Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
23 October 2025, 22:48:45
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
23 October 2025, 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
23 October 2025, 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
23 October 2025, 11:25:49
  

Auteur Topic: 3737 NS Artitec weerstand waarde vraag  (gelezen 1911 keer)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Gepost op: 13 October 2012, 23:47:07 »
Beste Forum gebruikers.

Ik heb de 3737 NS van artitec open liggen om z'n 3e pit te geven,
de lamp boven in onder de schoorsteen.

Nu zie ik dat ze de aan sluiting heel apart hebben gedaan,
+ --->|-----[2.2k]------>|----  _
   Led  Weerstand  Led
Dit is de led die ze gebruiken. Sunny white

Nu is mijn vraag als ik er een led over heen zet
+  ---->|----[weerstand]---- _

Welke waarde kan ik het beste gebruiken,
ik denk zelf aan een 3K ohm is dat wel goed?

Wie weet er een antwoord op ?

M.v.g Roy

* typfouten voorbehouden
« Laatst bewerkt op: 13 October 2012, 23:55:41 door Bert van Gelder »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 ns artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2012, 23:52:43 »
Hoi,

Beide LEDs staan in serie dacht ik me te herinneren... In iedergeval heb ik alle drie de LEDs in serie gezet ;) Dat weet ik zeker ;)

Grtzz,

Karst

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 ns artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2012, 23:56:52 »
Moet ik dan de weerstand 2.2K ohm vervangen voor 1.1k

Maar wat gebeurd er als ik

------>|-----
                   }--[2.2k]---->|-----
------>|-----

zo doe wat ik hier boven heb gedaan ?

->|- Led    -[2.2k]- weerstand 2.2k ohm

Gr roy

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2012, 00:00:28 »
Dan gaat de rechtse LED feller branden dan de linkse twee, waarbij je de kans hebt dat 1 van de twee linkse niet of minder brandt...

Weerstand van 2k2 voor 3 LEDs in serie is Ok als je tenminste digitaal rijdt ( dan is er nl. minimaal 3 x 3,45 V = 10.35 V nodig om het zaakje aan te steken.

Grtzz,

Karst

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2012, 00:03:56 »
Ik ga het proberen een kijken als ik de weestand buiten spel kan zetten en 3 in serie zetten :D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2012, 00:08:41 »
De weerstand moet mee in serie ;) Anders doen ze het heel kort en erg fel ....  ::)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2012, 00:21:28 »
Daar heeft u gelijk in ;)


Dan is het denk ik slimmer om hem ->|--[2.2k]-->|-->|-  te doen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2012, 00:22:46 »
Yep :)

P. Bender

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2012, 10:40:50 »
Moet met de loc wel enkel koninklijke treinen rijden en dus ook een tweede 3700 voor de trein zetten :-/

In NORMAAL gebruik brandde de boven lamp NOOIT!

Maar verder: plezier met de ombouw en de loc :-)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2012, 10:46:29 »
Beste

Ik gebruik deze lok als pers trein met 5 plan D en 1 stalen D

En heb op foto's gezien dat ze de 3e pit wel aan hebben.

Van daar dat ik hem ook actief wil maken.

M.v.g Roy

guest7823

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2012, 11:03:30 »
Oh ja,.......... Maar dan dus wel als NSM 3737 ;-)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #11 Gepost op: 14 October 2012, 12:44:35 »
Paul, de drie lantaarns aan was volgens het seienregelement '34 het sein voor een "aankondiging van een buitengewonen trein in tegengestelde richting". Dat inerpreteer ik als een aankondiging van een trein die niet in de normale dienstregeling voorkomt. Het lijkt me een beetje lullig om de grote meerderheid van locs van een derde lantaarn te voorzien voor het buitenkansje dat de loc voor een koninklijke trein staat ;)al zijn er nog meer seinen die gebruik maken van een derde (rode) lantaarn, maar dat terzijde.

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #12 Gepost op: 14 October 2012, 13:48:29 »
De derde lantaarn was in de dagelijkse praktijk met name "reserve". Ik heb er geloof ik elders op dit forum al een keertje overgeschreven, maar........... Als je een aantal van de "standaardwerken" van Uqiuliar doorbladert valt het volgende op:
  • periode met 3 SS lampen voorop (<1930)
  • periode met 2 SS lampen voorop (<1940)
  • periode met 3 NS lampen voorop (<1950)
  • periode met 2 NS lampen voorop (<1958)

De jaartallen even uit m'n hoofd.

Mijn persoonlijke inschatting hierbij is dat in de "twee lampen periode" de totale voorraad lampen al dusdanig slecht / versleten was dat de rotste er uit verwijderd waren en dat men genoegen nam met twee lampen voor de dagelijkse dienst en indien de derde nodig was dan werd die gewoon "geregeld". In de periode na WO II waren er kennelijk weer voldoende lampen om alle loc's standaard van drie lampen te voorzien, maar in de laatste jaren er domweg weer te veel lampen versleten om alle loc's van drie lampen te voorzien.

NS lampen zijn onhandig zwaar en staan (zelfs voor hedendaagse lange Nederlandse mannen) op een ergonomisch hopeloze hoogte. Kortom de lampen krijgen bij het tillen het nodige te verduren. Zelfs de veel lichtere lampen die op veel SHM loc's staan slijten behoorlijk op hun draagpunten. De lampen van de 5 (een van de meest gebruikte SHM loc's) worden iedere 3 - 4 jaar gereviseerd en die lampen zijn aanzienlijk lichter als de NS lampen.

Overdag waren de lampen nooit aan (aan van een uur voor zonsondergang tot een uur na zonsopkomst (uit mijn hoofd, ben geen mcn  :-[ )) Lampen overdag aan dateert pas van toen alle tractievoertuigen voorzien waren van elektrische verlichting (weet jaartal niet uit mijn hoofd).

Voorzover mij bekend zwerft er ergens diep in de NS documentatie een voorschrift dat NS stoomlocomotieven uitgezonderd zijn van het voeren van een brandend A sein overdag. (Net zo goed als dat d'r een uitzondering is/was voor NS stoomlocomotieven voor ATB). Maar goed of "ze" dat document nog ergens bij de hand hebben ........

En oh ja........... Die  totaal messing lampen  >:( >:(