Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 19:55:10
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
  

Auteur Topic: marklin naar fleismann rails  (gelezen 4916 keer)

jeroenk

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
marklin naar fleismann rails
« Gepost op: 28 October 2012, 08:10:50 »
zou je deze baan die ik internet vond ook om kunnen zetten naar fleishmann rail de oude



we waren begonnen met een kleine baan maar ja nu er toch een houten plaat ligt..
ik ben al bezig geweest met any rail maar zoontje heeft nog niet zo veel geduld
utrecht vorige week was echt geweldig om eens naar al die mooie spoorbanen te kijken
veel ideen opgedaan
« Laatst bewerkt op: 28 October 2012, 08:16:30 door jeroenk »

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re:marklin naar fleismann rails
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2012, 08:32:55 »
Tuurlijk kun je dat omzetten naar welke merk rails dan ook (LGB past natuurlijk niet maar het gaat hier om H0 neem ik aan) Let erop dat er keerlussen in zitten bij gelijkstroom levert dat kortsluiting op, maar dat is dmv diverse oplossingen op te lossen.

Hou er rekening mee dat zeker nieuw materieel slecht of niet door boogstralen R1 en R2 rijden.
Als ik zo naar de tekening kijk ligt er wel erg veel rails voor zo'n klein stukje, maar goed dat is wat je zelf wilt.

Kijk ook een in de Encyclopedie heel veel informatie te vinden.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:marklin naar fleismann rails
« Reactie #2 Gepost op: 28 October 2012, 08:58:00 »
Leuk baanplan om mee te beginnen. Veel mogelijkheden.

Het is wat Eric reeds aangeeft: Kortsluiting bij 2rail. Je hebt te maken met minimaal 1 locatie waar je kortsluiting hebt. De kruisig in het midden is "boosdoener" in dit geval. Die dien je zeker op te lossen.

Over het omzetten van de tekening: Waarom helemaal uittekenen als je al een plaat hebt liggen? Dan kan je toch beginnen met uitleggen, dan passen en meten om een mooi plan te krijgen? Ik neem aan dat je al wel wat rails hebt.

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jeroenk

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:marklin naar fleismann rails
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2012, 09:40:12 »
rails meer als genoeg das probleem niet
ik zou die kruising willen vervangen door een overgang naar boven
nu hadden we gisteren zo iets als op tekening op de grond liggen maar inderdaad aan de achterkant vaan baan dus het verst van de tranformatoor stopte de trein kan ik daar iets aan doen met een tweede trafo??
alle hulp is welkom als iemand nog ongevver zo'n baan weet graag !!!
zoon komt vanmidag thuis zou een leuke puzzel middag kunnen worden

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re:marklin naar fleismann rails
« Reactie #4 Gepost op: 28 October 2012, 09:49:44 »
Een baan van deze grootte draait zonder problemen op één trafo als het goed is. Ik zou controleren of alle rails goed contact maken.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:marklin naar fleismann rails
« Reactie #5 Gepost op: 28 October 2012, 10:36:16 »
rails meer als genoeg das probleem niet
ik zou die kruising willen vervangen door een overgang naar boven

Hum, naar boven zal een probleem geven. Bij een stijgings percentage van 4% (wat toch wel het maximale is) dan heb je zo'n 1.5 meter nodig om 6 cm te stijgen. Je kan eventueel de onderlangs gaande baan laten zakken dan hoef je niet verder omhoog.

nu hadden we gisteren zo iets als op tekening op de grond liggen maar inderdaad aan de achterkant vaan baan dus het verst van de tranformatoor stopte de trein kan ik daar iets aan doen met een tweede trafo??

Een tweede trafo is onnodig in dit geval. De rails goed schoonmaken met wasbenzine en als je hem vastlegt daar extra aansluiten op de bestaande trafo. Als ware het een centrale voedingsleiding is. Zie ook de Encyclopedie onder "digitale baanbesturing" en dan centrale voedingleiding. Kan je ook gebruiken bij de analoge baan :)

alle hulp is welkom als iemand nog ongevver zo'n baan weet graag !!!
zoon komt vanmidag thuis zou een leuke puzzel middag kunnen worden

Hum... inderdaad een leuke puzzel. In de railhobby stonden altijd wel leuke baanplannetjes. Vooral in de oudere railhobby's stonden wat. Als je een digitaal abbo hebt kan je in het digitale archief tot iets van 1995 terug zoeken.

En kijk even in de encyclopedie voor de extra voedingen en eventueel voor de hellingen. Daar staat het iets uitgebreider dan ik nu kan uitleggen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re:marklin naar fleismann rails
« Reactie #6 Gepost op: 28 October 2012, 10:51:11 »
rails meer als genoeg das probleem niet
ik zou die kruising willen vervangen door een overgang naar boven


Als je daarmee een ongelijkvloerse kruising bedoelt, dan lost dat het keerlusprobleem niet op. Als je met gewoon vooruit blijven rijden toch van met-de-klok-mee rijden naar tegen-de-klok-in rijden kan komen (of omgekeerd) dan heb je een keerlus. Hier zelfs twee.

Het stroomafnameprobleem zal wel komen doordat de railverbinders een beetje uitgelubberd zijn geraakt en de stroom niet goed meer doorgeven. Hoe verder van het aansluitpunt hoe merkbaarder dat wordt. Zoals Ronald schrijft, gewoon diezelfde trafo op meerdere plaatsen aansluiten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lokpaint

  • Gast
Re:marklin naar fleismann rails
« Reactie #7 Gepost op: 28 October 2012, 11:27:52 »
Hoi

Dit is mijn baan zoals die er pakweg 4 jaar geleden nog uitzag.
Toendertijd heb ik sommige plekken al aangepast omdat deze met een industrieradius uitgerust waren, weer later heb ik de dubbele keerlus laten vervallen. Niet omdat dit problemen opleverde, maar omdat deze de 'stad' in de weg stond.

Voor 2rail lijkt het me ook zinvol om de keerlus gewoon te laten vervallen. Moeilijke schakelingen heb je dan ook niet nodig.

Zo ziet de baan er momenteel uit.
De hele baan op 1 foto  (y) (y)



Bart

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:marklin naar fleismann rails
« Reactie #8 Gepost op: 28 October 2012, 12:08:48 »
Wel een erg leuke baan.
groetjes Dion

jeroenk

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:marklin naar fleismann rails
« Reactie #9 Gepost op: 28 October 2012, 14:13:51 »
ziet er super uit heb je ook de nr van fleismann

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:marklin naar fleismann rails
« Reactie #10 Gepost op: 29 October 2012, 11:39:27 »
JeroenK,

Deze baan is wel te maken. Je zult als je geen kruis wilt hebben het ene spoor moeten laten dalen, terwijl de andere stijgt. Ter hoogte van de "kruising" ontstaat dan een hoogte verschil van zo'n 6 cm (net voldoende). De beide sporen die er een lus van maken, zul je bij analoog rijden van een schakelaar moeten voorzien, zodat je de lus kunt rondrijden. Mocht je digitaal gaan rijden, dan zal op deze plaatsen een keerlus schakeling komen.

Groet,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.