Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
Vandaag om 20:42:59
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:29:25
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 20:28:59
Roco AC modellen door Martijn193
Vandaag om 20:12:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
Vandaag om 20:11:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:01:06
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 19:50:24
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:36:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 19:32:03
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:04:26
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Keska
Vandaag om 18:33:03
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:22:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:16:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 17:51:54
Probleem bij inbouw decoder door Ben
Vandaag om 17:51:26
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
Vandaag om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:46:52
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
  

Auteur Topic: DE 2 van de ZLSM  (gelezen 6143 keer)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
DE 2 van de ZLSM
« Gepost op: 22 September 2012, 18:45:24 »
hoe staat het met de restauratie van de zlsm 179 ?

was hier wel nieuwsgierig naar, maar kon het nergens vinden  :(



bron: onbekend
« Laatst bewerkt op: 22 September 2012, 19:40:30 door Bert van Gelder »

MarklinKoen

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
  • ex-NS 180!
Re:DE 2 van de ZLSM
« Reactie #1 Gepost op: 22 September 2012, 19:56:26 »
Naar wat ik heb gehoord is deze rijvaardig, maar uiterlijk niet zo mooi  :-\
Ik geloof dat er wel eens mee op het traject gereden wordt/werd. (gewoon om 't rijvaardig te houden).

Groet,
Koen

(Ps.. ik weet het niet zeker.. )
1:1 DE2-en Stalen D-prutser in Haarlem, en bezig met een 1:87 modulebaantje!

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:DE 2 van de ZLSM
« Reactie #2 Gepost op: 22 September 2012, 21:35:29 »
oke, weetje ook wat er allemaal aan moet gebeuren dan ?

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:DE 2 van de ZLSM
« Reactie #3 Gepost op: 22 September 2012, 22:19:21 »
Volgens mij wordt er nog steeds gesteggeld over de kleur en uitvoering. Voor zover ik het weet ligt er nog geen restauratieplan. Kan nog wel ff duren gelet op de financiële positie van de ZLSM.

Grtz,  Niels

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DE 2 van de ZLSM
« Reactie #4 Gepost op: 22 September 2012, 22:32:31 »
En rijvaardig is ook weer in twijfel te trekken, want het ding heeft sinds de overgave naar de ZLSM niet of nooit op eigen kracht gereden.
Dat ding staat al zo lang stil, hij zal tot het laatste boutje uit elkaar moeten vrees ik.
En dat kost nu zo een bom geld.
Dat kleurtje dat is niet zo een probleem, dat is de minste moeite.

Wat mij betreft kan het stel het beste geel blijven.
Want bij de laatste grote revisie-ombouw, hebben de vergeelde stellen nieuwe motoren gekregen.
Deze Cummins motoren hadden een grotere koeler nodig, en die is dus op het dak gemonteerd.

Andere kleur combinaties zijn bij de 179 alsook de 186 (HSA) historisch niet meer verantwoord.
wil je het stel rood of blouw maken, dan moet die koeler er af, en dat gaat nu weer niet met die Cummins motoren.
Daarbij komt ook dat bij een rode of blauwe variant ook de cabineramen en de frontverlichting moeten worden aangepast.
Met andere woorden: je komt het stel helemaal terug aan het bouwen tot de jaren 50 situatie.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 22 September 2012, 22:41:46 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:DE 2 van de ZLSM
« Reactie #5 Gepost op: 22 September 2012, 22:36:42 »
ze zijn in de buurt van haarlem toch een de 2 weer rood aan het maken?

Daar was volgens mij het idee om de koeling op de bagage afdeling te plaatsen
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DE 2 van de ZLSM
« Reactie #6 Gepost op: 22 September 2012, 22:41:19 »
Martjn, het zijn wel 2 koelers, en een DEII heeft/had maar een bagageruim.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:DE 2 van de ZLSM
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2012, 01:30:35 »
En rijvaardig is ook weer in twijfel te trekken, want het ding heeft sinds de overgave naar de ZLSM niet of nooit op eigen kracht gereden.

