Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: 3737 NS Artitec weerstand waarde vraag  (gelezen 1680 keer)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Gepost op: 13 oktober 2012, 23:47:07 »
Beste Forum gebruikers.

Ik heb de 3737 NS van artitec open liggen om z'n 3e pit te geven,
de lamp boven in onder de schoorsteen.

Nu zie ik dat ze de aan sluiting heel apart hebben gedaan,
+ --->|-----[2.2k]------>|----  _
   Led  Weerstand  Led
Dit is de led die ze gebruiken. Sunny white

Nu is mijn vraag als ik er een led over heen zet
+  ---->|----[weerstand]---- _

Welke waarde kan ik het beste gebruiken,
ik denk zelf aan een 3K ohm is dat wel goed?

Wie weet er een antwoord op ?

M.v.g Roy

* typfouten voorbehouden
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2012, 23:55:41 door Bert van Gelder »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 ns artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2012, 23:52:43 »
Hoi,

Beide LEDs staan in serie dacht ik me te herinneren... In iedergeval heb ik alle drie de LEDs in serie gezet ;) Dat weet ik zeker ;)

Grtzz,

Karst

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 ns artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2012, 23:56:52 »
Moet ik dan de weerstand 2.2K ohm vervangen voor 1.1k

Maar wat gebeurd er als ik

------>|-----
                   }--[2.2k]---->|-----
------>|-----

zo doe wat ik hier boven heb gedaan ?

->|- Led    -[2.2k]- weerstand 2.2k ohm

Gr roy

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2012, 00:00:28 »
Dan gaat de rechtse LED feller branden dan de linkse twee, waarbij je de kans hebt dat 1 van de twee linkse niet of minder brandt...

Weerstand van 2k2 voor 3 LEDs in serie is Ok als je tenminste digitaal rijdt ( dan is er nl. minimaal 3 x 3,45 V = 10.35 V nodig om het zaakje aan te steken.

Grtzz,

Karst

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2012, 00:03:56 »
Ik ga het proberen een kijken als ik de weestand buiten spel kan zetten en 3 in serie zetten :D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2012, 00:08:41 »
De weerstand moet mee in serie ;) Anders doen ze het heel kort en erg fel ....  ::)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2012, 00:21:28 »
Daar heeft u gelijk in ;)


Dan is het denk ik slimmer om hem ->|--[2.2k]-->|-->|-  te doen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2012, 00:22:46 »
Yep :)

P. Bender

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2012, 10:40:50 »
Moet met de loc wel enkel koninklijke treinen rijden en dus ook een tweede 3700 voor de trein zetten :-/

In NORMAAL gebruik brandde de boven lamp NOOIT!

Maar verder: plezier met de ombouw en de loc :-)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2012, 10:46:29 »
Beste

Ik gebruik deze lok als pers trein met 5 plan D en 1 stalen D

En heb op foto's gezien dat ze de 3e pit wel aan hebben.

Van daar dat ik hem ook actief wil maken.

M.v.g Roy

guest7823

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2012, 11:03:30 »
Oh ja,.......... Maar dan dus wel als NSM 3737 ;-)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2012, 12:44:35 »
Paul, de drie lantaarns aan was volgens het seienregelement '34 het sein voor een "aankondiging van een buitengewonen trein in tegengestelde richting". Dat inerpreteer ik als een aankondiging van een trein die niet in de normale dienstregeling voorkomt. Het lijkt me een beetje lullig om de grote meerderheid van locs van een derde lantaarn te voorzien voor het buitenkansje dat de loc voor een koninklijke trein staat ;)al zijn er nog meer seinen die gebruik maken van een derde (rode) lantaarn, maar dat terzijde.

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2012, 13:48:29 »
De derde lantaarn was in de dagelijkse praktijk met name "reserve". Ik heb er geloof ik elders op dit forum al een keertje overgeschreven, maar........... Als je een aantal van de "standaardwerken" van Uqiuliar doorbladert valt het volgende op:
  • periode met 3 SS lampen voorop (<1930)
  • periode met 2 SS lampen voorop (<1940)
  • periode met 3 NS lampen voorop (<1950)
  • periode met 2 NS lampen voorop (<1958)

De jaartallen even uit m'n hoofd.

Mijn persoonlijke inschatting hierbij is dat in de "twee lampen periode" de totale voorraad lampen al dusdanig slecht / versleten was dat de rotste er uit verwijderd waren en dat men genoegen nam met twee lampen voor de dagelijkse dienst en indien de derde nodig was dan werd die gewoon "geregeld". In de periode na WO II waren er kennelijk weer voldoende lampen om alle loc's standaard van drie lampen te voorzien, maar in de laatste jaren er domweg weer te veel lampen versleten om alle loc's van drie lampen te voorzien.

NS lampen zijn onhandig zwaar en staan (zelfs voor hedendaagse lange Nederlandse mannen) op een ergonomisch hopeloze hoogte. Kortom de lampen krijgen bij het tillen het nodige te verduren. Zelfs de veel lichtere lampen die op veel SHM loc's staan slijten behoorlijk op hun draagpunten. De lampen van de 5 (een van de meest gebruikte SHM loc's) worden iedere 3 - 4 jaar gereviseerd en die lampen zijn aanzienlijk lichter als de NS lampen.

Overdag waren de lampen nooit aan (aan van een uur voor zonsondergang tot een uur na zonsopkomst (uit mijn hoofd, ben geen mcn  :-[ )) Lampen overdag aan dateert pas van toen alle tractievoertuigen voorzien waren van elektrische verlichting (weet jaartal niet uit mijn hoofd).

Voorzover mij bekend zwerft er ergens diep in de NS documentatie een voorschrift dat NS stoomlocomotieven uitgezonderd zijn van het voeren van een brandend A sein overdag. (Net zo goed als dat d'r een uitzondering is/was voor NS stoomlocomotieven voor ATB). Maar goed of "ze" dat document nog ergens bij de hand hebben ........

En oh ja........... Die  totaal messing lampen  >:( >:(