Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: De soap die Fyra heet  (gelezen 592002 keer)

PW100

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
    • Mijn H0 baan
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #480 Gepost op: 23 januari 2013, 23:53:00 »
Klanttevredenheid (kwaliteit, leverzekerheid, klachtenbehandeling etc.) komt ook terug in ISO 9000 (of was dat 9001:2008) :)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #481 Gepost op: 24 januari 2013, 01:11:36 »
Bij dit soort quotes vraag ik mij (als technisch georienteerd persoon) altijd af wat hier nou werkelijk bedoeld werd. Zeker in een geval als dit waarbij zelfs een eerstejaars LTS-zwakstroom student op zijn water kan aanvoelen dat dit naar alle waarschijnlijkheid niet letterlijk zo bedoeld was.

Bedoelde de beste man dat er verschrikkelijk veel sneeuw lag, of bedoelde hij wellicht dat bij het rijden over een vele kilometers lange dunne sneeuwlaag, wellicht onder invloed van aerodynamische stromingen, er sneeuwophopingen plaatsvinden die uiteindelijk tot abnormale grote hoeveelheden sneeuw leiden op een bepaalde kritische locatie?

[...]
Kortom, legio mogelijkheden, legio verklaringen. Onduidelijkheid troef. Maar het schijnt bij de moderne snelle communicatie op social media nivo te horen om alles met een negatieve ondertoon uit te leggen, liefst gehuld in een zwaar sacrcastische ondertoon.

En ja, ik begrijp dat AB, NS Highspeed/ministerie het nodige krediet verspeeld hebben, maar dat neemt niet weg dat ik objectieve informatie wel degelijk op prijs kan stellen.
Precies. Ook ik denk niet aan een grote hoeveelheid sneeuw op het spoor als wel enorme ophopingen van sneeuw onder/aan treinen door een kleine hoeveelheid sneeuw op het spoor die opstuift door het rijden.

Mijn mening werd/wordt bevestigd door een paar treinen waar ik laatst op Hoorn een kijkje bij kon nemen. Tijdens de stop van enkele minuten van 2 Koplopers, wierp ik een blik tussen de bakken. Daar zag ik gigantische klompen ijs, gevormd door stuifsneeuw, aan diverse slangen hangen en voor diegenen die het niet weten: de betreffende klompen hebben door temperatuur en snelheid een enorm hoge dichtheid en daardoor een heel hoog gewicht. Het zou me niets verbazen als je een 3 of 4-baks Koploper zo een tiental ton lichter maakt als je al dat spul verwijdert en ik vond het een wonder dat de slang niet brak onder het enorme gewicht.

De Sprinters reden er trouwens net zo bij...

Als het bij die treinen gebeurt (en vast ook tot problemen leidt) kan het bij de Fyra ook. Het enige is dat de gevolgen iets verstrekkender geweest zijn bij de betreffende trein.

@ Noordwaarts: het probleem zit 'm in het feit dat als de fabrikant van de TGV of ICE gekozen was, terwijl AnsaldoBreda ook een aanbod had gedaan, journalisten wel het aanbod van AnsaldoBreda hadden nageplozen, om Nederland er vervolgens fijntjes op te wijzen dat het ook stukken goedkoper had gekund: het is toch nooit goed.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #482 Gepost op: 24 januari 2013, 07:32:22 »
AB werkt toch volgens een kwaliteitssysteem ISO-9000?

ISO-9000 slaat niet op de kwaliteit zelf, maar op een consequente kwaliteit. Dan moeten er allerlei procedures opgesteld zijn en ook nagevolgd worden. Je kunt dus volgens ISO-9000 chocolade koffiepotten fabriceren.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5014
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #483 Gepost op: 24 januari 2013, 09:28:40 »
Er wordt voor het gemak even voorbij gegaan aan het feit dat de eisen die NS gesteld hadden aan de verbinding, in relatie tot het budget, veel andere fabrikanten uitsloot. Siemens en Alstom konden eenvoudigweg niet uit eigen assortiment een aanbod doen wat aansloot bij het concept, er moest dus een nieuwe ontwikkeling plaatsvinden en dáárvoor heeft AB het beste aanbod gedaan. De verantwoordelijken bij NS die bepaald hebben aan welke criteria de treinen moesten voldoen zijn zo mede veroorzaker van het probleem, en daar herhaalt de geschiedenis zich: er was ooit een serie 1000, gebouwd in Zwitserland op basis van een bestaand concept, maar aangepast aan de Nederlandse wensen. Waardoor er veel problemen ontstonden die het voorbeeld niet kende. Er was ooit een serie 1100 die in Frankrijk succesvol treinen met 100km/u voorttrok: in Nederland wilde men een andere draaisteloplegging om er 130 mee te rijden. Tot in de jaren '90 is dat reden van allerlei problemen geweest. Kijk dus niet alleen naar de fabrikant, maar ook naar de aanvullende criteria waar, soms ná de ontwerpfase, aan voldaan moet gaan worden.