Daar ga ik toch even tegenin. Ik heb het stel wel degelijk op eigen kracht proefritten zien maken te Spv!

mvg,
Robin

Tim89

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
  • ***** ***** * 11
Re:DE 2 van de ZLSM
« Reactie #8 Gepost op: 23 September 2012, 01:33:36 »
Hier bij de "buren" ook een topic over de DE2 van de ZLSM, misschien wat oud topic maar toch extra informatie in:

http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=25&t=1132

Tim
Nederlands Tijdperk IV

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DE 2 van de ZLSM
« Reactie #9 Gepost op: 23 September 2012, 07:29:20 »
Wanneer dan robin?
Ik heb hem na de aflevering van de NS nog nooit horen lopen.
Wel heb ik een paar keer gezien dat hij door een Rangeerloc werd verplaatst naar een ander deel van het Emplacement.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:DE 2 van de ZLSM
« Reactie #10 Gepost op: 23 September 2012, 09:17:25 »
Er werd een proefritje naar Vetschau gereden op eigen kracht. Er waren nog wat problemen, waaronder de kachels.

helaas moet ik je 'het wanneer' schuldig blijven.  Ik doe het uit mijn hoofd, heb er geen conrete bevestiging van als foto's, hooguit dia's maar die liggen allemaal nog 'op de rol' en die liggen niet echt voor het grijpen.

mvg,
Robin

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DE 2 van de ZLSM
« Reactie #11 Gepost op: 23 September 2012, 09:27:53 »
Robin, wanneer maakt niet zo veel uit, maar ik denk niet dat het recent geleden was.
We zullen het wel zien.  ;)

Maar een ding zeg ik je: als ie maar geel blijft.  ;D ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:DE 2 van de ZLSM
« Reactie #12 Gepost op: 23 September 2012, 09:34:01 »
Goeden morgen

Ten eerste kan ik jullie laten weten dat die DEII wel degelijk een aantal malen op eigen kracht over de lijn heeft gereden. En wel van Simpelveld naar Schin op Geul. Dit was kort na de overdracht van NS. Het stel is geheel rijvaardig bij ZLSM gekomen.
Maar men vond het niet van belang om hem voor de dienstuitvoering te gebruiken. En is toen aan de kant gezet. Binnen 14 dagen zat hij vol met graffiti. De historische belangen werden/worden bij ZLSM niet zo nauw genomen. De eerste optie was om het stel blauw te maken maar dit werd al heel snel van  tafel geveegd. De tweede optie was ZLSM rood met de letters ZLSM in mergelgeel op de zijkant ter hoogte van het NS vignet. De zelfde kleur als de Esslingen heeft gekregen.
Men heeft het stel gewoon laten weg teren. Tijdens een proefritje naar Bocholtz konden ze bij terug komst naar Simpelveld niet meer omschakelen van de ene naar de andere cabine. Men heeft het stel toen gewoon bergaf laten lopen tot op spoor 4. En toen was het einde oefening.
Gezien de huidige financiële situatie bij de ZLSM zal van restauratie niets meer komen net zoals de NS8700. Men is al blij dat men een rijvaardige stoomlok heeft.
Jammer. Ben zelf 13 jaar vrijwilliger geweest. Heb het hele leiden van de DEII van dichtbij meegemaakt. Wil Obbens zal zich wel in zijn graf omdraaien. Want het was zijn naam die op de cabine stond.

Groeten Bert Senden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
    • Mijn fotoarchief
Re:DE 2 van de ZLSM
« Reactie #13 Gepost op: 23 September 2012, 10:52:54 »
net zoals de NS8700.

Heb ik iets gemist? Of bedoel je de ex 8800?

Eelco

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:DE 2 van de ZLSM
« Reactie #14 Gepost op: 23 September 2012, 11:27:01 »
Ja sorry. Het is inderdaad een 8800.

Gr. Bert.