Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:22:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: Past een Fleischmann 41'er op de Roco draaischijf (h0)  (gelezen 8154 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Past een Fleischmann 41'er op de Roco draaischijf (h0)
« Reactie #15 Gepost op: 01 June 2007, 21:23:37 »
je kunt natuurlijk ook fysieke stopjes maken waar ie tegenaan loopt zodat ie precies aansluit... maar dan moet je wel je aandrijving zo maken dat ie wat kan slippen, anders vindt de motor het op langere termijn waarschijnlijk niet leuk.

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Past een Fleischmann 41'er op de Roco draaischijf (h0)
« Reactie #16 Gepost op: 01 June 2007, 21:34:31 »
hoi Tjeerd,
De oorsprong van de draaischijven ligt vooral toch in de "perronschijven". Het was gewoon een "must" bij eindhaltes te keren vanwege die snelheden van de loks. Ook "emplacement schijven" (in plaats van wisselstraten) ware er best veel. Er waren wel "emplacementen" met 10 schijven. Aangezien ze, tegen de tijd dat ze niet meer nodig waren, behoorlijk in de weg lagen, (dus perron en emplacementschijven) werden ze stuk voor stuk weggehaald. Er is ook niet zoveel fotomateriaal van. Op mijn site nog een enkele.

Wil je nu een 41'er laten omlopen lijkt mij ook keren een werkelijkheids getrouwe actie.   In model maakt het voor de lengte niet uit of je een draaischijf of segmentschijf plaatst.  Wil je een brugmaat naar eigen keuze, kijk dan eens op mijn site.

Succes met het denk en doewerk.
Henk

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Past een Fleischmann 41'er op de Roco draaischijf (h0)
« Reactie #17 Gepost op: 01 June 2007, 23:12:14 »
@ Tom, Thale klinkt erg intressant! Daar ga ik meer over uitzoeken!

@ Henk, mooie site! Is die perrondraaischijf nou een soort mix tussen normale en segmentdraaischijf? draait ie dan over twee assen, maar niet helemaal rond ???

groeten, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Past een Fleischmann 41'er op de Roco draaischijf (h0)
« Reactie #18 Gepost op: 01 June 2007, 23:43:23 »
je kunt natuurlijk ook fysieke stopjes maken waar ie tegenaan loopt zodat ie precies aansluit... maar dan moet je wel je aandrijving zo maken dat ie wat kan slippen, anders vindt de motor het op langere termijn waarschijnlijk niet leuk.

Zo'n fauli met reductie is echt beresterk, maak je geen zorgen  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Past een Fleischmann 41'er op de Roco draaischijf (h0)
« Reactie #19 Gepost op: 01 June 2007, 23:46:48 »
Hoi Tjeerd,

Tja, er is van alles gebouwd. De standaard draaischijf draait gewoon helemaal rond. Deze heeft dus het draaipunt in het midden.  Er zijn ook draaischijven die niet helemaal rond kunnen draaien maar wel het draaipunt in het midden hebben.

En om het nog wat leuker te maken: Er zijn schijven die voorheen helemaal konden draaien. Echter hebben ze voor een bepaalde hoek de brug (en kuil) verlengd. Domweg (nou ja, lijkt me toch nog een ingewikkelde constructie) een stuk aan de brug gebouw en onder een bepaalde hoek de kuil verbreedt, inclusief een extra draagrail

Daarnaast werden ook de segmentdraaischijven gebruikt. Het verschil met de anderen is: De segmentschijf heeft het draaipunt aan een zijde.

Aan het einde van de perrons kwamen ze allemaal voor. Al naar gelang wat er moest gebeuren werd de schijf aangepast. Echter waren in de tijd van de locks met de verschillende snelheden (vooruit/achteruit) de schijven die 360 gr konden draaien natuurlijk in gebruik.
mvg
Henk