Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bf Kibronn door Frans Peeters
Vandaag om 14:54:24
W.V. Kalender 2026 door henkoia
Vandaag om 14:51:58
Piko blauwe 1000 door Pauldg
Vandaag om 14:50:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:48:20
losse onderdelen door Charles_
Vandaag om 14:35:47
Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 14:26:55
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:25:09
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 14:16:01
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door gdh
Vandaag om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 14:14:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 14:12:03
Inconsistenties in uitlezen decoders met z21 Start door Frank 123
Vandaag om 14:03:26
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 13:57:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 13:51:36
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door spoorijzer
Vandaag om 13:45:16
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door spoorijzer
Vandaag om 13:43:45
Einde Koemo ballast ??? Update: weer online door Frank 123
Vandaag om 13:39:51
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:25:58
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 13:22:04
Esu 51820 SwitchPilot v2 door RobVille
Vandaag om 13:14:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door maartenvdb
Vandaag om 13:07:28
Modelbaan Beltheim. door Charles_
Vandaag om 11:37:34
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 10:16:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Charles_
Vandaag om 09:44:26
Lodewickshaven door Ronald Halma
28 November 2025, 23:21:53
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
28 November 2025, 22:09:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
28 November 2025, 21:56:22
Terschellinger Spoor door Michiel2
28 November 2025, 19:12:03
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 November 2025, 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
28 November 2025, 18:32:58

Auteur Topic: Draaischijfdecoder TT-DEC-G van Littfinski  (gelezen 5187 keer)

Fred

• Offline Offline
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Draaischijfdecoder TT-DEC-G van Littfinski
« Gepost op: 27 September 2012, 16:24:13 »
Goedenmiddag.

Ik heb even een " frisse" kijk op een probleempje wat zich voordoet van mijn mede forumleden.

Wat is het geval. Ik heb gisteren mijn nieuwe draaischijfdecoder ontvangen om mijn Fleischmann draaischijf 9152C aan te sturen.
Deoder is van LDT de TT-DEC-G. Verder rij ik N-spoor, Intellibox en het software programma Koploper.
Vanmiddag begonnen met aansluiten en programmeren. Dat is een zaak om goed bij op te letten en de stappen uit de handleiding goed te volgen, lijkt mij. En... naar mijn idee doe ik dat ook, maar toch een vreemd iets.

Als de decoder is aangesloten kun je de draaischijf met de handleiding in de hand stapsgewijs laten draaien. Hiertoe dien je ( ik gebruik gebied 15,  Marklin gestuurd natuurlijk in Koploper) adres 227 rond (dat is het rode knopje) in te drukken en de schijf draait dan met de klokwijzers mee. Knopje groen van 227 (= recht) gaat tegen de klokwijzers in. Althans volgens de handleiding.

Laat dit nu bij mij precies verkeerd om gaan. Rood is tegen de wijzers is en groen met de wijzers mee.

Nu mijn vraag. Hoe wissel ik dit om ?  Ik heb daar uiteraard met mijn wissels in mijn baan geen probleem mee. Dit schakelen gewoon zoals het is aangeven.
Ik zie de oplossing even niet, vandaar mijn vraag voor een frisse kijk van jullie kant hierop.

Bedankt vast.

Fred 
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Draaischijfdecoder TT-DEC-G van Littfinski
« Reactie #1 Gepost op: 27 September 2012, 16:40:10 »
Hallo Fred,

Kijk hier eens:
http://www.koploperforum.nl/pop_printer_friendly.asp?TOPIC_ID=642

Daar wordt ogenschijnlijk een zelfde soort probleem besproken.

Succes,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Fred

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 September 2012, 16:49:45 »
Kijk het even na Allie en kom hier vanavond zeker op terug.

Bedankt vast en u hoort van mij.....

Fred
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 September 2012, 19:31:32 »
Denk dat je even de voedingsdraden van de motor moet omwisselen.

Toevallig een paar weken terug zo'n decoder bij een forumgenoot aan de praat gekregen. Wel met een Roco draaischijf maar dat maakt in principe niet uit.
En dat hebben we gedaan met een Twincenter (in de basis een vermomde IB) en daar werkten de commando's zoals bedoeld.
De toetsen op de TC hebben we met vituele adressen geprogrammeerd zodat het een kwestie was van het juiste knopje indrukken bij het programmeren.
Misschien heb jij dat ook gedaan en het per ongeluk verkeerd ingesteld?

Het enige andere systeem waar de commando's in de tabel verkeerd om werken is met Lenz/Multimaus. Daarvoor kan je in Koploper een vinkje zetten bij de instellingen voor het digitale systeem. De IB kent die optie niet.

Misschien is dit draadje op het koploperforum ook wel interressant voor je.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Fred

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 September 2012, 20:11:34 »
@ Allie. Ik heb dit draadje doorgelezen, bedankt voor het melden daarvan, heb ook even wat geprobeerd daaruit, maar dat is het probleem, jammer genoeg, niet.

