Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MaraNCS
Vandaag om 14:27:39
booster vraag door Albert de Heer
Vandaag om 14:12:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48

Auteur Topic: De treinspotter volgens prorail...  (gelezen 13332 keer)

MHS84

• Offline Offline
Re:De treinspotter volgens prorail...
« Reactie #15 Gepost op: 09 November 2012, 21:43:45 »
Tom, jij staat toch al op de zwarte lijst? ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 09 November 2012, 21:45:06 »
Hahaha, da's apart! Ik meen het, heb vorige week een cursus gehad in Amersfoort waar ons op het hart gedrukt werd dag het absoluut niet mocht! Mooi is dat. Nou ja, weer wat geleerd. Apart wel, want juist het verhaal van Madrid werd er nadrukkelijk bij verteld...

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 09 November 2012, 21:46:06 »
Tom, jij staat toch al op de zwarte lijst? ;D

Jij onthoud ook alles hė ;D

Spoor 0 adept

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #18 Gepost op: 09 November 2012, 21:46:16 »
Nooit een cursus geloven. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 November 2012, 21:48:31 »
Sterker nog, er nooit meer heen gaan lijkt me beter :D

Spoor 0 adept

ddv

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 09 November 2012, 22:07:08 »
Tomasso;

Je wéét toch dat vroeger alles beter en alles anders was, wat dát betreft blijf ik liever een 80-tiger dan een modern iemand  ;D ;D ;D. Verder schat onze regering de kans op een aanslag in Nederland vrij gering als ik de publicaties in de kranten mag geloven, ikzelf kan mij er geen voorstelling van maken wie ons kleine, rustige, landje kwaad wil  8)!

Ikzelf maak mij meer zorgen over figuren die voorwerpen op rails leggen of van bruggen over de autoweg gooien of die menen met luchtbuks of flobert op treinen en auto's te moeten schieten, of die hele stukken bovenleiding jatten [is trouwens een mooie legitimatie voor een modelbaan met een bovenleiding zonder draad  :P :P] die gasten moet ik dan ook niet in mijn vingers krijgen   >:(.

« Laatst bewerkt op: 09 November 2012, 22:11:03 door ddv »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 09 November 2012, 22:37:35 »
Ik pleit dan ook voor bewapend personeel van de NS. Hoeft niet duur te zijn, een paar goedkope ak47's of een galil en dan meteen gericht schieten, niet van dat benauwde...

Spoor 0 adept

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #22 Gepost op: 09 November 2012, 22:50:45 »
Tom, ik geloof het meteen dat jij nog noooooit een trein hebt gefotografeerd  ;D :-X

Ondertussen heb ik even de link opgezocht, waar het hele spektakel te vinden is: http://www.toegangtothetspoor.nl/nl/theme/5

Groeten,

Joop

Irritant wijf, loopt met d'r grote tetter een beetje over het spoor te paraderen, maar als ze d'r klep open kan trekken om Rubens te zeggen zijn eigen kozijnen te gaan schilderen, gaat ze met d'r telefoon spelen.

ddv

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 09 November 2012, 22:53:11 »
Tomasso;

DAT GAAAAAAAT NIET !!!!!!

Komt de tegenpartij met .50 en granaatwerper .... komt geen enkele trein meer op tijd .... anarchie .... fotografeerverbod .... geen plaatjes meer op grootbedrijf  :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 10 November 2012, 04:10:44 »
Het terrorisme is een vaak misbruikt argument door onze overheden. Daarom voor alle terroristen, Brussel als we uit de EU treden, Poetin en de Chinesen: Bing :
http://www.bing.com/maps/?form=flredr

Krijg geen betere werkende link, maar als je de marine haven in Den Helder eens opzoekt, of kijfhoek, of de vele opslagtanks in de havens, en kies dan aerial view.
Dan zie je dat kwaadwillenden overal ter wereld zo in staat om van huis uit iets voor te bereiden tegen Nederland.
Terrorisme is dus een volkomen misplaatst argument.