Wat de wanprestatie van AB natuurlijk niet goedpraat, daar spreken ook teveel feiten in hun nadeel...
RETROBAHN A.G.

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #484 Gepost op: 24 januari 2013, 09:45:25 »
Jep, dat is inderdaad het gevolg van aanbestedingen waarbij je een zuurstok op wielen wil met wielen op het dak. Dan is de kans groot dat er weinig (lees: maar één) bedrijf is die zo gek is. De rest weet al dat aan die order gewoon niets te verdienen valt (en dat het eindproduct keihard gaat falen).

Dat Siemens en Alstom dan niet zeggen tegen NS "Hee, dat wat jij wil, dat gaat niet" is logisch, je gaat je concurrent die de order waarschijnlijk krijgt ook geen lol doen door te melden waar ze waarschijnlijk de mist in gaan. Niets zo fijn in deze tijden van economisch lijnen je concurrent langzaam de *** op te zien gaan. Zeer begrijpelijk allemaal! (y)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Gert1

  • Gast
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2013, 13:06:27 door Noordwaarts. Reden: Link toegevoegd »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #486 Gepost op: 24 januari 2013, 13:22:38 »
Duidelijk: dit eindigt bij de Rechter.

Dirk

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #487 Gepost op: 24 januari 2013, 13:25:41 »
Ik ben het met een aantal van de eerdere posters helemaal eens:
Ongetwijfeld is Ansaldo-Breda het nodige te verwijten, maar veel problemen komen ongetwijfeld voort uit de verstrekte opdracht/het bestek/Program van Eisen of hoe je het wilt noemen.

De voorbeelden van de NS 1000, NS 1100 zijn inderdaad kenmerkend/typerend: Iets dat functioneert willen aanpassen en dan ongetwijfeld tegen zo laag mogelijke kosten...

In dat verband ook een voorbeeld uit de tramwereld:
Het Gemengd Bedrijf der Haagsche Tramweg Maatschappij liet 2 aan 2 de PCC-koppelstellen van een nieuwe opbouw voorzien (inderdaad GTL8-1  :) oftewel de 3000'en ) En dat functioneerde. Later werden er GTL8-2 wagens gebouwd (inderdaad, u mag niet meer raden, de 3100'en) Van electrisch gesproken, een koppelstel (er zaten in feite twee complete tractie-installaties in zo'n GTL) is men in de loop van jaren ge-evolueerd naar de huidige GTL, maar daar gaat het nu niet om:
Het BN-product van Den Haag was een groot succes, Amsterdam (GVBA) moest ook nieuwe trams hebben en had met succes en plezier proefgereden met zo'n GTL8-1. Er werden dus zulke trams besteld, maar pas nadat De Wethouder, niet gehinderd door kennis van zaken, maar met een oneindig groot ego, de specificaties dusdanig had aangepast, dat de hele vloot van nieuwe wagens ruim een jaar onbruikbaar bleek. Uiteindelijk rijden die "trapkarren" nu in Amsterdam, maar de leeftijd van hun voorbeeld, de Haagse GTL8 zullen ze NOOIT halen. En dit debacle was beslist NIET de schuld van BN...
Tot op de dag van vandaag zit ik liever in een HTM GTL8, dan in een GVBA 11G of 12G (een "trapkar"), en dat terwijl ik toch écht wel een echte Amsterdammer ben... :-\

Moraal van het verhaal:

Politiek maakt meer kapot dan je lief is...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #488 Gepost op: 24 januari 2013, 14:16:18 »
Daar noem je me ook een voorbeeld, trams en metro's in Amsterdam... dat is off-topic hier, maar volgens mij is niets sinds midden jaren '70 nog goed gegaan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #489 Gepost op: 24 januari 2013, 14:19:04 »
De verantwoordelijken bij NS die bepaald hebben aan welke criteria de treinen moesten voldoen zijn zo mede veroorzaker van het probleem, en daar herhaalt de geschiedenis zich: er was ooit een serie 1000, gebouwd in Zwitserland op basis van een bestaand concept, maar aangepast aan de Nederlandse wensen. Waardoor er veel problemen ontstonden die het voorbeeld niet kende. Er was ooit een serie 1100 die in Frankrijk succesvol treinen met 100km/u voorttrok: in Nederland wilde men een andere draaisteloplegging om er 130 mee te rijden. Tot in de jaren '90 is dat reden van allerlei problemen geweest. Kijk dus niet alleen naar de fabrikant, maar ook naar de aanvullende criteria waar, soms ná de ontwerpfase, aan voldaan moet gaan worden.

Hmm deze vergelijking gaat (tot nu toe) redelijk mank...

De 1100 mag dan een wat onrustige loop hebben gehad, ze hebben altijd als een van de betrouwbaarste eloks te boek gestaan (alleen 1200 veroorzaakte minder storingen, althans tot aan de komst van de 1600) en in hun carriere heel wat kilometers gemaakt in vrijwel alle treinseries, behalve het hele zware goederenvervoer.

