Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Maïsveld n spoor maken, tips? door RemcoStarter
Vandaag om 20:34:21
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 20:32:49
Projekt 083-338 door Sander Fondse
Vandaag om 20:24:40
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
Vandaag om 20:22:46
Aankomst grootste containerschip ter wereld door FritsT
Vandaag om 20:20:38
Cubana door Valentijn
Vandaag om 20:18:26
Initiatief TS voor behoud SUN-tramstel scoort eerste succes door RobK
Vandaag om 20:15:42
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door Klarentrein
Vandaag om 20:13:40
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door peterha
Vandaag om 20:11:34
Waar koop je tegenwoordig 'betaalbare' sounddecoders? door iarnrod
Vandaag om 20:08:47
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 19:58:44
ombouwen van een marklin 3071 door thalys
Vandaag om 19:40:14
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
Vandaag om 19:37:18
De terugkeer van het Eiland Waan door RobK
Vandaag om 19:25:12
Märklin 60760 Loc-Decoder door PkAlfisti
Vandaag om 19:11:04
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Karben
Vandaag om 19:05:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 18:54:58
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Hans Mol
Vandaag om 18:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:49:12
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:39:40
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 18:10:30
Intermodellbau 2020 Dortmund 13-16 augustus door Olav
Vandaag om 18:01:58
De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models door Maarten.T
Vandaag om 17:53:56
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 17:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:39:45
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Erik_omBC
Vandaag om 16:16:50
Modelspoorbaan Fleischmann door spoorzeven
Vandaag om 16:03:44
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 15:55:27
Märklin/Trix TGV Thalys openen door Dave.......
Vandaag om 15:20:47
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:21
  

Auteur Topic: Hödl Linie-8 Combino GVB Asd  (gelezen 18850 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Hödl Linie-8 Combino GVB Asd
« Gepost op: 02 juni 2007, 15:15:09 »
Hödl/Linie 8 Combino GVB Amsterdam; H0
Door: Peter Korsten

Het voorbeeld



Bron: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/trams/Amsterdam/Combino/line_4/ASD0180K.jpg

Geschiedenis
De Combino is een lagevloertram van Siemens met een bewogen geschiedenis. Sinds het jaar 2000 is hij in verschillende Europese steden te vinden, waaronder Amsterdam. Oorspronkelijk zou de Combino ook in Rotterdam gaan rijden en zouden het GVB en de RET een gezamenlijke order plaatsen. Echter, de Rotterdamse vervoerder zag hier van af en koos in plaats daarvan voor de Citadis, waarop het GVB zijn order van 95 trams uitbreidde met de geplande Rotterdamse 60, omdat men zo een korting kon behouden.

De Combino is een modulair systeem. Er zijn drie soorten bakken, namelijk korte kopbakken met aangedreven assen, korte middenbakken zonder aandrijving en tussenbakken zonder assen, die tussen de kop- en/of middenbakken zijn opgehangen. Het Amsterdamse model heeft één middenbak en komt daarmee op vijf bakken in totaal uit. In andere steden wordt met drie, vijf of zeven bakken gereden. Het Amsterdamse model heeft een stompere neus dan de voorgaande exemplaren, maar sindsdien wordt die neus op alle modellen toegepast. Ook is de vloer wat hoger dan normaal, vanwege de vele bruggen in de hoofdstad.

Al vrij snel kwamen gebreken aan het licht. Zo slaagt de Combino er in om meer lawaai in bogen te maken dan de gelede trams uit de jaren '60. Veel ernstiger bleek echter een ontwerpfout: men was uitgegaan van krachten die werken op trams met draaistellen, terwijl de Combino geen draaistellen heeft. De krachten zijn navenant hoger en de constructie is hier niet op berekend. Er traden scheurtjes op en alle Combino's moesten terug naar Siemens voor versteviging. In veel steden werd de Combino meteen uit de dienst genomen, maar niet in Amsterdam omdat vanwege de grote order vrijwel alle oude trams verkocht of gesloopt waren.

Er doen verschillende verhalen de ronde over de Combino, of dat alle trams gesloopt zouden moeten worden of niet, maar het spreekt boekdelen dat het huidige model niet meer wordt geproduceerd en dat de nieuwe generatie gebaseerd is op een ontwerp van concurrent Bombardier.