Sommige vervoerders in het UK gebruiken treinspotters juist als extra ogen op en rond het spoor.
Nu de NS zelf ook veel in het UK treinen heeft rijden kunnen ze daar beter een goed voorbeeld aan nemen, en Prorail ook wat bijscholen in publieksvriendelijkheid.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 10 November 2012, 04:46:16 door Alexander »

lok1614

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 10 November 2012, 06:30:49 »
Ajee dat filmpje.....

Bel je direct 112..

Dat gaat dus als volgt:

Ja goede dag met Peter Strukton Systems, sta bij kilometer 35.0 op baanvaak 118 enzie verdachte personen.
112:  ehhhh welke locatie zegt u
ik: kilometer 35.0 op 118, vlakbij relais kast 23A
112: Ja maar welke gemeente
ik: uhhh ergens in de buurt van Gorichem
112: Heeft u een straatnaam
ik: neeee (sta midden in een polder) zoals ik al zei wel een kilometrering op baanvak Dordrecht-Geldermalsen
112: sorry kan ik niets mee, als u een postcode en straatnaam heb belt u maar terug.

Nu zo als he hoort langs het spoor:
0343528888
Ja goede dag met Peter Strukton Systems, sta bij kilometer 35.0 op baanvaak 118 enzie verdachte personen.
KLPD: Ah u staat ter hoogt van Gorichem, op de polderweg. Wij sturen een wagen, dank u voor de melding.

Sterker nog, als wij gecontroleerd worden kunnen ze zelfs vragen naar je telefoon en contoleren of je dit nummer wel in je telefoon heb staan.
Ook de cursus bij RIO, en in onze toolboxen wordt gemeld dat je beter de KLPD (ex spoorwegpolitie devisie) kan bellen als je langs het spoor loopt en denk dat ze alleengaande (want daar is de cursus voor) goed zouden moeten instrueren.
Filmpje was me nog niet opgevallen, kijk na 11 jaar niet meer naar de introductie maar vul hem gelijk in ;-)

Gr
Peter

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 10 November 2012, 09:39:56 »
Treinspotters onderling zijn ook niet zo vriendelijk. Plaatst er eentje een filmpje op Youtube waarop iemand de regels overtreedt en vervolgens iedereen maar roepen wat een idioot dat is. Sneu hoor. Plaats dan dat filmpje niet. Het is gebeurt en als de politie erbij was geweest had die hem wel gepakt. Die persoon in kwestie zal er hoe dan ook wel van geleerd hebben.
Een ezel stoot zich over het algemeen niet twee keer aan dezelfde steen...
Heb toch een beetje vertrouwen in elkaar. Dat geldt ook voor ProRail.

zweistein

• NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 10 November 2012, 10:05:27 »
Bewijs van toegang is ook voor mijn werk, maar als prorail denkt dat ik iemand met een camera ga aanspreken op een station dan kan ik iedereen met een smartphone wel gaan aanspreken...

wat bedoel je eigenlijk als hobbyfotograaf het behalen van een bewijs van toegang /
als ik je langs het spoor zie om alleen foto's te maken binnen de hekken van prorail en je bent geen functionaris van een aannemer of wat dan ook dan denk ik dat ik je gewoon weg zou sturen , denk dat je daar namelijk niks te zoeken hebt , maar je kan altijd ergens langs de baan fotograveren of op het station

groet stefan ;)
Groeten, Ronald.

nscargo2008

• Offline Offline
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
« Reactie #28 Gepost op: 10 November 2012, 11:06:00 »
zweinstein , ik spreek niemand op het perron aan , zijn zat mensen die treintjes net zo leuk vinden als ik .
maar als veiligheidsfunctionaris langs het spoor wat ik dagelijks doe zie ik zo of het iemand is die vaker langs spoor werkt of dat het een hobbyist is die leuke foto's wil maken , achter het hekwerk maakt me niks uit , leuk toch , binnen het hekwerk vind ik minder leuk , en zal ik als ik het niet vertrouw de persoon vragen of die inderdaad een bewijs van toegang heeft en of hij een WBI of andere instructie heeft ,zou de persoon zeggen dat ie dat niet heeft zal ik m beglijden naar de eerste beste poort en mag hij van mij achter de hekken verder fotograveren, ik heb niks op foto's maken ,trouwens zijn er ook zat plaatsen waar geen hekwerk staat , terrorisme denk ik niet aan , als iemand echt kwaadwillend is is dat zo geregeld , dat steld echt niks voor , en dan heb ik het echt niet alleen over het spoor , denk dat dat overal zo is .
het gaat gewoon om de veiligheid van iedereen , zowel als voor de gene die foto's wil maken , als het personeel langs het spoor , en de machinisten ,houd je gewoon aan de regels , maak foto's , bedoel ik zie zoveel foto's (mooie) van jullie dat het toch geen probleem lijkt goede spotplekken te vinden , daarvoor hoef je niet voor achter de hekken te komen , zou zonde zijn als het echt een keer mis gaat , toch ? en ik denk dat wel allemaal wel weten dat gevaren overal schuilen , het beste advies wat ik kan geven is , laat je gezonde verstand werken dan komt alles goed , verder succes met foto's maken , doe ik ook  ;), groet stefan :D

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #29 Gepost op: 10 November 2012, 11:24:31 »
Misschien ook wel leuk weer eens te lezen;

Hobbyist of terrorist?
Oorspronkelijk gepubliceerd op Time.com en geschreven door Amanada Ripley.
Vertaald voor Sobat Kras door Gert Velthuizen

Philadelphia - Iedere lunchpauze verlaat it-er John Almeida zijn werkplek bij een verzekeringsmaatschappij buiten Philadelphia om treinen te volgen. Hij zet vier video camera’s op driepoten naast de sporen op en wacht, luisterend naar zijn scanner.  “Ik kom hier elke dag omdat geschiedenis elke dag weer gemaakt wordt,” vertelt hij. Almeida, vader van drie kinderen, is een railfan- een hobbyist die treinen kijkt, volgt met de vastberadenheid van een laborant. In de afgelopen 15 jaar heeft hij honderden uren op band en tien duizenden foto’s gemaakt. Denk er van wat je wilt, railfans doen geen vlieg kwaad.

Des te vervelender is het als Almeida voor een terrorist wordt aangezien en dat gebeurt ongeveer een ker per maand sinds 11 september 2001, soms vaker. Sinds “9/11” zo vertelt hij, is hij gevolgd dor een helikopter van Amtrak (de nationale personenvervoerde in de VS-red), ondervraagd door politie en spoorwerkers en omschreven bij de 9/11 kliklijn als een “verdachte man uit het Midden-Oosten.” Dat terwijl Almeida van Iers katholieke afkomst is.

Veel hobby’s slaan eigenlijk nergens op als je er eens nauwgezet naar kijkt (er schijnen zelfs mensen te zijn die lepels verzamelen…).Maar dan “railfanning,” zelfs onder elkaar is het lastig uitleggen wat er zo fascinerend is. “In de VS zijn ongeveer 175.000 railfans,” zegt Kevin Keefe van het maandblad Trains, “er zijn clubs, websites en excursies/vakanties. Ze gaan net als zo vele andere hobbyisten  volledig op in hun overzichten.”
“Deze mensen zijn gewoon aangetrokken tot treinen,” zegt John Bromley van Union Pacific (de grootste spoorwegmaatschappij in de States-red) die na enig doorvragen toch toe moet geven zelf ook een railfan te zijn.

Maar de postindustriële era is niet aardig voor railfans: eerst verdwenen de majestueuze stoomlocomotieven en daarna begonnen rechters grote schadevergoedingen toe te kennen aan mensen die gewond geraakt waren op spoorwegterreinen. Dat maakte de spoorwegmaatschappijen huiverig, zo niet vijandig, tegenover ongewilde voetgangers op hun terreinen.
En sinds kort is daar dan terrorisme. De spoorwegen verhoogden de beveiliging sinds “9/11” en sinds de bomaanslag in Madrid van maart dit jaar ook de reizigers zijn meer bezorgd.
“Iedereen die gezien wordt bij het maken van foto’s wordt ondervraagd,” verhaalt Richard Maloney, woordvoerder van SEPTA, de organisatie voor openbaar vervoer in en rond Philadelphia.
“De ruimte en de vrijheid die we genoten hebben om overal naar toe en bij te komen is weg.” Treinen liefhebbers uit de grote steden verhalen van politiewagens en andere agenten die nadrukkelijk in hun buurt zijn.
Een student aan Haverford College van Zuid Aziatische afkomst werd in 2003 door de SEPTA politie gearresteerd nadat hij een station had gefotografeerd. Het bleek om huiswerk te gaan voor een les stedelijke geschiedenis….

De meeste railfans weten zich aan te passen. Sommige verruilen het zakenpak voor een vrije-tijds uitrusting al dan niet voorzien van Boris T shirt voor een minder dreigende uitstraling. Anderen nemen een boek mee (Diesel Spotters Guide) of hun kinderen om te laten zien dat ze onschuldig zijn. John Almeida maakt meer oogcontact en biedt dan zijn lidmaatschapskaartje aan van railfan club. Hij schat er zo’n 500 weggegeven te hebben sinds “9/11”.  Maar meestal is de zaak snel opgelost: “Ik probeer nog wel eens te slijmen, maar de agent is degene met het geweer…”

Railfans worden en werden niet overal bijzonder goed begrepen. Spoorwegmedewerkers noemen hen trolley jollies of “schuimbekkers”. De ergste soort is de FLM: Fan die Leeft met zijn Moeder.. Almeida kent de bij- en scheldnamen. Maar de geschiedenis van de treinen, niet te vergeten de pure spanning van zo’n massief ding klikkend over het spoor, is sterker dan dwingende ogen. Eerder deze lente heeft Almeida, 42, vijf volle uren in de kou staan wachten op de trein van het circus “Ringling Bros” in de hoop die te kunnen filmen. Tevergeefs. Tijdens het wachten verteld hij vol overgave over de vervagende logo’s en wagennummers van reeds lang verdwenen spoorwegmaatschappijen die op de voorbij trekkende treinen te zien zijn. “Treinen hebben dit land gemaakt en veel mensen vergeten dat,” vertelt hij terwijl regendruppels zijn bril bedekken. Almeida doet zijn best de humor van deze tijd van extra voorzichtigheid. Volgens Bob Weiler, een railfanvriend: “John heeft vier camera’s en geen enkele terrorist doet zo iets.” “Tenzij ik geniaal zou zijn,” grapt Almeida.

Een luchthoorn in de verte doet de mannen hun rijstwafels vergeten en ze renen naar hun camera’s. Er valt een stilte als er een vuilnistrein voorbij trekt richting NewYork City. Almeida glimlacht en komt met de beste verdediging tot dan toe: “Ik zou iets anders kunnen gaan doen, maar eh, ik doe dus dit.”

Tot zover het verhaal van John Almeida. Ondertussen komen er andere berichten binnen:  De New Jersey Transit (verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in die staat) heeft een verbod afgekondigd op het maken van foto’s van haar gebouwen en rollend materieel.
Daartegen is een aantal organisaties in de bres gesprongen om te protesteren. Het belangrijkste argument is typisch Amerikaans: het is een grondwettelijk recht om foto’s te maken van alles wat in het openbaar te zien is.

In hoeverre zijn deze problemen ook in Nederland actueel? Hoeveel railfans hebben we eigenlijk in ons kleine landje? Railfans dan in de betekenis zoals deze Amerikaan, foto’s en video’s maken van alles wat voorbij raast.

Ben wat dat betreft benieuwd?

Met plezier gelezen en vertaald

Groet,
Gert Velthuizen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.