Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Teun
Vandaag om 09:34:35
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models  (gelezen 4103 keer)

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Gepost op: 01 November 2012, 14:49:48 »
Prachtig dat die lok komt, gelukkig duurt het even, kunnen we sparen.
En nu nog een stel fraaie Belgische I4 rijtuigen!!!!

groet, Rob
Rob Moerkerken

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2012, 14:52:49 »
Ja graag, die zijn ook aangekondigd bij LSM. Maar ja, nu nog: wanneer.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2012, 17:02:04 »
Hoi Jeroen,

Ja graag, die zijn ook aangekondigd bij LSM. Maar ja, nu nog: wanneer.....

Als je hier de I4 rijtuigen bedoeld, die zijn toch al in de heruitgave (zie Groterdam)?
Volgens mij oorspronkelijk een gecombineerde LSModels/Heris uitgave.

Lippe heeft ze nog nieuw staan en Marnan lijkt meerdere 2e-handse te hebben.

Mvg,
Erik.

PS Nu alleen nog even Elotrains porren zodat de stuurstand wordt uitgeleverd...

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2012, 17:57:23 »
Bij gebrek aan beter heb ik Heris I4 bakken, maar ik zal blij zijn als die rommel de deur uit kan.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2012, 19:17:50 »
Deze worden bedoeld.

LSM42162 Personenwagons HO  A4B6 + A9, Benelux, blauw, gele lijn, grijs dak / Ep. IV / SNCB / HO / DC / 2 P.

Helaas moeten deze nog uitkomen. En dat zal ook nog wel even duren.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2012, 19:20:19 »
Bij gebrek aan beter heb ik Heris I4 bakken, maar ik zal blij zijn als die rommel de deur uit kan.

Ah, ik zie het, onder Voitures I 4, nummers 42162 en 42163

Ben benieuwd!  Wat is er overigens zo fout aan de Heris rijtuigen?

Mvg,
Erik.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #6 Gepost op: 05 November 2012, 20:52:02 »
Iets met de bakindeling etc. Weet het fijne er niet meer van.

Stond op hun site, even zoeken dan



Is al weer van twee jaar terug.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #7 Gepost op: 06 November 2012, 10:48:53 »
Ah, ik zie het, onder Voitures I 4, nummers 42162 en 42163

Ben benieuwd!  Wat is er overigens zo fout aan de Heris rijtuigen?


Ik vond de Heris-rijtuigen aanvankelijk prachtig, maar het plezier was voorbij toen ik ze op de baan zette. Toen bleek namelijk dat deze rijtuigen niet door Märklin C-rail wissels kunnen! Met die mogelijkheid had ik totaal geen rekening gehouden, dus ik was stomverbaasd. De apparatenkasten aan de onderkant van de rijtuigen raken de wissellantaarns, die toch al klein van formaat zijn. Dit maakt inzet van de I4-rijtuigen op een baan met C-rails onmogelijk. Ik heb daar even flink van gebaald moet ik zeggen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #8 Gepost op: 06 November 2012, 11:08:59 »
Nou staan die lantaarns wel erg dicht bij de rails en is de boog ook bepaald niet ruim, dus met een willekeurig ander merk rails zou je dat probleem waarschijnlijk heel wat minder of helemaal niet hebben.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #9 Gepost op: 16 November 2012, 10:18:58 »
Krappe bogen en obstakels langs die bogen, geven nu eenmaal met op schaal zijnde rijtuigen vaak problemen. Met mijn Marklin K-rail kom ik ook met sommige bakken tegen de handwisselsteller aan als ik een wissel afbuigend rijdt. Maar goed, dat is over als de wissels elektrisch aangestuurd zijn.

Dat soort problemen vind ik niet toe te schrijven aan de fabrikanten van modeltreinen. Maar waar ik me bij de heris rijtugien enorm aan erger is de hopeloze kwaliteit van het spuitwerk. Blauw veel te licht en de gele banden krom. Ik heb het hier niet over de recente uitvoeringen, die heb ik niet, maar als ik daar foto's van bekijk is dat niet veel beter....

Technisch zijn het ook rampendingen. Ik heb de rijtugien alleen enigszins fatsoenlijk rijdend gekregen de remblokken onder de draaistellen (los onderdeel) te verwijderen. De kortkopppelschachten blijven geregeld in een hoek vastzitten. Ook in duwbedrijf moet ik op mijn hoede zijn, de rijtugien ontsporen erg makkelijk. Enfin, al met al meer dan genoeg redenen om ze te vervangen als LSM met de I4 in Beneluxkleuren komt.

Ik kan dan een typische samenstelling maken van 1974, mijn themajaar. De loc nog geheel blauw en de I4-en tussen de Plan W's en de WRDk in, omdat men toen nog vond dat de 1e klas bij de restauratie moest zitten. Voor onderhoud was het veel makkelijker om de Belgische en Nederlandse bakken bij elkaar te houden, waardoor de I4'en na enkele jaren aan de loc kwamen en de Plan W's dus tegen de WRDk gezet werden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #10 Gepost op: 16 November 2012, 10:36:53 »
Ik heb het deel over de BeNeLux-lok van Van Biervliet afgesplitst, en dit kun je hier vinden:
Van Biervliet 25.5 lok

Kunnen jullie hier verder over de bijbehorende rijtuigen.

Gr, Bert

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re:Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models
« Reactie #11 Gepost op: 08 December 2012, 12:15:47 »
De heris benelux trekt hier nog krommer als een banaan. >:( . Iemand ier ervaring mee om het weer wat rechter te krijgen.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.