Bovendien was de eis niet van meet af 130 km/h , want die snelheid kende men ten tijde van het bestek niet eens. Die was tot volgens mij in de jaren '60 125 km/h en dan meestal alleen als inhaalsnelheid.
En we mogen hopen dat huidig rollend materieel dezelfde leeftijd mag halen als de 1100 destijds (bijna 50 jaar voor een hoop loks!)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #490 Gepost op: 24 januari 2013, 14:37:16 »
Italië-bashen is nu de nieuwe sport in Nederland?

Niet noodzakelijk! De Virgin "Pendolino" HST's (Alstom), zijn in dienst van 2002 en kunnen een Max snelheid
van 225 km/u halen. Echter comerciëel wordt aan 200 km/u gereden. Een gedeelte is in Birmingham gemaakt
de rest in Italië. Een paar jaar terug is er ééntje op z'n zij gegaan. Door de stevige bouw van de kast is de lichamelijke schade eerder beperkt gebleven.
Sir Branson was hierbij zeer tevreden over de stevigheid van zijn investering in die 'tanks'.
De voorbije jaren zijn de stellen terug overgebracht geweest naar Italië om er tussenrijtuigen bij te plaatsen.

Veel hangt af van de voorwaarden voor de aanbesteding & de verwachtingen van de vervoersmaatschappij.

Zoals eerder: De bestaande TGV/ICE modellen van Alstom/Siemens, halen hogere snelheden met hogere vermogens.
Blijkbaar zijn er weinig fabrikanten die treinstellen die geschikt zijn om 250 km/u te rijden in het aanbod hebben.
(echter reden de TGV's SE eerst niet aan 250km/u tss Parijs & Lyon?)

De Javalin HST's (Hitachi) van South East Trains, tussen Margate/Dover & Londen halen eveneens 225 km/u.
En werden echter enkele jaren later dan de Fyra's besteld. Ze rijden reeds 3 jaar met grote tevredenheid diensten tss Kent & Londen, zodat de bouwer verzocht werd om nieuwe 'Hybride' treinstellen te gaan ontwikkelen voor de HSL ten noorden van Londen.
(Net zoals de Eurostar in het begin, hebben die Javalin HST's een sleper voor het 3è rail spoor systeem in Kent)

Nieuw te ontwikkelen treinstellen aankopen, is hoe dan ook groeipijnen doorlopen.
Bestaande treinstellen dien je soms aan te passen & daar kunnen eveneens groeipijnen ontstaan.
Soms heb je het geluk dat het z'n degelijkheid bewezen heeft... , maar dan kan de 'technologie' al wat 'verouderd' zijn.

Tja..., waar stelt men de prioriteiten?

« Laatst bewerkt op: 24 januari 2013, 14:43:21 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #491 Gepost op: 24 januari 2013, 14:42:58 »
 ;D @Peter  :-[

Heb je heel erg veel gelijk in, maar het ging me eigenlijk alleen maar om de onderbouwing van die laatste regel van mij...
Kernwoorden: Politiek, Verantwoordelijkheid, Kennis-van-zaken,
 want is dat niet het item waar het om gaat?

Voorlopig heeft deze onzin veel belastinggeld gekost en staat de (zeldzame) specifieke "doelgroepreiziger" nog steeds te bibberen op dat perron...
Deze onzin heeft al te veel gekost, is overbodig (persoonlijke mening), megalomaan en beslist NIET nuttig, want ik denk dat een BETROUWBARE verbinding [met WiFi] vele malen belangrijker is dan ééntje, die er, als alles meezit misschien 20 minuten minder over doet [maar voor al dat extra geld niet eens WiFi biedt...]

En Ja!, van mij mag die echte BeNeLux-trein (jazéker, de stellen Mat '57, zelfs mét die ellendige JH-wals) zo terug in de dienst...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5014
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #492 Gepost op: 24 januari 2013, 15:35:23 »
Er gaat momenteel een foto rond die bevestigd wat al eerder werd gesuggereerd: de sneeuw hoopt zich op op een niet voorziene locatie. De dunne plaatjes blik scheuren vervolgens op de verbindingen los... dit lijkt me serieus een constructiefout, met testen in een windtunnel had men aan de hand van de luchtstroom achter de platen kunnen bedenken dat vuil en sneeuw zich hier ophopen..
foto van sneeuw achter losse bevestigingsplaten

(bron: Joost van Halem, Telegraaf)
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2013, 15:56:00 door Bert van Gelder. Reden: Link aangepast »
RETROBAHN A.G.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #493 Gepost op: 24 januari 2013, 15:44:58 »
Boutjes gewoon losgescheurd uit een bevestigingsplaat. Die zal dus verstevigd moeten worden. Is niet binnen een paar dagen opgelost, als alle wagons moeten worden aangepast.

Gr, Bt

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De soap die Fyra heet
« Reactie #494 Gepost op: 24 januari 2013, 15:48:20 »

Lijkt me verstandig die foto even door een link te vervangen als je geen gedonder met de Telgraaf wil.

Dirk