Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:00:46
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: lenz centrale lijkt berichten niet te herhalen.  (gelezen 1254 keer)

rjr

• Offline Offline
lenz centrale lijkt berichten niet te herhalen.
« Gepost op: 16 October 2012, 11:13:24 »
Hoi,

Ik heb een Lenz centrale LVZ100, sinds kort zit daar een extra Lenz Booster bij, de LV102.

Gebruikte daarnaast ook de roco versterkers als boosters aan het Lenz system. In het verleden voor een deel van het spoor. nu moet dat omgezet gaan worden en komen daar de wissel decoders op. Dat is nog in proces, maar de baan wordt nu alleen gevoed door de LVZ100, centrale en versterker in 1, en de LV102, versterker. Als handregelaars heb ik 2 roco MM's en 1 roco locmuis 2 aan de centrale zitten, en de S88XpressnetLi als computerinterface op koploper.

En het volgende probleem doet zich nu voor.
Het gebeurd wel eens dat een trein ergens blijft staan, beetje vuil op de baan, en heb ook nog een wissel met wat slechte contacten die ik nog een keer na moet zoeken.
Op zich niet z'n probleem, kan er goed bij, dus een klein duwtje tegen de lok, en hij begint weer netjes te rijden, tenminste tot voor ik de Lenz Booster op het systeem heb aangesloten.

Nu doet hij dat niet meer. Ik moet de lok echt opnieuw de commando's geven, op een handregelaar, of in koploper, even noodstop, en dan weer laten rijden. Daarna reageert de lok pas weer.
Ook bij een kortsluiting had ik dit probleem en moesten alle loks opnieuw een commando krijgen voor ze weer gaan rijden. Dit heb ik in koploper opgelost door na een storing de treinen op nieuw aan te laten sturen, maar bij een beetje vuil blijft het probleem dus bestaan.

Zonder de Lenz booster had ik dit probleem nooit. Handregelaars, computer interface, en besturingsprogramma zijn niet veranderd. En bij gebruik van de roco versterkers had ik dit probleem niet.

Het probleem doet zich voor op de gehele baan, dus zowel het deel dat door de centrale LVZ100 als het deel dat door de versterker LV102 wordt gevoed. Bij elke lok op de baan, en dus ook bij verschillende lok decoders.

In de handleiding van de Lenz centrale staat er juist een stukje over dat dit goed zou moeten werken. Kan er echter niets in vinden dat het in of uit te schakelen is. Het lijkt echter niet meer goed te werken nu?

iemand een idee?

systeem: Lenz LVZ100 + 1 maal versterker LV102
handregelaars: 2 X roco MM, 1 maal roco locmuis2
interface: S88XpressNetLi.
Terugmelding: S88 via XpressnetLi
Software: koploper
lokdecoders, voornamelijk Lenz, maar ook menig ander.

Heb rond die tijd nog 1 andere aanpassing gehad, en dat is in gebruik name van een draadloos toetsenbord en muis. Dat waren mijn eerste verdachten, en die heb ik dus uitgeschakeld, batterijen er uit, spul verwijderd. probleem bleef bestaan, dus die muis heb ik intussen wel weer in gebruik.

Bedankt,
Roelco

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:lenz centrale lijkt berichten niet te herhalen.
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2012, 11:35:09 »
Centrale niet laten updaten toevallig ??

Grtzz,

Karst

rjr

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 October 2012, 11:41:28 »
Nog niet nee, moet altijd nog gebeuren :(, staat nu versie 3.5 op.

Roelco

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 16 October 2012, 11:52:06 »
Hmm... dan lijkt er iets aan de hand te zijn met de packetrefreshstack van de LVZ100... In LocoNet centrales zit een 'purge' optie waardoor je de centrale kunt vertellen om een loc uit de refreshstack te laten vallen nadat een bepaalde tijd geen nieuwe commando's meer gestuurd worden.

Ik weet van ESU decoders, dat je ze zo kunt instellen, dat ze gewoon doorgaan op de laatste stand zolang er een DCC idle packet op de rails staat ( ook na een stroomonderbreking ). Pas als je hem weer aanstuurt, komen er weer loc-specifieke packets op de rails te staan.

