Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Roco BR10 [62191]  (gelezen 8737 keer)

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
Roco BR10 [62191]
« Gepost op: 18 November 2012, 20:51:03 »
Hi,

Pas kort op dit forum actief [zie voorstelronde], maar nu al even een onderhoudsvraag. Ik heb een Onlangs een Roco BR 10.001 aangeschaft. Op zich erg onder de indruk van uiterlijk, geluid en dynamische rook ["you like it or you don't"] maar wel een paar kleine aanmerkingen. Nu hoop ik dat er meer mensen op dit forum aanwezig zijn met dezelfde loc en ik daarmee wat ervaringen kan uitwisselen.

- vanaf aanschaf doet bij mij de stuurstandverlichting het niet. Ben al op weg geholpen door roco over mogelijke programmeeroplossingen [oa CV 39=2], maar helaas zonder enig succes. Waarschijnlijk moet de loc alleen daarom al terug naar Roco, maar ben benieuwd of er meer zijn met deze klacht en het misschien zelfs hebben opgelost.

- Ik heb een Roco Multimaus en wil daarmee oa het mastervolume wijzigen. In de Zimo decoder is dit CV266. Daar de Multimaus maar tot 255 reikt werd mij door Roco geadviseerd om pseudo-programieren te gebruiken [CV7=10 > CV166=CV266], maar ook dit lijkt onmogelijk. De loc reageert wel op de actie, maar geluidsnivo blijft gelijk. Zijn er meer mensen die dit ervaren met de loc? En hoe heb je dat eventueel kunnen oplossen?

- Tot slot lijkt het alsof mijn model rookvloeistof 'lekt'. De gehele neus van het model is constant 'nat'. Is dit normaal bij zulke grote hoeveelheden rookproductie of zou dit niet mogen gebeuren bij normaal gebruik? Het lijkt zelfs alsof de lok onder de vloeistof komt als hij niet in gebruik is*. Dit lijkt mij toch niet de bedoeling of hebben meer mensen daar last van bij dit model.

* Het ziet er wel een soort van realistich uit met al die aanslag haha. Je moet overal de lol van in kunnen zien, maar jammer is het wel bij zo'n nieuw en zeer prijzig model.

Prachtig exemplaar, maar niet erg gebruiksvriendelijk. Ook de baan komt goed onder de rookvloeistof te zitten met zoveel rookproductie. Het ziet er [in my humble opinion] wel fantastisch uit, ondanks het ietwat harde geluid van de fan. Misschien dat het mastervolume van de lok om die reden ook wel wat hard staat afgesteld vanuit de fabriek.

Ondanks alle kanttekeningen vind ik de loc toch wel een goed voorbeeld van waar het in mijn idee naartoe moet met modelspoor. Het kan zeker nog beter en gebruiksvriendelijker worden uitgevoerd, maar op dit moment is er weinig ander materiaal wat qua uitstraling [stoom] icm techniek in de buurt komt [Ben wel benieuwd naar Hornby]. Op dieselgebied ben ik ook zeer onder de indruk van mijn ESU BR215. Ook daar is wat mij betreft een nieuwe standaard gezet.

Bij voorbaat dank voor reactie en hulp!
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Roco BR10 [62191]
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2012, 11:31:10 »
Misschien een gekke gedachte van mij. Ik heb het ook wel eens fout maar ik zou terug gaan naar de handelaar/verkoper en er zelf in ieder geval niets aan prutsen, dan is de garantie gelijk over.

Het is maar een hersenspinsel hoor en niet meer dan dat!

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

rjr

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2012, 11:44:18 »
Ik heb deze lok zelf niet, maar had wel bij een andere lok van roco, de 03, met geluid en verlichting, dat daar ook iets niet goed zat. Heb het toen zelf niet kunnen vinden, en omdat de lok net nieuw was teruggestuurd. Die ben ik vervolgens een tijdje kwijt geweest, maar kwam wel perfect werkend weer terug.

Wat het programmeren betreft zit je daar inderdaad aan de limiet van Roco. Heb het bij mezelf opgelost door het via een intelibox te programmeren. Dat van dat pseuro-programmeren heb ik niet getest. Was niet op de hoogte dat dit werken zou kunnen. Heb je daar documentatie van hoe dat zou moeten werken? Bij mijn nieuwste roco lok met geluid zit ook een zimo, en heb ik ditzelfde probleem dus ook.

Wat betreft de rookvloeistof. Als ik mijn loks met rook generator laat roken heb ik er ook altijd last van. Ook als ze niet roken, maar wel gevuld zijn. Lijkt toch altijd een beetje te smeren met het rijden over de baan. Alleen als ze niet al te vol zitten gaat dat goed. Hoe dat bij deze lok precies zit weet ik niet, maar die "lekt" misschien nog wel wat meer omdat er vanuit alle kanten rook komt.

Wel lijkt me dat een hele mooie toevoeging, vind de lok zelf alleen niet zo mooi, en dan te duur voor mij. Hoop dat ze altijd nog een keer met een andere lok komen met deze functionaliteit, maar bij deze zal het juist wel extra handig zijn geweest om het allemaal onzichtbaar in te bouwen.

Groet,
Roelco

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2012, 15:14:47 »
Hartelijk dank voor jullie reacties!

Ik was zeker niet van plan om er zelf aan te gaan prutsen, maar meer benieuwd of er mensen zijn met dezelfde ervaringen met deze loc [ivm garantie afhandeling]. Hij gaat sowieso terug naar Roco, maar doe het nodige voorwerk om niet verrast te kunnen worden.

Misschien kan iemand mij helpen met hoe ik deze loc weer 'schoon'krijg [rookkamer ed] mbt het transport? Er zitten uitgebreide waarschuwingen bij over het kantelen na het gebruiken van de rookgenerator, dus vraag me af hoe ik dat nu veilig ga voorbereiden zonder nog meer 'schade'aan te richten.

Gezien het zeer uitgebreide en complete locvullende dynamische rooksysteem is dit idd momenteel misschien nog één van de weinige modellen waarbij het inbouwen ervan [in h0] echt haalbaar was. De 'streamline skirting' van de br10 verhult mooi de nodige techniek en zorgt ervoor dat het vrij realistisch oogt [voor zover mogelijk]. Of je die lok mooi vindt is hoogstpersoonlijk en gelukkig was het voor de dynamische rook al een favoriet van ondergetekende! Heb inmiddels wel vernomen dat ze bezig zijn met verdere ontwikkeling, maar zoals je ook in mijn ervaringen terugziet is dit voorlopig nog niet vrij van kinderziektes en al zeker niet klaar voor de grote markt. Denk ook eerlijk gezegd niet dat het heel snel zal overslaan naar de massa, want het blijft een kostbare en onderhoudsgevoelige toevoeging aan de toch al fragiele en tere modeltreinen van tegenwoordig.

Verder doen er zeer uiteenlopende meningen de ronde over dit model en haar dynamische rook, maar het volgende zegt voor mij heel veel; Voordat ik deze loc kocht keek iedereen me altijd een beetje scheef aan dat ik nog 'met treintjes speel'. Maar inmiddels is dat door de totaalbeleving van deze loc met geluid en voldoende getimede rook omgeslagen in verbazing en bewondering!
-1- Sebas

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2012, 23:04:07 »
Loc is op weg naar Roco Service Center [via Harlaar Modeltreinen Badhoevedorp].

Na een lange maar nette e-mail conversatie heeft Roco Service Team toegegeven een aantal grove fouten te hebben staan in de handleiding bij de BR10;
- Het nummer van de toegepaste Zimo decoder klopt nie en levert dus online zeer vreemde zoekresultaten op als je hulp nodig hebt bij het instellen.
- De rookgenerator kan gevuld worden tot 1,2ml en niet 12ml! [nou leek mij dit ook nogal veel, maar er is zeker 2-3ml in gegaan, dus dat lijkt mij logischerwijs de reden van het 'lekken']

Ik mag toch aannemen dat ze de loc volledig herstellen en schoonmaken zodra hij bij hun binnen is. Voor die prijs lijkt me dat toch wel het minste....;-) Ook heb ik gevraagd of ik niet zo'n aardige vitrine kan krijgen [als vergoeding voor de geleden schade] zoals ze die wèl bij de BR 10.002 leveren. Hoop dat ze een beetje coulant zijn daar bij Roco...

ps; hoop ook hulp te krijgen bij het correct in kunnen stellen van de decoder en tot slot nog een functioneel lampje in de cabine , maar dat lijkt mij ook geen probleem toch.
-1- Sebas

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #5 Gepost op: 07 December 2012, 00:03:44 »
Nou, nou, dat zijn wel kapitale fouten in de handleiding van die loc. Geen wonder dat er geklaagd wordt over de 'natte neus' van de loc.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #6 Gepost op: 07 December 2012, 08:09:42 »
Bij mijn lok zit een wijzigingsblad waar met grote letters opstaat dat er 1,2 ml in moet en niet 12 ml.
Verder zit er een soort injectiespuit bij de fles vloeistof die je gratis bij de lok krijgt (ik tenminste), als je die gebruikt en de lok vult met 1 ml is er geen probleem met de hoeveelheid vloeistof.
Wat betreft het volsmeren en daardoor glad worden van de rails en de "natte neus" heb ik dezelfde ervaringen.
Wel heb ik ontdekt dat de temperatuur van de lok veel invloed heeft, als de lok in een warme ruimte is of als het zomers warm is op de treinenzolder gaat het systeem beter werken.
Dit is het gevolg van het feit dat de vloeistof minder snel weer condenseert in het relatief lange rookkanaal van de Roco Br 10. Het op de rails knoeien van vloeistof vermindert ook als gevolg hiervan.
Ook de "natte neus" van de lok vermindert bij een hoge temperatuur, de vloeistof op de neus/lok vervliegt overigens na een tijdje. Zeker in een warmere omgeving.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 09:10:03 door Petertrein81 »