@ Eric. Tsja, draadjes omwisselen op een wisseldecoder van LDT, - ik heb er een flink aantal gemonteerd -, dat is de makkelijkste manier als je wissel precies verkeerd omgaat als dat is aangegeven. (Buiten het feit dat je dit in Koploper via het plaatsen van een vinkje nog makkelijker kunt doen, maar niet voor draaischijven heb ik gemerkt en inmiddels gelezen uit oude berichten).  Maar de draadjes (bruin en rood )die echt wel goed op de ringleiding zijn aangesloten omwisselen in deze dekoder geeft geen oplossing. Ook het wisselen van de drie draden die de schijf moeten aansturen ( geel, grijs en rood) geeft geen resultaat. Ik heb nog even de dekoder er tussen uit gehaald en de schijf dmv van zijn eigen draaiknop electrisch laten draaien en dan draait-ie conform de pijltjes zoals op de ronde schakelaar is aangegeven. M.i. betekent dit dat de voedingsdraden naar de motor wel op de juiste wijze zijn aangebracht.   

Nog wat aanvullende info; via de 226 draait de schijf prachtig 180 graden. De draaischijventest ook al uitgevoerd en de schijf doet wat is aangegeven. De " steps" via 227 doet-ie ook, alleen dus precies contra. Als ik de schijf laat draaien via Koploper van het ene naar het andere spoor dan, je raad het al, loopt-ie precies de verkeerde kant op. Hetzelfde dus als de " Steps" bij 227.

Het draadje op het Koploperforum ken
Wat betreft je opmerking over virtuele adressen; ik weet niet hoe je zoiets kunt instellen op de IB (of Twincenter) Ik heb gewoon de Keyboard Mode geactiveerd op de IB en daar de range aangemaakt van nr. 225 tot 232.

De problemen met de Mulltimaus had ik inmiddels ook al waargenomen, maar dat slaat hier niet op. Jammer genoeg.

Dus.... wellicht met deze informatie over wat hij wel doet er is wellicht wat meer voedingsbodem om dit probleem op te lossen.

Heel graag.

Fred

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 September 2012, 20:24:28 »
Tsja, dan weet ik het even ook niet.
Bij de -R versie van de decoder (Roco versie) is de motorrichting simpel om te draaien (zijn maar twee draadjes). Jammer dat dat voor jouw versie niet werkt. Typisch dat het met het FL. kastje dan wel goed werkt en met de decoder precies verkeerd om.En je hebt de gebouwde versie dus iets verkeerd gemonteerd kunnen we dan ook uitsluiten.
En die veituele adressen, kan zijn dat er inderdaad bedoeld werd om een adresreeks aan te maken zoals jij nu gedaan hebt. Heb weinig ervaring met de IB/TC wat dat betreft.

Misschien dat iemand anders met een zelfde combinatie je verder kan helpen.

Succes.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Fred

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 September 2012, 20:29:48 »
@ Eric.

Bedankt voor het " meedenken" in ieder geval.

We wachten maar inderdaad tot dat iemand een zelfde " setje" als ik heb en de schijf wel op een goeie manier aan het draaien heeft. Zal zelf in ieder geval ook niet stil zitten, maar wat hulp is toch wel lekker.....

Groetjes,
Fred.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 September 2012, 20:36:22 »
Zoek nog eens verder op het Koploperforum. Er zijn best wat draadjes over deze decoder.
Wie weet wat er nog opduikt aan info.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #8 Gepost op: 27 September 2012, 20:56:01 »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Fred

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 September 2012, 21:01:56 »
En Robert.....

Wat kan die link, die over iets heel anders gaat dan mijn aangeschafte decoder van LDT, bijdragen om een antwoord te vinden op mijn vraag.

Ik zie dat niet, maar wellicht weet jij een opening die te vinden is in de door jouw verstrekte info. Ik hoor het graag van je.

Groetjes,
Fred

Robert E

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 September 2012, 21:30:09 »
Die link was / is een alternatief, niet meer niets minder.

Robert
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Fred

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 September 2012, 21:48:33 »
@ Robert.

En anders :)

http://members.home.nl/robert.evers/draaischijf.htm

Robert

Geen enkele waarde dus. Je gaat toch niet een andere decoder aanschaffen ( blijkbaar waar jij zo veel aandelen in hebt  ;D) als je net een nieuwe hebt aangeschaft van een ander dan jou gewild merk ?

Ik had echt gedacht dat jij waarschijnlijk een oplossing wist voor deze vraag over de LDT decoder. Jammer dus voor je bijdrage, maar voegt dus helemaal niets toe aan deze vraagstelling.

Ik hoop dat er wel iets komt waar ik wat mee kan. We wachten gewoon netjes af......

Fred.

Robert E

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 September 2012, 22:11:42 »
Citaat
Ook het wisselen van de drie draden die de schijf moeten aansturen ( geel, grijs en rood) geeft geen resultaat.

Twee draden van die drie die je noemt zijn voor links / rechts, een is voor aansturen van de mechanische lock in de schijf.
Uit mijn hoofd
 * rood / grijs = motor
 * geel is mechanische vergrendeling

Dus ergens heb je wat verkeerd gewisseld.
Als jij alleen rood en grijs omwisselt kon je er wel eens redelijk dicht bij in de buurt zijn.

Succes verder.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 28 September 2012, 09:48:57 »
Fred,

Zie je het verschijnsel ook als je adres 228 (draairichting links/rechts) verstuurd?
En idem voor de spooraansluitingen (230 e.v.)?

Als de decoder verkeerd om zou werken zou dat consequent moeten gebeuren denk ik.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #14 Gepost op: 28 September 2012, 09:54:15 »
Fred,
Ik gebruik dezelfde decoder, heb de Fl* H0 draaischijf, echter met andere motor. Een hermotoriseringsset van SB.
Met iTrain geen problemen. Koploper gebruik ik niet.

Vr groet,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....