Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 15:52:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:50:36
Bisonkit verdunner door onmogelijkhier
Vandaag om 15:46:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door odaoda
Vandaag om 15:36:12
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
  

Auteur Topic: Een namiddagje vloerspoorwegen  (gelezen 2395 keer)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Een namiddagje vloerspoorwegen
« Gepost op: 13 november 2012, 18:17:30 »
Hoi,

Vandaag had ik wat tijd over en ik dacht, laat ik nog eens zoals vroeger een baan op de vloer bouwen met de Fleischmann treinen. Zo gezegd zo gedaan, na een 40tal minuutjes lag er een leuke enkelspoorsbaan met 2 wissels die  naar een soort rangeerstation leidden. Nu waren rangeerstation en de hoofdbaan 2 aparte circuits met 2 verschillende transformatoren. Beide stukken uiteraard netjes van elkaar geïsoleerd (ooit in mijn kindertijd met mijn Fleischmann 715 transformator een lichtere transformator semi doorgebrand omdat ik de sporen niet van mekaar geïsoleerd had, al doende leert men dus). Wat je ziet rondrijden is een ICE 2, Bolle neus van (NMBS), Lok 25 (DR) en zo'n rood rangeerlocje dat velen hebben. Verder staat zowat het hele wagenpark op de sporen (combinatie van profi-rails, modelgleis en 5 stukken rechte lima rails.

Wel staan er geen gebouwtjes (zou even moeten denken waar die zitten, vermoedelijk zolder), ook kon ik mijn grasmat en tunnels nergens weervinden.

De eenvoudige analoge besturing!


Geïsoleerd zoals het hoort!


Aangekomen bij de vloerspoorwegen treffen we in de ochtend een 5tal goederenwagens die reeds klaargerangeerd staan voor de trein die deze namiddag ermee vertrekt, op de achtergrond staat de ICE klaar om aan zijn diensturen te beginnen.


Dirk zit alvast op tijd om 6:00 in de ICE en laat de machine reeds starten, naast de ICE staat op een kopstationspoor een bolle neus met 3 silverlingwagens (eentje met 1e klasse recentelijk bijgekocht, zodat het op iets lijkt). Deze mag met bestuurder Olivier de ritten naar Brussel leiden wanneer de ICE tegen de middag terug is


Helikopterfoto.


6:05, ik ben al laat dacht Dirk, het treinstel zit vol en moet maar eens naar Nederland vertrekken. En weg was hij.


De bocht om, richting Duitsland.


Zo rond een uur of 7:00 is er heel wat drukte op de rangeersporen, Peter is samen met Rudy heel wat rangeerwerk aan het verrichten om de goederentrein voor deze middag te voorzien van al zijn wagens, maar voor dit alles hadden ze ook nog moeten helpen met het binnenbrengen van een Lok 25, een in redelijke staat verkerende stoomlocomotief.


Wat een prachtige locomotief denken de heren bij zichzelf.




Peter vroeg zichzelf af of de loc het nog zou doen en aangezien er het komende uur geen trein zou passeren, haalden ze loc maar eens van stal, en jawel hoor, hij reed nog heel goed, alsof die net uit de fabriek kwam. Met toestemming van het seinhuis (dat ergens op zolder ligt) mochten ze even gebruik maken van de buurtspoorwegen.


Na een 45tal minuutjes kwamen ze terug aan bij het rangeerterrein, Olivier stond de Bolle neus reeds op te starten en de 2 heren plaatsten de loc en wagens terug op een opstelspoor. Dit moest snel en vlot gebeuren want de razend snelle ICE moest een opstelspoor vrij hebben wanneer deze binnen een half uurtje terug zou aankomen.


Dirk z'n shift zat erop nadat het treinstel op een opstelspoor geplaatst was en tegen twaalven kon hij dan ook naar huis.


Dirk was terug en Olivier kon met zijn Bolle neus uit het kopstationspoor vertrekken richting Brussel en weg was hij.


Eens terug aangekomen moesten de zilverlingrijtuigen het kopstationspoor opgerangeerd worden, zodat hij even later de sleep goederenwagens kon aankoppelen die Peter en Rudy na het speeluurtje voor hem hadden klaargezet.


Door een fout van de stationschef die aan de bediening van de wissels was reed Olivier met zijn Bolle neus terug het opstelspoor op waar de wagens voorheen opgesteld stonden. Die leeghoofdige idioot zal het ook nooit leren dat ik linksaf moet met zo'n sleep ipv terug het opstelspoor op. Een spotter maakte van deze nare fout een mooie foto bij schemerlicht.


Met een halfuur vertraging kon Olivier toch nog vertrekken (er passeerde ook nog een 30 wagens tellende autowagon, waardoor er niet op het hoofdspoor gereden kon worden).
Daar gaat die daar gaat die, kort om de bocht en we zijn vertrokken, de nacht in.



Wat heb ik geleerd na een namiddagje buurtspoorwegen?
- Mijn ICE stel ontspoorde vele malen (had deze uitgerust met K-koppelingen, na het terugsteken van de originele stangen reed deze terug vlekkeloos zoals 5-6 jaar geleden over elke wissel tegen aanzienlijke snelheid.
(Wel wil ik deze nog eens uitbreiden met een extra wagen (of 2), maar ik kan nergens het artikelnr. terugvinden (wel van degene met donkerrode en roze streep :s)).
- Eens onderzoeken vanwaar het scherpende geluid uit mijn diezelloc komt, wanneer die achteruit rijdt is het er niet. (nochtans onlangs alles netjes voorzichtig gesmeerd).
- Ooit komt er nog eens een baan waarbij het stations emplacement uit een 2 delige bak gemaakt wordt zodat het opgeborgen kan worden en er enkel extra sporen moeten aangelegd worden om rondjes te kunnen rijden. (volledig analoog wel, dus ik ga nog wat opzoekwerk over doorschakelingen moeten opzoeken)


« Laatst bewerkt op: 13 november 2012, 19:05:30 door OlivierV »
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Een namiddagje vloerspoorwegen
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2012, 16:56:18 »
Hallo Olivier,

Is jouw ICE 2 ook van Fleischmann? Dan heb ik een paar nummers gevonden om deze trein uit te breiden. Allemaal met alleen een rode bies.

  • 4490  Br. 402  ICE 2  Triebkopf  &  Br. 808.0  ICE 2  Steuerwagen  2e klas
  • 4491  Br. 805.3  ICE 2  1e klas
  • 4492  Br. 805.0  ICE 2  1e klas
  • 4493  Br. 807.0  ICE 2  Bordrestaurant
  • 4494  Br. 806.0  ICE 2  2e klas mit Kinderabteil
  • 4495  Br. 806.3  ICE 2  2e klas
  • 4496  Br. 806.6  ICE 2  2e klas

Bron: Fleischmann-catalogus 2002/03, blz. 76 en 77.

Veel rijplezier! (y)

Groet,
Bas

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re:Een namiddagje vloerspoorwegen
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2012, 18:41:15 »

...na een 40tal minuutjes lag er een leuke enkelspoorsbaan met 2 wissels die  naar een soort rangeerstation leidden. Nu waren rangeerstation en de hoofdbaan 2 aparte circuits met 2 verschillende transformatoren. Beide stukken uiteraard netjes van elkaar geïsoleerd .....

Olivier,
hoe bereik je in jouw analoge situatie, dat een trein van de hoofdbaan netjes, vloeiend overgaat op de rangeerbaan?
Meer specifiek: als deze trein het isolatiepunt bereikt stopt hij toch? want hij krijgt geen stroom meer van zijn eigen
trafo en nog geen stroom van de trafo van 't rangeerspoorstuk.
Dit intrigeert mij al een poosje.
Wim

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re:Een namiddagje vloerspoorwegen
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2012, 19:16:44 »
Leuk om te zien , tapijtrijden als het ware , en natuurlijk ook zelfde hobby als mij, met een stratocaster sunburst op de achtergrond ,zelf heb ik ook een strat natuurlijk van F.
Veel plezier metde treinen en gitaarspelen.

Groet Alexander

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re:Een namiddagje vloerspoorwegen
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2012, 19:30:11 »
Hallo Olivier,

Is jouw ICE 2 ook van Fleischmann? Dan heb ik een paar nummers gevonden om deze trein uit te breiden. Allemaal met alleen een rode bies.

  • 4490  Br. 402  ICE 2  Triebkopf  &  Br. 808.0  ICE 2  Steuerwagen  2e klas
  • 4491  Br. 805.3  ICE 2  1e klas
  • 4492  Br. 805.0  ICE 2  1e klas
  • 4493  Br. 807.0  ICE 2  Bordrestaurant
  • 4494  Br. 806.0  ICE 2  2e klas mit Kinderabteil
  • 4495  Br. 806.3  ICE 2  2e klas
  • 4496  Br. 806.6  ICE 2  2e klas

Bron: Fleischmann-catalogus 2002/03, blz. 76 en 77.

Veel rijplezier! (y)

Groet,
Bas

Hey Basilicum, bedankt voor je input, heb deze week ook al wat het web zitten afspeuren en daar ook aan deze nummers geraakt, maar toch bedankt, tevens bedacht ik me dat ik vroeger (jaar of 6 geleden of wel iets meer kan ook) een treinen map had, waar al mijn reclameboekjes in bewaard zaten van fabrikanten. Map gevonden, bleek dat ik redelijk wat op voorhand afgedrukt had met betrekking tot modellen (+nummers) die ik later nog wou aankopen, al het werk al ver op voorhand gedaan dus.

Zaten daar ook nog eens 2 mooi ingekleurde baanplannen (even een gevoel van nostalgie). Misschien eens inscannen en hier plaatsen.

Olivier,
hoe bereik je in jouw analoge situatie, dat een trein van de hoofdbaan netjes, vloeiend overgaat op de rangeerbaan?
Meer specifiek: als deze trein het isolatiepunt bereikt stopt hij toch? want hij krijgt geen stroom meer van zijn eigen
trafo en nog geen stroom van de trafo van 't rangeerspoorstuk.
Dit intrigeert mij al een poosje.
Wim
Hey Wim, ik gebruik daar een dwaas truukje voor eerlijk gezegd, voor de trein het rangeerblok komt ingereden laat ik de transformator van dat stuk reeds stroom aan de baan geven.
Deed dit vroeger ook zo toen er een treinstel van het buiten naar het binnenste spoor moest.

Maar volgens mij moet hier wel een meer professionele oplossing voor bestaan denk ik. Wat ga ik nog even opzoeken, alhoewel ik denk dat het bij het wisselen van banen op de analoge manier niet echt anders kan. Maar zelf ben ik er op elektronicavlak ook niet echt een krak in.

Leuk om te zien , tapijtrijden als het ware , en natuurlijk ook zelfde hobby als mij, met een stratocaster sunburst op de achtergrond ,zelf heb ik ook een strat natuurlijk van F.
Veel plezier metde treinen en gitaarspelen.

Groet Alexander

Het was zeker nog eens leuk ja, maar ondertussen zit alles alweer netjes opgeborgen.
Gitaar spelen doe ik wel al even niet, alhoewel ik het graag terug degelijk zou kunnen.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2012, 19:35:45 door OlivierV »
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Een namiddagje vloerspoorwegen
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2012, 20:32:30 »
 (y)

Ziet er uit als een leuke middag. Bedankt voor het plaatsen, want hier word ik vrolijk van!
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt