Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bertje B
Vandaag om 16:27:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:10
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04

Auteur Topic: Adviesprijzen modeltreinen  (gelezen 16842 keer)

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Adviesprijzen modeltreinen
« Reactie #15 Gepost op: 20 September 2012, 14:09:49 »
Alles wordt bij mij gewoon 2% duurder.

mvg,

Kees-Jan

Foei toch  ;D. Formeel gezien moet je eerst je huige prijzen delen door 1,19, en daarna vermenigvuldigen met 1,21.  Wat je nu doet is percentage over percentage..... 

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 20 September 2012, 14:11:50 »
@Allie: Dan zie je dus gelijk waar mijn prioriteiten liggen  8)

Maar even serieus; er zijn zoveel dingen die van invloed zijn op de uiteindelijke consumenten prijs dat die 2% het verschil voor mij ook niet gaat maken. Kopen in Duitsland is voor een aantal mensen misschien een optie maar voor de meeste Randstedelingen niet echt realistisch. Een tank benzine verstoken voor een paar procent voordeel? Ik sluit me wat dat betreft graag bij Henk aan; een goede winkel mag best iets duurder zijn als ze maar toegevoegde waarde levereren. En dat geldt niet alleen voor treinenboeren.

@VAM: schande inderdaad; steekt ie zomaar 0,38% in zijn zak.   ;D
« Laatst bewerkt op: 20 September 2012, 14:15:16 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Rubedino

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 20 September 2012, 14:24:56 »
 ;D Dat is omdat internetten duurder geworden is (moet het ergens terug verdienen).

Mvg

Kees-Jan

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #18 Gepost op: 20 September 2012, 14:27:32 »
 ;D

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #19 Gepost op: 20 September 2012, 15:14:01 »
"een goede winkel mag best iets duurder zijn". Mee eens. Ik koop ook graag bij grote en kleine winkels in Nederland. Wil het model ook graag met eigen ogen zien. Maar als het prijsverschil te groot wordt, wijk ik uit.

Voorbeeld van een nieuw uit te komen loc die ik op het oog heb: Trix Br 94.5 met sound, artnr. 22159.

Adviesprijs fabrikant: 329,95
Bij de Nederlandse winkelier: 329,95 + benzine (of verzenden 7,50)
Bij Kieskemper: 249,99 + 17,50 verzenden = 267,49
Bij Schmidt: 270,56 + 8,99 verzenden = 279,55
Bij Lippe: 259,99 + 9,50 verzenden - 10,50 vaste klantenkorting = 258,99

Tsja, dan is de keuze snel gemaakt.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 20 September 2012, 15:22:35 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

europaard

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 20 September 2012, 17:54:39 »
Geheel met Ruud eens (y)
Je ziet het op houten al een tijd gebeuren.
NL dealertjes willen zelden wijken[een enkele daargelaten]
Germaantjes willen gewoon van hun spullen af.
Dientengevolge zijn ze klantvriendelijker en in redelijkheid genegen je tegemoet te komen :)
En via internet bestellen kan een ieder.....heeft weinig met de randstad te maken.
Vooral omdat de Germanen hele goede service verlenen,zoals bij de door Ruud genoemde bedrijven,kun je de gok makkelijk nemen.

Groetje
André

« Laatst bewerkt op: 20 September 2012, 17:56:18 door europaard »

Brabantspoor

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 20 September 2012, 18:31:13 »
Kan dat ook aan de inporteur liggen?
Ik ken een voorbeeld uit een andere branche, en als de winkelier dan gaat stunten met de prijzen, nou dan krijgt hij de volgende keer gewoon geen spullen meer van de importeur.

Romeo373

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 20 September 2012, 18:35:29 »
Ik kan na 40 jaar kopen in Duitsland werkelijk niet zeggen, dat de "Germaantjes" klantvriendelijker zijn. De ambtelijke volkscultuur staat dat nog altijd in de weg, ook al zie je hier en daar verbetering. Volgens mij is er iets anders aan de hand. De schaal van de handel is in Duitsland veel groter, er worden (met weinig visie?) grote aantallen ingekocht en inderdaad: dan moet je ervan af. Ook heb ik in Duitsland meermaals het volgende "Duitse denken" gezien: per einde jaar worden hoofdpijnvoorraden geheel of gedeeltelijk afgeboekt en ze worden in het nieuwe jaar vervolgens gecalculeerd, alsof de inkoopprijs is verlaagd of nihil is. Wie voor econoom geleerd heeft, kan dat niet verzinnen .....

Nederlandse dealers bestellen beheerst en dan wil je voor die paar stuks de normale prijs hebben. Hoofdpijnpartijen komen vaker in Duitsland terecht, vaak alle exemplaren van artikel x bij dealer a. Om de rest van de markt niet te verstoren. Het is logisch, dat je hier daarmee je voordeel kan doen. Ook ik heb enkele goede en alleen maar goede ervaringen met Lippe, maar weet uit ervaring, dat de een winkel pas goed kunt testen als er echt iets aan de knikker is. Tot dusverre ben ik in situaties die niet business-as-usual- zijn, vaak slecht weggekomen. Maar dat komt misschien omdat ik mijn rechten ken en, als dat juist of redelijk is, die ook opeis.  

Groeten, Romeo

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20 September 2012, 18:42:22 »
Ook ik bestel veel in het duitse, deels prijsgedreven, deels gewoon aanbod. Als de lokale winkelier
(die nou niet het meest brede en attente aanbod heeft) het niet heeft moet het ook besteld worden en ben ik
langer onderweg dan een pakketje uit het Duitse.

Wat klantvriendelijkheid betreft: nog nooit een probleem gehad, Kieskemper ruilde zonder morren een
stukke 23er om met een vergoeding voor de terugzendkosten. Schweickhart paste zonder vragen
de bestelling aan toen ik de lok al ergens anders had (ik weet, dat is gewoon mijn recht bij verzendhandel).
Ik denk dat de betere beschrijving korrekt is.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Gert1

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 20 September 2012, 19:01:14 »
Kennelijk doet Lippe iets heel erg goed, want naast zijn winkel in Detmold opent hij volgende week een nieuwe winkel in Bremen.
Waar zijn winkel in Detmold een beetje achteraf op een modern kantorenpark zit (wel goed bereikbaar en genoeg parkeerruimte),
komt de nieuwe winkel in Bremen aan een grote doorgaande weg te liggen die ook nog eens vlak bij de snelweg ligt.
Voor de Scandinavië-gangers: Aan de A1 richting Hamburg.

Daarnaast hanteert deze 'Germaan' (hiervoor nogal kleinerend gebruikt helaas) het zeer schappelijke tarief van 9 euro voor pakketjes naar NL. Andere verzenders (vooral op eBay) hanteren maar wat graag 17 euro als tarief...

Hoe ver kun je vandaag de dag nog rijden voor 9 euro? Zelfs als je de afschrijving en onderhoud van een auto niet meeneemt en uitgaat van een verbruik van 1 op 15 kom je bij een benzineprijs van EUR 1,80 uit op 5 liter benzine die je dan dus 75 kilometer ver brengt. Oftewel: Je moet binnen 40 kilometer een goed gesorteerde modelspoorwinkel kennen, anders is zo'n 'Germaan' stomweg goedkoper.

Ik herinner mij de jaren '80 toen Bart Smit nog treinen verkocht. In die tijd was de firma Wentink uit Arnhem goedkoper dan Bart Smit. Eind jaren '80 stopte Bart Smit met modeltreinen. Die afdelingen werden opgeheven en daarvoor in de plaats kwamen spelcomputers (ook leuk hoor, daar niet van). Vervolgens begonnen de prijzen bij Wentink te stijgen.
En als je wilt weten op welk prijsniveau ze daar zijn uitgekomen, dan moet je er maar eens gaan kijken...
Mooi winkel hoor. Ik kom er heel af en toe nog. Maar vroeger kwam ik er zomaar 10 keer per jaar!

Kortom: Domweg de adviesprijs vragen is korte-termijn-denken. Winkels die dat blijven doen halen 2020 echt niet.

mvg,
Gert

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #25 Gepost op: 20 September 2012, 19:28:18 »
Bart Smit had toen nog een geweldig spaarsysteem waarmee je leuke korting kon krijgen...

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #26 Gepost op: 20 September 2012, 19:45:04 »

Kortom: Domweg de adviesprijs vragen is korte-termijn-denken. Winkels die dat blijven doen halen 2020 echt niet.

mvg,
Gert

Gert,

kun jij me ook voorspellen wanneer we weer uit de crises zijn, of staat dat niet in je glazen bol?

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #27 Gepost op: 20 September 2012, 19:48:30 »
Crisis? Welke crisis? Als ik hier zo op het forum kijk, worden er nog bakken geld aan modelspoor uitgegeven...

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #28 Gepost op: 20 September 2012, 19:50:18 »
kun jij me ook voorspellen wanneer we weer uit de crises zijn, of staat dat niet in je glazen bol?

Nou nou....

Ik herinner mij de jaren '80 toen Bart Smit nog treinen verkocht. In die tijd was de firma Wentink uit Arnhem goedkoper dan Bart Smit. Eind jaren '80 stopte Bart Smit met modeltreinen. Die afdelingen werden opgeheven en daarvoor in de plaats kwamen spelcomputers (ook leuk hoor, daar niet van). Vervolgens begonnen de prijzen bij Wentink te stijgen.
En als je wilt weten op welk prijsniveau ze daar zijn uitgekomen, dan moet je er maar eens gaan kijken...
Mooi winkel hoor. Ik kom er heel af en toe nog. Maar vroeger kwam ik er zomaar 10 keer per jaar!

Bart Smit treinen? Weet ik ook nog.... ze hadden best veel. Wentink is vandaag de dag een mooie winkel geworden. Ze hebben best veel en ook wel vaker tegen redelijke prijzen dacht ik. Deze week in de aanbieding een gele DEII voor 269 tegenover 319 bij anderen.

Dus als winkel doen ze het best aardig. En ook al mooi lang ;)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #29 Gepost op: 20 September 2012, 19:52:58 »
Gewoon een prima winkel waar ik héél graag kom!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl