Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
Vandaag om 21:20:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 21:05:28
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 20:57:24
Raadplaatje door henk
Vandaag om 20:38:32
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 20:22:57
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 20:17:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
Sfeer op je modelbaan door Luit
Vandaag om 18:57:10
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Blokkendoos in spoor N  (gelezen 5205 keer)

caspervt

• Offline Offline
    • IN2N
BNLS-Werkspoor - Blokkendoos in spoor N
« Gepost op: 01 November 2012, 20:52:54 »
Hallo allemaal,

Ik heb mezelf net even voorgesteld, zie hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,47540.msg766034.html#msg766034

Zoals aangekondigd, kom ik hier graag even kletsen over een blokkendoos in spoor N.

Voordat ik foto’s en bouwverslagen ga posten, wil ik eerst graag even melden dat ik goed nieuws en slecht niews heb. Om te beginnen met het slechte nieuws: ik ga stoppen met de modelspoorhobby. Ik heb er (helaas) echt veel te weinig tijd voor, en het project wat ik met jullie ga delen heeft me bijna vier jaar gekost om het zover te krijgen.

Nu het goede nieuws: het heeft altijd door mijn hoofd gespookt om van mijn model bouwsetjes te gaan aanbieden. Dat gaat er dus van mijn kant echt niet van komen. Wel bied ik graag mijn hele project, inclusief ontwerpen, bouwmaterialen, verf airbrush, etc, aan via dit forum. Dat is dan toch wel weer redelijk goed nieuws, hoop ik.

Maar goed, eerst maar zien of jullie er uberhaupt iets in zien. En ook hoor ik graag van de forum moderator of dit is toegestaan. Voor de duidelijkheid: ik hoef er echt geen hoofdprijs voor. Ik heb hier alleen heeeel veel tijd in gestoken, kan er om agenda/ambitie/overige interesses redenen zelf echt niet mee verder. Ik hoop dus dat dit forum mij de kans wil geven om op deze manier dit project aan een geinteresseerde over te dragen.

Nu even opzoeken hoe ik foto’s kan uploaden....

Gr, Casper

caspervt

• Offline Offline
    • IN2N
Re: BNLS-Werkspoor - Blokkendoos in spoor N
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2012, 21:01:24 »
Ok, hierbij een eerste poging om het een en ander up te loaden. Ik denk dat beelden meer zeggen dan woorden...

Na heel lang tekenen in Inktscape en het nodige geklooi met bestanden versturen naar Duitsland, kwam dit via de post binnen.

Gelijk aan het vouwen gegaan, en dit wordt het interieur:

En de draaistellen:

Meer post zullen volgen, ik ga eerst even kijken of het posten van plaatjes goed gaat...

Gr, Casper

caspervt

• Offline Offline
    • IN2N
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2012, 21:11:37 »
Dat plaatsen van afbeeldingen gaat redelijk goed, volgens mij.

Hierbij wat foto´s van de opbouw van de bak:

De basis van de bak met de twee delen van het interieur:

En de eerste passing van de zijwanden:

De zijwanden moeten gevouwen worden. De buigmal is opgebouwd uit 2mm styreen. Eerste exemplaar (links) bestond uit 1,5 mm, maar hierbij was er nog een kier zichtbaar tussen zijwand en kopwand. 2mm kwam wel goed uit. Toch altijd een kwestie van uitproberen, omdat buigen van messing nooit precies zo gaat als je denkt...

En na het buigen:

En het begint al ergens op te lijken...

Hierbij was ik tot nu toe redelijk tevreden met de bouw. Het enige wat niet goed uit de ets was gekomen, waren de klinknagel strips onder de ramen. Net als bij de Philotrain budapester (en volgens mij ook de ovale ramen rijtuigen, maar die heb ik nooit in mijn handen gehad), bestaat een dergelijke strip ook uit twee opgeetste lijnen met opgeetste klinknagels. In spoor N is dit bij de etser die ik gebruikt heb dus niet helemaal goed gegaan, aangezien de klinknagels van de twee rijen een soort van dwarsverbindingen zijn geworden... Ik denk dat je de foto´s even moet aanklikken om te kunnen zien wat ik bedoel
« Laatst bewerkt op: 01 November 2012, 21:20:53 door caspervt »

Fred Peters

• Offline Offline
  • Yes we can!
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2012, 21:15:29 »
Jij gaat echt niet stoppen....! Vergeet het maar.
Dit is gewoon kleinserie fabricaat.  (y)
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC

caspervt

• Offline Offline
    • IN2N
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2012, 21:20:01 »
Van het vervolg van de bouw heb ik helaas niet zoveel foto's. Ik raakte iets te enthusiast, en ben lekker door gaan bouwen. wat ik wel nog kon vinden:

Het draaistel, opgebouwd uit drie laagjes van 0,3 mm messing (de dikte van de etsplaat):

En de eerste foto van de min of meer afgebouwde bak van het model:

En de eerste foto waarop ook de bouw van de bodem van de wagen te zien is:

caspervt

• Offline Offline
    • IN2N
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2012, 21:24:31 »
Ok, meer foto´s van de bouw zijn er niet. Wel van het afgebouwde exemplaar van de wagen in blank messing samen met het grote broertje van Roco (ok, ok, messing met flinke soldeersporen... ;))

En samen met plan E in twee maatjes:

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #6 Gepost op: 01 November 2012, 21:28:29 »
Ik zeg : WAUW  (y)

caspervt

• Offline Offline
    • IN2N
« Reactie #7 Gepost op: 01 November 2012, 21:35:33 »
Wat foto´s van de schilder aan het werk. Ik heb het model in de lak van Philotrain gezet. Nog echte oude Philo potjes, uit Apeldoorn!

Verder vergat ik bij de vorige post te vertellen dat het model voorzien is van aslagertjes uit Engeland (N brass locomotives) en van plastic torpedo ventilatoren (Ultima models), ook van de andere kant van het kanaal. Wel allemaal zuiver N-spoor, en erg priegelig om te verwerken. wastgezet met Bison combi super.

Hierbij de kap in de groene kleur, na een laagje primer voor messing. ik kon het model niet zandstralen vanwege de plastic ventilatortjes (en vanwege gebrek aan een straal-spuit ;D):

En een interieur naast een reuze pot lak van wel 14 ml:

Deurtjes op de kop was even priegelen, maar dan heb je wel wat:

En de raampjes ingeschilderd met bruin van Humbrol:

« Laatst bewerkt op: 01 November 2012, 21:38:59 door caspervt »

caspervt

• Offline Offline
    • IN2N
« Reactie #8 Gepost op: 01 November 2012, 21:49:47 »
Voor vanavond even het laatste berichtje. Na het spuiten heb ik belettering ontworpen (ook weer in Inkscape) en laten drukken bij een service waar ik achteraf niet heel tevreden over ben. Er zit nu een goede impressie van NS opschriften op, maar de letters en cijfers zijn erg slecht tot niet te lezen. Ik heb van ReelKees mooiere dingen gezien.

De foto is niet heel scherp omdat ik vooral het interieur op de foto probeerde te krijgen. Kan later nog wel iets meer van de opschriten proberen te schieten.

En nog een foto naast Minitrix plan E. Toen was ik zelf toch best tevreden... Het kan zeker beter, maar goed.

Tot zover. Ik hoor graag de reachties, en zal later nog wat meer proberen te posten over mijn ideeen over hoe hier verder aan gewerkt zou kunnen worden. Het lijkt nu alsof dit in één avond in elkaar zit, omdat ik alles in een keer post. De foto´s zijn echter van het afgelopen jaar, waarbij het tekenwerk meer dan een jaar in beslag heeft genomen. Totaal kijk je dus naar twee jaar werk. En niet in de laatste plaats doordat iedere week een half uurtje werken aan je werkstukje niet echt opschiet.

Verder wil ik wel iedereen aanmoedigen om ook de stoute schoenen aan te trekken wat betreft een ontwerp laten etsen. Als je logisch nadenkt, dan kun je zelf iets ontwerpen en bouwen. Dit is mijn eerste model, en het paste allemaal redelijk goed doordat je in een programma als Inktscape veel groter kunt tekenen op je beeldscherm en alles met mm verdeling kunt uitwerken. Kortom, je onderdelen zijn pas te maken tot op de 0,05 mm nauwkeurig.

Graag jullie reacties en vragen. Nogmaals, ik ga (helaas) niet verder met dit project. Het is in de aanbieding, dus als je interesse hebt, dan hoor ik graag je reactie per pm.

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #9 Gepost op: 01 November 2012, 22:15:02 »
Gigantisch mooi en strak, en dat in spoor N! petje af (y)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Maurice K

• Offline Offline
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
« Reactie #10 Gepost op: 02 November 2012, 08:24:09 »
Het kan beter........maar ook zat slechter ;D

Echt zeldzaam mooi.

Ga zo door

Groet Maurice

Maurice K

• Offline Offline
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
« Reactie #11 Gepost op: 02 November 2012, 08:41:01 »
Lees net goed je draadje, JAMMER!!! had graag meer willen zien ;D

Hopen dat alles in goed handen komt en je meer van je ontwerpen gaan zien.

Groet Maurice

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #12 Gepost op: 02 November 2012, 17:59:40 »
Echt heel mooi gedaan, en ook nog in deze schaal.  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rubedino

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 02 November 2012, 19:32:27 »
Ja ik weet het weer je hebt me een keer hierover gebeld. Jammer van je opschriften want de rest ziet er toch goed uit.

Onlangs heb ik ook een 3D model van Bisschop modelbouw gezien met door mij geprinte decals. Dit model zag er ook goed uit. Bisschop heeft de zaken van de N spoor meneer over genomen en zit meestal naast Ger schuin tegenover MTE op de beurs in Houten.

Mvg

Kees-Jan

NB het is Rail-Kees (of Reel-Cees deze naam is ook van mij maar slechts geregistreerd op oneigenlijk gebruik door anderen).

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 November 2012, 20:31:27 »
Heel erg knap gemaakt en dat in N  (y) (y) (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).