Het Model


Bron: http://www.hoedl-linie8.de/PIC/PRODUKTE/MEDIUM/Combino_%20Amsterdam_Einrichtungsfahrzeug_5tlg_70105.JPG

De Combino in schaal 1:87 maakt een erg goede eerste indruk. De kleuren zijn goed getroffen en de opschriften zijn haarscherp. Het nummer is de 2001, die nu uitverkocht is. Inmiddels is er echter een nieuwe versie op de markt (met een nog onbekend nummer) èn is er een tweerichtingsversie voor lijn 5 naar Amstelveen.

Het interieur is ook compleet (inclusief het loketje voor de conducteur) en wat opvalt is dat ook het model een lage vloer heeft. Het motortje is namelijk uiterst slim in een vouwbalg weggewerkt. Als je iets nauwkeuriger gaat kijken, zie je zwarte en witte draadjes over de vloer naar buitenste assen lopen. In tegenstelling tot het prototype is namelijk de middenbak aangedreven; twee assen hebben antislipbandjes. De stroom wordt van de buitenste vier assen gehaald. Die draadjes zijn een beetje slordig: als je een motortje in vrijwel niets kunt wegwerken, waarom dat geen draadjes? Aan de andere kant vielen de draadjes pas op na bestudering met een zaklamp, ook al vanwege de donker getinte ramen.

Wat eerder in het oog loopt is dat alle front- en sluitseinen en richtingaanwijzers op de kap gedrukt zijn. De kap is namelijk van een doorzichtig plastic gemaakt, waarop vervolgens de 'metalen' delen gedrukt zijn. Dat zorgt er ook voor dat de kap erg glad en zonder relief is, maar aangezien je bij de grote Combino ook een schuifmaat nodig hebt om enig relief te meten, is dat geen punt. Ook ontbreken de achteruitkijkspiegels; vanwege het procedé zullen die moeilijk aan de kap te bevestigen zijn.

Echter, het gemis van echte seinen, zelfs al waren het maar stukjes plastic zonder verlichting, is een minpunt. Weliswaar zijn er verlichtingssetjes te koop van een derde partij, maar wie gaat er met een gerust hart in die kap boren? En die setjes zijn bepaald niet goedkoop.

Eigenschappen
Het model, in tegenstelling tot het grote voorbeeld, loopt bijzonder goed. Op een ovaaltje Fleischmann PROFI-rails, die nog nooit zijn schoongemaakt, liep het zonder enig probleem, soepel en stil, zelfs met een laag voltage. De rijeigenschappen zijn zonder meer goed en krappe bogen worden gemakkelijk genomen, wat overigens voor een tram vanzelf spreekt.

Over de verlichting kunnen we kort zijn: die is er niet.

Wat ietwat bedenkelijk is, is dat de kap los op de bodemplaat zit. Misschien dat er ergens een klein uitstulpinkje zit zodat de kap recht blijft zitten, maar wanneer je de kap vastpakt en je tilt hem omhoog, heb je alleen de kap in handen. Op zich hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn, zolang het ding in de vitrine staat of op de baan rijdt, maar het model oppakken wordt zo een wel erg complexe operatie, omdat je met vijf bakken en vier scharnierpunten te maken hebt. De kappen zijn verzwaard, zodat ze goed op het frame blijven zitten en het model voldoende zwaar is.

Decoder
De Combino is een analoog model en heeft ook geen decoder-interface. Er zal ongetwijfeld wel een decoder te plaatsen zijn, maar waar laat je die? Misschien in het plafond, maar dan zit je met draadjes te kijken.

Verzorging
Het model zit in een rechttoe-rechtaan doosje, met een venstertje dat net iets te klein is om het hele model te kunnen zien. Het rust in dat soort dunne plastic waarin soms potplanten aan de bloemist geleverd worden. Al met al hoef je niet bang te zijn dat de verpakking het model zal beschadigen.

Bijgeleverd zijn een stel stickertjes met koersborden en lijnnummers (lijn 20 circletram; lijn 16 naar Centraal Station; lijn 26 naar IJburg; lijn 13 naar Geuzenveld). Ook is er een miniscuul papiertje van een kwart A4 waar opstaat waar je de stickertjes moet plakken. Enige verdere handleiding ontbreekt, over bijvoorbeeld onderhoud of demontage (hoewel dat laatste niet echt een probleem is, zoals al eerder vermeld).

