Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:37:30
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 00:28:35
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Platine vraag door MadhouseNL
03 December 2025, 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
03 December 2025, 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
Rail away door Huup
03 December 2025, 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
  

Auteur Topic: Interieur Blokkendozen  (gelezen 7409 keer)

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #15 Gepost op: 26 September 2012, 23:05:13 »
Nee toch echt groen kunstleer.

Als je de blokkendozen bekijkt zijn er wel 3 tinten groen gebruikt voor de bekleding. De meest blauwgroenige variant waren de 3e klas banken met koudschuim in plaats van paardenhaar vulling (Cec 8536).

De 2e klas blokkendoos 8501 heeft echt groene kunstledere bekleding.

Wat me opvalt hier in de discussies over de bekleding van de 3e en 2e klasse bij de NS hier op beneluxspoor, is dat mensen groen en blauw toch erg verschillend opvatten. Dit heeft waarschijnlijk ook wat met lichte vormen van kleurblindheid te maken.

Alle bekleding wat gebruikt werd tot midden jaren 60 was groen. Plan U ook namelijk, in de modelletjes hier online op het forum zie je een raar helblauw toegepast door meerdere modelspoorders.
Toen plan U treinstel 112 in Beekbergen stond om geplukt te worden heb ik hier een bank op proef van ontkleed, de bekleding was immers stuk, daaronder zat nog op een aantal plekken de originele groene leerdoek bekleding uit 1960. Dit was hetzelfde als in plan K, plan D (na revisie in de jaren 60), mat 24 blokkendoos, mat 34/35/36/40/46/54 enz enz.

Dat hele verhaal van blauwkleur lijkt me een wat vreemde interpretatie van de kleur groen. Maar wat al vaker gebleken is is dat kleur interpretatie heel persoonlijk is.


Okke
« Laatst bewerkt op: 26 September 2012, 23:18:05 door Okke »

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #16 Gepost op: 26 September 2012, 23:27:43 »
Hoi okke e.a.,

Ik ben zeker niet kleurenblind volgens de bedrijfsarts  ;D

Ik heb diverse stukken bekleding waaronder DE-I en pan E. Dit is toch echt blauw. Daarbij was de originele bekleding van de 1e klasse van genoemd materieel ook blauw.

Daarbij heb ik de indruk dat de bekleding van de restauratie van het blokkendoosstel van het museum ook blauw is.

Tevens ben ik in het bezit van blauw trijp met een zwarte (of erg donker blauwe) streep. Ook deze is van de jaren 60.

Dus dat er geen blauw gebruikt is, durf ik zeker in twijfel te nemen.

mvg,
Robin
(gek op kleuren en bekledingstalen ;))

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #17 Gepost op: 27 September 2012, 00:05:56 »
Hoi Robin,

Ik doel hier overigens enkel op leerdoek/skai bekleding.

Ik heb denk ik 10 jaar geleden nog een laatste rol bekleding uit Haarlem gekregen van wat de NS nog over had uit de plan E rijtuigen als originele 2e klas bekleding, daar stond op groen met een kleurcode. Dat is hetzelfde leerdoek als wat in jullie plan E zit, voor mij is dat toch ook echt groen.
Ook wat ik later bij bekleders besteld heb aan de hand van die stalen stof afkomstig van de wanden van plan E 6609 kreeg ik ook als antwoord dat dat groen van kleur was.

Ik heb ook een voorbeeld erbij gevoegd wat ik bedoel. Ik interpreteer dit als groen, als jij dit als blauw interpreteert zijn we eruit toch?
Dit is een fototje uit een van de plan K coupés van de ab7359. Hier zie je ook twee tinten bekleding gebruikt. Voor mijn gevoel is zijn de hoofdsteunen en zittingen echt groen groen, maar de bekleding op de wand is van een later moment geweest en die vertoont een groen/blauw tint.