Of de LZV100 dit ook kan ( 'purgen' ), kan ik je niet vertellen ( hoewel ik sinds een paar maand al wel een LZV100 heb staan.... maar ja, tijd, tijd en tijd. Of beter het ontbreken daarvan :'( )

Overigens snap ik de relatie met de booster niet. Die zit toch alleen aan de CDE aansluiting ??

Grtzz,

Karst

rjr

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 October 2012, 12:08:28 »
Karst,

Als eerste bedankt voor je reactie.

Ik zie zelf ook niet de link met de booster, die zit inderdaad via een korte kabel op de CDE aansluiting van de centrale. Weet ook niet of die er wat mee te maken heeft, maar die heb ik aangesloten/in gebruik genomen, en daarna treed het probleem op. Heb nog op de planning staan die er weer af te halen om te kijken of het probleem er dan nog is, maar ook daarvoor nog niet de tijd gehad/genomen.

De booster zou enkel het signaal moeten versterken naar de rails, en eventuele kortsluitingen terugmelden, en dus geen invloed moeten hebben op de werking van de centrale in deze. Of het moet met die versie info te maken hebben, geen idee of er in de booster ook wel iets van versie zit?

Heb al wel eens contact gehad met Lenz voor het updaten van de centrale, maar dan moet ik hem opsturen, en zit ik tijdje zonder, en daarom nog altijd niet gedaan, en versie 3.5 is ook vrij nieuw.

Groet,
Roelco

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #5 Gepost op: 16 October 2012, 12:43:40 »
Roelco, Karst,
Ik ben bang dat sommige signalen dwars door de CDE bus heen kunnen komen naar de Xpressnetbus, rijspanning ed.
Eigen ervaring : een diode ergens in een keerlus schakeling heeft een te groot dood bereik in het PN gebied, deze geeft vervolgens door de booster heen, naar de Xpressnet bus een stoorsignaal zo door dat de MM niet goed meer werkt  en vastslaat.(error code) Ik wist werkelijk niet meer waar ik het zoeken moest totdat ik de keerlus afschakelde, dus de voeding vervangen voor gewoon wisselspanning, en voila, probleem weg.
Heb je toevallig ergens in de uitbreiding die de LV101 voedt een keerlus oid?

Ik rij zelf met een LZ100, 3*LV101, 4*LV100 en 2*Rocobooster10764 voor wissels en gebouwverlichting geschakeld op wissel uitgangen via DR4018. Werkt allemaal goed, maar heeft zo zijn nukken, ook in combi met een Keuhn WD10.
Groetjes, Hans  :)

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #6 Gepost op: 16 October 2012, 13:00:58 »
Roelco,

Indien je de secties tussen de boosters beide spoorstaven hebt onderbroken, wat eigenlijk de "normale" gang van zake is, kun je rechts naast de "K" aansluiting (de ground aansluiting) van zowel de booster als de centrale met elkaar verbinden.
Mogelijk als deze twee met elkaar verbind dat het probleem is verdwenen.

Willem.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2012, 08:18:10 »
Bedankt voor de reacties, nog niet helemaal alles uitgetest, maar wel wat aan het testen geweest.

heb inderdaad 2 keerlussen in het deel van de booster zitten, maar die zaten ook al in de baan toen de centrale de gehele baan bestuurde, daar is dus niets in veranderd.

Tijdens testen van de week toch alles eens weer op 1 uitgang gezet. De booster dus even buiten het bedrijf gehangen. En het probleem is er nog steeds.

Het is dus wel opgetreden in diezelfde tijd als de aansluiting van de booster. Maar het verwijderen hiervan heeft geen effect.
Dus of de Booster heeft bij aansluiting iets veranderd in de centrale wat permanent lijkt, of in elk geval zichzelf niet ongedaan maakt bij verwijderen booster.

Of er is toch een extern iets dat rond die zelfde tijd veranderd is wat de echte oorzaak is. Blijf dus nog doorzoeken, want het is wel beetje irritant zo. Elke keer als er eens een lok blijft staan moet je die aanduwen, maar vervolgens ook zorgen dat de commando's opnieuw verstuurd worden. Bij handmatig rijden is dat even de muisknop een tikje geven, bij automatisch verkeer moet ik eerst de lok opzoeken.

Roelco