Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Project seaside Germany door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 12:28:04
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 12:26:05
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:36:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:25:18
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
  

Auteur Topic: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144  (gelezen 8485 keer)

Goldwing56

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Gepost op: 19 May 2007, 21:41:36 »
Hallo iedereen

Ik heb een klein vraagje:

Wat is het verschil tussen de Märklin Hamo 1139 en de Trix 1144,zowel van binnen als van buiten?

M.v.g. Bram
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Reactie #1 Gepost op: 19 May 2007, 21:48:05 »
De Trix heeft nem schachten, de Hamo niet.
Trix heeft mooiere panto's dan de Hamo.
De patrijspoortjes (hoe dat ook mag heten) zijn geel ipv zilver zoals bij de Hamo.
De Trix heeft een correcte kleur grijs.
De Trix is digitaal voorbereid? ???
De Trix is duurder dan de Hamo.

Voorzover de dingen die ik weet ;)

Goldwing56

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Reactie #2 Gepost op: 19 May 2007, 22:33:37 »
@ Felix

"Verder" geen veranderingen aan buitenkant? Of op de dakopbouw /
bedrukkingen?
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Reactie #3 Gepost op: 19 May 2007, 22:57:58 »
Hamo heeft driepolig anker met hamo-magneet. Trix heeft vijfpolig anker met hoogvermogenmagneet. Rijdt in princioe een stuk soepeler, maar de stroomafname en het lage gewicht willen nog wel eens roet in het eten gooien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2409
Re: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Reactie #4 Gepost op: 19 May 2007, 23:00:00 »
En de 1139 heeft ronde buffers en de 1144 rechthoekige  8)

mvg,

Matthijs

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Reactie #5 Gepost op: 19 May 2007, 23:06:16 »
Hetgeen overeenkwam met de werkelijkheid.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Reactie #6 Gepost op: 20 May 2007, 01:08:24 »
Heb zelf de 1139, 1135, 1130 (ombouw) van hamo en de 1144 van trix. Behalve de dakopbouw en de betere motor valt me niet zo erg veel op, maar oordeel zelf, hier volgen een paar foto's, de meest rechtse loc is de trix 1144:









De linkse loc is omgebouwd en heeft een NEM koppelingshouder, een nieuw nummer (1130) en een decoder. Over de kleur valt veel te zeggen, maar ik zag laatst een foto in Railhobby waarop de getoonde 1100'en een nog lichtere en verweerde kleur grijs hadden dan de Hamo. Rij-eigenschappen zijn ronduit beroerd, zeker vergeleken met de 1100 van roco. Alle loc's komen van MP, 1144 was 110 euro, de anderen tussen de 65 en 70 euro.

En ja, er ontbreekt nog steeds één, de blauwe met geheel gele neus ...
« Laatst bewerkt op: 20 May 2007, 01:11:20 door Esperopt »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Reactie #7 Gepost op: 20 May 2007, 01:10:15 »
Nog een vraagje. Zijn er ombouwset's voor de stroomafnemers en isolatoren of kunnen deze ergen los gekocht worden?

tinus

  • Online Online
  • Berichten: 1540
Re: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Reactie #8 Gepost op: 20 May 2007, 10:23:03 »
hallo,
ik neem aan dat je hierbij de pantograven bedoeld.
ik heb ze zelf van sommerfield erop gemaakt.
dit zijn dezelfde als op de 1144.
is een setje met panto's en isolatoren.

tinus.

Goldwing56

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Reactie #9 Gepost op: 20 May 2007, 12:27:34 »
Hartelijk dank iedereen voor de informatie!
En Esperopt bedankt voor de foto's ;)

Maar ik zou nog een ding graag willen weten, namelijk in het citaat staat het volgende

 Rij-eigenschappen zijn ronduit beroerd, zeker vergeleken met de 1100 van roco.

Van welke loc zijn de rijeigenschappen beroerd te noemen?

M.v.g. Bram
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Reactie #10 Gepost op: 20 May 2007, 18:05:20 »
De hamo locs's kennen eigenlijk maar 2 standen, redelijk hard rijden of stop. De stroomafname is niet geweldig waardoor ze stotteren of stoppen op plaatsen waar m'n andere treinen geen problemen lijken te hebben. Mooi langzaam rijden is er dus niet bij. Dit is natuurlijk wel te verhelpen als je een beetje handig bent.

De rij-eigenschappen van de Trix vind ik ook niet geweldig. Niet zo slecht als de Hamo loc's, maar toch ook erg gevoelig. Heeft ook te maken met de stroomafname, is vast aan te passen. Vreemd, want de 1200 van Trix rijd geweldig!

Goldwing56

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Reactie #11 Gepost op: 20 May 2007, 18:08:58 »
Maar als je de Hamo locs digitaliseert, worden de rijeigenschappen dan beter?
Of moet je van meerdere assen stroom laten afnemen door de assen met geleidend materiaal te verbinden?

Of is het beter om de loc van een roco 1100 onderstel te voorzien ::) ;D?
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Reactie #12 Gepost op: 20 May 2007, 18:53:57 »
Nog vreemder is dat de rijeigenschappen per exemplaar erg verschillend zijn. Er zijn er bij die als een zonnetje lopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Reactie #13 Gepost op: 20 May 2007, 21:22:21 »
Maar als je de Hamo locs digitaliseert, worden de rijeigenschappen dan beter?
Of moet je van meerdere assen stroom laten afnemen door de assen met geleidend materiaal te verbinden?

Of is het beter om de loc van een roco 1100 onderstel te voorzien ::) ;D?

De 1130 op de foto is voorzien van een lenz decoder. Rijd inderdaad ietjes beter dan de rest maar of dat door de decoder komt?

Onderstel van een Roco? Heb het nog nooit gezien maar misschien is het wel mogelijk.

Meerdere punten voor de stroomafname lijkt me gewoon de beste oplossing.

Goldwing56

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Verschil Märklin Hamo 1139 en Trix 1144
« Reactie #14 Gepost op: 20 May 2007, 21:31:28 »
Dankjewel Esperopt en iedereen, weet ik weer wat meer.

Heeft iemand eigenlijk al eens een 1100 (ingrijpend) verbouwd?
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal