Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 22:11:50
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
  

Auteur Topic: Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D  (gelezen 2734 keer)

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
« Gepost op: 06 November 2012, 21:50:53 »
Dit draadje staat ook "bij de buren".

Bovenstaande kryptische titel betekent dat ik weer een ombouwtje ben gestart.
Ditmaal dus de standaard Mehano Thalys (Trainline) uit een 'speel'pakket dat ik spiksplinternieuw via MP verkreeg.

Uit de diverse draadjes was mij al bekend dat hier de nodige haken en ogen aan zitten:
De sleper
De wielen
Verlichting

Grondregel is dat de trein in originele staat eerst en vooral prima moet lopen. Nu kwam deze nieuw uit de doos, dus dat was geen probleem.
Mijn volgende stap is dan: sleper eronder frotten en goed laten rijden op 3-rail DC. Ik sluit daarvoor mijn testbaantje aan op een oude TRIX-trafo met de puko's aan de +.

Mehano leverde ooit een dekseltje met sleper die je zo onder een aangedreven draaistel kon klikken... maar ze bestaan niet meer. De leverancier/fabriek niet en die onderdelen. Dus zelf maken!

Van de eerste poging heb ik geen plaatjes. Dit was een korte M-sleper op een afdekplaatje van een aangedreven draaistel. Op het oog leek dit te lukken, maar bij de uitvoering niet. De sleper kon niet voldoende inveren om over de wissels en zo te komen. Dus zit er nu een groot gat onderin 1 van mijn draaistellen.... :-(

In een volgend bericht komt Poging 2.

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - Poging 2
« Reactie #1 Gepost op: 06 November 2012, 22:13:20 »
Poging 2 richt zich op het jacobs-draaistel tussen de wagons. Overigens zou het ook met de andere draaistellen van de wagons kunnen...

Doordat bij deze draaistellen er geen afdekplaatje zit is er beduidend meer ruimte voor het inveren van de sleper. Daarnaast zit er voldoende tussenruimte bij de wielassen om het samenknijpen op 14 mm mogelijk te maken.

Als eerste wordt een bevestigingsblokje gemaakt van plakjes polystyreen. Hierop kan dan de sleper geschroefd worden.
Het draaistel en het styreenblokje:


Het styreenblokje nog even in close-up. Simpel:

Gewoon wat (5) plakje op elkaar...

Met de sleper. Ik gebruik altijd een oude sleper, die later wordt vervangen:


En zo zit-ie op zijn plek. Lang leve de cyano-superglue:


Als de sleper erop zit ziet het er zo uit:

Uitgeveerd.
En ingeveerd, nadat er nog een stukje uit de kopse kant van het draaistel verwijderd was:


En bij handmatig 'testen' ging alles soepel over de wissel en kruisingen.
Afgezien van de wielafstand, uiteraard. Maar dat volgt later...

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - De wielen
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2012, 11:50:19 »
Nu de sleper geinstalleerd is moeten de gelijkstroomwielen nog worden aangepast.
Zoals wellicht bekend hebben Märklinwielen een ruimte tussen de flenzen van 14 mm en gelijkstroomwielen zo rond 14,7 mm. Dit lijkt weinig tot je een wissel oprijdt en bij het puntstuk komt...
Dan hoor je tenminste een duidelijke tik, of erger, de trein ontspoort.

Wat gebruik ik voor deze operatie:

Een kleine bankschroef, 2 hollandse ventieldopjes en een meetlat:


De wielas wordt tussen de ventieldopjes in de bankschroef gezet:

En zie dat hier de afstand bijna 15 mm is. Dit kan bij verschillende wielstellen varieren.

Door nu voorzichting de bankschroef dicht te draaien schuiven de wielen tot op ongeveer 14 mm:


Tenslotte wordt het binnenrandje van de isolator weggesneden. Deze bleek in de weg te zitten en heeft verder geen functie (meer):


Alle wielstellen zijn inmiddels weer voorzien van hun wielen.
De Mehano Thalys heeft in de aangedreven draaistellen en die van de stuurstand wielen met kunststof assen, al dan niet met een tandwieltje. Ook deze kan je dichtknijpen, maar niet helemaal tot op 14 mm tussenruimte. Het asgedeelte tussen de wielen lijkt wat dikker dan de uiteinden waar de wielen op zitten.
Desondanks kwamen de wielen dicht genoeg bij elkaar en was er geen bonk- en ontspoorprobleem meer.

En dan de boel voorlopig aansluiten:
Rode draad van de sleper gaat door de wagon naar de loc en komt op de rode zijde van de motor.
De rode draad van de motor wordt samen gezet met de blauwe draad aan de andere motoraansluiting. Samen zijn zij nu de massa.

Dit alles is slechts een voorlopige aansluiting om de rij-eigenschappen te testen met 3-rail DC. Vooral wordt nu getest hoe het stel zich gedraagt op wissels en kruisingen, en of er wellicht contactprobleempjes zijn. De afloop volgt.... ( maar is : (y)

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - Testen!
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2012, 17:12:58 »
Omdat beelden meer zeggen dan woorden:

http://www.youtube.com/watch?v=iTk_PBjmgww

Eerst een rustig rondje, dan op 3/4 snelheid over de Hosentraeger.
Zo heeft-ie al vele rondjes achter elkaar gedraaid in beide richtingen.
1x uit de rail bij topsnelheid in achteruit.
"Ja, ik ben blij, man, zo blij" :-)

(scherpere video geplaatst)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5407
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2012, 17:55:24 »
Dat gaat keurig hoor!  (y) Ga je ook nog met extra tussenbakken rijden?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jan Beelen

  • Geen PB mogelijkheden
  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
« Reactie #5 Gepost op: 08 November 2012, 18:49:04 »
Zie ik nu al en kerstboom staan, of staat hij er nog steeds?

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2012, 23:34:35 »
Nogsteeds..... en valt niet uit! ;D
« Laatst bewerkt op: 09 November 2012, 07:53:36 door Jan Beelen. Reden: onnodig citaat verwijderd. »

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2012, 23:37:17 »
Dat gaat keurig hoor!  (y) Ga je ook nog met extra tussenbakken rijden?

Jeroen

Er komen geen tussenbakken meer bij.
Mijn (toekomstige) baan wordt maximaal 3,5 meter lang en dan vind ik een treinlengte van maximaal 1 meter nog mooi. Dus een loc en hooguit 3 of 4 draaistelwagons.