Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De donkere blauwe blokkendozen door odaoda
Vandaag om 18:57:13
Eindstation Daarhuizen door HenkN
Vandaag om 18:51:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:49:40
Show je realistische treinsamenstelling door Dave.......
Vandaag om 18:46:22
ik kom er niet uit met de esu in de bigboy solderen door Sikko
Vandaag om 18:45:59
NMJ 2026 door Loki
Vandaag om 18:29:30
Elanowo, een Pools smalspoor baantje in H0e door Edsko Hekman
Vandaag om 18:22:25
Rook generator Br 003 van Piko door jack is back
Vandaag om 18:19:43
Hout realistisch nabootsen door Ronald Halma
Vandaag om 18:04:43
Line-up foto's van modellen door Ronald A.
Vandaag om 17:53:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:53:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 17:45:29
Plan D Roco minimale bocht schaduwstation door Die Bahn
Vandaag om 17:38:57
Armita Wagons Amsterdam bv Tds door ns.1200
Vandaag om 17:36:52
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 17:20:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 17:18:26
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models door Arnold
Vandaag om 17:03:19
Plottenstein ombouwen tot Nederlands station door Benelux795
Vandaag om 16:56:24
RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:32:52
Roco witte z21 Start en Yamorc door reinderlf
Vandaag om 16:27:08
Train4Train 111 in kleuren a la Nederlandse vlag door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:26:00
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 16:13:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:13:00
B-Models 2026 door Treinbestuurder
Vandaag om 16:07:02
Lima loc/rijtuigen/wagons koppelen met magneten? door MOVisser
Vandaag om 16:06:45
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 15:48:04
Gekleurde ketelringen bij duitse stomers door Stefan88
Vandaag om 15:18:30
Märklin 4048 Metalen Plan-E Postrijtuig - wielen verwisselbaar voor DC? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:21
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:12:07
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 14:46:37

Auteur Topic: Line-up foto's van modellen  (gelezen 544481 keer)

Forever Rocofan

• Offline Offline
Re: Line-up foto's van modellen
« Reactie #1530 Gepost op: 31 January 2026, 13:59:53 »
@1200blauw,

Ik denk dat Eric de varianten van de 1200 bedoelt. Turquoise, bruin, blauw, geel grijs, ACTS enz.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #1531 Gepost op: 31 January 2026, 14:02:23 »
Dan zijn er tientallen verschillende modellen op de markt (geweest), maar dan hebben we het ook niet meer over de schizofrenie van NS 1211 in mijn foto.

Daan de leeuw

• Offline Offline
« Reactie #1532 Gepost op: 31 January 2026, 14:33:38 »

Na alle Neurenberg nieuwtjes doorgelezen te hebben blijven deze voorlopig nog in dienst......
Mvg Daan

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #1533 Gepost op: 31 January 2026, 16:38:14 »
Ik denk dat Eric de varianten van de 1200 bedoelt. Turquoise, bruin, blauw, geel grijs, ACTS enz.
Inderdaad, maar dan wel specifiek voor de 1211, dus een aantal vallen af.
De varianten die niet door de fabrikanten zijn gemaakt realiseer je zelf met decals, geëtste nummerplaten etc.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #1534 Gepost op: 31 January 2026, 17:32:31 »
De varianten die niet door de fabrikanten zijn gemaakt realiseer je zelf met decals, geëtste nummerplaten etc.

Ik heb vandaag toevallig een berichtje gepost over een projectje dat de andere kant op ging, dus laten we dat maar niet doen :)

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #1535 Gepost op: 31 January 2026, 17:53:40 »
 ;D (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1536 Gepost op: 31 January 2026, 18:24:06 »
Laatste rijdaag ook wat plaatjes gemaakt:

Bernd

Prachtig, in geel blauwe uitvoering zou deze foto zou net de Binkhorst van een paar jaar terug kunnen zijn (y)

Mvg Koen

Ronald A.

• Online Online
« Reactie #1537 Gepost op: 31 January 2026, 22:19:15 »
De 1200 Line-up.

NS heeft in tijdperk 3 & 4 prachtig materieel gehad en is daardoor ook het hoofdthema op mijn baan.

De tijd ook waarin getrokken reizigerstreinen nog veel voorkwamen. Mijn favoriete e-loc was de 1200. Ik bewaar er warme herinneringen aan, zelfs een paar keer het geluk gehad een rit mee te maken in de cabine. Toen ik met modelspoor begon, ergens midden jaren '70, was er naast mijn Fleischmann startsetje de overbekende Lima 1200, geel/grijs met een stammetje Plan-E.
Deze eerste Lima 1200 heb ik nog steeds, en ook na hele lange stilstand kwam hij gewoon weer prima tot leven.

Inmiddels heb ik een bescheiden collectie van 15 stuks 1200-en verzameld.
Nee, niet compleet, er zijn nog een paar uitvoeringen die ik (nog) niet heb, maar ben al heel erg tevreden met wat ik wél heb....

En ik geniet van zowel de nostalgische oude analoge locs, als ook van de moderne en meer gedetailleerde digitale sound locs.
Heeft allemaal haar eigen charme!

En... alle oudjes doen het nog prima. Sommigen hadden een beetje liefde en wat onderhoud nodig, maar lopen dan gewoon weer uitstekend en gaan gewoon ook de volgende 50 jaar nog mee.
Degelijk spul maakte men destijds. Sommige exemplaren nog met zware metalen kap.

Er zitten ook een paar (hele) zeldzame exemplaren bij die wat moeilijker, of zelfs heel moeilijk te vinden zijn. Waaronder de Fleischmann New Haven. Deze loc is alleen in 1965 en 1966 gemaakt en was specifiek alleen voor de USA markt, en is dus niet in Europa verkocht en stond ook niet in Nederlandse/Duitse catalogi uit die tijd. Daartoe had Fleischmann de mal ietsje aangepast om de loc een beetje te laten lijken op de Amerikaanse New Haven EP-5 loc.

Ook de blauwe Lima loc is best moeilijk te vinden in een complete en goede staat, zeker dit hele vroege exemplaar uit 1963 (het eerste jaar dat de loc in Nederland leverbaar werd) met de eerste serie, wat grof gedetailleede panto's. Maar ook de bruine loc is heel lastig in complete staat (dus met alle trapjes onder de cabinedeuren etc.) te vinden, zo is mij gebleken. Het model heeft alleen in 1989/90 in de catalogus gestaan, ter gelegenheid van 150 jaar Nederlandse spoorwegen.

De Märklin HAMO is ook erg leuk, eerste type, uit 1965, ook met metalen kap. En dan ook nog met een fraaie doos met zo'n heerlijke '60s tekening erop. Geweldig!

De turquoise en bruine Fleischmann 1200's zijn limited editions geweest met certificaat. Slechts 750 stuks van gemaakt, ook weer ter gelegenheid van 150 jaar Nederlandse spoorwegen in 1989.

Van de digitale sound locs zijn naast de NS exemplaren natuurlijk ook de speciale edities erg leuk.
De Roco Railpromo 1215 en de (Trix) 1252 (Met Märklin reclame/felicitatie erop voor 175 jaar Nederlandse spoorwegen).
De Trix is uitgerust met een degelijke metalen kap. Zie je tegenwoordig niet veel meer.
Maar.. de detaillering en het geluid van de Roco’s zijn net even iets beter naar mijn mening.

Hierbij wat foto's van de 1200 Line-up:

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #1538 Gepost op: 31 January 2026, 23:05:15 »
Dat is een geweldig leuke verzameling bij elkaar zo Ronald! (y)
Het HAMO-model heeft de nieuwere panto's zie ik. Zijn de oorspronkelijke verchroomde gesneuveld? Verder ziet hij er zo op de foto ook prima uit. Die New Haven heb ik nog nooit in werkelijkheid gezien dat ik me kan herinneren. Die Roco's zijn natuurlijk het meest gedetailleerd, maar vroeger waren we blij met wat er was.

Ronald A.

• Online Online
« Reactie #1539 Gepost op: Vandaag om 11:34:26 »
Dat is een geweldig leuke verzameling bij elkaar zo Ronald! (y)
Het HAMO-model heeft de nieuwere panto's zie ik. Zijn de oorspronkelijke verchroomde gesneuveld? Verder ziet hij er zo op de foto ook prima uit. Die New Haven heb ik nog nooit in werkelijkheid gezien dat ik me kan herinneren. Die Roco's zijn natuurlijk het meest gedetailleerd, maar vroeger waren we blij met wat er was.

Dankjewel!  Ja, ik ben er erg blij mee. Het HAMO model heb ik van iemand op Marktplaats kunnen kopen en vond ook de doos zo mooi en het model zag er netjes uit en loopt mooi. Wat er ooit met de panto's gebeurd is weet ik dus niet. Kan best dat die ooit eens beschadigd geraakt zijn en dus vervangen door het latere type. Dan weet ik dat ook weer, want in HAMO ben ik minder thuis dan in Fleischmann.

De Fleischmann New Haven is inderdaad een witte raaf. Hoogst zelden, maar dan ook hoogst zelden, zie je er wel eens een voorbij komen. Zelfs in de VS, waar ze voor bestemd waren, zie je ze zelden aangeboden worden. Maar dan vaak tegen de hoofdprijs.
Begint rond de 500 euro, maar voor mint exemplaren kan dat oplopen tot 800 of 1000 euro. Heb in Houten ooit iemand gezien die een spiksplinternieuwe had. Ja, zelfs de anti-slipbandjes waren nog maagdelijk, en de loc zelf ook. Die was te koop voor 1000 Euro..... Ikzelf had mazzel, Catawiki met weinig mede-bieders. Ja, mijn exemplaar heeft wat gebruikssporen, dat heet patina, mag van mij ook, maar heb dus ook niet de hoofdprijs betaald.  Moest even een beurtje hebben, maar is verder geheel compleet en loopt weer als een zonnetje. 

Zelfde geldt voor de Baldwin serie van Fleischmann. (jaren '50-'60). Ook gericht op de Amerikaanse markt, of mensen die Amerikaans wilden rijden in Europa. Dat was een serie met verschillende livery's, waarvan er een paar ook extreem zeldzaam zijn, anderen weer wat gangbaarder. Ikzelf heb de zeer zeldzame bruine 1340H die in de verte moest lijken op de bruine 2200 serie van NS. In 1957 alleen voor de Nederlandse markt gemaakt. Ook met mazzel een keer tegenaan gelopen....

Ik geniet gewoon van twee aparte werelden, het nostalgische oude analoge (verzamel) spul, en de moderne digitale sound locs met alle toeters en bellen. Alles heeft haar eigen charme en met alles wordt gewoon gereden. :)

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:44:54 door Ronald A. »

Daan de leeuw

• Offline Offline
« Reactie #1540 Gepost op: Vandaag om 17:33:26 »

Deze line-up is het resultaat van de nieuwe I4 rijtuigen
Mvg Daan

Ronald A.

• Online Online
« Reactie #1541 Gepost op: Vandaag om 17:53:38 »
Prachtig, deze Benelux line-up (y)