Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Ervaringen met Zimo digitale centrale of Lenz?  (gelezen 5900 keer)

Kassenbarg

• Offline Offline
Ervaringen met Zimo digitale centrale of Lenz?
« Gepost op: 19 May 2007, 19:40:12 »
Na een beetje met digitaal gestart te zijn met een Roco Multimaus zoek ik wat degelijkers en dan tevens een systeem dat in de toekomst goed uit te breiden is. De MultiMaus kan van zichzelf al aardig wat maar echt uitbreiden is er niet bij.

Zijn er ook 'collegae' die met een centrale van Zimo rijden? Als ik de prijzen zo zie, moet dat wel wat speciaals zijn.

Overigens, is Lenz een beetje uit de gratie? Het is wel erg veel Uhlenbrock wat de klok slaat wat digitale centrale's betreft.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2007, 20:47:37 door Gerrit »

ReesCees

• Gast
Re: Ervaringen met Zimo digitale centrale of Lenz?
« Reactie #1 Gepost op: 19 May 2007, 19:59:14 »
Ecos :) ben ook met de MMuis van Roco begonnen maar met dit apparaat gaat een wereld van ééntjes en nulletjes voor je open.

Succes met je zoektocht en gewoon overal gaan kijken en je uitleg laten geven.

Kees-Jan

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 May 2007, 21:24:31 »
Gerrit,

Geen idee of Lenz uit de gratie is.

Wat je wel moet realiseren is dat de bezetmelders van Lenz op geen enkel ander systeem passen. Gaan voor Lenz is dan ook echt gaan voor Lenz.

Zelfs S88 modules passen niet op Lenz.

Uhlenbrock had vorig jaar nog in zijn uit te komen modules staan dat de Bezetmelders van Lenz aangesloten zouden gaan worden, dat is nu verdwenen en zal vermoedelijk ook nooit komen. Lenz geeft blijkbaar geen informatie aan de concurent. Jammer een gemiste kans van Lenz.

René Huibers

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 May 2007, 22:17:05 »
Gerrit,

Ik had hetzelfde (locmaus2) en heb uiteindelijk voor een set100 van lenz gekozen. Dit mede omdat ik dan de locmaus als extra handregelaar kon gebruiken. Weet niet zeker of dit met de multimaus ook nog kan.

Overigens is de bezetmelder niet het probleem bij lenz maar de terugmeld module (LR101), deze werkt alleen met het XpressNet protocol (het protocol wat lenz, roco en nog een paar anderen gebruikt).

Rene

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 May 2007, 22:27:35 »
Heeft iemand nog een tip voor een artikel of boek dat ik kan lezen over digitale systemen? Ik lees van alles over S88, loconet, etc. etc. maar echt een overzicht heb ik nu niet.

Hoe werkt een digitaal bloksysteem, of anders gezegd, wie weet een artikel waar dit een beetje handzaam is uitgelegd?

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 19 May 2007, 22:34:17 »
Vanaf het prille begin (begin jaren 80)ben ik een Zimo geinteresseerde en volger van de ontwikkelingen. Sinds enige jaren rijder met Zimo, en tester van diverse zaken van diverse merken, vooral als er iets nieuws op de markt komt.
Over de centrale en regelaars van Zimo niets dan lof, hoewel ze ALTIJD meer beloven dan er in zit. Dat volgt dan daarna middels een GRATIS update.
Het grootste nadeel van Zimo zit hem in de ongelooflijke hoeveelheid van instellingen, zowel voor de centrale als de decoders. Dus dat is nogal wennen, oppassen en uitproberen. Met oppassen bedoel ik, dat als je de weg kwijt bent er niks anders opzit dan te resetten. Dat is ook de meest voorkomende fout in de decoders die ik terugkrijg: de decoder is kapot want hij doet het niet, wordt dan gemeld. 1 reset en klaar is kees.
Als je werkelijk verder wil met bijv. motoraansturing, ABC, Railcom, en andere zaken, kijk eens bij Zimo op de site en download eens een decoderhandleiding. Dan begrijp je meteen wat ik bedoel. Overigens merk je dan meteen, dat hun handleidingen nogal technisch in elkaar steken. Duidelijk geschreven door puur techneuten en daardoor weinig toegankelijk en onoverzichtelijk. Een korte beginnershandleiding zou wonderen doen, maar zij richten zich nou eenmaal op een gevorderd publiek, met bijbehorende kwaliteiten.

Over de prijs van Zimo: zooooooo duur, wordt dan gezegd. Maar tel even mee:
8 ampere, dus geen 2 extra boosters en trafo's nodig
computerinterface:  geintegreerd
programmeerrails te gebruiken als baandeel
op de baan programmeren
etc. etc.
Veel geld, dat is zeker, maar je kunt ook nog voor de economy kiezen

Een ander "nadeel" ligt in de keuze voor Zimo vast: Zimo werkt uitsluitend met de CAN-bus, dus geen enkel apparaat van een ander merk past op Zimo (met uitzondering van decoders en een stand-alone keerlusmodule)

Neus eens wat rond, vragen via hier of prive-bericht. Zo gewenst een demonstratie met voor- (veel) maar ook nadelen (sommige)

Maarten van der Burgt.

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 May 2007, 22:36:44 »
Een economy-set van Zimo kost ook nog € 800,= toch?

ReesCees

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 19 May 2007, 22:41:25 »
Zoals Maarten al schreef: Zimo daar kun je een hoop mee. Daarom gebruik ik de decoders van Zimo :) .

Ook heb ik in dubio gestaan om met Zimo te gaan beginnen als besturing maar ondanks de vele mogelijkheden heb ik er vanaf gezien, waarom? weet ik eigenlijk niet.

Kees-Jan

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 19 May 2007, 22:43:18 »
Een economy-set van Zimo kost ook nog € 800,= toch?
Klopt. Je hebt dan een eenvoudiger front zonder display en geen gescheiden rij- en programmeeruitgang en nog een paar minder belangrijke zaken. Voor de rest technisch en softwarematig hetzelfde. Nog steeds 8 ampere en interface.

Ikzelf geef de voorkeur aan de "grote" centrale, maar dat is omdat ik dan op het programmeerspoor (bij mij een compleet ovaal) direct alles kan programmeren, zonder bang te zijn andere loc's te beinvloeden als ik vergeten zou zijn de aansluiting te wisselen.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 19 May 2007, 22:47:16 door maarten van der burgt »

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 May 2007, 22:50:05 »
Zimo, bomvrij en je kunt er veel mee, maar de vraag is of je dat allemaal nodig hebt.

Als je niet per se de gebaande paden wil volgen, dan is de ZF5 van Tran een suggestie. Voor 200 euro een 5A multiprotocolcentrale met programmeerspoor, interface en Xpressnetaansluitingen, zodat je die Multimaus zonder meer als regelaar kunt inprikken. Voor de terugmelding kun je kiezen uit drie verschillende bussen. Zelf nog geen ervaring mee, maar het ding viel me enorm op. De decoders van Tran doen in ieder geval niet voor die van Zimo onder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 May 2007, 22:54:57 »
Dat is nou ook een beetje van wat ik er zelf van dacht: ik wil klein maar wel degelijk en vooral 'uitbreidbaar' beginnen. Ik ben geen HTS'er en als ik het verhaal zo lees is Zimo vooral voor diep-gevorderden.

Is Trak wel een goed keuze wat betreft uitbreidbaarheid en degelijkheid? Ik zie het in Nederland eigenlijk nergens

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 19 May 2007, 22:55:59 »
De decoders van Tran doen in ieder geval niet voor die van Zimo onder.

Zitten een aantal zaken niet in. Zoals Railcom. ABC weet ik niet.

Kassenbarg

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19 May 2007, 22:59:32 »
Om mee te beginnn is Zimo denk ik geen goede keus. De prijs is het dubbele van Uhlenbrock of Esu en ik weet niet of dat wel waar naar zijn geld is.

Is Trak wel degelijk en uitbreidbaar genoeg? In Nederland zie ik het niet veel.

ReesCees

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 19 May 2007, 23:02:32 »
Gerrit,

Kom anders een keer kijken wat een Ecos kan. Je bent welkom.

Zelf er mee spelen kan en mag ook (maak ik eerst een back-up van mijn locomotieven bestand ;) )

Kees-Jan.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 19 May 2007, 23:02:47 »
Om mee te beginnn is Zimo denk ik geen goede keus. De prijs is het dubbele van Uhlenbrock of Esu en ik weet niet of dat wel waar naar zijn geld is.

Om mee te beginnen lijkt mij de Multimaus juist heel geschikt, ik zou dan zeker niet een Zimo kopen. Maar diep-gevorderd HOEF je niet te zijn, dat wordt je vanzelf wel. En misgaan kan er in principe niks (ook bij andere merken niet). En de prijs: heb je bepaalde dingen niet nodig: niet kopen. Denk je juist ze in de toekomst na het gevorderd raken wel te willen hebben, dan reken alles nog eens door, dan kom je tot heel verrassende ontdekkingen.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2007, 23:06:53 door maarten van der burgt »