Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:52:13
The Summer of 69
door
Besselspoor
Vandaag
om 09:41:56
Module vliegveld Jan van Mourik
door
NS264
Vandaag
om 09:39:58
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:59:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 08:34:21
Raadplaatje
door
Jelmer
Vandaag
om 08:26:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:04
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
kar
Vandaag
om 07:45:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 06:37:00
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Gino
Vandaag
om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 03:24:13
Veevervoer ss/ ns
door
Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
tandwiel lux modellbau
door
Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
10 September 2025, 19:06:47
Da's Daz 2
door
NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen
door
ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
10 September 2025, 17:03:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D (gelezen 2668 keer)
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
«
Gepost op:
06 November 2012, 21:50:53 »
Dit draadje staat ook "bij de buren".
Bovenstaande kryptische titel betekent dat ik weer een ombouwtje ben gestart.
Ditmaal dus de standaard Mehano Thalys (Trainline) uit een 'speel'pakket dat ik spiksplinternieuw via MP verkreeg.
Uit de diverse draadjes was mij al bekend dat hier de nodige haken en ogen aan zitten:
De sleper
De wielen
Verlichting
Grondregel is dat de trein in originele staat eerst en vooral prima moet lopen. Nu kwam deze nieuw uit de doos, dus dat was geen probleem.
Mijn volgende stap is dan: sleper eronder frotten en goed laten rijden op 3-rail DC. Ik sluit daarvoor mijn testbaantje aan op een oude TRIX-trafo met de puko's aan de +.
Mehano leverde ooit een dekseltje met sleper die je zo onder een aangedreven draaistel kon klikken... maar ze bestaan niet meer. De leverancier/fabriek niet en die onderdelen. Dus zelf maken!
Van de eerste poging heb ik geen plaatjes. Dit was een korte M-sleper op een afdekplaatje van een aangedreven draaistel. Op het oog leek dit te lukken, maar bij de uitvoering niet. De sleper kon niet voldoende inveren om over de wissels en zo te komen. Dus zit er nu een groot gat onderin 1 van mijn draaistellen.... :-(
In een volgend bericht komt Poging 2.
Gelogd
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - Poging 2
«
Reactie #1 Gepost op:
06 November 2012, 22:13:20 »
Poging 2 richt zich op het jacobs-draaistel tussen de wagons. Overigens zou het ook met de andere draaistellen van de wagons kunnen...
Doordat bij deze draaistellen er geen afdekplaatje zit is er beduidend meer ruimte voor het inveren van de sleper. Daarnaast zit er voldoende tussenruimte bij de wielassen om het samenknijpen op 14 mm mogelijk te maken.
Als eerste wordt een bevestigingsblokje gemaakt van plakjes polystyreen. Hierop kan dan de sleper geschroefd worden.
Het draaistel en het styreenblokje:
Het styreenblokje nog even in close-up. Simpel:
Gewoon wat (5) plakje op elkaar...
Met de sleper. Ik gebruik altijd een oude sleper, die later wordt vervangen:
En zo zit-ie op zijn plek. Lang leve de cyano-superglue:
Als de sleper erop zit ziet het er zo uit:
Uitgeveerd.
En ingeveerd, nadat er nog een stukje uit de kopse kant van het draaistel verwijderd was:
En bij handmatig 'testen' ging alles soepel over de wissel en kruisingen.
Afgezien van de wielafstand, uiteraard. Maar dat volgt later...
Gelogd
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - De wielen
«
Reactie #2 Gepost op:
07 November 2012, 11:50:19 »
Nu de sleper geinstalleerd is moeten de gelijkstroomwielen nog worden aangepast.
Zoals wellicht bekend hebben Märklinwielen een ruimte tussen de flenzen van 14 mm en gelijkstroomwielen zo rond 14,7 mm. Dit lijkt weinig tot je een wissel oprijdt en bij het puntstuk komt...
Dan hoor je tenminste een duidelijke tik, of erger, de trein ontspoort.
Wat gebruik ik voor deze operatie:
Een kleine bankschroef, 2 hollandse ventieldopjes en een meetlat:
De wielas wordt tussen de ventieldopjes in de bankschroef gezet:
En zie dat hier de afstand bijna 15 mm is. Dit kan bij verschillende wielstellen varieren.
Door nu voorzichting de bankschroef dicht te draaien schuiven de wielen tot op ongeveer 14 mm:
Tenslotte wordt het binnenrandje van de isolator weggesneden. Deze bleek in de weg te zitten en heeft verder geen functie (meer):
Alle wielstellen zijn inmiddels weer voorzien van hun wielen.
De Mehano Thalys heeft in de aangedreven draaistellen en die van de stuurstand wielen met kunststof assen, al dan niet met een tandwieltje. Ook deze kan je dichtknijpen, maar niet helemaal tot op 14 mm tussenruimte. Het asgedeelte tussen de wielen lijkt wat dikker dan de uiteinden waar de wielen op zitten.
Desondanks kwamen de wielen dicht genoeg bij elkaar en was er geen bonk- en ontspoorprobleem meer.
En dan de boel voorlopig aansluiten:
Rode draad van de sleper gaat door de wagon naar de loc en komt op de rode zijde van de motor.
De rode draad van de motor wordt samen gezet met de blauwe draad aan de andere motoraansluiting. Samen zijn zij nu de massa.
Dit alles is slechts een voorlopige aansluiting om de rij-eigenschappen te testen met 3-rail DC. Vooral wordt nu getest hoe het stel zich gedraagt op wissels en kruisingen, en of er wellicht contactprobleempjes zijn. De afloop volgt.... ( maar is :
Gelogd
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - Testen!
«
Reactie #3 Gepost op:
08 November 2012, 17:12:58 »
Omdat beelden meer zeggen dan woorden:
http://www.youtube.com/watch?v=iTk_PBjmgww
Eerst een rustig rondje, dan op 3/4 snelheid over de Hosentraeger.
Zo heeft-ie al vele rondjes achter elkaar gedraaid in beide richtingen.
1x uit de rail bij topsnelheid in achteruit.
"Ja, ik ben blij, man, zo blij" :-)
(scherpere video geplaatst)
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5385
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
«
Reactie #4 Gepost op:
08 November 2012, 17:55:24 »
Dat gaat keurig hoor!
Ga je ook nog met extra tussenbakken rijden?
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Jan Beelen
Geen PB mogelijkheden
Offline
Berichten: 255
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
«
Reactie #5 Gepost op:
08 November 2012, 18:49:04 »
Zie ik nu al en kerstboom staan, of staat hij er nog steeds?
Gelogd
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
«
Reactie #6 Gepost op:
08 November 2012, 23:34:35 »
Nogsteeds..... en valt niet uit!
«
Laatst bewerkt op: 09 November 2012, 07:53:36 door Jan Beelen. Reden: onnodig citaat verwijderd.
»
Gelogd
Ponytail
Offline
Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
«
Reactie #7 Gepost op:
08 November 2012, 23:37:17 »
Citaat van: Jeroen Water op 08 November 2012, 17:55:24
Dat gaat keurig hoor!
Ga je ook nog met extra tussenbakken rijden?
Jeroen
Er komen geen tussenbakken meer bij.
Mijn (toekomstige) baan wordt maximaal 3,5 meter lang en dan vind ik een treinlengte van maximaal 1 meter nog mooi. Dus een loc en hooguit 3 of 4 draaistelwagons.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D