Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 13:11:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 13:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:04:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:51:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 12:28:05
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
Bumper voor de LH-101 handregelaar door Ronald Halma
Vandaag om 12:22:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:15:58
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:12:48
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 11:51:24
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 11:49:11
TRAX3D - kan geen account aanmaken door Pauldg
Vandaag om 11:42:27
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 11:39:38
Märklin 2025 door Railpassie
Vandaag om 11:36:35
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 11:23:12
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
  

Auteur Topic: 3737 NS Artitec weerstand waarde vraag  (gelezen 1923 keer)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Gepost op: 13 October 2012, 23:47:07 »
Beste Forum gebruikers.

Ik heb de 3737 NS van artitec open liggen om z'n 3e pit te geven,
de lamp boven in onder de schoorsteen.

Nu zie ik dat ze de aan sluiting heel apart hebben gedaan,
+ --->|-----[2.2k]------>|----  _
   Led  Weerstand  Led
Dit is de led die ze gebruiken. Sunny white

Nu is mijn vraag als ik er een led over heen zet
+  ---->|----[weerstand]---- _

Welke waarde kan ik het beste gebruiken,
ik denk zelf aan een 3K ohm is dat wel goed?

Wie weet er een antwoord op ?

M.v.g Roy

* typfouten voorbehouden
« Laatst bewerkt op: 13 October 2012, 23:55:41 door Bert van Gelder »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 ns artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2012, 23:52:43 »
Hoi,

Beide LEDs staan in serie dacht ik me te herinneren... In iedergeval heb ik alle drie de LEDs in serie gezet ;) Dat weet ik zeker ;)

Grtzz,

Karst

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 ns artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2012, 23:56:52 »
Moet ik dan de weerstand 2.2K ohm vervangen voor 1.1k

Maar wat gebeurd er als ik

------>|-----
                   }--[2.2k]---->|-----
------>|-----

zo doe wat ik hier boven heb gedaan ?

->|- Led    -[2.2k]- weerstand 2.2k ohm

Gr roy

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2012, 00:00:28 »
Dan gaat de rechtse LED feller branden dan de linkse twee, waarbij je de kans hebt dat 1 van de twee linkse niet of minder brandt...

Weerstand van 2k2 voor 3 LEDs in serie is Ok als je tenminste digitaal rijdt ( dan is er nl. minimaal 3 x 3,45 V = 10.35 V nodig om het zaakje aan te steken.

Grtzz,

Karst

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2012, 00:03:56 »
Ik ga het proberen een kijken als ik de weestand buiten spel kan zetten en 3 in serie zetten :D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2012, 00:08:41 »
De weerstand moet mee in serie ;) Anders doen ze het heel kort en erg fel ....  ::)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2012, 00:21:28 »
Daar heeft u gelijk in ;)


Dan is het denk ik slimmer om hem ->|--[2.2k]-->|-->|-  te doen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2012, 00:22:46 »
Yep :)

P. Bender

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2012, 10:40:50 »
Moet met de loc wel enkel koninklijke treinen rijden en dus ook een tweede 3700 voor de trein zetten :-/

In NORMAAL gebruik brandde de boven lamp NOOIT!

Maar verder: plezier met de ombouw en de loc :-)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2012, 10:46:29 »
Beste

Ik gebruik deze lok als pers trein met 5 plan D en 1 stalen D

En heb op foto's gezien dat ze de 3e pit wel aan hebben.

Van daar dat ik hem ook actief wil maken.

M.v.g Roy

guest7823

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2012, 11:03:30 »
Oh ja,.......... Maar dan dus wel als NSM 3737 ;-)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #11 Gepost op: 14 October 2012, 12:44:35 »
Paul, de drie lantaarns aan was volgens het seienregelement '34 het sein voor een "aankondiging van een buitengewonen trein in tegengestelde richting". Dat inerpreteer ik als een aankondiging van een trein die niet in de normale dienstregeling voorkomt. Het lijkt me een beetje lullig om de grote meerderheid van locs van een derde lantaarn te voorzien voor het buitenkansje dat de loc voor een koninklijke trein staat ;)al zijn er nog meer seinen die gebruik maken van een derde (rode) lantaarn, maar dat terzijde.

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #12 Gepost op: 14 October 2012, 13:48:29 »
De derde lantaarn was in de dagelijkse praktijk met name "reserve". Ik heb er geloof ik elders op dit forum al een keertje overgeschreven, maar........... Als je een aantal van de "standaardwerken" van Uqiuliar doorbladert valt het volgende op:
  • periode met 3 SS lampen voorop (<1930)
  • periode met 2 SS lampen voorop (<1940)
  • periode met 3 NS lampen voorop (<1950)
  • periode met 2 NS lampen voorop (<1958)

De jaartallen even uit m'n hoofd.

Mijn persoonlijke inschatting hierbij is dat in de "twee lampen periode" de totale voorraad lampen al dusdanig slecht / versleten was dat de rotste er uit verwijderd waren en dat men genoegen nam met twee lampen voor de dagelijkse dienst en indien de derde nodig was dan werd die gewoon "geregeld". In de periode na WO II waren er kennelijk weer voldoende lampen om alle loc's standaard van drie lampen te voorzien, maar in de laatste jaren er domweg weer te veel lampen versleten om alle loc's van drie lampen te voorzien.

NS lampen zijn onhandig zwaar en staan (zelfs voor hedendaagse lange Nederlandse mannen) op een ergonomisch hopeloze hoogte. Kortom de lampen krijgen bij het tillen het nodige te verduren. Zelfs de veel lichtere lampen die op veel SHM loc's staan slijten behoorlijk op hun draagpunten. De lampen van de 5 (een van de meest gebruikte SHM loc's) worden iedere 3 - 4 jaar gereviseerd en die lampen zijn aanzienlijk lichter als de NS lampen.

Overdag waren de lampen nooit aan (aan van een uur voor zonsondergang tot een uur na zonsopkomst (uit mijn hoofd, ben geen mcn  :-[ )) Lampen overdag aan dateert pas van toen alle tractievoertuigen voorzien waren van elektrische verlichting (weet jaartal niet uit mijn hoofd).

Voorzover mij bekend zwerft er ergens diep in de NS documentatie een voorschrift dat NS stoomlocomotieven uitgezonderd zijn van het voeren van een brandend A sein overdag. (Net zo goed als dat d'r een uitzondering is/was voor NS stoomlocomotieven voor ATB). Maar goed of "ze" dat document nog ergens bij de hand hebben ........

En oh ja........... Die  totaal messing lampen  >:( >:(