Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wim Moerman (MTE) overleden door Sven
Vandaag om 20:58:10
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:50:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 20:39:35
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 20:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 19:44:59
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC  (gelezen 5771 keer)

Rubedino

  • Gast
BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Gepost op: 23 September 2012, 17:59:34 »
Met een PEC van Kleinspoor voor me om te gaan bouwen heb ik een paar vragen:

De draaistellen die er bij zitten zijn die van een Lima Hondekop? of ergens anders van en klopt het dat de raampjes niet helemaal in lijn staan? Is dit toevallig bij mijn model of hebben meer pec bezittrs er last van?

Bouwverslag volgt waarbij ik een aantal extra onderdelen ga plaatsen die met de laser gesneden zijn zoals de deurgrepen en dergelijke.

mvg,

Kees-Jan

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Reactie #1 Gepost op: 23 September 2012, 18:04:22 »
Draaistellen waren in elk geval altijd Lima Mat54 draaistellen ja, verwacht niet dat die 'succesformule' gewijzigd is. Wat raampjes betreft : ik heb destijds bij mijn oude Pec inderdaad een hoop zitten vijlen aan de kap om alle ramen recht te krijgen. Sleutelvijltje en veel geduld...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rubedino

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Reactie #2 Gepost op: 23 September 2012, 20:09:01 »
Bedankt Albert-Jan!.

De draaistellen haal ik uit elkaar en maak er een malletje van voor een ander projectje  ;). Iemand nog het andere draaistel ergens liggen van de mat 54?

De raamstijlen gaan in de laser gemaakt worden met een dun laagje glas er achter of ik snij de ramenin 1x en spuit daarna de stijltjes.

Met de scheve ramen ben ik dan wat minder blij en zit te twijfelen om de hele wand er maar uit te halen en opnieuw met losse koppen te beginnen....

Kees-Jan

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8986
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Reactie #3 Gepost op: 23 September 2012, 20:13:26 »
Iemand nog het andere draaistel ergens liggen van de mat 54?


vast wel, welke zoek je precies?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rubedino

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Reactie #4 Gepost op: 23 September 2012, 20:31:49 »
Meneer Poes,

Degene waar bij de 4 de motor in zit (bij de echte dan).

Om te gieten en daarna op een zelfbouw binnenkantje te plakken want op de Piko's plakken is een ramp.....

mvg,

Kees-Jan

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8986
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Reactie #5 Gepost op: 23 September 2012, 20:45:09 »
We gaan morgen voor u zoeken...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Reactie #6 Gepost op: 23 September 2012, 22:49:26 »
Als je toch aan de verbouwing gaat... de Mat54 draaistellen zijn voor zover ik weet een flink compromis, die zijn ruim na de bouw van de laatste Pec's pas gekomen. Er waren oa Pec's met mat36 draaistellen, de na-oorlogse in elk geval. Geen idee of die te maken zijn uit wat gangbare draaistellen?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rubedino

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2012, 22:54:44 »
Ah kijk das mooie info Albert-Jan. Dus als ik het goed begrijp dan kan onder de meest recente PEC een Mat 54 draaistel en onder de eerdere uitgaves een mat 36 draaistel. Zijn dat de draaistellen die dan onder de rivarosi zitten?

mvg,

Kees-Jan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2012, 23:00:14 »
Wat is dan precies het zichtbare verschil tussen hondekopdraaistellen en mat '36-draaistellen? Het enige dat ik zo weet is het verschil in type remmen, knip de rembloktoestanden eraf (mat '36 had remschijven op de wielen en dus geen remblokken aan de buitenkant van het draaistel) en je bent al errug dicht in de buurt. Dat hondekopdraaistellen recenter zijn maakt weinig uit, in de basis werd dat type draaistel al 20 jaar gebruikt voor de hondekoppen verschenen, denk aan mat '34, ab7520-rijtuigen etc, al veranderde er op detailniveau wel es wat hier en daar...

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Reactie #9 Gepost op: 23 September 2012, 23:09:09 »
Wellicht dat MK met de juiste draaistellen komt. Ooit. AB 7521 had dacht ik nog glijlagers. Plan C had ook vergelijkbare draaistellen. Ik blijf iig dit draadje volgen, want ik ben ook niet verder gekomen dan geduldig de ramen uitvijlen om de ruitjes passend te krijgen. Nu staat de bak te verstoffen...

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Reactie #10 Gepost op: 23 September 2012, 23:18:36 »
Andere aantallen bladveren (Pec had meerdere veerpakketten naast elkaar dan een Mat54) , gebrek koppelstang en lijken de langsliggers bij mat54 langer. Maar ik ben niet thuis dus moet het vanaf wat google plaatjes doen.

Juist Mat54 had vele verbeteringen in vooral primaire en secundaire vering, behoorlijke grote stap voorwaarts (en een van de redenen voor de soepele loop van Mat54)

Welke draaistellen onder welke Pec's horen weet ik ook niet precies; ik zou bijvoorbeeld eens de NSM 1902 bekijken , Elektrische Treinen in Nederland 2 heeft ook de nodige info over de verschillen tussen de diverse subseries Pec's.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Reactie #11 Gepost op: 23 September 2012, 23:25:39 »
jep, de ab 7520 had oorspronkelijk glijlagers, maar pecs, hondekoppen, mat '36 etc hadden allemaal rollagers. Ik zou niet wachten tot er iemand met de goede draaistellen komt maar gewoon wat ouwe meuk van een lima-hondekop of roco-plan D eronder flanzen, google wat  foto's van een pec en pas de in het oog springende verschillen (remwerk bijvoorbeeld) aan met een kniptangetje ofzo. kind kan de was doen etc...

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Reactie #12 Gepost op: 23 September 2012, 23:34:00 »
Lijkt me idd het beste. Van deze draaistellen moet er meer af dan erbij. Gaat sneller dan MK ;). Moet er de komende winter maar van komen. Pec zonder deukneuzen in olijfgroen en alu dak.
Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Reactie #13 Gepost op: 01 November 2012, 09:21:51 »
Ik ben wel benieuwd naar de vorderingen van de PEC, plus de aanpassingen aan de bak.

Ik heb vorige week de ramen eens uitgevijld van 2 kits. Een voor een deukneus (Pec 901-906 of 8501-8506) en een voor een latere versie (en dus 1 meter langer in het echt) zonder deukneus (Pec 907-936 of 8507-8521), kits 814 en 812 van Kleinspoor.

Met het vijlen krijg je alle raamopeningen wel op een lijn. Ik heb er ook de Mastica ramen bij, die lastig passen, want je moet er een taps gat voor vijlen, met de minimum opening aan de buitenkant. Het past nu allemaal wel, maar ik ben wel bang dat na het spuiten de ramen voorzichtig moeten worden geplaatst, anders beschadig je de lak van binnenuit. Iets groter vijlen is dan waarschijnlijk de beste oplossing.

Volgens mij zijn de Lima mat '54 draaistellen goed bruikbaar. Het verschil is klein. Wel moet er op een van de draaistellen voor de latere series nog een dynamo worden geplaatst. Die heeft iedereen in overvloed, want alle plan D rijtuigen van Roco hebben er een teveel.

Het is nog wel een puzzeltje welk interieur er in moet en bij een kit heb ik wel trapjes onder de deuren en een geëtst nieuwzilver interieur en bij de andere weer niet. Ik zal Edwin eens een mail sturen, dan komt er vast een oplossing.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Rubedino

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Kleinspoor PEC
« Reactie #14 Gepost op: 04 November 2012, 09:03:21 »
@ de mods: deze kan over naar bouwen van Materieel

mvg,

Kees-Jan