Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Hans van Kampen
Vandaag om 00:39:38
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
01 October 2025, 23:41:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
01 October 2025, 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 October 2025, 09:19:55
  

Auteur Topic: Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?  (gelezen 9062 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #15 Gepost op: 13 November 2012, 21:45:47 »
Bedankt voor de correctie, dat wist ik niet!
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #16 Gepost op: 13 November 2012, 21:48:04 »
Alles is mogelijk, maar het kost een paar centen!!! Effe sparen nog ;D ;D ;D ;D ;D Ik heb al een paar stuivers en dubbeltjes, dus dat schiet al op. (y)
Andre
« Laatst bewerkt op: 13 November 2012, 21:51:05 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

guest7823

  • Gast
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #17 Gepost op: 13 November 2012, 21:48:39 »
Bedankt voor de correctie, dat wist ik niet!
Andre

Welke correctie?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11695
    • Mijn fotoarchief
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #18 Gepost op: 13 November 2012, 21:53:21 »
Dat niet de SS13 maar de SS326 haar cilinders mist.

De 6317 is beter geschikt voor de hoofdbaan, maar dat is een tamelijk gecompliceerde viercilinder wat óók weer nadelen heeft.

De 6317 gecompliceerd... Goh... Laat ik dat nou altijd als een vrij suffe, fantasieloze loc gezien hebben...  ;D Nee, voor complexe Nederlandse locomotieven dien je je toch echt naar de gordel van smaragd te begeven...  ;)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 13 November 2012, 21:55:59 door NS8714 »

guest7823

  • Gast
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #19 Gepost op: 13 November 2012, 22:14:02 »
Tja, heb je ook weer een punt mee. De 6300-en zijn "net zo gecompliceerd" als de 3700-en en die hebben altijd problemen gegeven in de 40 jaar dat ze reden  :-\

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #20 Gepost op: 13 November 2012, 22:17:52 »
Bij alle locs kom je op hetzelfde uit: voor hoofdlijnexploitatie oninteressant want max. 40 km/h achteruitrijdend, kost tonnen om overeind te trekken. Inzet op een museumlijn is al eenvoudiger, maar dan heeft het Spoorwegmuseum een loc minder om te laten zien (en waarom zouden ze er dan geld in steken...)
Een compromis tussen die laatste twee is nog denkbaar, maar het Spoorwegmuseum zelf is niet zo geschikt voor meer grootschalige stoomtractie (denk aan onderhoud en milieuvergunning). De 6317 is beter geschikt voor de hoofdbaan, maar dat is een tamelijk gecompliceerde viercilinder wat óók weer nadelen heeft. En natuurlijk zit je dan weer met de faciliteiten van het Spoorwegmuseum zelf, zoals hiervoor geschetst. Dus het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt.
Of de NRS 107 nog zo eenvoudig van zijn sokkel af te halen is, is daarnaast ook nog even de vraag... ;)
Iig de SS13 niet, maar volgens mij zijn ook niet alle lokken voorzien van een treinrem.

De 3737/2104 en 6317 uiteraard wel.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #21 Gepost op: 13 November 2012, 22:25:27 »
Natuurlijk is het onmogelijk en ongelofelijk duur, maar het zou wel leuk zijn. En dromen mag. We zijn de enigen niet. Bij de SGB dromen ze van de nieuwbouw van een NS6000 en hebben ze de frameplaten vast gemaakt. In Breda denken ze te gaan beginnen aan de bouw van een Blauwe Brabander. Dan is de restauratie van een Rhijnboog of het opnieuw gieten van een cylindergietstuk van een Grote Groene toch geen gekke gedachte. Alleen heeft daar dus niemand geld voor (ik ook niet) en gaat dat allemaal dus niet gebeuren. We genieten van ex duitse stoom in NL en wat (hele mooie) kleine machines als een 8100 en 7700.

Blijft jammer, maar te duur, duur etc.

mvg,
Ivo

P.S., als compensatie tegen zoveel onbegrip bij het NSM bouw ik alles maar in model na  ;)
mvg,
Ivo

*

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #22 Gepost op: 13 November 2012, 22:27:32 »
De HSMloc Nestor draaide nog op lucht. Is getest toen het apparaat bij de MBS geparkeerd stond.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #23 Gepost op: 13 November 2012, 22:30:32 »
De wonderen zijn de wereld nog niet uit!! Je weet maar nooit.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

guest7823

  • Gast
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #24 Gepost op: 13 November 2012, 22:31:05 »
Foei Ivo!!

Dat MarklinKoen d'r eentje vergat bij z'n opsommingen kan ik hem vergeven, maar dat JIJ een project vergeet .......

 ;)

PS 't zijn eigenlijk twee projecten die je vergeet, maardie tweede telt eigenlijk niet omdat die al in een redelijk vergevorderd stadium is.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #25 Gepost op: 13 November 2012, 22:37:02 »
Vermoeiende dag geweest. Bedoel je de 6500? Inderdaad, vergeten. De tweede moet ik iets langer over denken.

Hint? Of bedoel je de 8811. Die is inderdaad prachtig geworden en heb ik laatst zien rijden bij de depotdagen in R'dam. Veel foto's gemaakt, want daarvan ligt ook nog een messing kit op zolder.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #26 Gepost op: 13 November 2012, 22:46:06 »
http://www.hsm-814.nl/  8)

En dan als tweede de RTM 37, http://www.rtm-ouddorp.nl/

6513 beschouw ik meer als "done and dusted", maar goed dat geldt in meer of mindere mate ook voor de RTM 37. Die twee loc's komen er wel. (y) (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #27 Gepost op: 13 November 2012, 22:52:26 »
Ben niet zo van het smalspoor. Begrijp me goed: ik heb groot respect voor wat ze bij de RTM doen en ook bij het Valkenburgse Meer, maar ik ben toch meer van het normaalspoor. De 5800 stond me wel vaag bij, maar ik denk dat wij dat niet meer gaan meemaken  ;)

Maar we dwalen af. Het ging geloof ik om het rijtje NSM stoomloks. Ik mis dan ook nog de 5000.

In engeland is blijkbaar veel meer geld, want daar rijdt nog van alles.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 13 November 2012, 23:34:36 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #28 Gepost op: 13 November 2012, 23:01:08 »
.......want daar rijd nog van alles.

Nou ja, bijna van alles (om Asterix en Obelix te citeren).......

Maar goed, we vallen in herhalingen  :-[

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re:Wat is de staat van de SS 326, HSM 89, HSM 2104, SS 13 en NRS 107?
« Reactie #29 Gepost op: 13 November 2012, 23:46:07 »
ben t wel met PBender eens dat ze uit de kunst staan in t museum,moet je niet willen,zoveel geld en werk en eigenlijk ( op de 6317 na) niet echt geschikt voor inzet
Denk als ALS er ooit een stomer uit het NSM weer zou gaan rijden ,dat dan de 3737 de enige keuze is wat nog enigzins realistisch zou kunnen zijn,echter,er zijn al zoveel discussies over deze machine geweest,en ook voor deze geldt eigenlijk ook dat is daar het beste staat,er zitten M.I. teveel haken en ogen aan het rijvaardig maken en vooral (in conditie) houden.
Hoe jammer het ook is,want het is natuurlijk een prachtige loc,zeker onder stoom.
Ik mag me dan ook gelukkig prijzen hem een aantal malen onder stoom heb gezien,en er gelukkig ook nog film en foto van heb.
EN laat het daar dan maar bij blijven.
Groetjes Patrick