Okke
« Laatst bewerkt op: 27 September 2012, 00:22:04 door Okke »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #18 Gepost op: 27 September 2012, 09:09:47 »

Ik had om de discussie niet te moeilijk te maken gewoon de tekst overgenomen uit "van stoom tot stroom"

Ik noem deze stof ondertussen ook gewoon blauwgroen, want de plan E bank die 3 meter verder staat terwijl ik dit zit te typen is voor mij blauwig van kleur, maar mijn maat noemt dit groen  8)
Ook de banken verkleuren behoorlijk.

Waar ik wel bijna zeker van ben, is dat het leerdoek wat op de blokkendoos banken werd gebruikt gelijk is aan de plan E tweede klasse banken.
Het blauwe trijp van de plan E eerste klasse (origineel) is ook toegepast op enkele blokkendozen eerste klasse. Hier is nog een bank van bewaard met deze stof.


The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #19 Gepost op: 27 September 2012, 10:06:24 »
Echter, op de tekeningen van de blauwe engelen (1953/1954) staat 'blauw kunstleder'.

Ergens is een CW (constructie wijzigin) in de archieven terug te vinden waarin staat dat alle banken met het zelfde kunstleder (groen) bekleed dienen te worden. Uit mijn hoofd is die uit de jaren 60.

mvg,
Robin

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re:Interieur Blokkendozen
« Reactie #20 Gepost op: 27 September 2012, 10:24:11 »
Over verkleuring gesproken.

Wanneer je groen hebt, en verkleuring treed op, het eerste wat gebeurd is de aantasting van het gele pigment. Hierdoor word het blauwe pigment overheersend.


Okke

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Interieur Blokkendozen
« Reactie #21 Gepost op: 08 September 2016, 09:37:30 »
Inmiddels zijn we 4 jaar verder. De 2 blauwe rijtuigen zijn alleen weer verkocht, maar er zijn 10 stuks groene bijgekomen.  :angel:

De volgende nummers zijn bij mijn aanwezig, echter zijn alle 3e klassers bekleed met 'groen' kunstleder? Of zijn er altijd rijtuigen overgebleven die niet bekleed waren, en dus puur een houten bank hadden?

2 maal set 63140:
mCD 9103 Groen kunstleder?
mCv 9411 Groen kunstleder?
Bec 8535 Groen/Blauw kunstleder?
Cec 8126 Groen kunstleder?

Set 63141:
mC 9460 Groen kunstleder?
Cec 8145 Groen kunstleder?

Set 64008:
Cec 8145 Groen kunstleder?
Cec 8137 Groen kunstleder?


Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Interieur Blokkendozen
« Reactie #22 Gepost op: 08 September 2016, 09:57:00 »
Nu pas hier terecht gekomen, interessant, leuk en informatief.
Ook een trotse bezitter van een hele stam blokkendozen.

groet
Harald

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Interieur Blokkendozen
« Reactie #23 Gepost op: 08 September 2016, 17:50:45 »
Hoi Wijbe,

Zover ik kan nagaan zijn alle derde klasse blokkendozen vanaf 1937 voorzien van een groenig blauwe kunstlederen bekleding. Dit werd gezien als een comfort verbetering, waardoor dit bij alle rijtuigen is uitgevoerd.
Ook de C12c rijtuigen kregen dezelfde behandeling.

Van Wijck spreekt over het vervangen van de banken, maar de houten banken werden bekleed met kunstleder, opgevuld met paardehaar of koudschuim. Bij diverse museumlijnen is deze bekleding verwijderd, en zijn hierdoor weer in de originele staat.
Bij de tweede klasse rijtuigen die werden gedeklasseerd tot derde klasse, zijn alleen de banken opnieuw bekleed met kunstleder. Aan de rest is van het interieur is niets gewijzigd. (oke, andere klasse aanduidingen)

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 09 September 2016, 07:19:44 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: Interieur Blokkendozen
« Reactie #24 Gepost op: 09 September 2016, 00:17:51 »
Hallo,

Ik had het nog even opgezocht, de opdracht voor het bekleden van alle 3e klas rijtuigen is gedaan op 06-03-1937. Voor de puristen, wijziging nr: CW3064.

Groeten,

Okke
« Laatst bewerkt op: 09 September 2016, 10:04:55 door Okke »