Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Swalbenburg, N modulebaan door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:53:31
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:35:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Past een Fleischmann 41'er op de Roco draaischijf (h0)  (gelezen 8016 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Past een Fleischmann 41'er op de Roco draaischijf (h0)
« Reactie #15 Gepost op: 01 June 2007, 21:23:37 »
je kunt natuurlijk ook fysieke stopjes maken waar ie tegenaan loopt zodat ie precies aansluit... maar dan moet je wel je aandrijving zo maken dat ie wat kan slippen, anders vindt de motor het op langere termijn waarschijnlijk niet leuk.

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Past een Fleischmann 41'er op de Roco draaischijf (h0)
« Reactie #16 Gepost op: 01 June 2007, 21:34:31 »
hoi Tjeerd,
De oorsprong van de draaischijven ligt vooral toch in de "perronschijven". Het was gewoon een "must" bij eindhaltes te keren vanwege die snelheden van de loks. Ook "emplacement schijven" (in plaats van wisselstraten) ware er best veel. Er waren wel "emplacementen" met 10 schijven. Aangezien ze, tegen de tijd dat ze niet meer nodig waren, behoorlijk in de weg lagen, (dus perron en emplacementschijven) werden ze stuk voor stuk weggehaald. Er is ook niet zoveel fotomateriaal van. Op mijn site nog een enkele.

Wil je nu een 41'er laten omlopen lijkt mij ook keren een werkelijkheids getrouwe actie.   In model maakt het voor de lengte niet uit of je een draaischijf of segmentschijf plaatst.  Wil je een brugmaat naar eigen keuze, kijk dan eens op mijn site.

Succes met het denk en doewerk.
Henk

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Re: Past een Fleischmann 41'er op de Roco draaischijf (h0)
« Reactie #17 Gepost op: 01 June 2007, 23:12:14 »
@ Tom, Thale klinkt erg intressant! Daar ga ik meer over uitzoeken!

@ Henk, mooie site! Is die perrondraaischijf nou een soort mix tussen normale en segmentdraaischijf? draait ie dan over twee assen, maar niet helemaal rond ???

groeten, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Past een Fleischmann 41'er op de Roco draaischijf (h0)
« Reactie #18 Gepost op: 01 June 2007, 23:43:23 »
je kunt natuurlijk ook fysieke stopjes maken waar ie tegenaan loopt zodat ie precies aansluit... maar dan moet je wel je aandrijving zo maken dat ie wat kan slippen, anders vindt de motor het op langere termijn waarschijnlijk niet leuk.

Zo'n fauli met reductie is echt beresterk, maak je geen zorgen  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Past een Fleischmann 41'er op de Roco draaischijf (h0)
« Reactie #19 Gepost op: 01 June 2007, 23:46:48 »
Hoi Tjeerd,

Tja, er is van alles gebouwd. De standaard draaischijf draait gewoon helemaal rond. Deze heeft dus het draaipunt in het midden.  Er zijn ook draaischijven die niet helemaal rond kunnen draaien maar wel het draaipunt in het midden hebben.

En om het nog wat leuker te maken: Er zijn schijven die voorheen helemaal konden draaien. Echter hebben ze voor een bepaalde hoek de brug (en kuil) verlengd. Domweg (nou ja, lijkt me toch nog een ingewikkelde constructie) een stuk aan de brug gebouw en onder een bepaalde hoek de kuil verbreedt, inclusief een extra draagrail

Daarnaast werden ook de segmentdraaischijven gebruikt. Het verschil met de anderen is: De segmentschijf heeft het draaipunt aan een zijde.

Aan het einde van de perrons kwamen ze allemaal voor. Al naar gelang wat er moest gebeuren werd de schijf aangepast. Echter waren in de tijd van de locks met de verschillende snelheden (vooruit/achteruit) de schijven die 360 gr konden draaien natuurlijk in gebruik.
mvg
Henk