Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 14:02:31
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijnstein
Vandaag om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 13:44:28
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 13:42:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46

Auteur Topic: Hoe kun je hand en computer besturing op een goede manier combineren?  (gelezen 4820 keer)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Hoe kun je hand en computer besturing op een goede manier combineren?
« Reactie #15 Gepost op: 27 October 2012, 20:52:12 »
Hallo Johan,

Het eerste. Je schakelt meestal via de computer. Dus de schakelaar of drukknop zorgt voor een signaal naar de computer. De computer stuurt via de centrale een signaal naar de decoder onder de baan. Het aansluiten van de schakelaar of drukknop op de computer kan via een bezetmelder of via een speciale print, ligt even aan de het programma. Dat is de theorie.

Het kan nog anders dat is bijvoorbeeld met de Esu-servo-switchs. Deze hebben ook aansluitingen dat  je met een drukknop kan bedienen zonder een digitale centrale en/of computer.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rjr

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 30 October 2012, 11:22:36 »
Goede vraag, maar moeilijk te beantwoorden door iemand die geen ervaring heeft met treinbesturing.

Klopt, maar wel essentieel voor wat je wilt. Je kunt "handgestuurd" rijden via de computer, dus met de computermuis en toetsenbord, je wissels zetten en de trein opdracht geven. Dit doe je dan in het programma, en daardoor eenvoudiger voor een programma om te volgen. Daarna een trein weer in een automatische dienstregeling opnemen kan dan ook vrij eenvoudig omdat je toch al in het programma bezig bent.

Je kunt ook "handgestuurd" rijden buiten de computer, door middel van directe toegang tot de digitale centrale. Dan moet er dus een terugkoppeling zijn van centrale naar computer.

Daarnaast kun je nog "handgestuurd" rijden volgens een bedieningspaneel zoals dat in de analoge tijd veel gedaan werd. Je kiest een spoor, maakt je niet druk over welke lok er staat, en welke code daarbij hoort. Je drukt op wat knopjes die de wissels goed moeten zetten, en je draait aan een knop die de trein van jouw keuze dan in beweging zet. Als je de trein klaar hebt gezet stuur je die je hoofdbaan op, en daar moet de computer het verder maar in de gaten houden.
Hier zul je dus een goede terugkoppeling moeten hebben tussen bedieningspaneel en centrale/computer programma, en lopen vele, zo niet alle huidige oplossingen vast. Dus zoek je iets dat hier het dichts bij komt.

Dit laatste is nog wel mijn uiteindelijke wens. Als je echter al genoegen neemt met het eerste dan heb je dus veel minder eisen aan het programma, en de terugkoppeling, terwijl die bij de laatste vele malen groter is.

Wat betreft een wissel aansturen via decoder en handschakelaar, de Kuehn WD10 schakeldecoder kan dat ook, zie de handleiding daarvan:
http://www.kuehn-digital.de/pdf/WD10_de_b.pdf
is duits, maar als je naar beneden gaat, hoofdstuk 6, pagina 17, dan heb je een schema hoe dat kan.

Groet,
Roelco

Ekklesia

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 30 October 2012, 12:24:38 »
Ik gebruik een pc met Rocomotion 5.9 voor de bediening van m'n wissels en ontkoppelaars en het rijden met de MM Pro. Op deze manier kan ik zowel met de pc als met de regelaar rijden en bedienen.

Ik ben dan in het bezit van de Roco Multimaus Zrentale Pro (de draadloze uitvoering). Daarnaast heeft Roco nog een losse versterker in het assortiment voor de kabel muis waarmee je CV's kunt lezen en schrijven. Bij aanschaf van deze versterker krijg je tevens een USB-kabel, Rocomotion 5.9 en een printje met snoertje voor aan de rails, daar deze versterker een aparte uit/in gang heeft voor een programmeer spoor, artnr 10786.

Rob

EDIT: Voor het schakelen van de wissels en de ontkoppelaars gebruik ik de 8 uitgangen decoder van Roco, artnr. 10775. Werkt voor mij prima en heb er 3 stuks van onder m'n baan zitten en werkt al een paar jaar zonder enige storing.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2012, 12:34:37 door Rob Manenschijn »

kolenspoor

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 30 October 2012, 21:13:31 »
Hoi Rob,

Rocomotion blijkt TrainController te zijn kwam ik gisteren toevallig achter: http://www.freiwald.com/pages/rocomotion.htm. Je kunt zelfs TrainController tegen een gereduceerd tarief kopen: https://secure.freiwald.com/pages/roco.htm. Als ik de handleiding van het Bronze product nalees dan hebben ze het over manual control met de SmartHand http://www.freiwald.com/software/ManualBronze.pdf op blz 57.

Citaat
Manual train control is performed by putting a train on the track and by driving it with
the throttle of the digital system, with the on-screen throttle of  TrainController™
Bronze or with a +SmartHand™ handheld without taking any further measures. Although the position of the train can be tracked by the computer, the computer does not
activate routes ahead of the train or take corrective action like stopping the train at a red
signal. The human operator is completely responsible for routing and stopping. A train
driven in this way, however, is protected against other trains running under control of
the computer, while other trains are not automatically protected against this train, i.e.
the human operator is responsible for ensuring, that the train operated by him in this
way does not run into other trains.

Geen woord over een andere controller dan de SmartHand. Maar ik kan me niet voorstellen dat andere controlers niet ondersteund worden. En hoe zit het dan met wissels bediend vanaf een paneel naast de computer? Daar wordt niets over geroepen. Ik zie de bui al hangen ik denk dat alleen de handleiding niet genoeg is maar dat ik enkele pakketten echt uit moet proberen.

Groeten,

Jan
« Laatst bewerkt op: 30 October 2012, 21:15:51 door kolenspoor »

sjef hoenjet

• Offline Offline
  • NS
    • mergeltrein
« Reactie #19 Gepost op: 31 October 2012, 08:57:02 »
Hallo Jan,
Kijk eens op www.dutchroco.nl daar staan alle handleidingen ook in het nederlands en veel uitleg over Traincontroller, zowel in brons, zilver en goud.
Werk zelf met Gold en dat bevalt prima. Je kunt automatisch rijden, maar tussendoor ook handmatig, waarbij handmatig dan voor gaat.
Groet Sjef

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re:Re: Hoe kun je hand en computer besturing op een goede manier combineren?
« Reactie #20 Gepost op: 31 October 2012, 09:55:34 »
Hoi dan,

Ik gebruik de DIR van Dinasys samen met iTrain. Ik kan dan handmatig rangeren met een tv afstandsbediening. Heel leuk om te doen :-)

Er is ook een Hand bediening op komst.

Groetjes

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?