Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marktplaats hilariteiten... door Arjan6511
Vandaag om 08:52:25
Achter de Beel ... door M@rk
Vandaag om 08:51:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:48:39
Kruising Blauwkapel door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:48:22
Raadplaatje door Erik Mijd
Vandaag om 07:57:12
Pc besturing met enkel twin center door Ronald Koerts
Vandaag om 07:46:04
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door ES44AC
Vandaag om 07:39:25
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Tulpendaal
Vandaag om 07:14:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
Vandaag om 00:43:56
BR 23 023 op 25 mei door KNed
Vandaag om 00:03:31
Roco MultiMaus / Mobile station, docking station met koffiemok-houder door jakeman
25 mei 2019, 23:38:56
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door roadster36
25 mei 2019, 23:24:18
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
25 mei 2019, 23:19:32
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
25 mei 2019, 23:15:08
Treinen in oorlogsfilms (en hoe het daar de mist in gaat) door Pauldg
25 mei 2019, 23:05:19
Servo aansluit bord door Remco_Nzo
25 mei 2019, 23:02:55
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door Pauldg
25 mei 2019, 22:58:34
Projekt 083-338 door Hlv53
25 mei 2019, 22:03:11
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door jakeman
25 mei 2019, 21:41:19
Rangeer avontuur met Sik en 2400 door EricZmS
25 mei 2019, 21:33:45
Micro-baantje in h0, Nederlands landschap door jakeman
25 mei 2019, 21:32:16
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
25 mei 2019, 21:08:38
Update: baan in de tropen door 72sonett
25 mei 2019, 20:48:54
DCS52 Zephyr Express - ervaringen? door no_rail_today
25 mei 2019, 20:08:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Lobomotion69
25 mei 2019, 19:11:07
19 Toen door NS1220
25 mei 2019, 18:28:31
25 & 26 mei 2019 - Mat '64 904 naar Venlo door VictorPM
25 mei 2019, 16:56:14
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Hendrik Jan
25 mei 2019, 16:20:50
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door arnout
25 mei 2019, 16:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
25 mei 2019, 15:52:23
  

Auteur Topic: Egger Bahn 101 vervangingsframe met 3D-printen  (gelezen 4393 keer)

RickMulder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Egger Bahn 101 vervangingsframe met 3D-printen
« Gepost op: 17 november 2012, 18:50:08 »
Dit is mijn 2e post op dit forum, hier heb ik me voorgesteld: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48066.0.html

Mocht dit topic verkeerd staan dan hoor ik het graag!


Al een aantal jaren verzamel ik Egger Bahn. Zo nu en dan pak ik de doos eens uit de kast en bouw een baantje om het weer eens te laten rijden. Laten rijden is een groot woord want zoals Egger Bahn eigenaren zullen weten zijn veel loc's versleten of bezitten op z'n minst geen geen goede rijeigenschappen. Dit is natuurlijk niet heel gek als je bedenkt dat het oudste spul uit 1963 is. Nu is de oplossing het vervangen van het frame met aandrijving en wielen. Dit is echter een dure aangelegenheid en is bovendien niet beschikbaar voor wat ik vind hun mooiste model: de 101. Dit is een 2-assige diesel naar voorbeeld van een Gmeinder smalspoor locomotief. Dit model is origineel uitgevoerd met alleen aandrijving op de achteras. Dit levert slechte rijeigenschappen op met veel slippen. Verder stoort het mij dat de motor in de cabine zit. Dit is natuurlijk niet verwonderlijk bij zo'n kleine machine en met de techniek van 1963 maar toch.

Recent heb ik 3D-printen ontdekt voor modelbouw toepassingen en ik heb geprobeerd hiermee een oplossing te maken voor de genoemde problemen.

Ik ben begonnen met het tekenen van de kap van de loc in SketchUp. Hierbij waren de binnen maten belangrijk en dus nauwkeurig en zijn de buitenmaten "zozo".



Vervolgens heb ik een aandrijving ontworpen welke binnen de kap past. Deze hoeft dus niet aangepast te worden! Ik heb gebruik gemaakt van onderdelen van Nigel Lawton. Nigel levert verschillende (kleine!) motoren en maakt gebruik van riem overbrengingen. Ook mijn aandrijving maakt daar dus gebruik van. Ik heb gekozen voor een zo groot mogelijke vertraging omdat langzaam rijden typerend en dus erg belangrijk is voor smalspoor. 1:68,3 is de vertraging tussen de motor via de riem overbrenging en de wormwielen naar de assen. Omdat het een eis is dat de loc langzaam moet kunnen rijden en het liefst moet kunnen kruipen moest de wrijving binnen de aandrijving zo laag mogelijk zijn. De centrale as die door de motor wordt aangedreven en waarop de wormen zitten bevestigd heb ik daarom gelagerd in kogellagers in plaats van een glij lager in het kunstof. Ik heb gebruik gemaakt van kogellagers uit de helicopter modelbouw: 4*2mm! Als motor heb ik gekozen voor de Midi motor die 8 * 16mm meet.