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #7 Gepost op: 07 December 2012, 09:09:00 »
je kan wel nagaan dat je een reservoir niet tot (over..) de rand moet volgooien met rookvloeistof.  De natte neus en met name de verminderde adhesie door gladde sporen is een vervelend neveneffect dat elke bezitter van deze BR10 zal herkennen. Nadeel is dat daardoor ook de anti-slipbandjes nog al eens van de tenderwielen verdwijnen...  >:(

Verder is het een prachtloc met inovatieve technieken. Destijds kondigde Roco aan deze techniek in meer stoomloc-modellen te willen toepassen, voor zover de inbouwruimte dat toelaat. Neurenberg maar weer eens afwachten  ;)

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #8 Gepost op: 07 December 2012, 16:04:01 »
Dank voor jullie eevaringen, ondanks de nadelen kan ik niet wachten tot hij weer terug is idd!

Ben ook benieuwd wat de toekomst ons zal brengen met betrekking tot de ontwikkelingen in de modelspoor. Zeker in schaal h0 is dit een unicum en gezien de (opstart) problemen betwijfel ik of ze er verder mee gaan. Ik hoop het wel.

Op 0-schaal (helaas 3-rail) zijn er ook al prachtige innovaties te bewonderen, zie hier bijvoorbeeld! Vooral whistle (stoom en bedienbare octaaf) en bell (bewegend) zijn zo fantastisch natuurlijk. Echt, ik ben erg benieuwd wat de komende jaren zullen voortbrengen...

De reden dat ik BR10.001 heb aangeschaft is (naast het feit dat ik 'm echt prachtig vind) dat het op dit moment de meest unieke (qua features) is en deze innovatie naar mijn idee de (uiteindelijke) officieuze start is naar een nieuw (volledig digitaal) tijdperk.

Keep it coming!
-1- Sebas

Petertrein81

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 December 2012, 16:01:50 »
Toch nog een vraag.je betreffende deze loks.
Zijn er nog mensen die de Baureihe 10 van Roco hebben gekocht naar aanleiding van mijn demo van de lok op de eerste Beneluxspoor dag in s'Hertogenbosch?

Groet Peter,

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #10 Gepost op: 09 December 2012, 00:18:57 »
Kun je iets specifieker zijn Peter, ik was daar niet bij. Watskeburt?
-1- Sebas

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 December 2012, 10:31:01 »
Goedemorgen,

Peter, ik ben niet bij je demo aanwezig geweest, maar ik meen me te herinneren dat je hier een materieel bespreking over hebt gedaan die mij voldoende deed inspireren om ook tot aanschaf over te gaan.

Ik ben er dan ook zeer over te spreken en heb er dan ook geen enkele klacht over.
De boel versmeert niet meer of minder dan een ander type lok met rookgenerator.
En ook bij mij zat er een beschrijving bij waar met koeie letters instond dat het 1.2ml moest zijn in plaats van 12ml.
Het probleem is echter wel dat ik de lat met verwachtingen steeds hoger gaat liggen om een zo realistisch mogelijke copie van het voorbeeld op m'n baan te krijgen.
Ik hoop dat er nog veel meer van dit soort ontwikkelingen gaan komen.
Resultaat is wel dat het aantal aankopen is gedaald met gelijkblijvende uitgaven.
Ik ben van plan om mezelf nog een kerstkado te geven:-).waarbij de nummervariant 10.002 zeker een goede kandidaad is...., als iemand een verglijkbaar alternatief heeft. Ik laat me graag adviseren.

Groeten Leen.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #12 Gepost op: 09 December 2012, 16:37:49 »
Ik vind die BR10.002 een beetje vreemde uitgave Leen; dat was in het echt destijds een olie gestookte loc die ze nu bij Roco uitbrengen met kolen en bijpassend geluid. Dit doet wat mij betreft echt af aan geloofwaardigheid en realisme. Als je nog geeen ESU BR215 hebt zou ik daarvoor gaan. Wat een ding!
-1- Sebas

Petertrein81

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 December 2012, 19:36:28 »

Even in het kader dat een beeld meer zegt als 1000 woorden, heb ik deze even uit de beneluxspoordag topic geleend. Dit is een foto van de betreffende demonstratie van de Br 10 stoomlok met dynamische stoom.
Maar ik heb inderdaad ook een uitgebreid verhaaltje over de lok geschreven.
Wat betreft de 10.002, ik heb hem ook overwogen. Maar ik heb ook besloten een ESU lok te kopen, in mijn geval is dat een Br 151 in de Oceaanblauw-beige DB (Bundesbahn) kleuren.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 09 December 2012, 19:40:11 door Petertrein81 »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #14 Gepost op: 09 December 2012, 19:43:19 »
zoveel techniek en nog steeds ziet t eruit als een treintje met een peuk in de rookkast...