met soundforge kun je volume e.d allemaal aanpassen.
Maar ik vind esu geen amateurs hoor, de decoders en software e.d zijn gewoon goed. (y)
En het voordeel is dat als de soundfiles in V3.5 goed zijn je die ook weer kunt importeren in V4.0.
Het is jammer dat een filmpje op youtube niet zoveel zegt anders had ik het wel op het net gezet.
Misschien als het geluid helemaal klaar is dat een keer als file op internet zet.
Kunnen andere het beoordelen ;)

Groeten Richard

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 November 2012, 22:01:02 »
Veel van de 4.0 files zijn alleen maar 3.5 files die in de nieuwe versie zijn opgeslagen. Daar hoor je niet veel verschil. Maar nieuwe sounds in het 4.0 formaat zijn een stuk beter. Alleen zie je die nog niet zoveel. Het is trouwens wel vreemd dat er je geen zelfgemaakte bestanden op het internet ziet, hoewel.. als je de tijd om een dergelijk bestand vanaf 0 te maken beschouwt, is het ook niet zo vreemd.

dirkjan

Yeti

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2012, 10:11:34 »
Heel goed om te horen dat hier mensen mee bezig zijn.

Ik ben er zelf ook al een tijdje mee bezig maar had nog geen goed programma om MP3 om te zetten naar 8bit mono WAV. Het genoemde Soundforge binnen gehaald en kijken wat ik daarmee kan.

@Richard, heb je een bestaande file alleen aangepast met de door jouw verbeterde geluiden of heb je ook het geluidsschema veranderd. Een goede handleiding van de ESU lokprogrammer ontbreekt tot nu toe nog steeds en ik ben benieuwd hoe de diverse geluidschema's aangepast kunnen worden. (de basis principes zijn mij bekend maar loop tegen een aantal zaken aan zoals het simultaan afspelen van geluiden onder bepaalde voorwaarde)

Misschien dat op dit forum een database met (sound)files gemaakt kan worden zodat de mensen die hun files willen delen hier ook een plekje voor hebben.

Als die van mij 100% goed werken stel ik ze, indien daar behoefte aan is, zeker beschikbaar. Projecten waar ik nu mee bezig ben zijn: BR186, ICM, G2000.

Met groet

Yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

Gorillus

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2012, 10:32:01 »
@yeti

Ik ben begonnen met de bestaande files aan te passen.
Dan hoef je dat hele schema niet op nieuw te maken en kun je er rustig wat bij zetten of weghalen.
Eerst met de basis stoomloc geluiden, en maar 4 wav files voor de slagen van een stoomloc.
(Ik rijd bijna alleen maar met stoom)
Toen dat eenmaal okee klonk de rest van de file uitgebreid en gekeken hoe dat zat, vooral het op hogere snelheid rijden met je stoomloc heeft wel wat tijd gekost.
Je moet elke keer afzonderlijke bestandjes maken en veel testen.
Ik heb ook al een aantal keer gehad dat het geheugen van de locdecoder niet groot genoeg was.
En als je er eenmaal mee bezig bent begin je de boel een beetje te begrijpen.

Soundforge is een prachtig programma om je geluidsfiles aan te passen, je kunt je files inkorten, volume wat op krikken., mogelijkheden zat.
Het enige probleem is dat je niet zo heel veel bruikbare geluiden kunt vinden, of ze zijn te zacht, of er praten mensen door heen... :(
Dus als er een database op het forum zou komen waarin je soundfiles of losse geluiden zou kunnen vinden (y) (y) (y)

Groeten Richard

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2012, 10:41:25 »
Mocht er interesse voor zijn, ik heb het singeltje van Waldorp, wat eens bij een oudere uitgaven van een boek zat, digitaal.
Zijn uiteraard alleen NS geluiden.
Als je interesse hebt, effen een mailtje, dan kan ik het via wetransfer mailen.

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2012, 12:38:59 »
Ik ben hier ook eens mee bezig geweest, maar liep vast op de ruis. Veel echte toonopnamen bevatten vrij veel ruis en de ellende is dat die kleine luidsprekertjes ruis veel beter kunnen weergeven dan de diepe tonen die de machine echt maakt. Wat op mijn laptop perfect klonk, kwam ronduit belabberd uit de loc.

Bij de ESU geluidsprojecten valt mij op dat ze extreem weinig ruis hebben. Dat doet mij vermoeden dat de ESU geluiden nagespeeld zijn, danwel kunstmatig zijn ontstaan. Theoretisch heb ik ook wel een idee hoe je dat zou kunnen doen, maar ik heb geen freeware gevonden waarmee dat voor mij te doen was.

Nou was ik met diesels bezig. Mogelijk valt het je met stoom minder op.

10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Yeti

• Offline Offline
Re: Loksound geluiden zelf maken...
« Reactie #13 Gepost op: 15 June 2015, 16:11:43 »
Hallo Sound vrienden,

toch al weer een oud draadje maar heb weer eens wat tijd om te reageren.

Inmiddels een eigen sound gemaakt van een NS 1800.(details kunt u hier vinden http://www.esu.eu/en/forum/forums-overview/topic//ns1800_sound//1/
Nu bezig met de ICM te modificeren en er een LokSound in te stoppen. Voor al mijn elektrische loks ben ik nog opzoek naar de mogelijkheid om zo natuurgetrouw het brommen of zoemen van de tandwielen na te bootsen middels de LokSound. Heeft iemand hier ervaring mee, of een oplossing voor? Dus van een zeer lage brom, bij lage snelheid, naar een hoge pitch, bij hoge snelheid.

Mvg

Yeti
Kuhdeng Kuhdeng Kuhdeng kuhdeng..Oehoe

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Loksound geluiden zelf maken...
« Reactie #14 Gepost op: 15 June 2015, 16:47:30 »
Misschien een beetje rommelen met Garageband op een iPad? Daar kun je met de synthesizers een hoop leuke dingen doen. Je kunt ook een geluid opnemen en dit (in stapjes of traploos) hoger en lager laten klinken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.