Conclusie
De Amsterdamse Combino van Hödl/Linie 8 is een bijzonder geslaagd en fraai model van het grote voorbeeld. Op het uiterlijk, het interieur en de aandrijving valt niets aan te merken. Minpunten zijn de nogal knullig geïmiteerde seinen en de ontbrekende verlichting daarvan alsmede de loszittende kap. Desalniettemin mag dit model niet in de verzameling ontbreken van een ieder die een liefhebber is van het hoofdstedelijke Gemeentelijk Vervoersbedrijf.

De Details:

Algemeen
Merk: Hödl/Linie 8
Type: Combino GVB Amsterdam
Schaal: 1/87
Tijdperk: V
Catalogusnrs: 70005 (éénrichting), 70105 (tweerichting)
2ra = 2-rail analoog
Frame: plastic
Opbouw: plastic, verzwaard met metaal
Gewicht: ? Min. Radius: ?
Koppeling: niet van toepassing
Prijs: € 199; de fabrikant houdt € 190 aan
Testuitvoering: ?
Stroomafname: op vier assen, voor en achter
Motor: ?
Verlichting: geen
Decoder: geen
Krachtoverbrenging: wormwiel op de motor en tandwielkast
Vliegwiel: geen
Trekkracht: niet van belang
Demontage: kap optillen
Zelf aan te brengen onderdelen: stickers

Maten (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 29200mm 335mm 329mm
Hoogte: 3710 43mm 41mm
Breedte: 2400mm 28mm 29mm
Wieldiameter: 600mm 7mm 8mm

eventueel:
Loopwielen voor: 4
Aangedreven wielen: 4
Loopwiel achter: 4
Tijdperk indeling volgens NEM 818: V

Bronnen:
http://www.hoedl-linie8.de/HTML/PRODUKTE/TRAM/COMBINO.HTM
http://nl.wikipedia.org/wiki/Combino
http://www.tramclub-basel.ch/rb/rm/rm_bvb_304.html

Fotoverantwoording:
http://www.hoedl-linie8.de/
http://www.railfaneurope.net/
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2009, 09:40:50 door Peter van der Leek »

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Hödl Linie-8 Combino GVB Asd
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2007, 17:40:22 »
Peter

Een mooie test. Ik kende het merk niet. Het is altijd heel interessant om zo iets te lezen.

Groeten
Bert

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Hödl Linie-8 Combino GVB Asd
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni 2007, 23:40:51 »
Bij de nieuwe oplage van de Amsterdamse combino zijn de spiegels bijgeleverd. Overigens kun je ze ook los bij Hödl bestellen. Tevens hebben ze ook nog een setje waarmee je de kappen beter kunt bevestigen zodat ze niet elke keer loslaten bij het oppakken. De laatste jaren zijn de combino's daar al mee uitgerust en het is goed mogelijk dat de nieuwe oplage deze ook hebben meegekregen.

Groeten Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Hödl Linie-8 Combino GVB Asd
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2007, 01:23:52 »
Dat is goed om te weten. Ik zal eens een mailtje naar Hödl sturen, samen met de vraag wat het nummer van de nieuwe uitgave is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Sebastian

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Hödl Linie-8 Combino GVB Asd
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2007, 16:53:22 »
het model is nu ook voorzien van een decoder-interface en hij doet het - al met een esu LokPilot getest  :)





kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Hödl Linie-8 Combino GVB Asd
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2007, 17:07:55 »
Dat is goed om te weten. Ik zal eens een mailtje naar Hödl sturen, samen met de vraag wat het nummer van de nieuwe uitgave is.

2139.

Sebastian

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Hödl Linie-8 Combino GVB Asd
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2007, 17:13:51 »
voor de "1R" ook nog 2131 

en 2203 of 2204 bij de "2R" (tweerichtingsversie)  ;) 
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2007, 17:23:24 door Sebastian »

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Hödl Linie-8 Combino GVB Asd
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2007, 19:08:16 »
Daar moet ik dan maar eens een nachtje over slapen. Of twee nachtjes. Drie Combino's wordt overdreven, maar twee heb je nodig om een eindpunt uit te beelden.

Merci voor de informatie! Uiteraard had ik nog geen e-mail naar Hödl gestuurd...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40