Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wim Moerman (MTE) overleden
door
Sven
Vandaag
om 20:58:10
Spoor 1 nem of finescale
door
mitchell2000
Vandaag
om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:50:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Arjan6511
Vandaag
om 20:39:35
Station Roodeschool
door
Nohome
Vandaag
om 20:36:40
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 20:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wim Rosbender
Vandaag
om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 20:14:32
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
spoorijzer
Vandaag
om 19:44:59
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Remco vM
Vandaag
om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
spoorijzer
Vandaag
om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
Eucalypta
Vandaag
om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:45:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:24:52
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 13:34:58
Frans loodsje et cetera
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:05:32
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 11:17:53
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten?
door
schipcas
Vandaag
om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
jan47
Vandaag
om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Jelmer
Vandaag
om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 08:46:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC (gelezen 5771 keer)
Rubedino
Gast
BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Gepost op:
23 September 2012, 17:59:34 »
Met een PEC van Kleinspoor voor me om te gaan bouwen heb ik een paar vragen:
De draaistellen die er bij zitten zijn die van een Lima Hondekop? of ergens anders van en klopt het dat de raampjes niet helemaal in lijn staan? Is dit toevallig bij mijn model of hebben meer pec bezittrs er last van?
Bouwverslag volgt waarbij ik een aantal extra onderdelen ga plaatsen die met de laser gesneden zijn zoals de deurgrepen en dergelijke.
mvg,
Kees-Jan
Gelogd
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Reactie #1 Gepost op:
23 September 2012, 18:04:22 »
Draaistellen waren in elk geval altijd Lima Mat54 draaistellen ja, verwacht niet dat die 'succesformule' gewijzigd is. Wat raampjes betreft : ik heb destijds bij mijn oude Pec inderdaad een hoop zitten vijlen aan de kap om alle ramen recht te krijgen. Sleutelvijltje en veel geduld...
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Rubedino
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Reactie #2 Gepost op:
23 September 2012, 20:09:01 »
Bedankt Albert-Jan!.
De draaistellen haal ik uit elkaar en maak er een malletje van voor een ander projectje
. Iemand nog het andere draaistel ergens liggen van de mat 54?
De raamstijlen gaan in de laser gemaakt worden met een dun laagje glas er achter of ik snij de ramenin 1x en spuit daarna de stijltjes.
Met de scheve ramen ben ik dan wat minder blij en zit te twijfelen om de hele wand er maar uit te halen en opnieuw met losse koppen te beginnen....
Kees-Jan
Gelogd
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8986
Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Reactie #3 Gepost op:
23 September 2012, 20:13:26 »
Citaat van: Kees-Jan van Vessem op 23 September 2012, 20:09:01
Iemand nog het andere draaistel ergens liggen van de mat 54?
vast wel, welke zoek je precies?
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Rubedino
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Reactie #4 Gepost op:
23 September 2012, 20:31:49 »
Meneer Poes,
Degene waar bij de 4 de motor in zit (bij de echte dan).
Om te gieten en daarna op een zelfbouw binnenkantje te plakken want op de Piko's plakken is een ramp.....
mvg,
Kees-Jan
Gelogd
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8986
Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Reactie #5 Gepost op:
23 September 2012, 20:45:09 »
We gaan morgen voor u zoeken...
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Reactie #6 Gepost op:
23 September 2012, 22:49:26 »
Als je toch aan de verbouwing gaat... de Mat54 draaistellen zijn voor zover ik weet een flink compromis, die zijn ruim na de bouw van de laatste Pec's pas gekomen. Er waren oa Pec's met mat36 draaistellen, de na-oorlogse in elk geval. Geen idee of die te maken zijn uit wat gangbare draaistellen?
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Rubedino
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Reactie #7 Gepost op:
23 September 2012, 22:54:44 »
Ah kijk das mooie info Albert-Jan. Dus als ik het goed begrijp dan kan onder de meest recente PEC een Mat 54 draaistel en onder de eerdere uitgaves een mat 36 draaistel. Zijn dat de draaistellen die dan onder de rivarosi zitten?
mvg,
Kees-Jan
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Reactie #8 Gepost op:
23 September 2012, 23:00:14 »
Wat is dan precies het zichtbare verschil tussen hondekopdraaistellen en mat '36-draaistellen? Het enige dat ik zo weet is het verschil in type remmen, knip de rembloktoestanden eraf (mat '36 had remschijven op de wielen en dus geen remblokken aan de buitenkant van het draaistel) en je bent al errug dicht in de buurt. Dat hondekopdraaistellen recenter zijn maakt weinig uit, in de basis werd dat type draaistel al 20 jaar gebruikt voor de hondekoppen verschenen, denk aan mat '34, ab7520-rijtuigen etc, al veranderde er op detailniveau wel es wat hier en daar...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Post49
Offline
Berichten: 1117
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Reactie #9 Gepost op:
23 September 2012, 23:09:09 »
Wellicht dat MK met de juiste draaistellen komt. Ooit. AB 7521 had dacht ik nog glijlagers. Plan C had ook vergelijkbare draaistellen. Ik blijf iig dit draadje volgen, want ik ben ook niet verder gekomen dan geduldig de ramen uitvijlen om de ruitjes passend te krijgen. Nu staat de bak te verstoffen...
Gr. Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Reactie #10 Gepost op:
23 September 2012, 23:18:36 »
Andere aantallen bladveren (Pec had meerdere veerpakketten naast elkaar dan een Mat54) , gebrek koppelstang en lijken de langsliggers bij mat54 langer. Maar ik ben niet thuis dus moet het vanaf wat google plaatjes doen.
Juist Mat54 had vele verbeteringen in vooral primaire en secundaire vering, behoorlijke grote stap voorwaarts (en een van de redenen voor de soepele loop van Mat54)
Welke draaistellen onder welke Pec's horen weet ik ook niet precies; ik zou bijvoorbeeld eens de NSM 1902 bekijken , Elektrische Treinen in Nederland 2 heeft ook de nodige info over de verschillen tussen de diverse subseries Pec's.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Reactie #11 Gepost op:
23 September 2012, 23:25:39 »
jep, de ab 7520 had oorspronkelijk glijlagers, maar pecs, hondekoppen, mat '36 etc hadden allemaal rollagers. Ik zou niet wachten tot er iemand met de goede draaistellen komt maar gewoon wat ouwe meuk van een lima-hondekop of roco-plan D eronder flanzen, google wat foto's van een pec en pas de in het oog springende verschillen (remwerk bijvoorbeeld) aan met een kniptangetje ofzo. kind kan de was doen etc...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Post49
Offline
Berichten: 1117
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Reactie #12 Gepost op:
23 September 2012, 23:34:00 »
Lijkt me idd het beste. Van deze draaistellen moet er meer af dan erbij. Gaat sneller dan MK
. Moet er de komende winter maar van komen. Pec zonder deukneuzen in olijfgroen en alu dak.
Gr. Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Reactie #13 Gepost op:
01 November 2012, 09:21:51 »
Ik ben wel benieuwd naar de vorderingen van de PEC, plus de aanpassingen aan de bak.
Ik heb vorige week de ramen eens uitgevijld van 2 kits. Een voor een deukneus (Pec 901-906 of 8501-8506) en een voor een latere versie (en dus 1 meter langer in het echt) zonder deukneus (Pec 907-936 of 8507-8521), kits 814 en 812 van Kleinspoor.
Met het vijlen krijg je alle raamopeningen wel op een lijn. Ik heb er ook de Mastica ramen bij, die lastig passen, want je moet er een taps gat voor vijlen, met de minimum opening aan de buitenkant. Het past nu allemaal wel, maar ik ben wel bang dat na het spuiten de ramen voorzichtig moeten worden geplaatst, anders beschadig je de lak van binnenuit. Iets groter vijlen is dan waarschijnlijk de beste oplossing.
Volgens mij zijn de Lima mat '54 draaistellen goed bruikbaar. Het verschil is klein. Wel moet er op een van de draaistellen voor de latere series nog een dynamo worden geplaatst. Die heeft iedereen in overvloed, want alle plan D rijtuigen van Roco hebben er een teveel.
Het is nog wel een puzzeltje welk interieur er in moet en bij een kit heb ik wel trapjes onder de deuren en een geëtst nieuwzilver interieur en bij de andere weer niet. Ik zal Edwin eens een mail sturen, dan komt er vast een oplossing.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Rubedino
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
«
Reactie #14 Gepost op:
04 November 2012, 09:03:21 »
@ de mods: deze kan over naar bouwen van Materieel
mvg,
Kees-Jan
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC