Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 22:26:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 22:16:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:58:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:40:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
  

Auteur Topic: Storing baan: wie herkent een piepend geluid?  (gelezen 2099 keer)

ns loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Storing baan: wie herkent een piepend geluid?
« Gepost op: 30 October 2012, 16:50:57 »
Hallo Spoor vrienden,
Ik heb een grote baan 20 meter totaal nu heb ik een ringleiding aangelegd. De treinen rijden prima alleen hoor ik de heletijd een piepend geluid ook als er geen trein op de baan staat en met name bij de wissel's. Kan dit duiden op stroom verlies of enrgens een kortsluiting.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

M.v.g Robert
« Laatst bewerkt op: 30 October 2012, 17:47:09 door Bert van Gelder »

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:storing baan
« Reactie #1 Gepost op: 30 October 2012, 16:54:53 »
robert,

rij je digitaal? Dan levert een stroomvoerend kontakt (net geen kortsluiting) gepiep op,
heb ik altijd als ik met mijn blote arm rails 'kortsluit'. Zal wel iets met de dragerfrequentie van het digitale
signaal van doen hebben.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

ns loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re:storing baan
« Reactie #2 Gepost op: 30 October 2012, 17:12:56 »
Hallo Fred,

Maar de Achterzijde van mijn twin center wordt ook heel warm dan en als ik 1 zijde van een aftakking van de vaste baan ontgrendel houdt het gepiep op.
De baan is langwerpig rond en rij tegen de klok in met twee aftakkingen op twee uiteindes 1 is het schaduw station en de andere een grote containet terminal.
Bij de terminal heb ik van links een aanvoer spoor en en dan in afvoer spoor  als ik 1 dan de twee sporen ontgerendel is het gepiep weg.

Ra ra hoe kan dat.

M.v.g Robert

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6360
  • ***
Re:storing baan
« Reactie #3 Gepost op: 30 October 2012, 17:15:03 »
Dan zit je probleem dus in het stuk dat je ontgrendeld ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re:storing baan
« Reactie #4 Gepost op: 30 October 2012, 17:15:29 »
robert,

dat warm worden klopt wel met de diagnose: stroom is groot, maar niet groot genoeg om als korstluiting gezien
te worden. Dan moet de twincenter wel het vermogen ophoesten en wordt warm.

Een plaatje met wat je beschrijft maakt het mij een stuk duidelijker (mis even het visualisatievermogen)

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:storing baan
« Reactie #5 Gepost op: 30 October 2012, 17:15:51 »
Dat lijkt verdacht veel op een kortsluiting via een wisseltong. Kan zijn dat je een van de aftaksporen de draden hebt omgewisseld.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Michel de Ridder

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re:Storing baan: wie herkent een piepend geluid?
« Reactie #6 Gepost op: 30 October 2012, 18:58:20 »
Is inderdaad een bijna kortsluiting op het gedeelte wat je afgekoppeld heb, en inderdaad waarschijnlijk in de buurt van een wissel. Hier ook gehad en gek gezocht waar het was. Was een lekstroom bij een wisseltong, waarschijnlijk door balasten, na wissel verwijderd te hebben en vervangen te hebben door een ander was het probleem opgelost.
Mijn IB box werd daarbij ook zeer warm, waarbij hij zelf op een gegeven moment uitschakelde.
Goed zoeken bij wissels is mijn advies, en neem de multimeter ter hand, wil ook wel helpen

succes, kan een hele zoektocht zijn, maar is zeker op te lossen

Michel

ns loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re:Storing baan: wie herkent een piepend geluid?
« Reactie #7 Gepost op: 30 October 2012, 23:46:43 »
Hallo spoor vrienden,
Zou het ook niet kunnen dat er tussen de railstaven waar de conektors zitten vul zit en ze dan slecht contact maken.
Want als ik soms op de rails druk zie in het bij sommige verbindingen vonkjes en als ik met mijn vinger voel word het daar heel warm.

M.v.g Robert

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Storing baan: wie herkent een piepend geluid?
« Reactie #8 Gepost op: 31 October 2012, 07:46:12 »
Welk merk is het wissel? Ik herinner mij een geval op de club, waar ook kortsluiting ontstond, als een trein over het wissel reed.
Aan de onderkant bleken de railstaven elektrisch te zijn doorverbonden voor beter functioneren. Dat was fabrieksmatig met een tweetal metaalstripjes gedaan, die onderling géén contact maakten, maar elkaar wel kruisten. De onderlinge isolatie was "vergaan", en als een trein erover reed, was het gewicht juist voldoende om een contact/kortsluiting te veroorzaken. Gevolg: computerbesturing op tilt, wegens kortsluiting.

ns loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re:Storing baan: wie herkent een piepend geluid?
« Reactie #9 Gepost op: 31 October 2012, 11:45:47 »
Hallo Dirk,

Ik heb verschillende wissel fleischmann lima Jouef vandaar. dus het lijkt je beter om alle verbindingen onder de wissel te verwijderen.

M.v.g Robert

Gerrit Reitsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Epoche II en III, schaal N
Re:Storing baan: wie herkent een piepend geluid?
« Reactie #10 Gepost op: 31 October 2012, 14:05:46 »
NS loc, heb je een universeel meter? ;D
Zo ja, koppel je rijspanning eens af van je twincenter en meet dan wat voor weerstand je meet.
Deze zou hoogohmig moeten zijn, bij lage waarden (enkele kiloohms of nog erger ohms bv) heb je een probleem. >:(
Dit verklaart dan het piepen van je twincenter vanwege een dolgedraaide eindtrap van de voeding.

Indien je deze sluiting of bijna sluiting hebt in je voeding van je baan, dan moet je deze opzoeken. ???
De oude truuk hiervoor is je voeding van je baan in tweeen delen en beide delen afzonderlijk meten.
Nu zal een van deze delen de fout vertonen. Wederom dit deel in tweeen delen en weer meten.
Op deze manier kom je op een klein stukje van je baan uit waar de fout moet zitten.
Nu dit stukje optisch goed bekijken of alles oke is, denk bv aan schroeven en spijkers die sluiting kunnen veroorzaken of inderdaad dat je bij een wissel uitkomt.

Succes met zoeken,

Gert

Wie niet met treintjes spoort, spoort niet

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Storing baan: wie herkent een piepend geluid?
« Reactie #11 Gepost op: 31 October 2012, 14:25:08 »
dus het lijkt je beter om alle verbindingen onder de wissel te verwijderen.
Nee, niet doen. Bepaalde onderdelen van het wissel zijn nu eenmaal elektrisch doorverbonden, om het goed functioneren te bevorderen. Alleen, beide betrokken stripjes maken, onder normale omstandigheden, géén contact met elkaar (d.w.z. de multimeter vertelt, dat ze geen contact met elkaar maken). Is nu de isolatie beschadigd, dan kán het gebeuren dat beide stripjes wél contact maken., Dat kan permanent zijn, maar als er nog iets van isolatie aanwezig is, kan het ook gebeuren indien er een zekere druk op het wissel wordt uitgeoefend.
Dit kan niet alleen met de hand zijn, maar ook het gewicht van een over het wissel rijdende trein. Ik meen, dat dit indertijd het geval was bij een oud Fleischmann wissel. Dit kan je constateren met behulp van een multimeter (weerstandsmeting, of "doorpiepen".)