Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sikko
Vandaag om 15:17:10
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door JKER
Vandaag om 14:44:05
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
Oud model gangbaar maken door hervé
Vandaag om 14:02:07
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 14:00:17
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:29:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
  

Auteur Topic: Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D  (gelezen 2746 keer)

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
« Gepost op: 06 November 2012, 21:50:53 »
Dit draadje staat ook "bij de buren".

Bovenstaande kryptische titel betekent dat ik weer een ombouwtje ben gestart.
Ditmaal dus de standaard Mehano Thalys (Trainline) uit een 'speel'pakket dat ik spiksplinternieuw via MP verkreeg.

Uit de diverse draadjes was mij al bekend dat hier de nodige haken en ogen aan zitten:
De sleper
De wielen
Verlichting

Grondregel is dat de trein in originele staat eerst en vooral prima moet lopen. Nu kwam deze nieuw uit de doos, dus dat was geen probleem.
Mijn volgende stap is dan: sleper eronder frotten en goed laten rijden op 3-rail DC. Ik sluit daarvoor mijn testbaantje aan op een oude TRIX-trafo met de puko's aan de +.

Mehano leverde ooit een dekseltje met sleper die je zo onder een aangedreven draaistel kon klikken... maar ze bestaan niet meer. De leverancier/fabriek niet en die onderdelen. Dus zelf maken!

Van de eerste poging heb ik geen plaatjes. Dit was een korte M-sleper op een afdekplaatje van een aangedreven draaistel. Op het oog leek dit te lukken, maar bij de uitvoering niet. De sleper kon niet voldoende inveren om over de wissels en zo te komen. Dus zit er nu een groot gat onderin 1 van mijn draaistellen.... :-(

In een volgend bericht komt Poging 2.

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - Poging 2
« Reactie #1 Gepost op: 06 November 2012, 22:13:20 »
Poging 2 richt zich op het jacobs-draaistel tussen de wagons. Overigens zou het ook met de andere draaistellen van de wagons kunnen...

Doordat bij deze draaistellen er geen afdekplaatje zit is er beduidend meer ruimte voor het inveren van de sleper. Daarnaast zit er voldoende tussenruimte bij de wielassen om het samenknijpen op 14 mm mogelijk te maken.

Als eerste wordt een bevestigingsblokje gemaakt van plakjes polystyreen. Hierop kan dan de sleper geschroefd worden.
Het draaistel en het styreenblokje:


Het styreenblokje nog even in close-up. Simpel:

Gewoon wat (5) plakje op elkaar...

Met de sleper. Ik gebruik altijd een oude sleper, die later wordt vervangen:


En zo zit-ie op zijn plek. Lang leve de cyano-superglue:


Als de sleper erop zit ziet het er zo uit:

Uitgeveerd.
En ingeveerd, nadat er nog een stukje uit de kopse kant van het draaistel verwijderd was:


En bij handmatig 'testen' ging alles soepel over de wissel en kruisingen.
Afgezien van de wielafstand, uiteraard. Maar dat volgt later...

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - De wielen
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2012, 11:50:19 »
Nu de sleper geinstalleerd is moeten de gelijkstroomwielen nog worden aangepast.
Zoals wellicht bekend hebben Märklinwielen een ruimte tussen de flenzen van 14 mm en gelijkstroomwielen zo rond 14,7 mm. Dit lijkt weinig tot je een wissel oprijdt en bij het puntstuk komt...
Dan hoor je tenminste een duidelijke tik, of erger, de trein ontspoort.

Wat gebruik ik voor deze operatie:

Een kleine bankschroef, 2 hollandse ventieldopjes en een meetlat:


De wielas wordt tussen de ventieldopjes in de bankschroef gezet:

En zie dat hier de afstand bijna 15 mm is. Dit kan bij verschillende wielstellen varieren.

Door nu voorzichting de bankschroef dicht te draaien schuiven de wielen tot op ongeveer 14 mm:


Tenslotte wordt het binnenrandje van de isolator weggesneden. Deze bleek in de weg te zitten en heeft verder geen functie (meer):


Alle wielstellen zijn inmiddels weer voorzien van hun wielen.
De Mehano Thalys heeft in de aangedreven draaistellen en die van de stuurstand wielen met kunststof assen, al dan niet met een tandwieltje. Ook deze kan je dichtknijpen, maar niet helemaal tot op 14 mm tussenruimte. Het asgedeelte tussen de wielen lijkt wat dikker dan de uiteinden waar de wielen op zitten.
Desondanks kwamen de wielen dicht genoeg bij elkaar en was er geen bonk- en ontspoorprobleem meer.

En dan de boel voorlopig aansluiten:
Rode draad van de sleper gaat door de wagon naar de loc en komt op de rode zijde van de motor.
De rode draad van de motor wordt samen gezet met de blauwe draad aan de andere motoraansluiting. Samen zijn zij nu de massa.

Dit alles is slechts een voorlopige aansluiting om de rij-eigenschappen te testen met 3-rail DC. Vooral wordt nu getest hoe het stel zich gedraagt op wissels en kruisingen, en of er wellicht contactprobleempjes zijn. De afloop volgt.... ( maar is : (y)

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D - Testen!
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2012, 17:12:58 »
Omdat beelden meer zeggen dan woorden:

http://www.youtube.com/watch?v=iTk_PBjmgww

Eerst een rustig rondje, dan op 3/4 snelheid over de Hosentraeger.
Zo heeft-ie al vele rondjes achter elkaar gedraaid in beide richtingen.
1x uit de rail bij topsnelheid in achteruit.
"Ja, ik ben blij, man, zo blij" :-)

(scherpere video geplaatst)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2012, 17:55:24 »
Dat gaat keurig hoor!  (y) Ga je ook nog met extra tussenbakken rijden?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jan Beelen

  • Geen PB mogelijkheden
  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
« Reactie #5 Gepost op: 08 November 2012, 18:49:04 »
Zie ik nu al en kerstboom staan, of staat hij er nog steeds?

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2012, 23:34:35 »
Nogsteeds..... en valt niet uit! ;D
« Laatst bewerkt op: 09 November 2012, 07:53:36 door Jan Beelen. Reden: onnodig citaat verwijderd. »

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re:Ombouw Mehano Thalys 2DC -> 3AC-D
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2012, 23:37:17 »
Dat gaat keurig hoor!  (y) Ga je ook nog met extra tussenbakken rijden?

Jeroen

Er komen geen tussenbakken meer bij.
Mijn (toekomstige) baan wordt maximaal 3,5 meter lang en dan vind ik een treinlengte van maximaal 1 meter nog mooi. Dus een loc en hooguit 3 of 4 draaistelwagons.