Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: Beleid Roco.  (gelezen 36582 keer)

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Beleid Roco.
« Reactie #60 Gepost op: 28 May 2007, 23:25:56 »
Als fabrikant kan hij ten alle tijden leveren aan wie hij wilt. Er is volgens mij geen koopverplichting en als winkelier mag je elke prijs vragen die je wilt, al dan niet onder inkoopprijs. Volgens mij is dit het principe van een vrije markteconomie.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

stig

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 28 May 2007, 23:28:39 »
Ja, op zich wel, maar je moet dan niet gek kijken als een fabrikant opeens niet meer aan je wil leveren. Was het niet pijnenburg koek, of een of ander biermerk die niet wilde dat AH met zijn naam zou gaan stunten? De levering zou direct stoppen... En ik kan me daar iets bij voorstellen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #62 Gepost op: 28 May 2007, 23:30:21 »
risico van de ondernemer.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #63 Gepost op: 28 May 2007, 23:31:05 »
@Stig : Neen, daarom heb ik ze verwijderd.
Dit is op dit moment nog een schone frisse discussie, en dat willen we zo houden.

@Algemeen : Roco heeft een vertegenwoordiger, geen importeurschap.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #64 Gepost op: 28 May 2007, 23:39:11 »
@ stig, Gouda, dat is weer appels met zonnebloemen vergelijken, jullie draaien de boel weer om.
AH moet schikken naar de fabrikant, want, er zitten in dezelfde straat nog 10 verkopers van dat merk, en dan gaan de merkgetrouwe daarheen, ergo: inkomstenderving, dus AH kiest eieren voor zijn geld
Bij de modelspoordelaarijwinkels is dat precies anders om.
Er is maar 1 winkel in de omtrek , dus koopt men merk A niet, omdat die niet geleverd wil worden door de fabrikant, dan moeten ze het maar met merk b doen, en nemen ze de kleien aanpassingen op de koop toe: ergo, de winkelier heeft de macht en de fabrikant kiest eieren voor zijn geld.
« Laatst bewerkt op: 28 May 2007, 23:41:50 door marty »
Mvg Marty,

henk

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 28 May 2007, 23:41:10 »
Kern van de kwestie is kosten omlaag, prijzen omhoog en beide korte-termijn-doelstellingen worden bereikt met minder verkooppunten. De consument betaalt voorlopig het gelag. Niet alleen door hogere prijzen, maar ook doordat minder concurrentie de service en klantvriendelijkheid niet ten goede komen.
Wordt via internet bestellen in de VS binnenkort toch nog aantrekkelijk.  ;D

De uitwisselbaarheid tussen Märklin of zelfs Trix en Roco is niet zo groot Marty.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 29 May 2007, 01:19:18 »
Als ik deze discussie goed begrijp kiest in de toekomst de producent de detailhandelaren uit en de nieuw verkoop is alleen nog in de winkel.

Gevolg weg concurrentie en in de loop der jaren (veel) hogere prijzen en geen gerenommeerde handelaren meer op de beurzen.

Hoera, de vooruitgang?

Dag Rail!
Dag Eurospoor!

Frans.

stig

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 29 May 2007, 01:39:26 »
Hoera, de vooruitgang?

Dag Rail!
Dag Eurospoor!

Ach, als beiden zonder handel zouden zijn, wordt het misschien weer leuk!

Ik denk dat je een erg somber beeld schetst...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #68 Gepost op: 29 May 2007, 01:49:08 »
Maakte laatst iets merkwaardigs mee. Wou paar roco's kopen via Harlaar, maar er stonden geen prijzen bij op de site. Bij alle andere merken wel. Toen ik hierna vroeg werd mij verteld dat dit op verzoek van de importeur was. Echter, bij bv Brekelmans staan de prijzen er wel gewoon bij. Overigens heb ik naar volle tevredenheid bij beiden één en ander aangeschaft.

Over de kwaliteit/prijs verhouding van roco kan ik kort zijn. Ik vind deze goed. Heb alle Nederlandse modellen van sik t/m (binnenkort) 2400, in bijna alle uitvoeringen, en heb niet de indruk dat ik hiervoor teveel heb uitgegeven. Waar mijn roco modellen uit begin jaren 90 nog prima functioneren, doen mijn Hamo/Trix modellen dit niet zonder intensief onderhoud. En deze modellen waren toch beduidend duurder.

Ik vind het erg vervelend dat winkeliers die een klein winkeltje 2 dagen in de week openhouden geen bestellingen meer uitgeleverd krijgen. Aan de andere kant is het de fabrikant die bepaald waar en hoe de modellen te koop zijn. En aangezien deze alleen maar baat heeft bij een goede verkoop van z'n producten neem ik aan dat het een doordachte strategie is.

Op andere marktgebieden is dit normale realiteit. Waar kun je een nieuwe Toyota kopen anders dan bij de dealer? En welke dealer verkoopt onder de vastgestelde verkoopprijs? Geen enkele, want dan krijgen ze niet meer geleverd.

Dat er in Nederland sprake zou zijn van een vrije markt economie is trouwens allang achterhaalt. Als gemeenten bv geen belang hebben bij nog een supermarkt worden de diverse aanvragen voor vergunningen ed ´democratisch´ de nek omgedraaid.

arjen

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 29 May 2007, 07:46:29 »
Op andere marktgebieden is dit normale realiteit. Waar kun je een nieuwe Toyota kopen anders dan bij de dealer? En welke dealer verkoopt onder de vastgestelde verkoopprijs? Geen enkele, want dan krijgen ze niet meer geleverd.

Inderdaad, en 'Brussel'  is niet voor niets al jaren bezig om aan die praktijk een einde te maken omdat het in strijd is met alle vrije-marktprincipes. Volgens mij zijn er ook al een paar ' autowarenhuizen'  geweest die verschillende merken verkochten.

In het geval van Roco heb ik het vervelende vermoeden dat daar gewoon een paar snelle marketingjongens zitten met strakke pakken, mooie diploma's, heel veel kapsones en totaal geen ervaring met de modelspoormarkt. Op papier is het een mooi plan om Roco te profileren op dezelfde manier als merkkleding of parfum, met alleen een beperkt aantal luxe-verkooppunten en relatief hoge prijzen. Maar dan vergeten ze dat de meeste Roco-klanten geen Roco kopen omdat er Roco op staat, maar omdat ze het toevallig een leuk treintje vinden of omdat ze toevallig net een model van die specifieke trein wilden hebben. 
De klantenkring van Märklin zit net iets anders in elkaar; daar zitten veel meer mensen bij die min of meer met het merk zijn getrouwd. Daar heeft het beleid om eigen 'stores' op te zetten een kans van slagen. Maar een merk als Roco is er denk ik eerder bij gebaat om zo veel mogelijk verkooppunten in stand te houden. Ze zouden haast blij moeten zijn met die ruilbeurzen: die gaan misschien ten koste van de winkeliers, maar niet ten koste van de fabrikant want die levert aan iedereen tegen dezelfde groothandelsprijs  ;D
Ik vermoed, kortom, dat Roco met dit beleid vooral zichzelf in de vingers snijdt. Gelukkig zijn er nog zat andere merken die in het ontstane gat kunnen springen. Ik hoop alleen dat het in de tussentijd niet teveel modelspoorwinkels de kop kost.

Arjen.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 29 May 2007, 08:13:18 »
Kun je dat eens uitleggen, mijn economische kennis reikt niet zo ver.

Wel, de leverancier en consument hebben deels tegenstrijdige belangen. De leverancier wil zijn winst maximaliseren (omzet omhoog, kosten omlaag, etc.) en de consument wil het meeste waar voor zijn geld, met andere woorden, de verkoopsprijs minimaliseren. Deze twee zijn direct strijdig met elkaar.

Roco is nou met een proces bezig om de kosten te minimaliseren. Geef ze eens ongelijk, met net een faillissement achter de rug, maar het zal ten koste gaan van de consument. Immers, het aantal verkooppunten zal afnemen.

Bovendien is het vaststellen van een verkoopsprijs door de fabrikant zeer zeker niet in het voordeel van de consument. Stel dat jij je keuken laat verbouwen en alle aannemers vertellen je dat ze vaste prijzen hanteren. Dan had je meteen de NMa op je dak.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #71 Gepost op: 29 May 2007, 08:47:33 »
Citaat
@Algemeen : Roco heeft een vertegenwoordiger, geen importeurschap.

Ergo: de vertegenwoordiger is in dienst van Modelleisenbahn GmbH en voert het beleid van de fabriek uit. Niet meer, niet minder. Hij kan op z'n hoogst initiatieven ontplooien, maar ook daar heeft ie maar een beperkte vrijheid van handelen in. Ook daarin zal ie zich moeten conformeren naar wat 'm van hogerhand wordt opgelegd.

De fabriek maakt dus de dienst uit en bepaald wát er wáár wordt verkocht. Net zoals de eerder al genoemde Toyotafabriek er voor zal passen om zijn producten in een tot winkel omgebouwde woonkamer te laten verkopen. Het heeft alles te doen met de uitstraling van het product. En als je daar niet aan mee wilt of kunt doen, dan is het: "Helaas,  pindakaas!!" (of op z'n Duits: "Leider, Erdnußbutter!!")
Tbinnebarretije…

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #72 Gepost op: 29 May 2007, 08:55:32 »
Wel, de leverancier en consument hebben deels tegenstrijdige belangen. De leverancier wil zijn winst maximaliseren (omzet omhoog, kosten omlaag, etc.) en de consument wil het meeste waar voor zijn geld, met andere woorden, de verkoopsprijs minimaliseren. Deze twee zijn direct strijdig met elkaar.

Roco is nou met een proces bezig om de kosten te minimaliseren. Geef ze eens ongelijk, met net een faillissement achter de rug, maar het zal ten koste gaan van de consument. Immers, het aantal verkooppunten zal afnemen.

Bovendien is het vaststellen van een verkoopsprijs door de fabrikant zeer zeker niet in het voordeel van de consument. Stel dat jij je keuken laat verbouwen en alle aannemers vertellen je dat ze vaste prijzen hanteren. Dan had je meteen de NMa op je dak.

- Peter

En daardoor is het mij niet duidelijk. Het KAN in het voordeel van beiden zijn maar dat is niet in alle/de meeste gevallen zo.
Een berperking van verkooppunten is geen verbetering. Dat je een door hobby gedreven winkel die als bijverdienste moet dienen niet als normale winkel ziet en behandelt snap ik. Het niet of slecht beleveren van de kleintjes kan ik niet begrijpen. Het schijnt normaal te zijn in de branche als ik hier lees en zelf ook merk dat je bij bestellingen lang moet wachten tot er geleverd wordt. Zelfs al maakt de winkel deel uit van een keten zoals Techno Hobby. Ik snap ook dat het leveren van kleine hoeveelheden relatiev meer kosten met zich meebrengt dan grote leveringen maar die kosten kun je wel doorberekenen aan de afnemer dus voor de fabrikant is dat ook geen probleem. De leverancier berekend het ook weer door aan de klant en de laatste heeft de keuze tussen meebetalen van de extra kosten of het geld aan brandstof en afschrijving uitgeven.
Misschien heel simpel gezien maar ik ben nu eenmaal geen afgestudeerd econoom.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 29 May 2007, 12:01:26 »
Hoera, de vooruitgang?
Dag Rail!
Dag Eurospoor!

Ja, de vooruitgang!
Wat dacht je van Eurorail ? ;)
Geen markt, geen handelaren. TENTOONSTELLING van waren (fabrikanten/importeurs) en wat daarvan gemaakt is: tentoon te stellen banen/diorama's/etc. Zonodig aangevuld met WINKELIERS als die iets toe te voegen hebben.

Maarten van der Burgt.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 29 May 2007, 12:12:59 »
Laten we nu niet de voor ent egens van de beurzen weer gaan bespreken, dat is een eindeloze discussie daar dat voor iedereen verschillend is.

Onderwerp betreft hier overigens ook beleid Roco.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander