Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biesje
Vandaag
om 14:52:21
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 14:36:26
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
741230
Vandaag
om 14:35:12
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 14:28:53
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:25:22
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1
door
daempfer
Vandaag
om 13:42:34
Klompentrein
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Martijn193
Vandaag
om 13:11:02
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
Alexander
Vandaag
om 12:45:51
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 11:43:28
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
orientexpress
Vandaag
om 09:30:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
GD
Vandaag
om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 05:01:20
Da's Daz 2
door
Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS
door
Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet
door
phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module
door
Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Fleischmann plan V
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Fleischmann plan V (gelezen 5173 keer)
Laurens
Offline
Berichten: 411
Fleischmann plan V
«
Gepost op:
21 May 2007, 21:22:35 »
Hallo allemaal,
Ik heb een kleine vraag m.b.t. de inbouw van een 6-polige ESU decoder in een Fleischmann plan V (DC). Tot gisteravond 23.00 dacht ik dat deze lok compleet verbouwd moest worden voordat deze digitaal zijn rondjes kon gaan rijden. Aangezien ik tot voor kort niet genoeg zelfvertrouwen hadf om een treinstel van 300 euro open te maken had ik nooit eerder het motorstel uit elkaar gehad. Nu ik steeds meer bezig ben met het technische deel was ik toch wel benieuwd.
Om de één of andere reden toch de doos uit de kast gepakt en nogmaals uitvoerig de handleiding doorgelezen. Het blijkt dus, in tegenstelling tot wat ik zelf dacht, dat mijn plan V wel digitaal voorbereid is, er zit namelijk een 6-polige aansluiting met dummy stekker op de motor.
Nu wordt ik enigzins in de verwarring gebracht door een stuk tekst dat in de handleiding staat en wat, helaas voor mij, alleen in het Duits is.
Letterlijk staat er het volgende:
"
Achtung
Vor Decodereinbau müssen die Lötstellen des Decodersteckers
e
under der Metallring des Motors (z.B. durch klebepad) elektrisch voneinander isoliert werden (Fig.
.
Zoals gezegd is mijn Duits erg scheisse, ik ken überhaupt maar één woord Duits
. Ik ga sowieso een ESU 3.0 decoder inbouwen, deze is al geïsoleerd doordat deze "verpakt" is. Ik begrijp alleen de strekking van bovenstaande stukje niet. Kan iemand mij vertellen wat er mee bedoeld wordt?
Gelogd
Jeroen1975
GTW in de tuin
Offline
Berichten: 1480
45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
Re: Fleischmann plan V
«
Reactie #1 Gepost op:
21 May 2007, 21:26:21 »
Heej Laurens
Fleischmann digitaliseren is wel een beetje voor gevorderden heb ik zaterdag gemerkt. Kijk even mijn mijn draadje voor tips. Staat denk ik en bladzijde of 2 verder bij digitaal vraagbaak.
Succes
Als het goed is kom je er zo ->
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4647.0
Gelogd
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek
Laurens
Offline
Berichten: 411
Re: Fleischmann plan V
«
Reactie #2 Gepost op:
21 May 2007, 23:17:48 »
@Jeroen1975:
Helaas is jouw draadje niet duidelijk m.b.t. de staat van de lok, d.w.z. digitaal voorbereid.
Ik heb de handleiding gescant en zag toevallig dat links bovenaan op één van de pagina's alsnog het gewraakte stuk tekst vertaald is in het Nederlands. In combinatie met de handleiding is het mij nu duidelijk wat er moet gebeuren.
Hieronder alsnog de vertaling en de handleiding, daarna zoals ik de handleiding "lees".
"
LET OP
Voor het inbouwen van een decoder dient u er op toe te zien dat de soldeerpunten van de stekker
e
en de metalen ring van de motor (bijv. door isolatietape) elektrisch van elkaar geïsoleerd worden (Fig
.
