Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:46:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 07:44:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Trein033
Vandaag om 02:47:35
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: Motorposten koppelen  (gelezen 6515 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #30 Gepost op: 25 May 2007, 08:42:20 »
Gelukkig heeft men in de spoorsector niet stilgezeten en zijn deze verhalen een beetje achterhaald......

Het is waar dat men grote problemen had met teveel optrekkende locs op een emplacement (met name in Utrecht), maar deze problemen zijn grotendeels opgelost door extra voorzieningen te treffen.

Feit is wel dat op de 1700-en die met DD-AR Dubbeldekkers rijden na, in Nederland tot nu toe geen elocs in dubbeltractie rijden., maar inderdaad in opzending.

Voor op de modelbaan kun je dus best drie 1600-en gekoppeld laten rijden, maar dan moet je alleen van de voorste loc de stroomafnemer opzetten, en van de andere twee de stroomafnemers plat. Ik weet niet welk merk 1600-en je gaat gebruiken, maar controleer wel even hoe je deze locs gekoppeld laat rijden. Of twee dummy's of alle drie tractie, dan wel 2 tractie en 1 dummy. Een modelbouwmotortje is nu eenmaal iets anders dan de tractie-installatie in een echte eloc.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #31 Gepost op: 25 May 2007, 10:00:55 »
Over rijden van dubbeltractie, op de site van Nico Spilt staat een stukje over 'Rijden in multiple'.

www.nicospilt.com

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

guest7823

  • Gast
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #32 Gepost op: 26 May 2007, 17:46:41 »
Het gaat een beetje buiten dit topic, en verder zou het dan eerder in grootbedrijf horen, maar voor zo ver mij bekend geldt het volgende:

Indien er twee of meerdere 16/1700 aan elkaar gekoppeld rijden geldt het volgende:
of in dubbel tractie, indien er twee 16/1700 samen in een trein rijden;
of in opzending.

Bij opzending is het simpel: De voorste loc levert  tractie, de rest van de loc's hangt er "dood" achter dwz zijn eigenlijk gewoon rijtuigen. Dit gebeurt indien er op de ene plaats te veel locomotieven zijn en op de bestemming van de trein te weinig loc's zijn. Dit kan een combinatie van elektrrische en diesel loc's zijn. Vaak worden loc's met een "gewone" trein meegestuurd, maar soms worden er ook losse treinen opgebouwd uit een loc in tractie en een of meerdere loc's in opzending.

Bij multi-tractie leveren alle aanwezige loc's tractie. Bekende voorbeelden hiervan zijn de meerdere 6400's bij ertstreinen. Ook ACTS gebruikt multi-tractie bij een combinatie van 1200 met dieselloc's. in het verleden waren de 22/2300 voor de olietrein een bekend voorbeeld. Bij identieke loc's gebeurt het door een machinist en een stuurstroomschakeling die de overige loc's bediend. In het geval van ACTS en een combinatie van 16/1700 en 6400 gebeurt het door twee machinisten, hoewel ACTS volgens mij een slimkastje heeft gemaakt dat in de 1200 zit en dat het stuurstroomcircuit bedient van de belgische loc, die een totaal anderstuurstroomcircuit heeft als de Nederlandse 16/1700.

Bij 16/1700 geldt bij dubbeltractie een bijzondere voorwaarde: beide loc's rijden op maximaal halve kracht. In principe kan de Nederlands bovenleiding twee 16/1700 in dubbeltractie aan alleen blijft er dan niets meer over voor andere treinen over. (Tenminste in dat bovenleiding segment) Om deze reden zit er een schakeling in 16/1700 waardoor bij dubbeltractie het maximale vermogen wordt gehalveerd.

Dubbeltractie van 16/1700 wordt, bijna, alleen gebruikt wanneer ze in een trein met dubbeldekkers rijden. Vanwege de beperking in vermogen heeft het nauwelijks zin om 16/1700 in dubbeltractie in te zetten voor zware treinen.

Om terug te komen op het topic: Motorposten (in principe gelijk aan plan V, maar dan een enkele bak en met normaal stoot- en trekwerk) konden tot maximaal 3 stuks in multitractie gecombineerd worden. In hoeverrre er dan nog andere motorposten achter konden of werden gehangen in opzending is mijn niet bekend, maar als er foto's zijn van meer dan drie motorposten moeten er een aantal in opzending meelopen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #33 Gepost op: 26 May 2007, 18:11:31 »
De 1600 rijdt niet in dubbeltractie, alleen de 1700 doet dat.

Verder staat in een RM een foto van vier mP's voor een werkplaatstrein, alle vier hadden naar ik meen hun stroomafnemer op.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Motorposten koppelen
« Reactie #34 Gepost op: 27 June 2007, 17:02:09 »
Met koppelstang,  niet echt mooi zo

Groeten uit Hoogeveen