De aandrijving los:



Vervolgens heb ik een frame ontworpen om de aandrijving in de kap te passen. Uitgangspunt was weer de originele kap niet aan te passen en de cabine zo leeg mogelijk te laten.



Het complete 3D-model:



Ik heb het frame laten printen bij Shapeways in FUD. Nadat ik het frame en de spullen van Nigel Lawton had binnen gekregen ben ik helaas hard aan het werk gegaan om het model in elkaar te zetten. Helaas omdat ik van dit proces dus geen foto's heb gemaakt... Wel kan ik natuurlijk laten zien hoe het er geassembleerd en geverfd uitziet :)


Het zichtbare deel van het frame heb ik grijs geverfd. De motor met secondelijm (Pattex secondelijm gel) op het frame gelijmd net als de fosfor brons pickups. De kogellagers van de as voor de wormen zijn in het frame geschoven en worden door de riem tussen de as en motor op zijn plek gehouden. Verder word deze as opgesloten door de tandwielen van de wormwielen. Deze tandwielen zijn met Loctite threadloc (blauw) op de wielassen gefixeerd.



Nadat dit getest en geperfectioneerd was heb ik een loodblokje gemaakt wat zoveel mogelijk de ruimte tussen de motor + frame en de kap opvult. Uiteraard met latex handschoenen etc. gewerkt om een loodvergiftiging te voorkomen.



De originele kap bestaat uit 2 delen. De rode onderkant en de groene bovenkant. De onderkant heb ik aan mijn frame bevestigd met 2 verende klemmen:



Met de bovenkant boven zien dat er zo uit:



Bij het origineel wordt de kap geklemd maar ook gefixeerd met een schroef. Omdat de schroef nu door de motor zou moeten lopen heb ik deze laten vervallen. De klemming alleen is ook ruim voldoende.



Zoals je kan zien is mijn doel om de cabine zo leeg mogelijk te houden goed gelukt:



Een vergelijking met het origineel:



Ondanks dat het het model nu iets lichter is (22 vs 28 gram) heeft het goede rijeigenschappen. Hij rijd erg goed langzaam en kan echt kruipen! Hij begint al te rijden bij 1,6V! Ik heb er een filmpje van gemaakt, niet van geweldige kwaliteit maar het laat wel zien waartoe dit locje nu in staat is. Meer lorries heb ik niet...

http://youtu.be/gWEFJ7GWp10

Ik hoop dat jullie van de bouwbeschrijving hebben genoten en sta open voor (opbouwend) commentaar!

Verder maak ik graag nog even reclame voor mijn flickr: www.flickr.com/photos/rickmulder/



Edit: spelfouten en Flickr acount link toegevoegd
« Laatst bewerkt op: 17 november 2012, 19:41:02 door RickMulder »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3006
    • modulebaan.nl
Re:Egger Bahn 101 vervangingsframe met 3D-printen
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2012, 19:18:34 »
Hoi Rick,

Dat heb je schitterend gemaakt!
Hier is heel weinig commentaar op te leveren  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

RickMulder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Egger Bahn 101 vervangingsframe met 3D-printen
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2012, 19:43:39 »
Bedankt Tjaling! Leuk je ook hier actief te zien!

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:Egger Bahn 101 vervangingsframe met 3D-printen
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2012, 20:23:06 »
Knap zoveel energie als je hierin steekt, maar het resultaat is het zeker waard. Ik heb zelf onder ander deze:

Zoals je ziet neemt het motortje een storend zichtbare plek in. Ik overweeg er een schaal N onderstel onder te zetten. Conrad verkoopt losse onderstellen: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/246473/KATO-11103-N-gemotoriseerd-onderstel-2-assig-2-assig/SHOP_AREA_20113&promotionareaSearchDetail=005
Leuk ook dat er meer smalspoorders op dit forum zitten.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Egger Bahn 101 vervangingsframe met 3D-printen
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2012, 07:54:01 »
Dat heb je mooi gedaan. Kun je iets meer vertellen over die kogellagers, ik begrijp dat niet. Is er wellicht een link met een plaatje? Ik stel mij nu metalen balletjes voor, maar kan me geen voorstelling maken hoe dat nou uitgevoerd is.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RickMulder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Egger Bahn 101 vervangingsframe met 3D-printen
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2012, 22:37:59 »
... Kun je iets meer vertellen over die kogellagers...


Hoe een kogellager werkt staat perfect beschreven op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kogellager
Dit type lager heb ik gebruikt: http://www.rcvliegshop.eu/product_info.php?cPath=133&products_id=4367&osCsid=304b8605dd4bf44010b11f11b2f604c9

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Egger Bahn 101 vervangingsframe met 3D-printen
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2012, 16:24:25 »
Ik wist niet dat dat zo klein kon.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.