Als ik e.e.a. naast elkaar leg kom ik uit op het volgende;
Op de plaats waar de 6-polige stekker in de decoderinterface geplaatst moet worden moet, voordat dit daadwerkelijk gebeurd, het stuk dat "achter" de stekker van de decoder zit een stuk isolatietape geplaatst worden. Met andere woorden, ik moet ervoor zorgen dat de kant van de stekker die tegen de motor gericht is voorzien is van tape o.i.d. zodat bij eventueel contact tussen motor en stekker er geen contact optreed en mijn plan V een dampf V wordt
Dit wordt ondermeer bevestigd doordat op figuur 8 duidelijk een decoder stekker te zien is met daarachter een wit stukje. Ik heb de motor en aansluitpunten grondig geïnspecteerd en kom tot de conclusie dat het witte vakje niet standaard aanwezig is en dus onderdeel van het voorbeeld.
Het lijkt mij gezien de plaatsing van de decoderinterface best mogelijk om dubbelzijdige tape te plaatsen op de decoderstekker.
«
Laatst bewerkt op: 21 May 2007, 23:23:38 door Laurens Kikstra
»
Gelogd
Jeroen1975
GTW in de tuin
Offline
Berichten: 1480
45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
Re: Fleischmann plan V
«
Reactie #3 Gepost op:
22 May 2007, 18:35:48 »
Je moet ook niet naar mijn lokomotief kijken, maar naar de verhaaltjes die erna komen. En kijk ook even naar de links die daar staan. Zoveel Anders is een fleischman motor in een plan V ook weer niet.
Wat ik van je gebruiksaanwijzing begrijp is dat je voor die motorschild op fig 5 moet kijken voor de oplossing.
«
Laatst bewerkt op: 22 May 2007, 18:38:30 door Jeroen1975
»
Gelogd
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek
Laurens
Offline
Berichten: 411
Re: Fleischmann plan V
«
Reactie #4 Gepost op:
27 May 2007, 13:40:13 »
De inbouw van de decoder was op zich geen groot probleem, het vinden van een geschikte decoder des te meer.
Om de één of andere reden zijn decoders met 6-polige stekkers erg schaars. Na enig zoeken dacht ik met een decoder met polen (dus geen kabelboom of aparte stekker) wel uit te kunnen. Op zich prima, alleen zit de interface halverwege de printplaat. Daarbovenop een decoder zetten is wel mogelijk indien men de kap heeft verwijderd. Echter onmogelijk zodra de kap er op moet. Ik ben de volgende dag gelijk teruggegaan en heb een 6-polige ESU 2.0 gekocht met kabelboom.
De handleiding waarschuwd dat er mogelijk contact tussen stekker en motorbehuizing/printplaat voorkomen moet worden. Om dit probleem te voorkomen heb ik een krimpkous op maat gesneden en deze op de stekker geplaatst waarna deze p de interface geplaatst is.
Het volgende probleem is echter dat de motor op het draaistel zit en dus de decoder feitelijk maar op 1 plaats kan, namelijk de motor zelf. Ik heb op een aantal manieren geprobeerd om dit te doen. Uiteindelijk heb ik de voorkant van de motor voorzien van dubbelzijdige tape en daarop decoder met kabelboom vastgezet.
Na een grondige beurt rijdt het treinstel prima. Nu alleen nog led-verlichting en passagiers.
Gelogd
maartenvanderburgt
Gast
Re: Fleischmann plan V
«
Reactie #5 Gepost op:
29 May 2007, 16:09:29 »
Wat een gedoe allemaal.
Een Zimo 62N (nu 620N), dat is de uitvoering met 6 pinnetjes vast aan de decoder, ingeplugd in plaats van het kleine printplaatje. Kap erop, klaar en rijden maar.
Maarten.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: Fleischmann plan V
«
Reactie #6 Gepost op:
29 May 2007, 17:52:18 »
Dat is heen hele normale stekkerconfiguratie, al het Bemo materieel is ermee uitgerust... En een mx62 erin is een logische combinatie.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Fleischmann plan V